שלושה אזרחים תמימים, לכאורה, עתרו לבג"צ למען יחייב את החרדים ללמוד את מקצועות הליבה. ידוע לכל שהחרדים פטורים על-פי דין מללמוד את מקצועות הליבה בבתי הספר שלהם, היות שממשלות ישראל השונות הסכימו לכך. שלושת העותרים, פרופ'
אמנון רובינשטיין, פרופ'
אוריאל רייכמן ואלוף (במיל.)
אלעזר שטרן, מקווים שבג"צ יסייע בידם לחייב את החרדים ללמוד, להיות פרודוקטיביים ולהשתלב בתוך החברה הישראלית.
אין להטיל ספק ביושרם של שלושת העותרים ובידיעתם את המשפט החוקתי. שני הראשונים שהוזכרו הם משפטנים נשואי-פנים ותרומתם למשפט הקונסטיטוציוני אינה מוטלת בספק. זו בדיוק הסיבה מדוע פנייתם תמוה כל-כך. אפילו הדיוטות יודעים שבג"צ לא יתערב בהסדר הקיים, הוא הסדר ה"סטטוס קוו", מאז בן-גוריון ועד היום. נכון שחלו שינויים מהותיים בהסדר, אך הוא מעולם לא בוטל על-ידי הכנסת. נהפוך הוא. פרופ' רובינשטיין היה שר החינוך בתקופת קואליציה נוחה מאוד לאלה המבקשים לקעקע את הסדר הסטטוס קוו, אך גם הוא לא עשה דבר, כפי שלא עשתה מפלגתו. זו גם זו: סגנו של פרופ' רובינשטיין היה מר
משולם נהרי, איש שס, ומר רובינשטיין השלים עם כך, למען מטרות נשגבות יותר לדידו. לבוא היום ולבקש סעד מבג"צ, זו בדיחה גרועה.
פרופ' רייכמן היה בין מייסדי "שינוי", ולאחר שנים, בין אלה שנטלו חלק בהקמת קדימה. על תרומתו אחרונה זו, יועד מר רייכמן להיות שר החינוך, אך המהלך לא הושלם. באותו פרק הזמן שבו נוהל, נדמה היה שמר רייכמן יהיה שר החינוך, הוא לא השמיע ולו מילה אחת בעד ביטול הסטטוס קוו במערכת החינוך. הנה לכם דוגמה: זמן מה לפני שנודע למר רייכמן שלא יהיה שר החינוך, הוא נאות להשיב לשאלות בנושאי חינוך. להלן תשובתו של מר רייכמן לשאלה שהופנתה אליו בקשר לתקציב שיש להקצות למערכת החינוך:
"השיפור במערכת החינוך יחייב הקצאת תקציבים נוספים. התקציבים הללו חייבים להיות מכוונים במסגרת תקציב רב-שנתי ובהיקף משמעותי. יחד עם זאת, הצדק איתך - בהקצאת משאבים כספיים לא די כדי לקדם את מערכת החינוך. החשוב ביותר הוא השינוי התודעתי וההבנה של כולם שנושא החינוך הוא נושא קיומי וללא שיפור משמעותי לא נוכל להתמודד לאורך זמן בשוק הגלובלי. רק המצטיינים יכולים לכבוש שטחים נרחבים של השוק העולמי, ואילו השאר נותרים מאחור. ללא עוצמה טכנולוגית וכלכלית ותלכיד חברתי לא ניתן יהיה לעמוד לאורך זמן בתנאי העימות שבהם אנו חיים. החינוך לערכים הוא לא רק גורם המאפשר את מחויבותנו למדינה יהודית ודמוקרטית אלא חזון של יצירת חברה מוסרית, חברת מופת היה תמיד בבסיס הציונות. כדי להשיג את כל אלה, נדרשת רוח חדשה בחברה הישראלית ושותפות של כל הגורמים - הורים, מורים, ארגוני מורים, רשויות מקומיות, עובדי משרד החינוך וארגונים ומתנדבים מהמגזר השלישי. קדימה התחייבה לפעול למען החינוך תוך שיתוף פעולה של כל משרדי הממשלה ואני מקווה שיחד עימהם נראה גם פעולה נמרצת ומשותפת מצד תנועות הנוער ומערכות החינוך הלא פורמאלי. לימודים אכן אינם משחק, כדברייך שמעון, אלא העתיד של כל ילד והעתיד של החברה כולה" (תעתיק מעיתון הארץ).
אף לא מילה על החרדים. מוסר, ערכים, חשיבות ההשכלה כמנוף להתקדמות וניידות חברתית, אך, כאמור, המילה חרדים אינה מוזכרת. כנראה שדברים שרואים מכאן לא רואים משם.