בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
לא התקפלות השלטונות בפני אלימותם של שני המגזרים - הערבי והחרדי, ולא הגברת תלותם בכספי המדינה יפתרו את בעייתו של הרוב, אלא מערכת חקיקה ואכיפת חוק אחידה ותקיפה
|
התפרעות חרדים בירושליים [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
|
הלקח מוינוגרד לא נלמד
|
ענבל בר-און
|
פסק דין ידוע בדיני הנזיקין, סימון נ' מנשה, קובע כי כאשר רשלנותו של הראשון, מכינה את הקרקע למצב ולפיו 'רשלנות במידה קטנה' של גורם שני תגרום נזק, הרי שהראשון אחראי על מלוא הנזק. פסק דין זה רלוונטי לכמה וכמה סיטואציות בציבוריות הישראלית: גורם אחד מכין את הקרקע לקרות הנזק, גורם שני 'מתרשל במעט'. האם נייחס את מלוא הנזק ל'מתרשל (הקטן)' השני, אף שהמתרשל הראשון הכין את הקרקע
|
לרשימה המלאה
|
|
|
|
|
|
|
שני מיעוטים שווי גודל, שאינם מקבלים עליהם את מרות המדינה ולעתים אפילו פורקים את עולה, משבשים תדיר את סדרי חיינו. הריבוי הטבעי הגדול בקרבם, ולפיכך שיעורה הגדול של אוכלוסיה צעירה בהם, מגבירים את הסיכוי שהתגר שהם קוראים על המדינה ועל סדריה רק יחמיר ברבות הימים. עם צמיחתם של הדורות החדשים שלהם וכניסתם לחיים הפוליטיים, יינתן להם להביא לידי ביטוי את הסתייגויותיהם מסדרי חיינו. כל אחד מהם מונה למעלה מ-15 אחוז מכלל אוכלוסיית ישראל, כלומר, ברית ביניהם עלולה לגרום לכך, שבתוך זמן קצר לא ניתן יהיה לקבל החלטות גורליות בחיינו ועל עתידנו ללא השתתפותם בהכרעות אלה. קריאת התגר של שני המיעוטים הנדונים על אושיות המדינה היא רב-שכבתית ורב-היבטית, אך היא ממוקדת בעיקר בקבלת עול החוק והמשפט ובנשיאה בעול החובות האזרחיות - כתמורה הוגנת ומקובלת לקבלת זכויות, הגנות ושירותים. ההשלמה השיטתית של המדינה עם מעשי ההתרסה הללו, מתוך אי-נכונות לעמוד בעימותים ובמתחים חברתיים, מביאה לידי שחיקה מהירה של נורמות החוק וליצירת שני סוגי אוכלוסיה: האחד - שומר חוק, והשני - שאין עליו מורא הדין. אכיפת חינוך ממלכתי על הכל באשר לנשיאה בעול החובות, מלכתחילה מתירים חינוך נפרד, במימון ממלכתי, לחרדים ולערבים - חינוך שאינו מטפח ערכים לאומיים וממלכתיים ומתיר את צמיחתם של לאום ערבי נפרד ולרוב עויין, המעלה על נס את ה"נכבה" במקום את עצמאות ישראל, ושל מגזר נפרד, האמון על חינוך מסורתי, שאינו מכשיר את הצעירים לעולם טכנולוגי, ואשר מנציח תלות צרכנית במקום יצירתיות וקידמה. התוצאה היא שבשני המגזרים הללו לא רק שרמת ההצלחה בבחינות הבגרות היא נמוכה, אלא העוני משתרש ומעמיק, והתלות בתשלומי העברה מתרחבת והולכת. לאחר השלמת חינוכו של ילד, שהינו בן או בת לאחד משני המגזרים הללו, הוא נדון לעוני ולתחושת קיפוח על מצבו, על-אף היותו, באורח מעוות ולא בריא, פטור מנשיאה בעול השירות למדינה, שבו מחויבים אחרים. מצב זה מוביל בהכרח לפער נוסף - של הינתקות מן המדינה ושל זלזול בחוקיה ובמוסדותיה המשפטיים. אין כשני המגזרים הללו להסתתר מאחורי עוניים ו"קיפוחם", כדי לבנות ללא תכנון ואחר כך להשתמש בחברי הכנסת שלהם לעמידה לצד פורעי החוק ונגד אוכפי החוק, ולהשתלחות ב"ברוטליות" של המשטרה השומרת על כולנו. כל אימת שנפתח תיק פלילי נגד ערבי או חרדי (ראה מקרי שפרעם או מאה שערים), נוצרת קואליציה פורקת עול, שאינה מוכנה לקבל את דין המשפט, ואשר בחסות האיום באלימות, גם מצליחה לכפות על כלל החברה את פריקת העול שלה. לא הייתה מפלגה כמו ש"ס, שכה רבים מבכיריה נדונו למאסר - בחסות "מנהיגם הרוחני" הזועק לנוכח פסקי הדין של בתי משפט: "הוא זכאי", בעוד ראשי המדינה משחרים לפתחו ושום יועץ משפטי אינו מעז לגעת בו. לא היה מגזר כמו המגזר הערבי, שרמת פעילותו הפלילית כפולה מן הממוצע הכללי, ובכלל זה עבירות אידיאולוגיות - המבטאות את המרידה בעיקרי המדינה ובסמליה, כפי שבאו לידי ביטוי באירועי הדמים של אוקטובר 2000. לדידם של שני פלגים אלה, דמוקרטיה אמורה להגן על זכויותיהם מפני הרוב, אך להם אין שום מחויבות כלפיה; החוק ובתי המשפט נועדו להגן עליהם, לא מפניהם. אנו, שני שלישי האוכלוסיה שאיננו מחויבים לשני המגזרים הללו לפי שעה, קצנו ברמיסת החוק לנגד עינינו ובנשיאה בעול הכלכלי והחברתי לשם תחזוקת תלותם הגוברת, המלווה בהתרסה נגד כל אמצעי שננקט לשם התגוננות מפניהם כאילו היה ביטוי ל"גזענות", "רדיפה" ו"אפליה". אשר על כן, לא "הידברות" ולא התקפלות השלטונות בפני אלימותם (ב"ימי האדמה" כבפתיחת חניון בשבת), ולא הגברת תלותם בכספי המדינה מנציחי העוני (כבימי דיונים בתקציב או הרכבת קואליציות) יפתרו את בעייתנו, אלא מערכת חקיקה ואכיפת חוק אחידה ותקיפה, ללא פחד וללא משוא פנים. אם יש חינוך ממלכתי - במימון המדינה, המקנה ערכים שווים לכל ילדינו, אזי דינו שייאכף על כולם: יהודים, ערבים, דתיים, חילוניים, בני קיבוצים וערים, יישובי עולים וספר, עשירים ועניים. מגזר שירצה להיבדל, יעשה כן על חשבונו, מבלי שאנו נפרע את דמי התרסתו. לפיכך, על המדינה להקים בתי ספר כלליים אזוריים לכל, עם תוכנית אחידה, שתחנך את הדור הבא לאהבת הארץ, לידיעת שפתה ותרבותה, לזכות לשרתה, וגם לזכות ליהנות ממשמניה. מי שלא יאבה להירתם לאזרחות מועילה ובונה כזו, על-פי בחירתו ולא מפני ש"הופלה" לרעה, יזכה לדוּר בה כתמיד, אך לא יזכה באזרחותה, לא יוכל לבחור למוסדותיה שבהם מאס, ולא יוכל להפעיל את כוחו האלקטורלי להשגת טובות הנאה מגזריות. ניתן להפעיל אמצעים רבים אחרים כדי לביית את טעוני הטיפוח לדמוקרטיה, דוגמת שירות חובה לאומי לכל, הפסקת החזקתם הבזבזנית והמפלה של מוסדות "חינוך" בדלניים, חיוב בחינוך כללי בסיסי לכל, הפסקת מימון ציבורי למפלגות שאין בהן מוסדות נבחרים דמוקרטיים, ריסון פורעי חוק בתחום הבנייה ובתחום הסדר הציבורי, וגילוי תקיפות חסרת פשרות נגד כל מעשה עבירה, כולל הפגנות פרועות המדרדרות לאלימות.
|
|
פרופ' רפאל ישראלי מורה לאיסלאם ולמזרח תיכון ולסין באוניברסיטה העברית; כתב 26 ספרים בנושאים אלה.
|
|
תאריך:
|
17/07/2009
|
|
|
עודכן:
|
17/07/2009
|
|
רפאל ישראלי
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
עניים
|
19/07/09 01:33
|
|
אחת הפרקטיקות החביבות על אויבי מדינת ישראל מבית ומחוץ היא האשמתה ב"התנהגות נאצית". אנו רגילים כבר לראות את דגלי ישראל מונפים לצד צלבי קרס בהפגנות אנטי-ישראליות, וחדלנו להתרגש מכך שחיילי צה"ל מושווים לקלגסי אס-אס ושפעולות הצבא שלנו למניעת טרור מוגדרות כ"רצח עם". האנלוגיה המופרכת הזאת אף זכתה לחיזוק משמעותי במהלך מבצע "עופרת יצוקה", עם הצגתם של מחבלי החמאס במערב כמעין גרסה מודרנית של לוחמי גטו וורשה, הנלחמים באומץ לב למען שחרורם מעול כיבוש צבאי אכזר אפילו מן הכיבוש הנאצי. מתעוררת השאלה מדוע מואשמת מדינת היהודים, אשר קמה לאחר שגרמניה הנאצית השמידה שליש מיהדות העולם, דווקא בהתנהגות נאצית? שהרי יש מספיק רשעים בהיסטוריה האנושית. האם מדובר ב"בחירה מקרית" או שמא בטקטיקה מחושבת היטב?
|
|
|
מדינת ישראל זקוקה יותר מכל לדיוקן חיובי כלפי כולי עלמא. אין מדובר בהצגה של תדמית חיובית או במיתוג מסביר פנים, שישימנו חברים במשפחת העמים בזכות "הסברה" או "יחסי ציבור", ולא באמצעות "קליפים", "מצגות", "סרטי תדמית", ואפילו לא על-ידי הכשרתם של "מסבירים מקצועיים", שיפיצו את צדקת דרכה של המדינה. התנהגותה של המדינה כמדינה, של מנהיגיה ושל אזרחיה על כל רבדיה היא היא ההסברה המהימנה ביותר, ורק עליה עלינו להישען.
|
|
|
הגיל, התרגיל, מבקר המדינה, איכות השלטון, בית המשפט, הממשלה – אף אחד לא מצליח להזיז הצידה את נציב הדורות הקודמים, מר הולנדר. מה לא עשו, והוא עדיין תקוע לנו בגרון, בתפקיד מהחשובים במינהל הציבורי, ואנחנו חושבים שהוא דופק את המערכת מהמסד ועד הטפחות.
|
|
|
לפי ידיעות בתקשורת, במסע של פעילי זכויות אדם נגד פקחי רשות ההגירה קיבלו הפקחים איומים טלפוניים באמצע הלילה, הטחות והטרדות, העברת מספרי טלפון של הפקחים באינטרנט - פעולות שאם אין בהן הפרת חוק, הן על הגבול הדק. בכל מקרה הם נוגדים את זכויות הפרט, זכויות שאותם ארגונים מתיימרים להגן עליהם.
|
|
|
איני מאמין שהעליהום התקשורתי על השופט משה דרורי הוא מקרי, ואיני מאמין שרק עצם הגשת מועמדותו לכהונה בבית המשפט העליון היא זו שגרמה לפריצת מסע ההסתה חסר התקדים נגדו, הסתה שדבר אין לה עם העובדות. התקפה יזומה מכיוונים כה רבים חייבת להיות מאורגנת ומתוזמרת ומכיוון שראיתי בעבר, מספר פעמים, כיצד התקשורת התייצבה למסדר לבצע התקפות דומות, יש לי את כל היסוד להניח שקיימת יד מכוונת.
|
|
|
|