|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
כתיבת המומחים
מהי חרדה דנטלית ואיך מתמודדים איתה?

הבטחות צריך לקיים

התורה מונה בפירוט רב את צאצאיהם של אברהם ויצחק שאינם נכללים בעם ישראל - הן מסיבות הלכתיות-מעשיות והן מסיבות מוסריות
12/11/2009  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   תגובות

אופנת מתן שמות בלתי שגרתיים לילדים, שבחלקם לא ניתן לדעת האם ההורים המאושרים חובקים בן או בת, יכולה לקבל סיוע מעשי רב מעשרות פסוקים המצויים בספר בראשית. כבר בפרשה הראשונה של התורה מסופר לנו על צאצאיהם של אדם וחוה עד נח, ואילו לאחר המבול מפורטים תולדות בני נח בכלל ותולדות בני שם בפרט עד אברהם.

אם נאמר שפירוט זה נועד ללמדנו מהיכן בא אבי עם ישראל, קשה להבין שלוש רשימות נוספות המצויות בספר בראשית. שתיים מהן מצויות בפרשת השבוע: בני קטורה אשת אברהם וצאצאיו של ישמעאל. את השלישית נקרא בעוד שלושה שבועות, בפרשת "וישלח", והיא מפרטת את צאצאיו של עשו ואת תושבי אדום. והשאלה ממש נזעקת מאליה: מה לרשימות אלו ולתורתנו? אותה תורה המקמצת לעיתים כל כך בפירוט המצוות, עד שחז"ל כינו אחדות מהן "הררים התלויים בשערה" - אותה תורה מקדישה עשרות רבות של פסוקים ומאות מילים לפירוט שמותיהם ומשפחותיהם ונשיהם ולפעמים אפילו פילגשיהם של גויים שאין לנו כל שיג ושיח איתם. הלא דבר הוא.

פה ושם נתנו חכמינו ומפרשינו הסברים נקודתיים. למשל: על המסופר ש"תמנע הייתה פילגש לאליפז בן עשו" אמרו חז"ל, כי הדבר בא להודיע את מעלת משפחת אברהם. תמנע, שהייתה בת מלכים, העדיפה להיות פילגשו של אחד מצאצאי אברהם על פני האפשרות להינשא לנסיך המתאים לה. או האמירה לפיה מלוכת בני עשו קדמה בשבעה דורות לזו של בני ישראל, בשל שבע הפעמים בהן כינה יעקב את עשו "אדוני". אך כאמור, אלו הם הסברים נקודתיים בלבד, שגם אינם עוסקים בכל פרט ופרט וגם אינם עונים על השאלה העקרונית שהצבנו.

לשאלה זו ניתן להציע שתי תשובות, האחת הלכתית-מעשית והאחרת מוסרית. התשובה ההלכתית תאמר, שעלינו לדעת מיהם הגויים על-מנת שנדע על מי חלים ציוויי התורה ואיסוריה. התורה מצווה להשמיד את שבעת עממי כנען, המושחתים מבחינה מוסרית ודתית, על-מנת שלא ילמדו את בני ישראל לעשות כמעשיהם. היא מצווה להשמיד גם את עמלק, סמל הרוע וההתגרות לשמה. במקביל, קיים איסור תמידי להינשא למואבי ולעמוני (אך לא למואבית ולעמונית), ואילו נכדיהם של גרים מבני אדום ומצרים יכולים לשאת נשים יהודיות.

לאור כל אלו ברור, שעלינו לדעת מעל לכל ספק מהו מקורו של הגוי העומד מולנו, מהו ייחוסו הלאומי ומכאן - האם יש הלכות מיוחדות שחלות בנוגע אליו. על-פי הסבר זה, הרשימות המפורטות נועדו להסיר מכשול מעשי מעל דרכנו, כך שנדע את מי לקבל ואת מי לדחות, את מי לגייר ואת מי להרוג.

אך הלב מחפש תשובה מעמיקה יותר, תשובה שתתאם את הרוח המוסרית של התורה, שהיא - כפי שכבר אמרנו כמה וכמה פעמים - ספר מוסר, שמטרתו לרומם את רוחו ונפשו של האדם. התשובה המוסרית תאמר, שפירוט השמות מראה לנו כיצד הקדוש ברוך הוא מקיים את הבטחותיו.

את האדם הראשון מברך ה' עם היבראו: "פרו ורבו ומִלאו את הארץ". לנח ניתנה בדיוק אותה ברכה לאחר המבול, כאשר למעשה היה עליו להתחיל מחדש את העולם. כאשר מפורטים צאצאיהם וצאצאי-צאצאיהם של אדם ונח, מראה לנו התורה שהברכה התקיימה.

הוא הדין לגבי בני אברהם ויצחק. יש לשים לב, ששניהם מקבלים ברכות כפולות - ברכת עם ישראל וברכת ארץ ישראל, וברכה של ריבוי צאצאיהם. לאברהם נאמר כבר בתחילת דרכו: "ואעשך לגוי גדול ואברכך". לאחר מכן מובטח לו: "ושמתי את זרעך כעפר הארץ, אשר אם יוכל איש למנות את עפר הארץ - גם זרעך יימנה". בברית בין הבתרים מתבקש אברהם להתבונן בכוכבים וה' מבטיח לו: "כה יהיה זרעך".

אם היינו חושבים שכל הברכות האלו מכוונות ליצחק, הבה ונראה מה נכתב בהמשך. כאשר הגר בורחת משרה ונתקלת במלאך, הוא מברך אותה: "הַרְבָּה ארבה את זרעך ולא ייספר מרוב". כאשר ה' מעניק לאברם את השם אברהם ואת ברית המילה, הוא מנמק ומבטיח: "כי אב המון גויים נתתיך. והפריתי אותך במאוד מאוד ונתתיך לגויים ומלכים מחלציך ייצאו". אברהם, המתקשה להאמין ששרה תלד בגיל 90, מסתפק בכך שישמעאל יחיה. אבל ה' עונה לו: "שרה אשתך יולדת לך בן... ולישמעאל שמעתיך - הנה ברכתי אותו והפריתי אותו והרביתי אותו במאוד מאוד, שנים עשר נשיאים יוליד ונתתיו לגוי גדול".

קיום הברכות הללו בא לידי ביטוי ברשימת בני קטורה ובני ישמעאל. התורה מספרת לנו על התרבותם ועל הצלחתם - כדי להראות שה' קיים את הבטחתו, גם אם המשמעות היא להרבות גויים שיהיו בהם מי שיציקו לישראל דורות על גבי דורות. כי הבטחות צריך לקיים.

כך גם לגבי בני עשו. בעת שרבקה סובלת מהריון קשה, מבטיח לה שם בן נח: "שני גויים בבטנך ושני לאומים ממעַיִך ייפרדו". יצחק מקבל ברכה: "כי לך ולזרעך אתן את כל הארצות האל... והרביתי את זרעך ככוכבי השמים ונתתי לזרעך את כל הארצות האל והתברכו בזרעך כל גויי הארץ". ליצחק כבר יש שני בנים - יעקב ועשו - אך ה' אינו מבדיל ביניהם. יתרה מזו: כאשר נאמר פעמיים "ארצות" בלשון רבים, מובן שמדובר בשני עמים שיקבלו שתי ארצות.

פירוט צאצאי עשו המופיע בסוף פרשת "וישלח", מלמד על התגשמותה של הבטחה זו. עשו הופך לאבי עם גדול, עשיר ומשמעותי - בדיוק כפי שאמר ה'. כי הבטחות צריך לקיים.

קדושת הדיבור היא ערך יסודי ביהדות. הדיבור הוא הביטוי הפיזי למוֹתר האדם מן הבהמה. בדיבור מתפללים, מודים, מתוודים ומברכים. העדר דיבור או פגימה בו עלולים לגרום לכך שמצוה יורדת לטמיון. ומנגד, דיבור שאינו ראוי עלול להוביל את האדם לחטאים קשים. כאשר התורה מספרת לנו בפירוט כה רב כיצד התמלאו הבטחותיו של ה', היא מעבירה לנו מסר חד וברור: אם האלוקים אינו חוזר בו מדבריו - קל וחומר בן האדם. כי הבטחות צריך לקיים.

תאריך:  12/11/2009   |   עודכן:  12/11/2009
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אנשים לא מתפרנסים מעשיית סרטים, הם מלמדים סטודנטים לקולנוע, הם עושים דברים אחרים על-מנת להתקיים. כשהם מקבלים פרס בפסטיבל הם לא מספרים על מצוקתם הכלכלית.
12/11/2009  |  שאול דישי  |   מאמרים
לשוק המזון הישראלי יש כבר מזמן תדמית של שוק פרוע. בשוק הזה יכול כל יצרן להשתולל כאוות-נפשו. הצרכן הישראלי התמים הרי כבר ידוע מזמן כטרף קל. אפשר לעבוד עליו בעיניים וגם הסיכוי להיתפס קלוש למדי. בכל מקרה, אפילו העונש שיוטל על עבודת הרמייה בטל בשישים.
12/11/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים

12/11/2009  |  משה גביש  |   מאמרים
שמחה וששון: בית הדין הצבאי לערעורים חילץ את תא"ל משה תמיר מהורדה בדרגה ומפיטורים מצה"ל, ו"רק" השעהו לשנתיים מקידום בדרגה ומתפקיד פיקודי. חבריו של תמיר ואפילו פרופ' כשר נתנו לו הכשר, ועודדו שקרן נוסף, תא"ל עימאד פארס, כי יש לו תקווה. נדגיש מיד: הכשל אינו רק של תא"ל תמיר ושל חבריו, אלא בעיקר כשלונו של הרמטכ"ל אשכנזי. כדי להבין זאת, הבה נעיין בפסק הדין, בפרטים שבהם הודה תמיר, לאחר עסקת טיעון שבה נמחקו אישומים חמורים בהרבה. נביא להלן את תמצית הדברים:
11/11/2009  |  עו"ד משה מכנס  |   מאמרים
השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ' (ישראל ביתנו), החליט לקחת לידיים את כל העסק הזה שהוא ממונה עליו, ביטחון הציבור, ולהילחם בתופעת אלימות בני הנוער. כעת הוא מתכנן להביא בפני הכנסת הצעת חוק שתאסור מכירת משקאות משכרים (לכלל הציבור לא רק לקטינים) בין השעות 7:00-23:00 ואחזקת בקבוק אלכוהול פתוח בלילות. לדבריו, זה ימנע מבני נוער להשתכר וכעת לא יהיו בני נוער שיכורים שמכים ודוקרים.
11/11/2009  |  מאיר הילזנרט  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ישראלים נבונים חייבים לשטוף עתה את הרחובות והכיכרות ולהתייצב מול קלגסי המשטרה הפועלים בשליחותו של איתמר בן-גביר, ולמנוע את מה שעלול להיהפך ל"בכיה לדורות"
רון בריימן
רון בריימן
אין צורך בחוק גיוס מגזרי, ובוודאי שאין צורך בחוק השתמטות מקומם    החובה לשרת צריכה לחול על כל בני ה-18 ובנות ה-18, כאשר משך השירות - 3 שנים - והשכר הניתן לחיילי החובה צריכים להיות א...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
תפקודה הלקוי של צרפת בכלל ושל הצבא הצרפתי בפרט בתחילת מלחמת העולם השנייה; לאנשי צבא בכירים אין כישורים לפתח קונספציות ולקרוא את הכתובות על הקיר; דמיון בין התפתחויות ומגמות ב-1940, ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il