|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

הערות ליום בחירות

על הקמפיינים ומימונם, על השיטה הפוליטית, על חוסר ניסיון ועל הצחוקים
04/11/2008  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   בחירות בארה''ב 2008   |   תגובות
[צילום: AP]

שינוי, שינוי, שינוי

כל ארבע שנים מתייצב מועמד לנשיאות ארה"ב ומבטיח שינוי. לעיתים קרובות, אמריקה קונה את זה. בקמפיין המסתיים היום הגדילו שני המועמדים לעשות כאשר שניהם הבטיחו שינוי. לג'ון מקיין היה יותר קשה להעביר את המס - בכל זאת, רפובליקני זקן. אבל גם הוא ידע שזה מה שהבוחרים רוצים לשמוע.

אז נכון שזו לא חוכמה גדולה להבטיח שינוי אחרי שמונה שנותיו של ג'ורג' בוש הבן, אשר ייזכר בשל המלחמה בעירק, התמוטטות וול סטריט ואולי מעל הכל - מאות פליטות הפה והשטויות שהפיק. אך מה זה אומר על המערכת האמריקנית, שמדי ארבע שנים רוצה לשמוע על שינוי ולפעמים גם מצביעה עבורו? שכל השינויים מאכזבים? שכל ההבטחות מתפוגגות?

בעיקר בלמים
[צילום אילוסטרציה: AP]

אז נכון שעברו כמעט 250 שנה, אבל האמריקנים – בניגוד לתדמיתם – הם אחד העמים השמרניים ביותר בעולם ולכן המערכת נותרה כמעט ללא שינוי

השיטה הפוליטית האמריקנית מתגאה בהיותה מבוססת על "בלמים ואיזונים": כל רשות מאזנת ובולמת את האחרות. למשל: הקונגרס מחוקק, הנשיא יכול להטיל וטו, הקונגרס יכול לבטל את הווטו ברוב מיוחס, בית המשפט העליון יכול לבטל חוקים, שופטי העליון ממונים בידי הנשיא ומאושרים בידי הקונגרס.

הבעיה היא, שלמערכת הזו יש מנוע של מכסחת דשא ובלמים של מטוס ג'מבו. היא מיועדת בעיקרה לבלום. תראו איך היא נקראת: "איזונים ובלמים". לא "מאיצים ובלמים", לא "איזונים" בלבד. וכאשר עוסקים כל היום באיזון ובבלימה, קשה מאוד לקדם דברים. המערכת האמריקנית נבנתה כך משום שהאבות המייסדים חששו מדיקטטורה נוסח זו של המלך הבריטי ג'ורג' השלישי. אז נכון שעברו כמעט 250 שנה, אבל האמריקנים – בניגוד לתדמיתם – הם אחד העמים השמרניים ביותר בעולם ולכן המערכת נותרה כמעט ללא שינוי.

התוצאה היא, שכולם עסוקים בלתמרן את כולם, כדי להתגבר על איזונים ובלמים שאינם מתאימים לקצב החיים ולמהפכת המידע של המאה ה-21. ראינו את זה בתגובת הממשל למשבר בוול סטריט, אשר נמשכה כמה וכמה ימים מיותרים, רק בשל הצורך לשכנע עוד ועוד חברי קונגרס שצריך לפעול. אבל כמו בעניין התרומות, מי שנמצא במערכת לא ימהר לשנות אותה.

הכל פוליטי

האמריקני בוחר היום לא רק את נשיאו ואת נציגו בבית הנבחרים. יש בחירות לשליש מהסנט, לקונגרסים המדינתיים, לתפקידי מושלים – ולעוד שורה ארוכה של משרות

ובכלל, למי שמקנא בשיטה האמריקנית, הנה תזכורת למשהו נוסף המתרחש היום ואשר אינו מקבל כותרות. האמריקני בוחר היום לא רק את נשיאו ואת נציגו בבית הנבחרים. יש בחירות לשליש מהסנט, לקונגרסים המדינתיים, לתפקידי מושלים – ולעוד שורה ארוכה של משרות, שבכל מדינה אחרת מרחיקים אותן ככל שניתן מן הפוליטיקה.

האם ידעתם ששופטים ותובעים מחוזיים גם הם נבחרים? וכך גם חברי מועצות חינוך מקומיות? וגם שריפים? המשמעות היא, שכדי למלא תפקידים מקצועיים וחיוניים אלו, יש צורך בהזדהות פוליטית, בנשיאת חן בעיני הציבור, וכמובן – בגיוס תרומות. אז עם כל הבעייתיות שבשיטת מינוי השופטים אצלנו, היא עדיפה לאין ערוך על מצב בו שופט נבחר בהתאם לדעותיו הפוליטיות.

כדאי גם להזכיר, שהיו אלו השופטים הרפובליקניים בבית המשפט העליון, כאשר העניקו לג'ורג' בוש את נצחונו על אל גור ב-2000 בהחלטה שנותרה שנויה במחלוקת עזה. אצלנו זה לא יכול לקרות. לפחות לא בינתיים.

למי תודה, למי ברכה

מחקרים מראים בצורה עקבית כיצד נשיאים נוטים לפעול בהתאם לאינטרסים של מי שמממנים אותם. בעברית קוראים לזה "שוחד"

1.5 מיליארד דולר עלתה מערכת הבחירות הנוכחית, כולל הקמפיינים של המועמדים שנשרו בדרך. 1.5 מיליארד דולר. זה מחצית מהסיוע השנתי של ארה"ב לישראל. הרוב המכריע של הכסף בא מתרומות, הן של יחידים והן של קבוצות אינטרסים שונות.

כאשר מדובר בתורמים מן השורה, שנתנו כל אחד כמה מאות או כמה אלפי דולרים, זהו ביטוי מרשים לדמוקרטיה בפעולה. אך כאשר מדובר בתורמים כבדים, זו כבר קניית שלטון בכסף, ומן הצד השני – קניית השפעה על השלטון. מחקרים מראים בצורה עקבית כיצד נשיאים נוטים לפעול בהתאם לאינטרסים של מי שמממנים אותם. בעברית קוראים לזה "שוחד".

העניין הוא, שאף אחד אינו רוצה באמת לשנות את המצב. הרי היכולת לשנותו מצויה בידי הנשיא והקונגרס – בדיוק האנשים שהגיעו לאן שהגיעו בזכות השיטה הקיימת, בדיוק האנשים שכזכור חייבים די הרבה לאותם תורמים. נקודת האור היחידה בעסק הזה היא, שכל התרומות חייבות בדיווח, כך שכאשר הפוליטיקאים נותנים את התמורה – הציבור לפחות יודע על כך. העניין הוא, שאין לו יותר מידי מה לעשות בידיעה הזו.

מה הם ניהלו?
[צילום: AP]

גם לנו היו ראשי ממשלה חסרי ניסיון, כאלו שלא עברו כמעט שום תפקיד מיניסטריאלי ו/או ניהולי בטרם נכנסו לתפקיד הבכיר ביותר במדינה. זה בעצם קורה כמעט בכל מדינה דמוקרטית

לא משנה מי ינצח היום – הנשיא הבא של ארה"ב יהיה חסר כל ניסיון ניהולי. הן מקיין והן אובמה באים מן הסנט, זה אחרי שנים בודדות וזה אחרי שנים רבות, אבל הסנט הוא מקום שבו מדברים וכותבים – לא מנהלים. ואחד מהם יצטרך לנהל את המערכת הסבוכה ביותר בעולם: ארצות הברית של אמריקה.

מובן שהוא לא יעשה זאת לבדו, אבל גם מנכ"ל בנק אינו פועל לבדו, ובכל זאת דורשים ממנו ניסיון והשכלה מתאימים. ולא רק מנכ"ל בנק. ראיתם פעם מודעה של "דרושה מוכרת"? כמעט תמיד יהיה כתוב: "בעלת ניסיון". בשביל להיות פקיד זוטר, יש לעבור ועדת איתור ולעמוד בדרישות סף. בשביל להיות נשיא ארה"ב, צריך להיות אזרח אמריקני בן 35 ומעלה.

מובן שזה לא רק בארה"ב. גם לנו היו ראשי ממשלה חסרי ניסיון, כאלו שלא עברו כמעט שום תפקיד מיניסטריאלי ו/או ניהולי בטרם נכנסו לתפקיד הבכיר ביותר במדינה. זה בעצם קורה כמעט בכל מדינה דמוקרטית. וזה מעלה את השאלה: הכיצד אנו בוחרים אנשים כאלו לתפקידים כאלו?

אין לכך תשובה של ממש. נכון, זוהי תמצית הדמוקרטיה: כל אחד יכול לבחור וכל אחד יכול להיבחר. נכון, זוהי בדיוק הבחירה: העם מקבל מה שהוא רוצה. אך האם זה הופך את התהליך להגיוני יותר? ממש לא. לעיתים המצביעים בוחרים נשיא וראש ממשלה, עליהם הם יודעים פחות מאשר על עוזרת הבית שלהם. טוב, אולי קצת הגזמתי, אבל הבנתם את הרעיון.

בסופו של דבר, קמפיין פוליטי מודרני הוא קמפיין שיווקי לכל דבר. אנחנו בוחרים לפי האריזה ולפי מה שהיצרן מספר לנו, מביאים את המוצר הביתה ורק אז בודקים אותו מקרוב. בהבדל אחד: מוצרים פגומים אפשר להחזיר בתוך 14 יום; מנהיגים פגומים לוקח כמה שנים להחליף.

עוד משהו על ניסיון
[צילום: AP]

ביל קלינטון, שהגיע חסר כל ניסיון מתפקיד מושל אחת המדינה העניות ביותר בארה"ב (ארקנסו), רשם תקופת זוהר כלכלית. אבל ג'ימי קרטר, שבא עם אותו רקע (מושל ג'ורג'יה), היה אחד הנשיאים הכושלים בהיסטוריה. ויש עוד ועוד דוגמאות

מצד שני, אי אפשר לומר שהניסיון הוא חזות הכל. בגיליון האחרון של "רואה החשבון", בטאון לשכת רואי חשבון, עשיתי ניסוי מעניין: בדקתי את הרקע המקצועי ואת התפקידים שמילאו נשיאי ארה"ב מאז 1900 ואת הרקורד הכלכלי שלהם לפי שורה של פרמטרים. המסקנה היתה, שאין מסקנה.

הנשיא היחיד שמילא תפקיד כלכלי-ממשלי משמעותי (שר המסחר) לפני שנכנס לבית הלבן היה הרברט הובר, שייזכר לעולם כמי שבימיו נפלה הבורסה והחל השפל הגדול. ביל קלינטון, שהגיע חסר כל ניסיון מתפקיד מושל אחת המדינה העניות ביותר בארה"ב (ארקנסו), רשם תקופת זוהר כלכלית. אבל ג'ימי קרטר, שבא עם אותו רקע (מושל ג'ורג'יה), היה אחד הנשיאים הכושלים בהיסטוריה. ויש עוד ועוד דוגמאות.

לכן, ודאי שהניסיון והידע אינם הכל. יש אינטליגנציה טבעית, יש בחירת הצוות, יש מחזוריות כלכלית, יש אירועים חיצוניים, יש תפיסות עולם ויש גם מזל.

עצה לברק אובמה
[צילום: AP]

אם אתה צעיר, חסר ניסיון ורוצה לשנות – אל תתחיל בכך שתעיף אוטומטית את כל מי שמבוגר ממך. יותר מכולם, אתה זקוק דווקא למי שכבר ראו ועשו דברים

בהנחה שהסקרים לא יפלו (והיו דברים מעולם: בארה"ב ב-1948, אצלנו לפני חודש), ברק אובמה יהיה הנשיא הבא. הוא ודאי יקבל הרבה מאוד עצות, אז הנה עוד אחת, במלוא הענווה.

כנוצרי מאמין המבקר בקביעות בכנסייה, אובמה מודע מן הסתם לסיפור פילוג ממלכת ישראל אחרי מות שלמה. כדאי מאוד שיקרא היטב את הפרק הזה (מלכים א', פרק י"ב) וישים לב במיוחד לתהליך קבלת ההחלטות של רחבעם. כאשר העם מבקש הקלות מס, אומרים לו הזקנים: תיענה להם והם יהיו נתינים נאמנים.

אבל רחבעם הוא מלך צעיר, הרוצה להראות שיש לו דרך חדשה משלו. ולכן: "ויעזוב את עצת הזקנים אשר יעצוהו וייוועץ את הילדים אשר גדלו איתו אשר עומדים לפניו". הללו נתנו לו את העצה ההרסנית להודיע להם ש"אבי ייסר אתכם בשוטים ואני אייסר אתכם בעקרבים". התוצאה המיידית היתה: פילוג.

המסקנה המתבקשת היא: אם אתה צעיר, חסר ניסיון ורוצה לשנות – אל תתחיל בכך שתעיף אוטומטית את כל מי שמבוגר ממך. יותר מכולם, אתה זקוק דווקא למי שכבר ראו ועשו דברים, שדעתם שקולה ועצותיהם מתונות.

שתי נקודות לקנאה
[צילום: AP]

קמפיין נשיאותי הוא כמובן דבר רציני מאוד, אבל גם המועמדים ידעו שלכל רצינות יש גבול. וכך ראינו אותם מופיעים בתפקידי עצמם במערכונים

אחרי שירדנו על השיטה האמריקנית, הנה שתי נקודות בהן עלינו לקנא בידידתנו הגדולה.

האחת: הוודאות. נשיא נבחר אחת לארבע שנים, חבר בבית הנבחרים אחת לשנתיים, סנטור אחת לשש שנים. אין הקדמת בחירות, אין תרגילים מלוכלכים, אין תזוזות כל שני וחמישי.

השנייה: הצחוקים. קמפיין נשיאותי הוא כמובן דבר רציני מאוד, אבל גם המועמדים ידעו שלכל רצינות יש גבול. וכך ראינו אותם מופיעים בתפקידי עצמם במערכונים וראינו אותם נושאים נאומים ארוכים ומלאי עקיצות הדדיות ועצמיות בסעודה לזכר אל סמית בחודש שעבר.

תאריך:  04/11/2008   |   עודכן:  04/11/2008
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הערות ליום בחירות
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ברק אובאמה
4/11/08 19:25
פורום: בחירות בארה''ב 2008 כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בחירת שופטים היא דבר מורכב. בחירת שופטים היא בדיוק הנקודה בה נפגשות 3 רשויות השלטון - בניגוד לכאורה לכל כללי הדמוקרטיה - אך מתוך הכרח בל יגונה.
04/11/2008  |  אפרי הלפרין  |   מאמרים
א. פעמיים ביום, בדרכי מנתניה לרמת גן ובחזרה, אני עובר ליד מאחז בלתי חוקי שהוקם תוך הפרה בוטה של חוקי התכנון והבנייה, הלא הוא מתחם החנויות של שפיים.
03/11/2008  |  ישראל שפירא  |   מאמרים
שורה כבדה ומכאיבה של אסונות פקדה את ישראל בשבוע אחד: שתי תאונות התרסקות של מטוסים (ששה הרוגים), רצח משפחה שלמה (ארבעה חללים), כמה וכמה תאונות דרכים של פגע-וברח (כולל זו שבה נספו שלושה צעירים מיוצאי אתיופיה) ועוד כמה מעשי פשיעה "רגילים" (דקירות, פריצות). רוב האסונות הללו נשארו בגדר תעלומה.
03/11/2008  |  יוסי אחימאיר  |   מאמרים
אין זה סוד שיו"ר קדימה ציפי לבני לא הצליחה להרכיב את הממשלה שהיא כל כך השתוקקה לעמוד בראשה כיוון שש"ס החליטה שאין בכוונתה לחבור לממשלת לבני. אינני יודע בדיוק מה היה עומק האכזבה האישית של ציפי לבני, שכבר הגיעה ממש עד אל סף הנכסף, וחלומה התנפץ במחי החלטה רבנית, אבל ברור לי לחלוטין כי אמוציות האכזבה והעלבון של לבני היו קשות. עם-זאת לבני נהגה בהיגיון פוליטי מסויים כאשר החליטה להבהיר לציבור כי היא "אינה סחיטה" והודיעה שתחזיר את המנדט לנשיא פרס, החלטה שבדרך הטבע הובילה לבחירות.
03/11/2008  |  עמי דור-און  |   מאמרים
האם להשתמש ב"מעצר מינהלי" - כנגד יהודים (במידת הצורך), כן, ללא היסוס.
03/11/2008  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   בחירות בארה''ב 2008  /  מי ומי  
אובמה מוביל בסקרי יום הבחירות  /  משה ריינפלד
הרב ממליץ על תפילה לפני ההצבעה  /  מאיה שני
סבתא של ברק אובמה מתה  /  עידן יוסף
סכנת אובמה וחלושי הנפש  /  עמנואל גרטל
אובאמה  /  צבי גיל
שחיתות היא עניין של גיאוגרפיה  /  עו"ד יראון פסטינגר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
שופט המעצרים בנימין הירשל-דורון מפגין בקיאות רבה - לעיתים יותר מנציגי המשטרה - ושם לב לכל מילה הנאמרת באולמו    אירוע חריג ופסול מתרחש באולם בכיכובה של נציגת השב"ס
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il