אי-אפשר לפתוח דיון בסוגיית הרישוי וייחוד הפעולות לעוסקים בענף התכנון לגבי תוכניות מתאר ותוכניות מפורטות, מבלי להביע דברי ביקורת ומורת רוח על כי נושא זה טרם הוסדר בחוק, כפי שהוסדרו רישוי וייחוד פעולות לגבי תוכניות היתר בנייה, עריכת חישובים סטטיים, תכנון סוגי מבנים (פשוט ושאינו פשוט) ועוד. לפיכך, חיוני לציין את מועד כתיבת הדברים והוא - מאי 2010.
נכון לעכשיו, ועד כה, מדובר בשטח הפקר, והנה כמה וועדות מקומיות לתכנון ולבנייה עטו על ההיעדר ומילאוהו בשרירות לב תוך דאגה בניגוד לחוק לאדריכלים רשויים, וזאת על סמך תקנה 3 לתקנות המהנדסים והאדריכלים (רישוי וייחוד פעולות) תשכ"ז - 1967, שעניינה ייחוד פעולות לאדריכל רשוי שרישומו הינו במדור לארכיטקטורה. תקנה זו לא דנה כלל בתוכניות מתאר אלא במבנים פיזיים, וועדות מסוימות רצו להסיק מן הפרט אל הכלל.
התקנה קובעת לאמור:
"3. הפעולות המפורטות להלן יוחדו לאדריכל רשוי, הרשום במדור לארכיטקטורה ולעניין מבנים המשולבים בתכנון שטחים ציבוריים פתוחים, המפורטים בתוספת השניה, גם לאדריכל נוף רשוי הרשום במדור לאדריכלות נוף:
(1) בתוכנית בינוי ועיצוב ארכיטקטוני:
(א) תכנון מוקדם ותכנון סופי;
(ב) הכנת תקנונים ותשריטים לתוכניות;
(ג) הגשת תוכניות לרשות מוסמכת;
(ד) הכוונה עליונה בביצוע התוכניות". התקנה הנ"ל לא מתייחסת כלל להכנת תוכניות מתאר מפורטות.
נושא זה עלה לדיון בערר 6081/08 זוהדי אבו ג'אמע נ' הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה שמעונים ב', עמותת אדריכלים מאוחדים בישראל בע"מ ואיגוד האדריכלים העצמאיים, בפני וועדת ערר מחוזית מחוז הדרום, יו"ר הוועדה עו"ד גלעד הס.
בהחלטה מנומקת מיום 15.1.2009, בהסתמך על דיני הפרשנות ותוך העדפה של פרשנות בהתאם לעקרונות היסוד -
חופש העיסוק על פני פרשנות מצמצמת אשר פוגעת בחופש העיסוק, פסקה הוועדה כדלקמן:
"יישום הפרשנות על המקרים שבפנינו: 81. עיון בתוכניות נשוא הערר מגלה כי אלו אינן תוכנית בינוי ועיצוב ארכיטקטוני.
82. אף אם יש בתוכניות אלו מימד אדריכלי או עיצובי, הרי מדובר במימד נלווה שאינו עיקרה של התוכנית.
83. לפיכך, בהתאם לפרשנות שקבענו לעיל, אנו סבורים כי לא ניתן לדרוש כי תוכניות אלו יערכו רק על-ידי אדריכל רשוי."
יובהר כי בגדר החלטה זו, כפי שמבואר בסעיפים 81 ו-82 להחלטה, נכנסות רוב רובן של תוכניות המתאר. לרבות כאלו הכוללות בתוכן גם מימד של עיצוב אדריכלי, מהטעם שלא מדובר בהן בתכנון פיזי.
לאור החלטה זו, חלה חובה על כל וועדה לתכנון ולבניה שלא לדחות דיון בתוכניות מתאר ובתוכניות מפורטות בגלל שלא נערכו ונחתמו ע"י אדריכל רשוי - אלא ע"י אחרים (מהנדס, הנדסאי, מתכנן עירוני שאינו אדריכל).
בשולי הדברים ייאמר כי אין מה לחשוש מפתיחת הדלתות לבעלי מקצוע זולת אדריכלים אל תוכניות המתאר מכמה סיבות:
א. הם עוסקים בכך מזה שנים רבות, וכל שדרוש זה רק לא להגבילם ולצמצמם.
ב. תחום התכנון העירוני הינו מגוון ורחב יריעה, ואינו חופף כלל לתחום האדריכלות: יש תוכניות מתאר, שהאדריכל כמעט ולא תורם להן דבר; יש תוכניות מתאר אשר עיקרן חישובים כלכליים וחיזוי; יש תוכניות מתאר שעיקרן תשתיות הנדסיות; ויש תוכניות מתאר, ומפורטות, אשר הן תוכניות שינויים או תוכניות נקודתיות.
ג. כל תוכנית עוברת תחת שבט הביקורת המקצועית של הוועדה המקומית / המחוזית לתכנון ולבנייה ונבדקת לגופה.