|   15:07:40
  יוסף אורן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

רשעות בשדה הספרות

אנשי השמאל מכהנים כראשי החוגים לספרות באוניברסיטאות וכחברים בוועדות השיפוט של הפרסים לספרות בשליטת "מחנה השלום" נמצאות שתיים מהוצאות הספרים הגדולות, מרבית במות הספרות ותפקידי העריכה, ואפילו אגודת סופרים נפרדת מאגודת הסופרים העבריים הוותיקה
04/06/2010  |   יוסף אורן   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]

לא מעט סופרים המזדהים בפומבי עם מחנה "השאננים לציון" מחזיקים בעמקי לבם בהשקפתם הציונית הקודמת, אך מפחד שיבולע ליצירתם, ושכתביהם יישארו קבורים במגירות שולחנם, הם מתנהגים כאנוסים – מקפידים לקיים את המצופה מהם ומדי פעם "מתנבאים" בהתאמה לקו הרעיוני החדש

עולם הספרות שלנו סיפק לאהרן מגד עלילות לאחדים מהרומנים שלו. המעניינים מביניהם הם הרומנים שבהם תבע את עלבונם של אלה שעָוְלוּ להם: סופרים וחוקרי ספרות, אך גם עורכים, נקדנים ומגיהים. כולם היו קורבנות של טבע האדם כפי שהוא מתגלה בעולם הספרות: מזה - קנאת סופרים, שאיפה לכוח ורדיפת כבוד, ומנגד - ספקות סופר בכישרונו, פחד מכישלון ומורך-לב.

ב-1996 הוסיף מגד לספריו אלה את הרומן "עוול" וגם בו חשף את הנעשה מאחורי הקלעים בחיי הספרות הישראלית, אך הפעם עסק בו בעוול שנעשה לסופר ותיק על-ידי עמיתיו ממשמרת סופרים צעירה יותר על-רקע יריבות אידיאולוגית-פוליטית.

הסופר הוותיק שעָוְלוּ לו ברומן המרתק הזה הוא המשורר יעקב לוינשטיין, אשר פרסם ב-1951, שלוש שנים אחרי מלחמת השחרור, פואמה בשם "בקעת הירח", אך לא בשמו, אלא תחת הפסבדונים "אסף הגואל". בפואמה זו תיאר לוינשטיין את "המסע הנועז והטראגי של כיתת החיילים בת שלושה-עשר הנערים לעבר גבול סיני - לעבר הבלתי נודע - בחודש האחרון למלחמת השחרור, מסע של כמיהות, של אהבה חושנית לארץ, של ציפייה להתממשות איזו תקווה שהייתה צפונה בלבבות מאז ומקדם". מכל הפירושים שניתנו לסמליות המסע של קבוצת החיילים הזו לסיני, שיכנע ביותר הפירוש שייחס למסעם של לוחמי תש"ח לסיני את החיפוש אחר המהות הרוחנית של האומה שעוצבה במדבר סיני, בטרם כניסתם של גאולי מצרים הפרעונית לארץ המובטחת, כי פירוש זה קשר בין הזמנים - בין מטרת המסע במדבר אז להקמת המדינה בעידן הציוני.

אף שהפואמה החזונית "בקעת הירח" זכתה להערכה רבה והציבה את "אסף הגואל" בין המשוררים החשובים של "דור בארץ" - משמרת הסופרים הראשונה בספרות הישראלית הצעירה - נמנע לוינשטיין מחשיפת זהותו וגם לא פרסם יצירה נוספת במשך כעשרים שנה. אך ב-1969, שנתיים לאחר הניצחון במלחמת ששת הימים ובהשפעתו, שבר לפתע את שתיקתו ושלח למוספי הספרות המרכזיים פואמה חדשה, אך הפעם לא תחת הפסבדונים "אסף הגואל", אלא בשמו האמיתי. אף שבעשותו כך התכוון שהפואמה החדשה תיבחן לעצמה וללא תהילתה ותמיכתה של הפואמה הקודמת, היה דמיון רעיוני בין שתיהן. גם בפואמה "עד שילה" הבליט לוינשטיין את הקשר בין הזמנים - בין הלוחמים אשר שחררו את יהודה ושומרון במלחמת ששת הימים ובין הלוחמים ששחררו את הארץ בתקופתו של יהושע בן-נון.

רק אחד מששת העורכים הספרותיים, שאליהם שלח לוינשטיין את יצירתו החדשה, זיהה את הדמיון הרעיוני ופואטי בין שתי הפואמות, אך גם הוא כאחרים דחה את פירסומה של "עד שילה" בלי לנמק את החלטתו. במכתב לאחד מידידיו הסביר לוינשטיין את סיבת הדחייה של "עד שילה", אף שלא נפלה מהפואמה הקודמת באיכותה הספרותית: "את הסיבה האמיתית אני יודע היטב: אני לא בקו הישר של פטרוני הספרות! אני מחוץ לקו הישר! הקו הישר שלהם אומר שהאהבה לארץ, למרחביה, לשמיה, לקדמוניותה היא אהבה אסורה! היא חטא! עליה מותר לדבר רק בציניות, רק באירוניה, ואצלי אין ציניות ואין אירוניה, לכן אני מנודה" (ע' 221).

בהסברו זה של לוינשטיין חידד מגד היטב את ההבדל האידיאולוגי בין לוינשטיין לבין העורכים שדחו את הפואמה "עד שילה". לוינשטיין האמין ברעיון ארץ ישראל השלמה. לכן לא התמיד בכתיבה, אלא זו התפרצה מתוכו רק אחרי שתי המלחמות שהחזירו לבעלות העם היהודי חלקים מהמולדת בהיקפה המלא, ובהשראתן כתב את "בקעת הירח" אחרי מלחמת 1948 ואת "עד שילה" אחרי מלחמת 1967. השקפת העורכים שמנעו את פרסום הפואמה "עד שילה" הייתה שונה. מאחר שהשתייכו למחנה הפוליטי שהתייסר עדיין מתוצאות מלחמת 1948, לה ייחסו את עוון הנישול (בהגדרת ס. יזהר), לפיכך ראו בתוצאות מלחמת 1967 חטא אפילו חמור יותר - חטא הכיבוש (בהגדרת עמוס עוז). גבריאלה אביגור-רותם, שהדביקה את הכינוי "נְסוֹגָאים", ברומן "אדום עתיק" (2007), למחנה הפוליטי שהצמיד את עוול ה"כיבוש" לתוצאות מלחמת 1967, חוותה מיד את נחת זרועם של עמיתיה הפוסט-ציונים. הם ביטלו באופן מאורגן את ערכו של הרומן שלה, אך ורק על שום שביטא גם הוא "אהבה חושנית לארץ, למרחביה, לשמיה, לקדמוניותה", על-פי מסורת הרומן הציוני.

במושגי הפולמוס הספרותי-פוליטי שהתנהל בין הסופרים בשנת פירסומו של הרומן "עוול", כשלושים שנה אחרי מלחמת 1967, כבר גינו "השאננים לציון" - "הנסוגאים" בין הסופרים - כספרות לאומנית-פשיסטית יצירה כמו זו שביקש לוינשטיין לפרסם, אם ביטאה "אהבה חושנית לארץ", כיסופים להתממשות "איזו תקווה שהייתה צפונה בלבבות מאז ומקדם" ושמחה על שיבה יהודים "עד שילה". יתר על כן: באופן מאורגן ובכל השופרות שהיו בחזקתם לעגו "השאננים לציון" לקומץ הסופרים שנשאר נאמן להנחת המוצא של הציונות - לפיה ארץ ישראל בשלמותה היא מולדתו של העם היהודי, ולכן מטרת הציונות היא לייסד בה מדינת לאום לעם היהודי ולכנס לתוכה בהדרגה את יהודי כל העולם.

כלומר, באמצעות ההבדל בין האופן שבו התקבלו שתי הפואמות של לוינשטיין הצביע מגד על תופעה מסוכנת שהתחזקה והלכה בחיי הספרות שלנו במהלך הוויכוח על עתיד השטחים, שהתעורר בחברה הישראלית אחרי סיום מלחמת ששת הימים - התארגנותם של סופרי "מחנה השלום" נגד עמיתיהם - סופרי "המחנה הלאומי". מטרת ההתארגנות של "השאננים לציון" הייתה לפעול מאחורי הפרגוד להשתקת קולם של סופרי "המחנה הלאומי", על-ידי מניעת הפרסום של יצירותיהם בכל במה שהחזיקו - מוסף הספרות בעיתון, כתב העת, הוצאת הספרים ובימת הדיון באוניברסיטה.

טרור נאור

סופרי "מחנה השלום" יכלו לפעול כך, כי מסיבות היסטוריות הקשורות בהרכבן האידיאולוגי של העלייות ובצורות הקואופרטיביות שבעזרתן ביסס השמאל את מעמדו בישוב עד ייסוד המדינה, נותרו גם לאחר ייסודה מרבית עמדות הכוח בתחומי החיים השונים (וכמובן גם בתחום הספרות) מרוכזות בידי מפלגות השמאל. למעשה העתיקו מפלגות הפועלים בתקופת הישוב וגם בעשורים הראשונים לקיומה של מדינת ישראל את הטקטיקה של השמאל בעולם – החדרת האידיאולוגיה שלו והפצתה בחברה על-ידי השקעת משאבים גדולים בתחומיה השונים של התרבות. הוא ייסד עיתונים, תיאטראות, מרכזי תרבות, בתי הוצאה לאור ומוסדות מחקר, אייש אותם באנשיו וקידם ובעזרתם את יקיריו.

ואכן, השמאל לא רק החזיק במוקדי כוח אלה עד מלחמת ששת הימים, אלא גם העמיק את אחיזתו בהם מאז. בשליטת אנשיו נמצאות שתיים מהוצאות הספרים הגדולות, מרבית במות הספרות ותפקידי העריכה. אנשיו מכהנים כראשי החוגים לספרות באוניברסיטאות וכחברים בוועדות השיפוט של הפרסים לספרות, ובהחזקתו אפילו אגודת סופרים נפרדת מאגודת הסופרים העבריים הוותיקה. למען ההגינות יש להבהיר, שהשמאל כבש בקלות כזו את עמדות הכוח וההשפעה האלה גם משום שהימין הפקיר אותם לכיבושיו מחוסר עניין בקידום השקפתו באמצעות השקעה בתרבות.

בתגובתו של לוינשטיין לעוול שנעשה לו ב-1969 בולטת העובדה, שהוא לא זיהה במועד את השינוי שחולל השמאל בחיי הספרות אחרי הניצחון במלחמת 1967, וכלל לא הבחין שזה בינתיים גיבש מחנה סופרים שיפיץ את עמדתו הפוליטית על-ידי חתימה על עצומות נגד "הכיבוש", השתתפות בעצרות עם נגד מדיניות הממשלה הנבחרת והטפה ביצירותיו לנסיגה חזרה לגבולות הקודמים – גבולות "הקו הירוק". בספרי החדש "השאננות לציון בסיפורת הישראלית" יש מבחר דוגמאות מרומנים שבהם גייסו סופרים ממחנה "השאננים לציון" את עצמם ואת יצירותיהם להפצת ההשקפה הפוליטית של "מחנה השלום".

לוינשטיין לא רק הופתע מדחיית הפואמה החדשה שלו על-ידי כל העורכים שאליהם שלח אותה לפרסום, אלא גם מן הגילוי, שבמהלך השנים שחלפו מאז פרסום הפואמה הראשונה השתנו הקריטריונים של עורכי הספרות, שעל פיהם הם בוחרים מה ראוי ומה בלתי ראוי לפרסום. כאשר שלח את הפואמה "עד שילה" לשישה מהם, היה כה בטוח בערכה הספרותי, שכלל לא שיער כי מישהו יעז לדחות אותה עקב הסתייגות מההשקפה הלאומית-ציונית שבה, שהייתה זהה לזו שביטא בפואמה משנת 1951.

דחיית הפואמה "עד שילה" על-ידי ששת העורכים פקחה את עיניו של לוינשטיין להבין את הסכנה המאיימת על המדינה מסטייתם של הסופרים מהמשמרת הצעירה יותר, סופרי "הגל החדש", שאחרי מלחמת ששת הימים, מן העמדה הציונית המקורית שהייתה מקובלת על מרבית הסופרים מהמשמרת שלו – סופרי "דור בארץ". לא זו בלבד שבמקום לדבוק בציונות ביתר התלהבות על הצלחתה הנוספת בדרך להגשמה המלאה של חזונה, הם מקוננים שוב את קינת "אבוי שניצחנו", בדיוק כפי שעשו אחדים מהמשמרת שלו אחרי הניצחון במלחמת השחרור, אלא שהצעירים גם מחליפים את תוכנה המקורי של הציונות בתוכן זר, הסותר את הנחותיה ואת חזונה. בעודם מקווים לשבור את "חזית הסירוב" של הערבים לכרות שלום עם מדינת ישראל, הם מציעים ויתורים על הישגי מלחמת ששת הימים ונסיגה לגבולות שכה פיתו את מדינות הליגה הערבית ליזום ב-1967 מלחמה שנועדה לתקן את הכישלון שספגו במלחמה שיזמו ב-1948.

ב-1996, השנה שבה פרסם את הרומן "עוול" שעלילתו מתרחשת בשנת 1969, כבר הכיר אהרן מגד את עומק הסטייה של "השאננים לציון" מהציונות וכאב את נכונותם של רבים מבין סופרי המשמרות הספרותיות המאוחרות שהזדהו עם "מחנה השלום" להכריז על עצמם כפוסט-ציונים. והיו גם אחדים בקרב "שאננים לציון" שהקצינו עוד יותר והכריזו על עצמם כאנטי-ציונים. אלה גם אלה כבר לא הסתפקו בייחוס תוכן זר לציונות המקורית, אלא שללו את תְקֵפותה ואת זכאותה לקבוע את עמדתה של ישראל ואת קוויה האדומים בפתרון הסכסוך עם הפלשתינים ותומכיהם בתאגיד הפאן-ערבי המכנה את עצמו "הליגה הערבית".

רק סופר שחווה על בשרו את תקופת הטרור הרוחני, שהפעילו "הנאורים" ממחנה "השאננים לציון" מסיום מלחמת 1967 ואילך, נגד מי שנחשד בעיניהם כמחזיק באמונתו הציונית כמקודם, מבין את המחאה שביטא מגד ברומן "עוול" באמצעות סיפורו של המשורר יעקב לוינשטיין, שלא התיישר לפי הקו הרעיוני החדש. הטרור הרוחני שביצע מחנה "השאננים לציון" בשם השמאל כלפי הסופרים שזיהה כיריביו הרעיוניים בשאלות השעה, הניב עד מהרה את התוצאה המיוחלת. גם מי שלא נפרד מהשקפתו הציונית, בחר להצניע אותה ובלבד שלא יאונה רע ליצירתו. שאם לא כן, איך ניתן להסביר כי בעוד בחברה הישראלית ההתפלגות בין השקפות הימין והשמאל כמעט שווה, מתקיימת כבר משנות ה-80' חלוקה סטטיסטית שונה ומשונה ביותר בין הסופרים. כה רבים מהם מזדהים כשייכים ל"מחנה השלום" וכה מעטים מוכרים כסופריו של "המחנה הלאומי"? ולמען האמת, חלוקה מוזרה כזו מתקיימת גם בין המרצים באוניברסיטאות ובין העוסקים בתקשורת על שתי צורותיה – הכתובה והמשודרת.

את ההתפלגות המוזרה הזו בציבור הסופרים ניתן להסביר רק על-ידי מעורבותה של "יד עליונה" –גשמית וחמקמקה האחראית לכך. והיא מצדיקה את ההנחה, שלא מעטים הם הסופרים במחנה "השאננים לציון" שבעמקי לבם מחזיקים בהשקפתם הציונית הקודמת, אך מפחד שמא יבולע ליצירתם ושכתביהם יישארו קבורים במגירות שולחנם, הם מתנהגים כמו האנוסים בספרד של ימי הביניים – מקפידים לקיים את המצופה מהם ומדי פעם "מתנבאים" בהתאמה לקו הרעיוני החדש.

שיטות "היד הנעלמה"

מגד לא רק כתב על העוול שנעשה לגיבורו הבדוי, אלא ביטא במידה רבה את הרגשתו כקורבן בעצמו של שתי השיטות שבעזרתן החלה "היד הנעלמה" להדיח את יריביהם האידיאולוגיים של "מחנה השלום" לשולי הספרות הישראלית – ה"הערכה מחדש" וה"המתה בשתיקה". ודווקא הוא, שלא היה ריאליסטי באופן קיצוני בסיפוריו, לא חטא באדישות לכאב היחיד על-ידי כתיבה על "אנחנו" ולא שיעבד את עטו לתמיכה במשימות של המדינה או של המפלגה השלטת, ולכן אי-אפשר היה לייחס לו את "המומים" שייחסו סופרי "הגל החדש" לסופרי "דור בארץ", הרגיש שפתאום מפנים לו עורף ומדיחים אותו כשהוא עדיין במיטבו אל מדור הסופרים, שלהם אומרים: נא להשלים עם העובדה שאין לנו חפץ בהשקפתכם הציונית.

מגד גם לא היה המקרה הקיצוני והמקומם ביותר לרשעותה של שיטת "ההערכה מחדש", שהפעילו "השאננים לציון" כלפי סופרים שלא היו נכונים לוותר על חזונה ועל יעדיה של הציונות המקורית. פגיעתה החמורה ביותר של שיטה זו הייתה ביצירתו של משה שמיר, שנשאר נאמן לאמונתו הציונית, גם כאשר כל המערכת הפוליטית, ובכללה גם המערכת הספרותית, סטתה שמאלה אחרי מלחמת ששת הימים.

משה שמיר היה ועודנו מן המְספרים היותר מצטיינים בהישגיו האֶפּיים בספרות של שנות המדינה. ואף על-פי כן, לא עיכבו הישגיו ומעמדו בספרות הישראלית את הפעלת "ההערכה מחדש" נגד יצירתו, מרגע שהצטרף לחבורת "זאת הארץ", שצידדה ברעיון ארץ-ישראל השלמה, ובמיוחד אחרי שפרסם את השינוי בהשקפתו בספרו "חיי עם ישמעאל" (1968). תגובתה של "היד הנעלמה" לא התעכבה זמן רב אחרי הופעת ספרו זה, ומיד השתנה היחס ליצירותיו. מסוֹפר פורץ-דרך הוצג לפתע כסופר מיושן, שספריו כתובים בשפה עמוסה ושעלילותיו לוקים בנטייה רעיונית דידקטית מדי. בשנותיו האחרונות הפכו אותו "השאננים לציון" לסופר מוחרם ומנודה.

פגיעת ההתנכלות ביצירתם של סופרים ותיקים שמעמדם כבר היה מבוסס היטב, כמו משה שמיר ואהרן מגד, אינה משקפת את פגיעתן המרושעת של שתי השיטות ביוצרים מן המשמרות הצעירות יותר בספרות הישראלית שזוהו כ"לאומיים". אלה הושתקו פחות על-ידי שיטת "ההערכה מחדש", אלא יותר על-ידי שיטת "ההמתה בשתיקה", שבמסגרתה דאגה "היד הנעלמה" לכך שספר חדש של סופר שאינו משתייך למחנה "השאננים לציון", אלא מגלה "סטייה רעיונית" מהאידיאולוגיה הפוסט-ציונית של השמאל, לא יזכה לשום שימת לב, החל ממאמר ביקורת וכלה באיזכור בימי העיון לספרים חדשים שמקיימים מדי פעם החוגים לספרות באוניברסיטאות. נבזותה של שיטת "ההמתה בשתיקה" נחשפת כאשר במקביל זכו ספרים חסרי ערך בעלי רמה ירודה כמו "אחוזת דג'אני" של אלון חילו ו"המפץ הקטן" של בני ברבש לשבחים מפליגים שלא היו ראויים להם, אך ורק משום שמחבריהם התיישרו עם הקו הרעיוני המקובל על בעלי "היד הנעלמה".

אלא שפגיעת השמאל בסופרים שזיהה כ"לאומיים" מדי לטעמו לא התבטאה רק בסתימת פיהם ובהשתקת קולם באמצעות שיטת "ההערכה מחדש" ושיטת "ההמתה בשתיקה". ל"יד הנעלמה" היו דרכים נוספות לפגיעה בסופרים אשר לא הצטרפו למחנה הנכון ("הנאור", "הליברלי" ו"ההומני"). בעטיה של יד רשעה זו התמעטו סיכוייהם לזכות בפרסים ובמלגות התפנות לכתיבה – מההטבות הספורות שהקצתה המדינה לסופריה. הם גם לא הוזמנו לכנסים של סופרים בארץ ולא נשלחו לייצג את הספרות הישראלית בכנסים כאלה בעולם. הם כמובן לא שותפו בפאנלים ובימי עיון המוקדשים לספרות הישראלית באוניברסיטאות ואף אוניברסיטה לא אימצה אחד מהם למשך שנה במעמד סופר-מרצה.

השמאל מייחס לעצמו נאורות (יחס ליברלי לריבוי השקפות ופתיחות לב לרעיונות חדשים) ויושר אינטלקטואלי (תמיכה בחֵרות המחשבה ובחופש הדעה ובמתן הזדמנות הוגנת לחולקים על דעתו לבטא את עמדותיהם ורעיונותיהם). אך בפועל הוא מפעיל מאחורי הפרגוד את שיטותיו החמקמקות – "תופר" קריטריונים המותאמים להפליא למועמדים הרצויים לו ובעזרתם הוא מסנן מועמדים בלתי רצויים, דואג למינוי ועדות שיפוט המורכבות מאנשיו, "מבשל" מראש החלטות ומעביר אותן אחר כך בישיבות, אך תמיד בהקפדה מלאה על "שקיפות" ההליכים ועל קיומם "על-פי הספר".

תירוצים תירוצים

רבים הם נפגעיהן של שתי השיטות הפסולות הללו, שאין להן מקום בחייה התקינים של ספרות לאומית. ואם המאמר מעדיף להתרכז בתופעה, הידועה והרוחשת מזה שנים בין הסופרים, ולא לפרט את שמותיהם, הדבר נעשה משלוש סיבות. הראשונה – אין טעם לצרף שמות של סופרים שמעמדם פחות מבוסס בספרות הישראלית אחרי שמותיהם של משה שמיר ואהרן מגד – בכירי נפגעיה של "היד הנעלמה". הסיבה השנייה – לסופרים עצמם בלבד שמורה הזכות לפרסם ברבים, שהם נמנים עם קורבנותיה של "היד הנעלמה", וגם הזכות למחות נגד הרשעות הזו הנעשית ברשות הרבים. והסיבה השלישית – ייתכן שהחצנתם של סופרים אלה כנפגעי "היד הנעלמה" עוד תוסיף ליצירתם נזקים על אלה שכבר עוללו לה "השאננים לציון".

את העובדה שהסופרים לא התקוממו במשך כל כך הרבה שנים נגד רשעותה ושרירות מעשיה של "היד הנעלמה" בחיי הספרות שלנו אין ליחס רק או אף בעיקר לחששם שיבולע ליצירתם וגם לא לכניעות שבטבעם. שתיקת הסופרים מוסברת גם על-ידי השיטות החמקמקות של "היד הנעלמה", אשר מקשות על השגת ראיות נגדה. אף סופר שהתנסה בחוויה המקוממת שחווה לוינשטיין, גיבור הרומן "עוול", לא זכה, כמוהו, לשמוע באופן ישיר ומפורש מפי עורך, שיצירתו נדחית משום שהיא מבטאת השקפה ש"היד הנעלמה" הורתה לו למנוע את פרסומה. תמיד יצרף העורך בנועם לשון הסבר תמים וחף משיקול פוליטי להחלטה כזו.

באין לעורך נימוקים ספרותיים לדחיית יצירה של סופר החשוד כ"לאומי", ישלוף תירוץ כלשהו ממאגר התירוצים הבא: היצירה ארוכה מדי ואינה מתאימה לממדיה של הבמה, חברי המערכת קראו והיו להם הסתייגויות שונות שאיני רשאי לחשפן, על שולחנו ערימה של יצירות הממתינות לפרסום, ולכן אין הוא יכול להתחייב על מועד קרוב ומוטב לשלוח את היצירה לפרסום בבמה אחרת, כתב היד כלל לא הגיע לידיו, הספר הועבר לאחד המבקרים והוא טרם החליט אם יכתוב עליו מאמר ביקורת.

והציבור שותק משום שהוא סבור, שרק בזירות החיים הגשמיות – ובעיקר באלו הפוליטיות והכלכליות – קיימים גילויים של כוחניות, מניפולציות, עורמה ותככים. נטייתו של הציבור ליחס חפות ממעשים של רשעות ושפלות לזירות הפעילות הרוחניות – ובראשן האקדמיה, האמנות והספרות – נובעת מהנחתו, כי בזירות אלה עוסקים רק ברעיונות נעלים (אידיאלים וחזונות), המוּנעים ממניעים ערכיים (האמת והצדק) ומשאיפות חיוביות (המקוריות והצטיינות). הן לא ייתכן, אומר הציבור התמים, שאלה העוסקים בדעת, ברגש ובמחשבה יפעילו התנהגויות נחותות ופסולות כמו סתימת פיות ליריבים רעיוניים וגרימת עוול ליצירותיהם.

"היד הנעלמה" צברה את כוחה משתיקת הציבור ומן הקושי של הסופרים שעָוְלוּ להם לאסוף ראיות נגדה. אך מצבה העגום של הספרות הישראלית כיום היא עֵדוּת מוצקה לנזקים שהסבה "היד הנעלמה" למעמדה ולהתפתחותה של הספרות העברית בדור הזה, מאז שהחלה לערב שיקולים פוליטיים בחייה. המצב הזה לא ישתנה כל עוד תמשיך רשעותה לשלוט ברשות הרבים הספרותית שלנו.

יוסף אורן הוא חוקר, מבקר ומרצה לספרות, שספרו החדש, "השאננות לציון בסיפורת הישראלית", הכרך ה-20 בסדרה "תולדות הסיפורת הישראלית",יצא לאור החודש.
תאריך:  04/06/2010   |   עודכן:  04/06/2010
יוסף אורן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רשעות בשדה הספרות
תגובות  [ 12 ] מוצגות   [ 12 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ליכודניק זועם
4/06/10 18:00
2
צבי גלברד
4/06/10 19:11
3
ואמנות =שמאל
4/06/10 20:52
 
פלא יועץ
6/06/10 00:31
4
א מ רול
5/06/10 00:53
5
p
5/06/10 03:25
6
גילוי האמת לאמיתה
5/06/10 09:48
7
קורןנאוה טבריה
5/06/10 09:48
 
אוהד נתן זהבי
5/06/10 10:02
 
מיקיס
6/06/10 06:40
8
גילוי נאות
5/06/10 09:55
9
בן דוגית
5/06/10 13:47
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בעיבורה של רעידת האדמה הבינלאומית סביב פרשת המשט לעזה, קראתי לפתע, התייחסות של השר יולי אדלשטיין. מי שממונה על-פי השמועה לשר ההסברה של ישראל. "היו מחדלים בהצגת תצלומי השייטת", מסר שר ההסברה ממקום שהותו בארה"ב.
04/06/2010  |  שלמה אברמוביץ'  |   מאמרים
להסביר?
04/06/2010  |  אברהם (פריצי) פריד  |   מאמרים
שלום חברת כנסת חנין זועבי,
04/06/2010  |  אברהם שרון  |   מאמרים
פרשת שלח, שבמרכזה פרשת המרגלים, היא פרשה מרתקת העשירה בסוגיות פסיכולוגיות. אחרי סדרת הזהויות, שפתח בהן ספר בראשית - החל מסוגיית הזהות האישית של אדם הראשון (המגולמת בפנייה הרועמת "אייכה"), ושל קין בזיקה לאחיו הבל ("אֵי הבל אחיך"), דרך גיבוש הזהות המשפחתית של נוח בתיבה ועד עיצוב הזהות הלאומית של אברהם אבינו - צועדת הפרשה צעד נוסף ובונה עוד נדבך בסדרה. הפרשה מצביעה דומני על זהות ייחודית חדשה: זהות הארץ בזיקה לזהות האישית והלאומית.
04/06/2010  |  ציפי לידר  |   מאמרים
משפטו של משה קצב, הנשיא השמיני של מדינת ישראל, נמצא בשלב די מתקדם. לפני כחודשיים הסתיים שלב ההוכחות, היינו: התביעה וההגנה סיימו את חלקן בהגשת ראיותיהן לבית המשפט, ובכלל זה שמיעת העדים מטעמן. בית המשפט הקציב לצדדים זמן להגיש את סיכומיהם, ולאחר מכן, במועד שייקבע לאחר פגרת הקיץ של בתי המשפט, המסתיימת בראשון בספטמבר, יינתן פסק הדין.
04/06/2010  |  אבי דוידוביץ  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il