|   15:07:40
  מרדכי קידר  
מרצה אוניברסיטת בר-אילן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

זעקת החטופים האלמוניים

שחרורו של גלעד שליט תוך כניעה לתנאי חמאס עלול להביא להתגברות החטיפות מדוע יש להעדיף את חייו על חיי אלה שייחטפו בעתיד בשל הכניעה לתנאי שחרורו? האם מי שקורא לשחררו "בכל מחיר" מוכן להיות הוא עצמו המחיר?
27/11/2009  |   מרדכי קידר   |   מאמרים   |   חטיפת גלעד שליט   |   תגובות
לחטוף הבא אין שם, עדיין, אבל עקב סחיטותה של ישראל בחמאס כבר מתכננים את חטיפתו [AP]

במזרח התיכון אתה מקבל במחיר סביר רק את מה שאינך מעוניין בו, או מעמיד פנים שאינך מעוניין בו. וכשמדי יום מדקלמים באוזנינו "חכמי ציון" את המנטרה: "כולם יודעים מהו מחיר החזרת החטופים", שומעים זאת אויבינו, ויודעים שאין לדרוש פחות מהמחיר שהטיפש חסר הסבלנות מוכן לשלם

גלעד שליט יושב בשבי חמאס יותר משלוש שנים, ובמקום זה של צלמוות וחושך כל יום הוא נצח. איני איש הלכה, אך נראה שמצוות פדיון שבויים ניתנה לעם ישראל למקרה כמו זה: איש חי ללא ספק, אשר שוביו מחזיקים בו למטרה אחת ויחידה: לסחור בו, לסחוט באמצעותו ולגרום לישראל לעשות את מה שלא ראוי שתעשה - תשחרר רוצחים שהורשעו בדין, רק מפני שבעיניהם רצח יהודים אינו עבירה. "שבויים" הם קוראים לרוצחיהם. די היה בעובדה קודרת זו, כדי שעם ישראל יאמר להם מלכתחילה "תשכחו מזה, אין אנו משחררים את מי שהורשע בדין, היות שהוא פושע, רוצח, ובמקרים רבים רוצח המונים".

אילו זו הייתה תמיד התשובה הישראלית - שאין משא-ומתן עם טרוריסטים, ושאין שחרור מחבלים מבית הכלא, סביר מאוד שגלעד שליט היה היום אזרח מן השורה, שהשתחרר מהצבא לאחר שירות של שלוש שנים כמו כל חבריו, כי לאיש לא היה כדאי לחטוף אותו. אלא שמדינת ישראל נושאת ונותנת עם טרוריסטים, ובסופו של משא-ומתן אף נכנעת לדרישותיהם, גם אם לא לכולן. עובדה זו מהווה תמריץ לחטוף שוב ושוב חיילים ואזרחים. חז"ל בחוכמתם הבינו זאת וניסו להתמודד עם תופעת החטיפות באמצעות הכלל "אין פודין את השבויים יתר על כדי דמיהן".

ידוע לכל, שהפושעים שהשתחררו אינם הופכים לחובבי ציון, ורובם נרתמים מייד לאחר שחרורם למאבק הדמים נגדנו. סטטיסטיקה ידועה של מעלליהם מלמדת, שאחרי שחרורם הם עסקו ברצח יהודים, וגם עובדה זו אמורה הייתה להרחיק את ישראל מכל משא-ומתן לשחרור רוצחים. אין דבר מוסרי פחות ממתן אפשרות לרוצח שהורשע בדין לצאת מאחורי הסורגים ולרצוח שוב. עיקרון זה, שעל פיו נוהגת ארה"ב, שאינה מקיימת משא-ומתן על כניעה לתנאי טרוריסטים, הפך את חטיפתם של אזרחים אמריקנים לבלתי כדאית. וכך, למרות שחיילי ארה"ב ואזרחיה נמצאים ברחבי העולם במספרים גדולים הרבה יותר מן הישראלים, נדיר מאוד לשמוע שאמריקני נחטף בידי טרוריסטים.

אלא ששבשתא כיוון דעל על ("קלקול, כיוון שנכנס, נכנס"), וישראל משחררת רוצחים כבר 25 שנה. בכל פעם שנחטף חייל, מתעוררת במלוא חומרתה הדילמה - האם להביא לשחרור חייל ידוע ומוכר במחיר של סבירות גבוהה לרציחת ישראלים, שכרגע מספרם ושמותיהם אינם ידועים? האם העובדה שכרגע הם אלמונים מתירה לממשלה לשחרר היום את אלו שירצחו את אותם אלמונים מחר? אך מנגד, לכל חייל חטוף שלנו יש משפחה, הורים, אחים, לפעמים גם ילדים, שהם - כמו כל אחד אחר - רוצים לראותו ביניהם כאדם חופשי, למה עליהם לסבול את היעדרו במשך שנים? מדוע המאבק של עם ישראל באויביו צריך להיות על חשבונם האישי? והאם כליאתו אצל שוביו תביא אותם לחדול מרצח יהודים? והאם אין להם מספיק רוצחים צמאי דם בחוץ, שיעשו לעם ישראל את המוות, בין אם ישוחררו אלה שבכלא ובין אם לאו? ומה נאמר לחיילים לפני גיוסם, כשישאלו אותנו האם נפעל לשחרורם, גם במחיר גבוה, אם ייפלו בשבי? כמה נגרע מהמוטיבציה של נערים להתגייס, אם יידעו מראש, שהם לעולם יישארו בכלא האויב אם ח"ו ייפלו בשבי? כמה נתרום לנטייתו של חייל לעזוב ולברוח מהמלחמה, רק מהחשש שמא לא נעשה דבר כדי להחזירו חי ובריא אם ייפול בידי האויב?
היבטים כבדי משקל אלה עמדו בפני מקבלי ההחלטות בארץ מאז שנות ה-80', עת נחטפו חיילים בלבנון, וממשלת ישראל מצאה את עצמה נשאבת למשא-ומתן על שחרורם תמורת רוצחים מורשעים.

אלא שלסוגיות ענייניות אלה הצטרפו גם סוגיות בלתי ראויות, הקשורות ברמת הפופולריות הציבורית של מקבלי ההחלטה, בדרך כלל ראשי הממשלה. הכל יודעים, שהפופולריות של פוליטיקאי היא הנכס העיקרי שלו, ושהוא יעשה כל מה שביכולתו, באפשרותו ובסמכותו, כדי לקדם את שמו ואת שם מפלגתו, אשר בבוא יום הבוחר אמורים לקבל מהציבור את ה"משוב" על מעשיהם ועל מחדליהם.

שיתוף פעולה בין חוטפים ליחצ"נים
הנסחט הוא ידידו הטוב של הסוחט [AP]

החוטפים מבקשים ליצור בדיוק את הלחץ הזה של הציבור על הממשלה, ומשהם מצליחים ליצור אותו, מתחיל ניצחונם על הממשלה ועלינו גם יחד. אויבינו קוראים אותנו, שומעים אותנו ומבינים אותנו יותר מכפי שאנו מבינים את "הגול העצמי", שאנו מבצעים על עצמנו במו ידינו.

בשנים האחרונות החלה אופנה חדשה – הפגנות ופעולות למען שחרור שבויים וחטופים. פעולות אלה מוצאות ביטוי בשלטי רחוב רחבי ממדים, במודעות בעיתונות על שטחים גדולים, בכתבות ברדיו ובטלוויזיה, בהפגנות מול בית ראש הממשלה, בפליירים בתיבות הדואר, במדבקות על מכוניות ובסרטים הנקשרים בכל מקום אפשרי.

מי שנוטל חלק בפעולות אלה ודאי עושה זאת מתוך רצון כן ואמיתי להביא לשחרור מהיר של אותם אנשים וחיילים, המשלמים בגופם ממש את מחיר חיינו כאן, בארצנו; אלא שכל הפעולות הללו, שכוונתן חיובית, מזיקות באופן חמור לטיפול בסוגיית השבויים והנעדרים, מכיוון שאין ביכולתה של ממשלת ישראל, שאליה מופנית הדרישה לשחרורם, לעשות הרבה יותר מלהיענות לסחיטה של אויבינו, וככל שהלחץ הציבורי והתקשורתי על הממשלה גדול יותר, הוא מגביר את הסיכוי, שהיא תישבר במשא-ומתן ותיענה לתביעותיהם המוגזמות.

היענותה היום תביא בהכרח את החטיפה הבאה, שכן תיאבונם של החוטפים רק גדל, כשרואים את רשימת תביעותיהם בהשוואה לעבר.

החוטפים מבקשים ליצור בדיוק את הלחץ הזה של הציבור על הממשלה, ומשהם מצליחים ליצור אותו, מתחיל ניצחונם על הממשלה ועלינו גם יחד. אויבינו קוראים אותנו, שומעים אותנו ומבינים אותנו יותר מכפי שאנו מבינים את "הגול העצמי", שאנו מבצעים על עצמנו במו ידינו. הם רואים מולם עם היסטרי, רגשני, בכייני, נהנתני, רכושני, מתירני, אינדיבידואליסטי ומושחת, עם של חטוף ואכול, חסר שורשים היסטוריים, חסר אידיאולוגיה, עירום מערכים, נעדר תחושת סולידריות, הרוצה הכל עכשיו ומוכן לשלם כל מחיר, מבלי להביא בחשבון את תוצאות התנהגותו המופקרת.

אלא שכאן נכנס לתמונה גורם נוסף – התקשורת, או ליתר דיוק מספר אנשים בתקשורת, שהחליטו על דעת עצמם, כי על הממשלה לנקוט צעד כלשהו או להימנע ממנו, והם משתמשים בכלי עבודתם להפעלת לחץ על הממשלה ועל העומד בראשה לעשות זאת. הם גוזרים את מטרותיהם מעולם המושגים הפרטי שלהם, גם אם אין לו קשר לאינטרסים של עם ישראל, שאותם הוא מבטא בבחירות דמוקרטיות.

למרות שמבחינה מקצועית הם אמורים למנוע מתפיסתם הפרטית להשפיע על עבודתם, מזה כמה עשורים שולטת בתקשורת הכתובה והמשודרת בישראל קבוצת אנשים, המנצלת את כלי התקשורת הציבוריים, שבהם הם עובדים כשכירי הציבור, להשלטת אורח החשיבה שלהם על סדר היום הציבורי. בזכות הכוח התקשורתי שהעמיד הציבור לרשותם, הם מעצבים את דעת הקהל על-פי תמונת עולמם, תוך הדגשת דעות העולות איתה בקנה אחד והצנעת גישות המנוגדות לה. הם מקלים על מרואיינים, האומרים את מה שהם עצמם מבקשים להשמיע, ומקשים על מרואיינים שאינם מזמרים את זמירותיהם. זהות המרואיין, שעת השידור והזמן המוקצה לו הם הכלים האובייקטיבים, שבאמצעותם מקדמים אנשי התקשורת את האג'נדה שלהם, ואילו ניסוח השאלות ואופי הצגתן למרואיין הם הכלים הסובייקטיביים שבידם, או בפיהם.

וכאשר ל"חירות התקשורת", כפי שהם מכנים אותה, מצטרפים גם משרדי יחסי ציבור, שתפקידם המוצהר הוא לעצב דעת קהל, והם פועלים בגלוי – ניטשת פה מערכה בלתי הוגנת, שבה הציבור עומד תחת מתקפה תקשורתית מתוכננת ומעוצבת במקצועיות, שתכליתה הפעלת לחץ פסיכולוגי עליו, ובאמצעותו – על מקבלי ההחלטות, כדי שיפעלו על-פי תפיסת האינטרס של קבוצה מובחנת בציבור, שאינו בהכרח האינטרס של מרבית הציבור. שהרי אילו היה זה אינטרס ציבורי אמיתי, לא היו כל אלה משקיעים את המאמץ, הזמן והכסף כדי להגשימו, שכן הממונים על האינטרס הציבורי היו מממשים אותו ממילא.

ביטוי חריף להתנהלות זו ניתן בעת החזקתם של חטופי הר דוב – בני אברהם, עדי אביטן ועומר אלסואעד הי"ד – בידי חיזבאללה, בעת שביו של אלחנן טננבאום בידי חיזבאללה, ושוב בתקופה שאחרי מלחמת לבנון השנייה, בעת ניהול המשא-ומתן על שחרור גופותיהם של אלדד רגב ואהוד גולדווסר הי"ד.

מי שמכיר את הבסיס לעסקות במזרח התיכון יודע, כי ברגע שצד לעסקה מראה סימנים שהוא לחוץ, מייד עולה המחיר, וככל שהלחץ הפנימי של צד אחד גדול יותר, כך גדל המחיר שדורש הצד האחר.

ההתנהגות התקשורתית והציבורית שלנו בכל ההתנהלות מול אויבינו – אלה שבלבנון, אלה שבסוריה ואלה שברצועת עזה – מלמדת אותם, שככל שילחצו יותר, נהיה מוכנים לשלם יותר עבור הקלת הלחץ, בין אם זה לחץ של טילים ובין אם זה לחץ פסיכולוגי. הפניקה התקשורתית והציבורית שלנו יצרה מצב, שאנו במו פינו מעלים את מחירה של כל עסקה לגובה שאיננו יכולים לעמוד בו.

אללה הוא עם בעלי הסבלנות
הסבלנות היא ידידתו הטובה של הפונדמנטליסט

אלא שעניין עקרוני אחד מבדיל בינינו ובין שכנינו: השעון הפוליטי שלנו שונה לחלוטין – אצלנו ממשלה ממוצעת מכהנת שלוש שנים, ולכן אם היא מבקשת להספיק לעשות משהו עליה לפעול מתוך לחץ, שאותו הצד השני קולט במהרה. המוסלמים, בעקבות הקוראן, מאמינים ש"אללה מע אלצאברין" – אללה הוא עם בעלי הסבלנות, הן במישור הזמן והן במישור הסבל.

התנהלותנו מול חמאס בעזה, מול חיזבאללה בלבנון ומול סוריה, מבטאת את חוסר הבנתנו בהלכות מו"מ במזרח התיכון. באזור זה אתה מקבל במחיר סביר רק את מה שאינך מעוניין בו, או מעמיד פנים שאינך מעוניין בו. חוסר הבנה זה מביא לתקשורת מדי יום את "חכמי ציון", המדקלמים כמו תוכי את המנטרה: "כולם יודעים מהו מחיר הפסקת האש / החזרת החטופים / השלום עם סוריה", וכאשר אויבינו שומעים זאת, לא יעלה בדעתם לדרוש פחות מהמחיר "הידוע", שהטיפש חסר הסבלנות מוכן לשלם.

אלא שעניין עקרוני אחד מבדיל בינינו ובין שכנינו: השעון הפוליטי שלנו שונה לחלוטין – אצלנו ממשלה ממוצעת מכהנת שלוש שנים, ולכן אם היא מבקשת להספיק לעשות משהו עליה לפעול מתוך לחץ, שאותו הצד השני קולט במהרה. המוסלמים, בעקבות הקוראן, מאמינים ש"אללה מע אלצאברין" – אללה הוא עם בעלי הסבלנות, הן במישור הזמן והן במישור הסבל. אללה עוזר למי שדרכו אינה דוחקת, והוא ממתין בסבלנות להתגשמות מאווייו, וכן מוכן לשאת בסבל הכרוך במאבק ובציפייה לניצחון שיגיע. לאורך השנים נסראללה ומשעל הראו לעולם, שיש להם הרבה סבלנות לסבול אבידות בנפש וברכוש, ונכונות זו יוצרת להם תדמית של בלתי שבירים ובלתי סחיטים.

פרשנים רבים אמרו במפורש לפני ביצועה של עסקת קונטאר, כי היא תעלה את המחיר שחמאס ידרשו עבור גלעד שליט – והמחיר אכן עלה, ל"הפתעת" הממשלה העסוקה בסוגיית שליט. עסקת קונטאר הצטרפה לעסקות הכושלות שנערכו עם חיזבאללה בעבר – חטופי הר דוב, טננבאום, דיראני ועובייד – והוכיחה לכל אויב המעוניין ללחוץ עלינו, שהתקשורת מצד אחד, ובג"צ מצד שני, מובילים את הממשלה ואת הציבור למהלכים, שבמדינות מתוקנות לא היו עולים כלל על הדעת.

הסוגיות העולות במלוא חומרתן כיום, כשחירותו של גלעד שליט עומדת על הפרק, היא האם שחרורו תוך כניעה לתנאי חמאס לא יגביר את הסבירות להמשך החטיפות ואף להתגברותן?; בשמו של איזה מוסר עלינו להעדיף את חייו של גלעד שליט על חייהם של מי שייחטפו בעתיד בשל הכניעה שהביאה את שחרורו? וכשישוחררו כל האסירים שחמאס דורש לשחרר, כמה אזרחים שלנו יירצחו? האם אלו הקוראים לשחרר את שליט "בכל מחיר" מוכנים שהם עצמם יהיו המחיר, כשיירצחו (ח"ו) בידי משוחררי שליט? מה נשלם עבור חטופים בעתיד? שכונה בירושלים עבור חייל, וחצי שכונה עבור אזרח?

עניין חמור אחר הוא העובדה, שחוטפי ישראלים הולכים בתחושה, שלא יאונה להם רע עקב החטיפה, ושלא יהיה עליהם לשלם שום מחיר עליה. רק פעם אחת בהיסטוריה נאלצו חוטפי ישראלים לשלם בחייהם על החטיפה: היו אלה חוטפי הספורטאים הישראלים באולימפיאדת מינכן ב-1972, וכנראה שהיה זה בשל רצח החטופים, לא בשל עצם החטיפה. ראשי חמאס, אלו המחזיקים בגלעד שליט, ישנים במיטותיהם, יושבים במשרדיהם, ומטיילים בעולם, כאילו אין רבב בהתנהגותם ובמעשיהם. אתמול נסע מחמוד אלג'עברי – מי שחטף ומחזיק בשליט – למצרים, כשמזל"ט חג מעל מכוניתו, והוא מודע לכך. מדינת ישראל כבר לא מפחידה אף אחד, ורבים בעולם הערבי חשים, שניתן להם לעשות כל דבר נגדה ונגד אזרחיה, מבלי שישלמו על כך.

עם ישראל מצטייר בעיני שכניו ואויביו כעם חסר סבלנות, הרוצה הכל "עכשיו", ואינו מסוגל לשאת את סבל הישיבה בסביבה הענייה, העשוקה, הרעבה, הצמאה, החולה, השסועה והקיצונית המקיפה אותו. אויבינו יודעים, שלעם כזה אין יכולת לשרוד במזרח התיכון הכל כך ישן, שבו השיעים עדיין נלחמים על השלטון באיסלאם 1,400 שנים לאחר שנלקח מהם, ושבו עדיין מושגים כמו דמוקרטיה, זכויות אדם, זכויות מיעוטים, חירות נשים, חופש דת וחופש מדת, הם חלום רחוק, רחוק הרבה יותר מקוצר הנשימה שלנו. תדמית הסמרטוט של עם ישראל מעודדת חטיפות ומגבירה את הלחץ הפסיכולוגי שמפעילים שכניו נגדו.

אין הם מתרשמים מהסיסמאות היחצ"ניות הנבובות שמפריחים עייפי הנפש שלנו, כמו "היתרון שלנו הוא המוסר שלנו", או "הדאגה לחייל היא מעל לכל". הם מפרשים זאת כסדרי עדיפות משובשים ומטורפים, שבהם ישראל – המפריטה את עצמה לדעת – מעדיפה את חיי החייל הבודד על פני השמירה על האינטרסים הלאומיים, ומוכנה להקריבם תמורת שחרורו, או – אולי – שחרור הממשלה מלחץ היחצ"נים ששכרה משפחתו.

רק עם חדור אידיאולוגיה, בעל תחושה קולקטיבית של שליחות וביטחון בצדקת דרכו, אשר חש כי הוא חלק מתהליך היסטורי צודק, ועל כן מוכן לסבול ולשלם את מחיר השרידות בדם, ביזע ובדמעות – רק עם כזה יכול לשרוד במזרח התיכון.
ומה יהיה אם אני איחטף? הריני מצווה בזאת את כל הקוראים לפדות אותי רק תמורת איש אחד, בדיוק כמוני, לא יותר: בן 57, אקדמאי בדרגת מרצה (אפילו לא מרצה בכיר), וללא קביעות. אפשר גם במחיר נמוך יותר, אבל בוודאי לא גבוה יותר.

לאתר מגזין מראה
ד"ר מרדכי קידר הוא מרצה במחלקה לערבית וחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן
תאריך:  27/11/2009   |   עודכן:  27/11/2009
מרדכי קידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
זעקת החטופים האלמוניים
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יוסי שפניר
27/11/09 23:06
2
אליהו חיים
27/11/09 23:19
3
שרה.א
28/11/09 03:13
4
מרק_טווין
28/11/09 09:03
5
dodel
28/11/09 10:19
6
מטאטא
28/11/09 16:34
7
עין צופיה
28/11/09 18:36
8
שרה.א
28/11/09 19:31
9
ישמעאל
28/11/09 23:15
10
ראשגדול
30/11/09 16:57
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לאחר שישבו שופטיו על המדוכה במשך חמש שנים, החליט החודש בג"צ לבטל את החלטות הממשלה, לפסול חקיקה ראשית של הכנסת, ולעצור את פרויקט בית הכלא הפרטי בישראל, שבו הושקעו שנים של תכנון, תיאום, חקיקה ובנייה. לדברי אברהם קוזניצקי, יו"ר קבוצת "מנרב" אשר הובילה את הפרויקט מזה כ-14 שנה, הושקעו בתהליך מאות מיליוני שקלים.
27/11/2009  |  בועז ארד  |   מאמרים
כשהתקרבנו לעבר פינת הרחובות באחד מטיולי הבוקר שלנו, הגיח לפתע מן הסיבוב אדם כסוף שער, ולפני שהצלחתי להתארגן, נעמדה כלבתי על שתי רגליה האחוריות בניסיון לחבק אותו בחמימות, שלא תמיד מתקבלת בהבנה, בלשון המעטה, ובוודאי שלא באהדה. "היא כל כך אוהבת את האנושות", התנצלתי. הוא הביט בי במבט כחול חכם ואמר במבטא ייקי מודגש: "אוווו, לאהוב את האנושות זה קל - לאהוב בני אדם זה קשה".
27/11/2009  |  דפנה נתניהו  |   מאמרים
כבר ראינו מומחה מטעם בית המשפט - אשר בבודקו דירה על פי חוות דעת מקצועיות שנמסרו לו, ראה סדקים בדירה ומאן לרשום אותם ולהתייחס אליהם בחוות דעתו, בטענה שאותם סדקים לא נרשמו בחוות הדעת של התביעה.
27/11/2009  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
גם לאחר הודעתו של שר המשפטים כי המועמד לתפקיד היועמ"ש הינו הפרקליט המבריק והמתאים יהודה וינשטיין, ראוי יהיה להתייחס לפיאסקו שאפיין את עבודתה של ועדת האיתור. בהינף יד קבעה הוועדה כי השופט המצטיין נועם סולברג, אינו ראוי להיבחר מאחר ש"אינו בשל", רחמנא לצלן.
27/11/2009  |  עו"ד יראון פסטינגר  |   מאמרים
הימים האחרונים היו יצירתיים יותר, והיכולת לקבל רעיונות חדשים עוררה חיוניות. הדמיון אינו רק מתעורר אלא גם מפעיל. יכולות ההבנה והעיצוב שלכם מפתיעות מאחר שלא הייתם מודעים להן קודם. תנו לאינטליגנציה שלכם להנחות אתכם, גם אם הרעיונות שלכם אינם ריאליים.
27/11/2009  |  טובה ספרא  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   חטיפת גלעד שליט  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי  
שער רפיח הוכן למעבר שליט  /  יואב יצחק
מוסא אבו מרזוק: התקדמות משמעותית בעסקת שליט  /  איציק וולף
גורמים בחמאס: ישראל מטרפדת את העסקה  /  ספי קיני
כולם צודקים   /  מאיר כהן
למה הם לא ישחררו את גלעד  /  ד"ר אברהם בן-עזרא
הפרטה כן - הפרזה לא  /  עו"ד אברהם פכטר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il