|   15:07:40
  ליהי רוזמן-פפיר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

אלימות, ילדים והמדיה

ילדים צריכים לדווח על הטרדה, ולא לשמור לעצמם על ההורים לזכור, אם ילד פונה עם בעיה של הטרדה, להיזהר מתגובה מוגזמת מצד אחד, אך גם לא לנפנף את זה מצד שני
09/05/2010  |   ליהי רוזמן-פפיר   |   מאמרים   |   תגובות
על ההורים להיות שם עבור הילד [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

האלימות הגוברת בבתי הספר ובקרב ילדים הוא נושא שמדאיג את כולנו. מיום ליום אנו עדים לתופעות בהן ילדים בגילאים צעירים יותר, מעורבים בפרשות מדאיגות שמסעירות את המדינה.

אלימות קיימת גם בקנה מידה קטן ויכולה לבוא לידי ביטוי גם בהטרדה בין אישית שבין שני ילדים: ברמה של בריונות. בריונות של המאה ה-21 אינה תמיד מסתיימת בכותלי בית הספר, הזן החדש של בריונות מגיע גם לבית של הילד. הנושא כבר לא מאוד חדש, ולא אחת נתקלנו בדיווח בחדשות, או בתוכנית שסוקרת מה קורה ברשת, וראינו שילדים רבים, בגילאים שונים, ולעיתים גם כאלה "מבית טוב" כותבים, או מפיצים תכנים פוגעניים על ילדים אחרים.

למה לדבר על בריונות ברשת?

1. כי זה עשוי לקרות בכל בית
2. משום שגם ילדים קטנים יכולים להיפגע או לפגוע
3. גם אם "הילד שלי מתנהג כמו שצריך" ובבית זה לא קורה, הילד עדיין מוקף בילדים אחרים ואולי חלקם לא מתנהגים כמו שצריך.

הוא עשוי להיות עד לפעילות בריונית, ואולי אף לתרום לה, ללמוד ממנה או בסופו של דבר גם ליפול לה קורבן. עדיף לדבר על הדברים לפני שהם קורים ולא לחכות לרגע של מצוקה. עם הילד יהיה ער לדברים בעייתיים, הוא יבוא מראש עם מגננה וידע מה לעשות עם יתקל בפנייה בעייתית. אפשר לדבר עם הילד על הנושא כבר מגיל 7. ריכזתי פה מידע להורה ולילד, מכמה אתרים בינלאומיים העוסקים בנושא.

אני? מטריד?

כאמור, ילדים עשויים להטריד בעצמם, ולפעמים לא להבין שהם פוגעים במישהו. קודם כל מזכירים לילד שמה שהוא לא היה מעז לעשות או להגיד פנים אל פנים - לא אומרים באינטרנט - במיוחד לא במקום "ציבורי" שאחרים יכולים לראות גם כן.

להלן כמה שאלות עבור הילד, אלה מעידות על התנהגות בריונית:

  • האם הוא קורא למישהו אחר בשמות גנאי?
  • האם הוא ממציא עליו סיפורים כדי לסבך אותו?
  • האם הוא מארגן או מעורב בחרם על הילד?
  • האם הוא מעיר על המראה או המשקל שלו?
  • האם הוא גורם נזק לחפצים של הילד? או דורש ממנו כסף?
  • האם הוא צוחק על הילד כשהוא רואה שהוא עצבני?
  • האם הילד שולח הודעות פוגעות בטלפון? או מאיים עליו?
  • חשוב לזכור - כל מה שאנו מעלים למחשב, לאינטרנט שמור במערכת ואפשר להפיץ ולשחזר.
  • טלפון נייד לא נועד לכתוב הודעות מקניטות, שיחות מאיימות או להשתמש במצלמה כדי לצלם תמונות מביכות ולהפיצן.

וכמובן לשאול - אם היו עושים לי משהו כזה - איך אני הייתי מרגיש?

מדברים עם הילד
אפשר למנוע או לפחות למתן את מעשי הבריונות
▪ ▪ ▪

הילד צריך להיות ער לתכנים שהוא עצמו מוציא. הדריכו את הילד: לפני שהוא מפיץ משהו שכתב, לעצור ולקרוא שוב - האם זה יכול להישמע פוגעני? האם זו בדיחה? אם כן, שיציין זאת (זה פשוט, מוסיפים "סתם" או "צוחק" אחרי ההערה). מנגד, אם הילד קיבל הודעה פוגענית או מעליבה, לפני שהוא עונה, שיעזוב את המחשב או הטלפון לכמה דקות וילך לעשות משהו אחר שעושה לו כיף - שיקשיב למוזיקה שהוא אוהב, ישחק במשחק אחר, יצא לרוץ, יתקשר לחבר או שידליק את הטלוויזיה. הכי חשוב - שלא יחזור למחשב לפני שהוא נרגע. למה: ייתכן שבקריאה שנייה הוא יבין שההודעה לא נועדה לפגוע, או במידה וכן, לעיתים בריונות ניזונה מהתגובה של הילד. אם הילד לא מגיב, אז זה הופך להיות "לא מעניין" והצד השני ממשיך לעשות משהו אחר.

יש מצבים בהם אפשר לחסום את הבריון - ברשתות חברתיות, חשבונות במייל, באיי סי או בפייסבוק, לעיתים החסימה פותרת את ההטרדה. שוב, זה לא מעניין להציק למישהו אם הוא מתעלם ממך.
ילדים צריכים לדווח על הטרדה, ולא לשמור לעצמם. לאף אחד לא מגיע שישפילו או יפגעו בו. חשוב להפסיק את זה כשזה קורה. לפעמים גם שמספרים מרגישים טוב יותר, כי אז הילד זוכר שהוא לא לבד.

איך מספרים? להחליט מראש למי אפשר לפנות במצב בעייתי: לאמא, אבא, או מישהו אחראי אחר שקרוב לילד - תוכלו לשאול את הילד במי הוא בוטח. כשהילד רוצה לספר, כדאי לו למצוא זמן שאותו מבוגר אחראי אינו עסוק. הילד יכול לספר בעל-פה או לכתוב על פתק. אפשר לספר למורה, אחרי הלימודים - אף אחד לא צריך לדעת על מה אתם מדברים. הילד צריך לזכור שיש לו אוזן קשבת בעת מצוקה.

בנוסף חשוב לזכור, ילדים יודעים מה קורה סביבם ולעיתים הם לא מדווחים על כך. כדאי להסביר לילד שיש לנו אחריות על חברים שלנו ועלינו לדאוג לכך שאם קורה שילד שאנחנו מכירים עובר הטרדה, עלינו לפעול כדי לעצור את זה. זה לא באמת מצחיק כשמדובר בפגיעה ברגשות של ילד אחר ולאף אחד לא מגיע שיפגעו בו. לכן חשוב לדווח ולדאוג אחד לשני. הילד יכול לפנות גם בזה לאותו אחראי בו הוא בוטח.

מה זה "בריונות ברשת" (Cyberbullying)?

כשילד או נער מוצא את עצמו מיוסר, מאוים, מוטרד, מושפל, מובך או עומד כמטרה של ילד או נער אחר באמצעות האינטרנט או באמצעות הטלפון הנייד. זה עשוי לכלול: גניבת זהות, סחיטה, איומים, שליחת הערות פוגעניות, הפצת שמועות, רכילויות ותמונות מביכות.

שיטת ההטרדה מוגבלת רק בדמיונו של המטריד ובנגישות שלו לאמצעים טכנולוגיים. מדובר בתקשורת רב פעמית וילדים נוטים לזהות אותה מייד. קורה שהורים נחשפים לכך, אך מודאגים יותר מהשפה ה"לא הולמת" מאשר מההשפעה המביכה והפוגעת הנובעת מהחשיפה של זה בעיני ילדים אחרים. המעניין הוא שילד יכול למצוא את עצמו הבריון ברגע אחד, והקורבן ברגע אחר.

יש ילדים שפועלים במטרה לפגוע: ילדים שבבית הספר הם מוחלשים ומאחורי מסך הם מרגישים חזקים יותר או שהם צריכים קהל ולהרגיש כוחניים, ויש כאלה שעושים זאת משעמום. יש גם ילדים שאינם מבינים את ההשפעה של מעשיהם: כאלה שפועלים מתוך רצון להגן על מישהו אחר שנפגע, בכך הם הופכים לבריון "בשם הצדק", ויש כאלה המאמצים אופי אחר "און ליין" בתור משחק - מבלי להבין את ההשלכות של מעשיהם.

מה עושים מול בריונים ברשת?

  • צריך לפנות למורה או ליועץ בבית הספר שישימו עין ויראו אם קיימת בעיה גם שם. אולי הם ידעו לתת מידע;

  • צריך לבדוק אם הילד הפיץ מידע אישי על עצמו באינטרנט (בקשו שיראה לכם איפה הוא גולש) או במידה והילד מראה לכם השמצות שפורסמו עליו - אפשר לבקש מהמערכת של האתר למחוק את המידע (מדובר בקטין, קרוב לוודאי שישתפו אתכם פעולה);

  • במידה ומדובר על איומים של ממש - כדאי לפנות למשטרה. אם תרצו לשמור את התיעוד של זה, שוב פנו למערכת האתר - שלא ימחקו את התיעוד של זה;

  • הכי חשוב, לא משנה מה, לא לכעוס על הילד או להאשים אותו כשהוא פונה אליכם. קודם כל לטפל בבעיה. אחרת יש סיכוי שהוא לא יפנה שוב.

מה תפקיד ההורים
להיות שם עבור הילד ולדאוג לסיים את ההטרדה. מה עושים עם הילד?
▪ ▪ ▪

על ההורים לזכור, אם ילד פונה עם בעיה של הטרדה, להיזהר מתגובה מוגזמת מצד אחד, אך גם לא לנפנף את זה מצד שני (משפטים כמו "עזוב את זה, מה אתה מתעסק עם זה בכלל?"). ילדים עשויים לחשוש לספר להורים כדי שלא יהפכו את המצב ליותר גרוע: לטלפן להורי המטריד, לפנות לבית הספר או אפילו לצמצם את אפשרות הגישה של הילד למחשב או לנייד.

תוכלו להרגיע את הילד בכך שאתם הולכים לפעול כדי לעצור את המצב, אך אתם מבטיחים לא לגרום למצב שבו הילד יהיה מופתע ממשהו שתעשו - לדוגמה שהוא ימצא את עצמו בעימות עם הילד המטריד.

זכרו שילדים עשויים לנוע בין תפקיד המטריד לתפקיד המוטרד - כדאי לשאול את הילד מה קדם להטרדה: האם התכתב עם מישהו בצורה בעייתית? האם הפיץ מידע פוגעני? אולי מנסים להתנקם בו.

וכמובן לתמוך בילד ולתת לו תחושה שאתם מקשיבים לו ואוהבים אותו.

תאריך:  09/05/2010   |   עודכן:  09/05/2010
ליהי רוזמן-פפיר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אני מבקש לענות כאן על שאלות רבות שאנו נשאלים ביחס לפעולותינו.
09/05/2010  |  יואל מרשק  |   מאמרים
בעל אוהב לוחש לאשתו הצעירה המתייפחת על תבשיל שנשרף: "טיפשה שכמותך, לא אמרתי לך אלף פעמים שאת מבשלת מעולה?" בוס מרושע צועק על מזכירה מפוחדת: "טיפשה שכמותך, לא אמרתי לך אלף פעמים לא לדבר שיחות פרטיות בטלפון של המשרד?" בין שני ה"טיפשה שכמותך", המילים אותן מילים רק המנגינה אחרת לגמרי. גם המילים של רון חולדאי על המדינה והחרדים היו נכונות, והדאגה אמיתית. רק חבל שהדברים נאמרים במנגינה של שנאה. יש בעיה גדולה, לקהילה החרדית ולמדינה, וצריך לדבר על הבעיה. אלא שבמנגינה של חולדאי שום דבר לא ייפתר.
09/05/2010  |  אורי אליצור  |   מאמרים
פעם הם היו שבועוני-חדשות לדוגמה. כאלה שזכו לתהילת-עולם ולתפוצת-ענק ברחבי תבל. עכשיו הם מתקשים לשרוד, גוססים ומאיימים לעבור מן העולם. המדובר ב"אקספרס" הצרפתי וב"ניוזוויק" האמריקני - שני שבועונים פופולריים גם מחוץ לארצותיהם. בעבר הלא-כל-כך-רחוק הם עדיין נמנו עם הידועים והמשפיעים שבקרב כתבי העת. בעת הזאת הם מצויים על סף פשיטת-רגל, מוצעים למכירה, אלא שבינתיים אין להם קונה המוכן להכניס ראש בריא למיטה חולה.
09/05/2010  |  ראובן לייב  |   מאמרים
עידן הדמוקרטיה הפתוחה והישירה שמאפיין את האינטרנט יוצר מציאות חדשה. כל אחד יכול לומר את דעתו ולפרסמה ברשות הרבים. במערכת המשפטית קיימת מחלוקת בשאלה אם יש לחשוף כתובות IP של טוקבקיסטים. בניגוד לפסקי דין קודמים קבע לא מכבר סגן נשיא בית המשפט המחוזי בנצרת, אברהם אברהם, כי לא תיחשף זהות טוקבקיסטים שהשמיצו כתב עיתון בידיעה שפורסמה באתר אינטרנט. ההחלטה עסקה בבקשתו של כתב ידיעות אחרונות, ישראל מושקוביץ, לבית משפט השלום בבית שאן לכפות על "וואלה תקשורת בע"מ" למסור לידיו את כתובת ה-IP של כותבי טוקבקים, שלטענתו הוציאו את דיבתו ב-2008.
09/05/2010  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   מאמרים
"נטורי קרתא" היא קבוצה מוכרת, הקיצונית ביותר בקרב הציבור החרדי, המתנגדת לישראל. כידוע, לאחרונה חבריה אף התארחו בעזה אצל בכירי החמאס, והזמינו אותם לניחום אבלים. האידיאולוגיה הזהה בין שני הארגונים היא - רצונם לראות את סופה של היישות הציונית מגיעה לקיצה. אם את החמאס קל להבין, מכל טעם שהוא, את 'שומרי העיר' קשה להסביר. הרי גם אם המדינה מנוהלת על-ידי חילונים, יש די חרדים ששותפים ברמה כזו או אחרת למדינה, ועל-אף שרמת ההשתתפות הזו אינה מספיקה בעיני מרביתנו, גם בה נטורי קרתא לא שולחת ידה.
09/05/2010  |  עקיבה לם  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il