|   15:07:40
  שלמה פרלה  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

לפרלמנט האירופי דרושים מצביעים

אדישות הבוחר מעוררת דאגה בקרב החוגים הפוליטיים, לאור העובדה שהפרלמנט האירופי הוא המוסד היחיד מבין מוסדות האיחוד שמעניק לפוליטיקה הכלל-אירופית יסוד חשוב וגלוי של דינמיקה דמוקרטית בין המוצעים בבחירות: ידוענים חסרי ניסיון פוליטי
04/06/2009  |   שלמה פרלה   |   מאמרים   |   תגובות
פרלמנט חסר... [צילום: AP]

ביום ראשון, ה-7 ביוני, תתקיימנה במדינות החברות באיחוד האירופי בחירות כלליות לפרלמנט האירופי - אחד משלושת המוסדות העיקריים המהווים את המסגרת הפוליטית של האיחוד. השניים האחרים הם הנציבות האירופית ומועצת השרים.

הנציבות האירופית היא מעין אקזקוטיבה של האיחוד האירופי שתפקידה ליזום הצעות חוק, ולדאוג לכך שהאמנות שעליהן מבוסס האיחוד, והחקיקה האירופית השוטפת, יכובדו על-ידי המדינות החברות. חברי הנציבות נשלחים לתפקידם בבריסל על-ידי הממשלות החברות, אך אין הם מייצגים את הממשלות אלא רק את האינטרס הכלל-אירופי.

מועצת השרים האירופית לעומת זאת, היא פורום בין ממשלתי הקובע אם ובאיזו מידה לקבל את יוזמות הנציבות. זהו פורום בין ממשלתי שהחלטותיו הן פרי משא-ומתן ופשרה בין האינטרסים השונים של המדינות החברות.

הפרלמנט האירופי הוקם בעיקרו כגוף מבקר, אולם בשני העשורים האחרונים העצימו האמנות האירופיות את סמכותו באופן מהותי, והוא כיום שותף למועצת השרים בתהליך החקיקה. בכך מתגלה הפרלמנט האירופי כבעל השפעה על החקיקה בפרלמנטים הלאומיים, שכן בין 60%-80% מהחקיקה בפרלמנטים הלאומיים נובעים מכללים ודירקטיבות שנקבעו על-ידי מועצת השרים בשיתוף עם הפרלמנט האירופי. מכל מקום, שלא כמו בפרלמנטים אחרים בעולם הדמוקרטי, אין הוא הרשות המחוקקת.

מוסד זה, על 785 חבריו כיום, הוא היחיד במוסדות האיחוד שחבריו נבחרים בבחירות דמוקרטיות כלליות בכל אחת מהמדינות החברות, ומבחינה זו הוא היחיד הנהנה ממנדט כלל-אירופי. אומנם כל אחת מהמדינות החברות קובעת את שיטת בחירת הנציגים לפרלמנט האירופי, אך בכל אחת מהמדינות מעוגנת השיטה הספציפית בכללים בסיסיים המקובלים בעולם הדמוקרטיות המערביות.

שיעור ההשתתפות הכלל-אירופית בבחירות האחרונות שנערכו לפרלמנט האירופי ב-2004 עמד על 45.6% מכלל הזכאים לבחור. אחוז זה ביטא מגמה מתמשכת של ירידה בשיעור המשתתפים בחגיגה הדמוקרטית האירופית מאז שהונהגה שיטת הבחירה הכללית לפרלמנט האירופי ב-1979 (עד לאותה שנה מונו חברי הפרלמנט על-ידי ממשלותיהן). מגמת הירידה בשיעורי ההצבעה לפרלמנט האירופי היא ביחס הפוך להעצמת סמכויותיו של הפרלמנט - תופעה האומרת דרשני.

ניתן להציע מספר הסברים למגמה זו: ראשית נראה כי מערכת הבחירות לפרלמנט האירופי מתמקדת דווקא בסוגיות לאומיות פרטיקולריות ולא בסוגיות כלל-אירופיות. הרבה פוליטיקאים, כמו גם אנשי אקדמיה, מתייחסים לבחירות אלה כ"בחירות משנה במדינת הלאום". למציאות זו תורמת העובדה שהבחירות בכל מדינה מתנהלות על-פי השיטה וההליך המיוחדים לה, כאשר גם רשימות המועמדים משקפות את המפה הפוליטית הפנימית.

רוב גדול של האירופים אינו יודע את הנעשה במוסדות האיחוד האירופי, כך שאין בנמצא ספירה פוליטית כלל-אירופית, למרות התפתחותו של האיחוד במשך חצי מאה. סקר שנערך על-ידי יורובארומטר, חברת הסקרים של הנציבות האירופית בשנה שעברה, העלה כי 73% מהנשאלים הודיעו כי המידע שלהם על פעילות המוסדות האירופיים הוא דל וכי הם אינם מבינים איזו השפעה יש לפרלמנט האירופי על חייהם. רק 10% היו ערים לעובדה שהבחירות הבאות לפרלמנט יתקיימו ב-2009.

שנית, אצל הבוחר האירופי שכן מכיר את עבודת הפרלמנט, רווחת הדעה שהצבעה לפרלמנט האירופי אינה חשובה מבחינת יחסי הכוחות הפוליטיים המשפיעים על מדיניותו של האיחוד האירופי. הנה למשל, כמה השפעה יכולה להיות לגרמניה, המדינה הגדולה ביותר, עם 99 נציגים, או לצרפת עם 78 נציגים בפרלמנט של 785 מושבים? שלא לדבר על לוקסמבורג עם שישה נציגים, ומלטה עם חמישה.

הפרלמנט האירופי מבוסס על מבנה של גושים פוליטיים ולא על סיעות, כפי המקובל בפרלמנטים לאומיים. למשל, נציגים של מפלגות ימין-מרכז מהמדינות השונות יוצרים גוש פוליטי משלהם. כך נציגים של מפלגות סוציאל-דמוקרטיות ממדינות שונות מתחברים בפרלמנט האירופי לגוש משלהם, וכן לגבי שאר הגישות האידיאולוגיות. אלא שעיקרון הייצוגיות במבנה זה נפגם באשר לא קיימת זהות פוליטית בין מפלגות אחיות המרכיבות את הגוש בפרלמנט האירופי.

גוש הימין - מרכז, למשל, המונה 288 חברים, הוא הגוש הגדול ביותר בפרלמנט היוצא. כמוהו, כשאר הגושים, הוא כולל נציגי ימין-מרכז ממדינות חברות שונות. אולם אין דומה גישתם של חברי הגוש הבריטים לזו של הגרמנים בסוגייה מהותית כמו היקף ועומק תהליך האינטגרציה האירופית. הנציגים הבריטים משקפים את גישת המפלגה הקונסרבטיבית בארצם, המתנגדת להעמקת תהליך האינטגרציה, בעוד שהנציגים מגרמניה משקפים עמדה נגדית. כתוצאה מכך מציגות הפרוגרמות הפוליטיות של הגושים השונים אידיאולוגיה מדוללת, פרי פשרה, המנוסחת באופן מעורפל. ממילא ברור כי רוב הגושים הפוליטיים אינם מציבים מטרות ברורות, והפרלמנט חסר מאבקי כוח אידיאולוגיים-פוליטיים אמיתיים - מצב התורם לאדישותו של הבוחר האירופי, שאינו נדרש לבחור בין אופציות פוליטיות ברורות. יחד עם זאת ראוי לציין, כי הגושים הם קוהרנטים במדיניותם, והדיכוטומיה הבסיסית בין ימין ושמאל נשמרת.

היעדר מאבק כוחות אמיתי מספק הסבר גם לאדישותה של התקשורת האירופית בכל הקשור לעבודת הפרלמנט ולבחירות. קשה לכתבים למכור סיפורים על מוסד משעמם נטול מאבקים סוערים. אדישותה של התקשורת עוד מוסיפה לאדישותו של הבוחר. יתרה מזו: מתהווה מעגל קסמים כאשר התקשורת מנבאת השתתפות דלה בבחירות הקרבות, וזו עלולה להיות נבואה המגשימה את עצמה. סקר יורובארומטר מלפני חודשיים מנבא כי שיעורי ההשתתפות בבחירות השנה יהיה זהה לזה של שנת 2004. סקר שנערך על-ידי מכון צרפתי מציג נתונים פסימיים יותר.

כל זאת למרות העובדה שהפרלמנט האירופי היקצה 18 מיליון אירו, סכום ללא תקדים, למערכה תקשורתית למען השתתפות בבחירות.

אדישותו של הבוחר מעוררת דאגה בקרב החוגים הפוליטיים, לאור העובדה שהפרלמנט האירופי הוא המוסד היחיד מבין מוסדות האיחוד שמעניק לפוליטיקה הכלל-אירופית יסוד חשוב וגלוי של דינמיקה דמוקרטית. לפיכך מועלות הצעות שונות כיצד לעורר את התעניינותו של הבוחר. אחת ההצעות היא לנהל מערכת בחירות כלל-אירופית כאשר כל גוש פוליטי כלל-אירופי, כגון השמרנים, הסוציאליסטים, הליברלים וכן כיוצא באלה יערוך תעמולת בחירת זהה בכל מדינה. על-פי תסריט זה, ההצבעה תהיה עבור מועמדים שנבחרו על-ידי הגושים הפוליטיים הכלל-אירופיים, ולא על-ידי מפלגות ארציות כפי הנהוג כיום. בינתיים נוקטות כמה מפלגות בגימיקים נואשים כגון הצבת מועמדים ידוענים חסרי ניסיון פוליטי. ביניהם ברברה מטרה בת ה-27 - מלכת יופי לשעבר ומגישת טלוויזיה בהווה (בחירה של ברלוסקוני), סלאווי בינב מבולגריה - אלוף טה קוון דו, ואלנה בססקו בת 28 - בתו של נשיא רומניה, המוכרת יותר הודות ליופיה ולעיסוקה כדוגמנית. כל זאת בתקווה לעורר את הבוחר הצעיר מאדישותו.

אמנם ידוענות שכל חיותה מנתונים פיזיים או מהצלחה בעולם הבידור אינה מעידה על יכולת פוליטית, אולם במקרה האירופי, כך יש המקווים, היא עשויה להתגלות כגורם הנעתי שיפיח רוח חדשה במשחק הדמוקרטי.

תאריך:  04/06/2009   |   עודכן:  04/06/2009
ד"ר שלמה פרלה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לפרלמנט האירופי דרושים מצביעים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
היא, אומנם, ממש פצפונת, אבל יודעת לשחק אותה בגדול. למרות שאינה בולטת בשטח, היא מצליחה להטביע את רישומה ולרכוש את אמונם של כל מי שבאים בשעריה.
04/06/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
מתברר שאנו מצויים בעיצומו של מאבק הנוגע לזהות חבר הכנסת הצפוי להיבחר מטעם האופוזיציה לכהונה בוועדה למינוי שופטים. המחוקק לא טרח להסדיר נושא זה בחוק וכלל לא ברור שחייבת להיות נציגות לאופוזיציה, אם כי מדובר בנוהג ראוי. למרבה ההפתעה, כנראה קיימת מגמה למנות את ח"כ אורי אריאל מהאיחוד הלאומי ולאו דווקא את ח"כ רוני בר-און, נציגה של קדימה, סיעת האופוזיציה הגדולה.
04/06/2009  |  עו"ד משה גולדבלט  |   מאמרים
ותיקי תעשיית הפרסום האינטראקטיבי נוהגים לספר איך בעבר, לפני כמה שנים, הם התדפקו על דלתותיהם של מנהלי משרדי הפרסום הגדולים בישראל, מתוך תקווה שמישהו מהם יתייחס אליהם ברצינות ויבין שהאינטרנט הוא מדיום עם עתיד. הם יודעים לספר כיצד ראשי התעשיה - אייל חומסקי, מודי כידון, אילן שילוח ואחרים - שלחו אותם בנימוס לדרכם, תוך שהם מפספסים את הפוטנציאל העצום שהיה טמון אז באינטרנט - מדיום שהיה אז בחיתוליו.
03/06/2009  |  איילה צורף  |   מאמרים
ממשלת ישראל מתייצבת מאחורי הצעת החוק הקובעת שמי שיציין את יום הנכבה יועמד לדין ועלול לרצות שלוש שנים מאסר.
03/06/2009  |  אמיליה פרוני  |   מאמרים
סיפורי החברות הגדולות בעולם, מרתקים לא פחות מסיפורי-חיים של דמויות שהשפיעו על העולם. חברות כמו: קוקה קולה, דופונט, לוי'ס, סימנס, ג'והנסון אנד ג'ונסון, לוריאל, פורד, פז'ו, GM ועוד עשרות רבות של חברות הם חומר לרומנים עבי-כרס ולסדרות קולנוע רבות -פרקים. כל אחת מחברות אלה ואחרות הן לפחות בנות מאה שנה ויש בנות 150 ו-200 שנה. סיפורי החברות מורכבים מממציאים, בעלי-חזון, יזמים, משפחות, מאבקי-הישרדות, משברים ומלחמות, דרמות וטרגדיות ובעיקר - הצלחה.
03/06/2009  |  שולמית קיסרי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
הלילה הזה הוא אנחנו, עם עבדים מזה רעב, מוכה, חבול ומובס, העומד לרגלי הר סיני העשן וכאיש אחד בלב אחד זועק "נעשה ונשמע", אוסף שבטים שהתלכד לכדי עם, העם היהודי שהביא לעולם את הצדק, הח...
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
בי' בתשרי פרצה מלחמה יום הכיפורים    בכ"ב בתשרי שמחת תורה פרצה מלחמת חרבות ברזל    בי"ד בניסן, ערב פסח כמה שעות לפני ליל הסדר הכריז צה"ל בתזמון נדיר אשר רק צבא האויב וארגון החמאס היו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il