בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
"הוֹלֵךְ רָכִיל, מְגַלֶּה-סּוֹד; וְנֶאֱמַן-רוּחַ, מְכַסֶּה דָבָר. בְּאֵין תַּחְבֻּלוֹת, יִפָּל-עָם; וּתְשׁוּעָה, בְּרֹב יוֹעֵץ" [משלי פרק יא, פסוקים יג-יד] ● לפצל או לא לפצל את תפקיד היועץ?
|
יועץ במחלוקת. מזוז [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
|
הוויכוח בנושא פיצול תפקידו של היועץ המשפטי לממשלה יצא מפרופורציה. מדיון על ענייני סדרי מנהל הוא הפך לכאורה לוויכוח בין "בני אור" ל"בני חושך". האומנם ניתן על-ידי פיצול התפקיד למנוע מהאחראי על התביעה הכללית להגיש כתבי אישום נגד שרים ושועים? מסופקני. איכות ביצוע התפקיד, ונחישותו לפעול לביעור השחיתות, תלויה אך ורק במאפייניו האישיים. מרגע שייבחר אדם ראוי אין חשש לשלטון החוק, ואם ייבחר אדם שאינו ראוי, ריכוז הסמכויות רק יחמיר את כישלונו. המתנגדים לפיצול סמכויותיו של היועץ המשפטי לממשלה תולים זאת בהצלחתו לכאורה של היועץ הנוכחי להילחם בשחיתויות ולהביא לדין נשיא וראש ממשלה. אך אם בוחנים את כל האירועים, ייתכן כי דווקא תפקודו של היועץ המכהן כעת צריך להוות נורת אזהרה, שתחייב את פיצול התפקיד. כזכור, נפתחה כהונתו של היועץ בהחלטה השנויה במחלוקת לסגור את תיק האי היווני. גם אם הייתה זו החלטה מקצועית נטולת פניות, ועל-כך כאמור יש מחלוקת, הדימוי הציבורי של תפקיד היועץ נפגע, משום שיכול כל מי שמפקפק בהחלטה, לקשור אותה לעובדה שהיועץ החדש היה חש מבוכה לתבוע את הקולגות החדשים שלו לעבודה. בהמשך, הוכתמה כהונתו של היועץ הנוכחי באופן טיפולו בתיק הנשיא קצב. יחסי הקרבה ביניהם שהתבטאו בכך שהפרשה נפתחה בהתרועעות של הנשיא עם היועץ המשפטי לממשלה, שאותו הוא חשב בטעות ליועץ אישי שלו, יכולה להתפרש על-ידי המבקרים כסיבה לכך שהיועץ בחר תחילה לסיים את הפרשה בעסקת טיעון תמוהה.
|
טעות גם לזקוף את הבאתו לדין של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, לזכותו של היועץ מזוז. הנשיא הועמד לדין למרות היועץ מזוז ולא בזכותו. כדאי לזכור, כי היה זה היועץ מזוז שעמד כחומה בצורה בפני תלונות ודרישות לחקירה שהועלו על-ידי תחקירנים אחדים ובראשם כמה מחברי המערכת של אתר זה. אלמלא התערב בפרשה מבקר המדינה, אשר פעל באופן שלא אפיין מבקרי מדינה בעבר, ייתכן כי הפרשות הקשורות באולמרט כלל לא היו מגיעות לידי חקירה. גם כעת, יש הטוענים כי העיכובים שגרם היועץ בפתיחת כמה מהחקירות, פגעו בסיכוייהן, והביאו לכך שבסופו של דבר הן נסגרו ללא הגשת כתב אישום. גם כאן יכול מאן-דהו לחשוד כי ליועץ היה קושי לפעול כנגד אנשים שעימם עמד בקשר עבודה יומיומי, או למצער שעקב עיסוקיו הרבים בייעוץ לממשלה בעניינים מדיניים דחופים, היה עליו לדחות את הטיפול בעניינים שסובלים דיחוי. מאותה סיבה, ניתן גם לתהות האם יועץ משפטי שזמנו פנוי יותר לעניינים הפליליים, לא היה מסיים כבר את הבדיקה בתיקו של השר ליברמן, ומחליט בדבר הגשת כתב אישום.
|
תמהים מתנגדי הפיצול - מה קרה? לשם מה נחוץ שינוי כעת? למי שלא שם לב, הרבה דברים השתנו. בתקופה בה נוצר התפקיד של היועץ המשפטי לממשלה, התפיסה הייתה שהיועץ תובע את הנאשמים בפלילים בשם הממשלה. באותו עידן של תמימות, איש לא העלה בדעתו שייתכן מצב שהנאשמים בפלילים יהיו מקרב הממשלה. גם אם ישתכנעו, לא תנוח דעתם של מתנגדי השינוי - נדחה אותו לקדנציה הבאה. אכן לא ראוי היה ששינוי כזה יחול עוד על היועץ מזוז, כי אז הוא היה מתפרש כשינוי על-רקע נקמני פרסונאלי, אך כל עוד לא ידועה זהותו של היועץ הבא, זו היא הקדנציה הבאה לכל דבר ועניין, ואין מניעה להתחיל בה ביישום השינוי. למה הדבר דומה? לאדם שהתגלתה אצלו מחלה חשוכת מרפא, לא עלינו, והרופא מבשר לו שזה עתה אושרה לשימוש תרופה חדשה שעשויה לרפא אותו, והוא יהיה החולה הראשון שיקבל אותה. לא, אומר החולה, תנסו אותה רק מהחולה הבא, אני כבר אמות. כפי שרמזתי בתחילת המאמר, אני איני חושב שהנושא כה קרדינאלי. גם אם יפוצל התפקיד וגם אם לא יפוצל, אין סכנה לשלטון החוק. אם כי, לעניות דעתי, מבחינת השקיפות והניקיון הציבורי, קיימת עדיפות למצב בו לא ניתן לחשוד ביועץ בקשר אישי עם נאשמיו הפוטנציאליים, או בעיכוב הליכים על-רקע מגוון עיסוקים רב מדי. מדוע אם כך נלחמים כמה ממתנגדי השינוי מלחמת חורמה כה עזה וחריפה? למרות דבריהם, ייתכן כי הם אינם מודאגים מפגיעה בשלטון החוק. בין השורות, ניתן אולי להבין מדבריהם, כי הם מעוניינים במצב בו לאדם בעל השקפת עולם דומה לשלהם תהיה יכולת, בזכות ריכוז העוצמה שבידיו, לכופף החלטות מדיניות לדעתו, בניגוד לדעת הבוחר שקבע את הרכב הממשלה מאנשים שהשקפת עולמם שונה. אם רצונם להוכיח שטעות בידי, יועילו נא לאפשר לבעל מקצוע מעולה, שהשקפת עולמו מנוגדת לזו שלהם, להיבחר לתפקיד הבלתי-מפוצל של היועץ המשפטי הבא. למשל, אחד שימצא דרכים חוקיות לאשר התנחלויות. אם אז לא תעלה ההצעה לפיצול התפקיד של היועץ המשפטי לממשלה דווקא על-ידם, תהיה זו הוכחה ניצחת לטעותי.
|
|
תאריך:
|
26/10/2009
|
|
|
עודכן:
|
26/10/2009
|
|
קובי לירז
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
פ.ק.
|
26/10/09 12:22
|
|
אבירי התקינות הפוליטית העלו את פרופסור דן שיפטן על עמוד הקלון. איתו העמידו גם את כל אנשי מערכת הביטחון אשר אי-פעם ישבו בהרצאה של שיפטן, וכל מדינאי שאי-פעם האזין לו. על מה ולמה? כי חרג מגבולות התקינות הפוליטית שנקבעה אי-שם בנבכי הפוליטיקה האקדמית.
|
|
|
לא בטוח שהייתי מהמר על כך בווינר, אבל אני מוכן לקחת את הסיכון ולומר: מכבי תל אביב כדורסל בצורה המוכרת לנו, מגיעה בימים אלו לסוף דרכה. פרשת פנאן, ההופכת להיות יותר ויותר פרשת מכבי, עלולה/עשויה לגרור את הקבוצה לתהומות שאינם מוכרים לה מזה עשרות שנים.
|
|
|
הגרפולוג דניאל מלניק, גיבור הרומן החדש של עדי אַבֶּלֶס - "פֶּצע" (עם עובד, 2009), אינו נער מתבגר, אלא גבר המשלים את העשור הרביעי בחייו. למרות זאת החליט - אחרי שאשתו איה נפרדת ממנו - "לנהוג לפי עקרונותיו, אפילו עם נשים", ומתוך נאמנות לעקרונותיו, התייצב בפינת רחוב דיזנגוף ושדרות בן-גוריון בתל אביב, איתר את הנאות מבין האלמוניות החולפות במקום, התייצב מולן ו"בחיוך רחב וכמעט בלי רעד בקול" אמר לכל אחת מהן: "את מוצאת חן בעיני ואני רוצה לשכב איתך". על המעשה הזה הספיק לחזור מספר פעמים, עד שאחת הנשים הרימה את קולה, כינתה אותו "סוטה", והזעיקה שוטר.
|
|
|
על הנייר מוכרת, אומנם, ישראל כמדינת חוק, אלא שלמעשה חוקיה פרוצים לכל עבר וגדושי לקונות. סאת העונשים על עבירות חמורות איננה מלאה. ידי השופטים, הנוהגים על-פי החקיקה, כבולות, בעוד העבריינים חוגגים.
|
|
|
בחודשים הקרובים צפוי לקום מוקד מידע אחוד לכלל מפעילות התחבורה הציבורית, שיספק מידע על זמני הנסיעות ומחיריהן לנוסעים. על כך דיווחנו כאן לראשונה בתחילת ספטמבר, אלא שהצעת חוק חדשה מבקשת להכניס כמה שינויים במוקד, שעשויים לעורר התנגדות מצד המפעילות, ובמקרה הגרוע אף לעכב את הקמתו.
|
|
|
|