בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
רכבת קלה בת"א: ב-2017 או עם בוא המשיח?
|
היא דוהרת ברחבי העולם, מובילה אנשים למחוז חפצם ביעילות ובנוחות מירבית. רק בישראל, המדינה המתיימרת להיות נאורה, היא עדיין אינה קיימת ● בכיות על הרכבת הקל(ל)ה בתל אביב
|
הדמיית הרכבת הקלה בתל אביב. חלום נשבר [צילום: האתר הרשמי]
|
|
|
|
חלומות על הרכבת התחתית
|
שולמית קיסרי
|
כמעט בכל רחבי העולם פזורות רכבות תחתיות, חדשניות, מהירות, נקיות, דייקניות ויעילות * רק בישראל חושבים על זה כבר שנים, אך הביצוע מתעכב
|
לרשימה המלאה
|
|
|
|
|
|
|
|
|
עוד מחדל ישראלי שפוגע בכל אחד מאתנו, הוא הפרויקט הדחוי של הרכבת תחתית-קלה של תל אביב, שהפך כבר מזמן לביטוי נרדף ל"כשיגיע המשיח". הפרויקט נעצר בפעם המי יודע כמה לפני חודשים רבים ועכשיו הודיעו, משרד האוצר ומשרד התחבורה, על ביטול הסכם הזיכיון עם החברה המבצעת, על עצירת הפרויקט ועל "אולי הלאמה"? אולי התחלה מחדש ואולי סיום בשנת 2017 (זוכרים את שדה התעופה שהיה צריך להיפתח בשנת 2000?...). בין שאר הסיבות להתמוטטות הפרויקט: מצבה הכלכלי של אפריקה ישראל, מהמשקיעים שהתחייבו לפרויקט. לב לבייב, שהיה אמור להשקיע 20% בפרויקט, ישן בשקט בביתו הקט בלונדון. רבים כבר הפסידו כספים בגלל התחברותם לאפריקה ישראל, עכשיו כולנו מופסדים. אל תשכחו זאת כאשר תחליטו שוב להשקיע באפריקה ישראל! לא תרבותי זה המאמר השלישי שאני כותבת באתר זה, במהלך שנה אחת, שנושאו הרכבת התחתית של תל אביב, סליחה, רכבת קלה. מאמר נוסף (רביעי) כתבתי על המערכת העלובה של הרכבות "הרגילות" של רכבת ישראל, הנמצאת בפיגור של מאה שנה מול כל העולם. לדעתי, מדינה בת 8-7 מיליון תושבים שאין בה מערכת תת-קרקעית להסעת המונים לרווחת האזרחים, היא מדינה לא תרבותית. זה לא תרבותי כאשר אדם יוצא לדרכו במכונית בבוקר או בכל שעה ולא יודע (ובוודאי שלא יידע גם בעוד עשר שנים, או עשרים, או יותר) באיזו שעה יצליח להגיע ליעדו, לעבודה, ללימודים, לכל יעד. אין אדם שלא סובל מפקקי תנועה בדרכים, מאחר לפגישות, מסתכסך עם מעבידיו, עובדיו, חבריו. אין מי שלא מבזבז זמן יקר, נושם אוויר מזוהם, מחפש חניה לרכבו ומאבד בינתיים חלק משפיותו, זמנו וכן הלאה. זה לא תרבותי כאשר מערכת האוטובוסים המסורבלת במהותה, נתקעת אף היא באותו פקק, יום-יום ושעה-שעה. לא תרבותי שתל אביב רבתי, בה יש היצע בלתי רגיל של אירועי תרבות, המתרחשים בכל גוש דן או בכל הארץ, האזרחים מוותרים על יציאה מהבית לכיוון תל אביב מחשש שייתקעו בפקקים, לא ימצאו חניה ולא יגיעו בזמן... זה לא תרבותי שהמוני אזרחים ישראלים מחכים בתחנות אוטובוסים שעות ארוכות, בגשם או בחום לוהט, במקום שתהיה להם חלופה של רכבת תחתית כמו בקהיר, בפראג, בבייג'ין, בלונדון, באמסטרדם, במוסקבה, בדובאי, בפריס ובעוד מאות ערים בעולם. לישראלים אין רכבות מסודרות מדויקות ואמינות, ואין להם תחתית מהירה, ממוזגת ומדויקת. כאן ימשיכו להיות נחותים מול כל העולם הנאור. זה לא תרבותי שבמדינה המתיימרת להיות מצליחה (כלכלית), בונה מגדלים, גדושת אנשים חרוצים ויזמים למכביר, לא תהיה אלטרנטיבה תרבותית של תחבורה ציבורית יעילה בשיטה הקיימת בכל העולם מזה 150 שנה. רכבת תחתית היא שירות המייעל את מערך החיים היומיומי. כי להגיע בנוחיות ממקום למקום, בזמן סביר וללא סבל (למה האזרח חייב בכלל לסבול מנושא התחבורה) זוהי תרבות. ישיבה מעצבנת בפקק תנועה וחיפוש מפלט בשיחות סרק בסלולרי, בו התקוע בפקק מתנה את צרותיו לפני כל חבריו ומכריו באשר הם, זה לא תרבותי. זה לא תרבותי כשבונים מסילת ברזל מתל אביב לירושלים, משך דורות והיא לא פועלת. מאבק איתנים מתנהל זה שנים מסביב למסילת רכבת בת 60 ק"מ מירושלים לתל אביב שלא מצליחה. מה זה? מסע אל המאדים? מושבה חדשה על הירח? האם יש עוד ארץ כזו, שכולה חכמי היי-טק, ראש יהודי ומולטי-מיליונרים בהמוניהם שלא מצליחים לייצר רכבת אלמנטרית בין הבירה והעיר הגדולה שבשפלה. מה כל-כך מסובך? כמה שנים לוקח פרויקט כזה של 60 ק"מ של רכבת? כמה כסף צריך לזרוק עד שזה "יצליח"?
|
"ביש המזל" של הרכבת התחתית של ת"א
|
|
אין דבר כזה חוסר מזל. בטח לא בפרויקט חיוני כמו זה. כולו 23 ק"מ, 23 תחנות עיליות ו-10 תחנות תחתיות. בכסף שכבר זרקו על תוכניות מימי גולדה, מימי פרס (הפוליטיקאי, לא הנשיא) - היה אפשר לקנות עוד מטוסים, לשפר את רמת החינוך בישראל, לדאוג לזקנים, ומה לא. 62 שנה של מדינת ישראל ודיבורים עד אינסוף עם תוכניות סרק ותוצאות סרק דרך 32 שרי תחבורה בטלנים, שלא הצליחו לייצר רכבת ארצית ברמה בינונית ורכבת תחתית לגוש דן. הרכבת התחתית היא כל הזמן בלוף אחד גדול שעולה המון כסף (מעניין מי הרוויח את כל הכסף הזה?), שראש עיר אחד בתל אביב נבחר בזכות הבלוף הזה - רוני מילוא! ושרי תחבורה שלא עניין אותם בכלל, דיברו גבוהה על מה שהיה רק פנטום. חברת נט"ע שהוקמה בשנת 1997 למען הפרויקט לא עשתה שום דבר מלבד רעש, צלצולים ובזבוז כספים. הגוש הקומוניסטי נפל, במדינת ישראל היו כמה מלחמות עקובות מדם, אדם נחת על הירח, נשיא נרצח בארה"ב, ראש ממשלה נרצח בתל אביב, המציאו את המחשב הביתי, האינטרנט, הסלולרי, האייפון, האייפוד, האייפד ומה לא. רק רכבת בתל אביב אין!
|
|
היוונים מוחים, בהתלהמות. גם אם זה לא יעזור להם, הם מבטאים את דעתם על השלטון הרקוב שתרם למשבר. אנחנו לא מוחים על שום דבר | |
|
|
|
ראיתם את היוונים? שכנינו בים התיכון שכואבים את המשבר שיפגע לשנים בפרנסת כל אזרח בגלל התנהלות השלטון? היוונים מוחים, בהתלהמות. גם אם זה לא יעזור להם, הם מבטאים את דעתם על השלטון הרקוב שתרם למשבר. אנחנו לא מוחים על שום דבר. אצלנו רק כותבים הרבה מאמרים (בעיקר על הבורסה), הרבה טוקבקים מגיבים מהמחשב בבית, מפיקים תוכניות טלוויזיה, מתארגנים בפייסבוק ויוצאים לשיר בכיכר רבין. זה הסגנון הישראלי. לא מחינו ולא עלינו על בריקדות כאשר ביבי הקים ממשלה ענקית של 36 שרים, שחלקם לא עושים שום דבר וללא בושה מקבלים משכורת, פנסיה והטבות, יחד עם סגני שרים ופקידים ועוזרים וכסף רב שנשפך לשווא. לא עלינו על בריקדות כדי הציל את גלעד שליט, חייל צעיר שבקושי הספיק לחיות, שכלוא בשבי ארבע שנים, שלממשלה לא מספיק חשוב להתעסק בעניינו. לא נעלה על בריקדות אם לא יבנו רכבת תחתית או סתם רכבת לירושלים, כי אנחנו רגילים להיות עדרי כבשים, פסיביים ו"סומכים" על שלטון מושחת. לביבי יש הזדמנות להחליט החלטות בקשר לרכבת הזו שתשנה את חיי הישראלים. ל רון חולדאי יש הזדמנות להישאר חרוט לנצח בהיסטוריה של תל אביב. לנו יש הזדמנות להמשיך להיסחב בפקקים ולשמוע תירוצים. מעניין מה יהיה התירוץ בשנת 2017?
|
|
תאריך:
|
10/05/2010
|
|
|
עודכן:
|
10/05/2010
|
|
שולמית קיסרי
|
רכבת קלה בת"א: ב-2017 או עם בוא המשיח?
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
מטאטא
|
10/05/10 20:14
|
|
|
|
רק הליכוד יכול
|
14/05/10 17:06
|
|
|
|
תיקון טעות נפוצה
|
14/05/10 17:12
|
|
2
|
|
טובה חיימוביץ
|
10/05/10 23:17
|
|
3
|
|
דרומי
|
12/05/10 00:47
|
|
|
|
לעניים אין רכבים
|
14/05/10 17:19
|
|
4
|
|
גילוי האמת לאמיתה
|
14/05/10 17:00
|
|
מר X הוא בעלי אחת מחברות האחזקה הגדולות בישראל. מוטת פעילות החברה שלו נרחבת באופן מרשים. זכיותיו התכופות במכרזי רשויות ציבוריות שונות הפכו אותו לאיש מבוסס ומקושר היטב בסצנה הפוליטית בישראל - ואולי דווקא קשרים אלה הם שהביאוהו עד הלום.
|
|
|
בימים אלה, מסכמת רכבת ישראל את פעילותה ברבעון הראשון לשנת 2010. במסגרת זו מראה החברה המשך מגמת צמיחה וגידול בתחומי הסעת הנוסעים המטענים וההכנסות. הרכבת מציגה בסיכום רבעון א' 2010, רמת דיוק ממוצעת של 90.7%, גידול של כ-6% בממוצע הנוסעים היומי וכן גידול של כ– 3.5% בכמות הנסיעות לעומת התקופה המקבילה אשתקד, הבאים לידי ביטוי בגידול של כ-11.6% בהכנסות מהנוסעים.
|
|
|
|