|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח

משפט, חורבן וגאולה

בפרשת השבוע מתואר מינוי השופטים, ובהפטרה מספר ישעיהו מה קורה כאשר מערכת המשפט אינה מתפקדת שיעור בהיסטוריה עם לקח עכשווי
15/07/2010  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   תגובות
חורבן בית המקדש. ציורו של פרנצסקו הייז

יש בשנה שבתות חסרות-מזל-משהו, בהן פרשת השבוע נדחקת הצידה לטובת התאריך בו חלה השבת. כך שבת הגדול, כך שבת שובה וכך גם השבת הקרובה - שבת חזון. כל אלו קיבלו את שמותיהן מההפטרות העוסקות בענייני דיומא, ולא בזיקה לפרשה כמו רוב ההפטרות. אך דומה, שלפחות לגבי השבת הקרובה ניתן למצוא קשר ישיר בין הפרשה להפטרה.

בפרשתנו פותח משה את הנאום הארוך ביותר בתנ"ך - דברי הפרידה שלו מבני ישראל, התופסים את כל ספר דברים ונאמרו במשך למעלה מחודש. לאחר שהוא מרמז במילים בודדות לכמה מן האירועים עליהם ירחיב את הדיבור בהמשך, מציין משה את מינוי השופטים כפעולתו הראשונה:

"ואומַר אליכם בעת ההיא לאמר: לא אוכל לבדי שְאת אתכם... הבו לכם אנשים חכמים ונבונים וידועים לשבטיכם ואשימם בראשיכם... ואצווה את שופטיכם בעת ההיא לאמר: שמוע בין אחיכם ושפטתם צדק בין איש ובין אחיו ובין גרו. לא תכירו פנים במשפט, כקטן כגדול תשמעון, לא תגורו מפני איש, כי המשפט לאלקים הוא".

משה אינו משכתב את ההיסטוריה. אכן, הפעולה הראשונה בה נקט על דעת עצמו כמנהיג העם (להבדיל מהפעולות שעשה כשליח ה') הייתה מינוי השופטים על-פי הצעתו של יתרו, כמסופר בספר שמות. לאור זאת ברור, שמינוי השופטים נתפס כבסיס לחיי העם ולניהולם התקין.

לא פחות חשובה היא ההדרכה שנותן משה לשופטים "לא תכירו פנים במשפט, כקטן כגדול תשמעון, לא תגורו מפני איש". יש כאן שלושה ציוויים: לא להטות משפט, לקיים הליך בין כל המבקשים זאת, ושלא יהיה על השופט אלא מורא החוק/התורה לבדו. למעשה, זהו הבסיס לכל מערכת משפט באשר היא, בכל מקום ובכל זמן. קשה לחשוב על דרך תמציתית יותר ועל צורה מדויקת יותר להגדיר את תפקידיה וחובותיה.

הגורם לחורבן

מה קורה כאשר מערכת זו אינה מתפקדת - על כך אנו קוראים בהפטרתנו הידועה, פרק א' בספר ישעיהו. המעיין בפרק זה יגלה עד מהרה, כי למרות שחז"ל אומרים שבית המקדש הראשון חרב משום שישראל עברו את שלוש העבירות החמורות - עבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים - רק השלישית שבהן מופיעה בהפטרה, וגם זאת בקיצור וברמז: "ובְפָרִשְׂכֶם כפיכם אעלים עינַי מכם, גם כי תרבו תפילה אינני שומע, ידיכם דמים מלֵאו" - כאשר שלוש המילים האחרונות רומזות למעשי רצח.

הא כיצד? הפרק בו פותח ישעיהו את נבואותיו, המתאר במילים קורעות לב את החורבן המתקרב, דווקא בו אין כל איזכור מפורש של הגורמים לאותו חורבן? ומדוע בחרו חכמינו דווקא בפרק זה כהפטרה השבת שלפני תשעה באב? מן הסתם מטרתם היא ללמדנו את הלקחים; וכי חסרים פרקים אחרים, הן בנבואת ישעיהו והן בנבואת ירמיהו, הנותנים שיעור זה בצורה ברורה?

התשובה היא, שישעיהו בהחלט נותן את הגורם לחורבן, שהוא עמוק יותר מאשר אותן שלוש עבירות חמורות. גורם זה הוא קריסתה של מערכת המשפט, שהיא הנושא המרכזי של הפרק. ישעיהו חוזר על מוטיב זה שלוש פעמים - פעם אחת כדרך למנוע את החורבן, פעם שנייה כציון הסיבה לעתיד המאיים הקרב ובא ופעם שלישית כסממן לגאולה העתידה.

"רחצו, הִזַכּוּ, הסירו רוע מעלליכם מנגד עיני, חִדלו הָרֵעַ. לִמדו היטב, דִרשו משפט, אַשרו חמוֹץ, שִפטו יתום, ריבו אלמנה" - זו הדרך בה עדיין ניתן למנוע את החורבן. הפסוק הראשון מדבר בצורה כללית, ואילו הפסוק השני נותן את ה"מרשם" הספציפי. ונשים לב: אין מדובר על עבודת ה', על קורבנות, על כבוד המקדש - אלא על הבטחת הגישה החופשית והמלאה למערכת המשפט, כולל ליתום ולאלמנה, לחלכאים ולנדכאים.

ובהמשך אומר ישעיהו: "איכה הייתה לזונה קריה נאמנה?! מְלֵאַתי משפט, צדק ילין בה, ועתה מרצחים. כספך היה לסיגים, סָבאֵך [=יינך] מהול במים. שריך סוררים וחברי גנבים, כולו אוהב שוחד ורודף שלמונים, יתום לא ישפוטו וריב אלמנה לא יבוא אליהם".

הפסוקים שלפנינו כתובים מן התוצאה אל הסיבה: העובדה שראשי העם אינם מוכנים לשמוע את הנזקקים הזועקים אליהם, נובעת מכך שהם דורשים שוחד ואינם מקבלים את מי שאין ידו משגת לשלם להם; התוצאה הראשונה היא הונאות והתוצאה הסופית היא רציחות. ושוב, הבסיס הוא חוסר תפקודה של מערכת המשפט, אשר - כפי שעתיד ישעיהו עצמו לומר בפסוק ידוע - בה המשפט היה למשׂפח והצדקה הייתה לצעקה.

זהו הגורם מספר אחת לחורבן. כאשר מערכת המשפט מסואבת, כאשר הגישה אל הצדק מותנית בגישה אל כיסו של השופט, כאשר הנזקקים ביותר לעזרת המערכת אינם יכולים ליהנות מהגנתה - התוצאה הישירה, המתבקשת והבלתי נמנעת היא חורבנה של החברה.

הדרך לגאולה

הפעם השלישית בה מופיע עיקרון זה היא, כאמור, כאשר ישעיהו מסיים את הפרק בדברי נחמה ובנבואה על הגאולה. לאחר שה' יסיר מעל עמו את כבלי השעבוד ויינקם מאויביו, מה יהיה מעשהו הראשון? "ואשיבה שופטַיִך כבראשונה ויועצַיִך כבתחילה, אחרי כן ייקרא לך: עיר הצדק, קריה נאמנה. ציון במשפט תיפדה, ושביה בצדקה". חידוש תפקודה של מערכת המשפט הוא שיביא את הצדק, והצדק הוא שיביא את הפדות, בו ישכנו המשפט והצדקה זה לצד זה.

ישאל השואל: וכי אין סתירה בין המשפט לצדקה? הרי המשפט עניינו שורת הדין, והצדקה עניינה עשיית לפנים משורת הדין. התשובה היא: בהחלט לא. וכאן אנו נכנסים לסיבה לחורבן הבית השני. כולנו מכירים את דברי חז"ל על שנאת החינם שהביאה לחורבן; פחות מוכר הסבר אחר שלהם: "לא חרבה ירושלים אלא על שדנו בה דין תורה לאמיתו".

הקושייה לנוכח הסבר זה מובנת מאליה: וכי זו סיבה לחורבן - שדנו דין תורה לאמיתו? התשובה היא: אכן כן. הדין היה נוקשה, יקוב הדין את ההר, בלי התחשבות בנסיבות ובלי חמלה על הדל והאביון. ונשאל שוב: והלא בפרשתנו למדנו, כפי שראינו לעיל, שאל לו לדיין להטות את המשפט - לא מתוך כבוד לעשיר ולא מתוך רחמים על העני?

כאן נכנס הצירוף של צדקה ומשפט, בו מצטיין עם ישראל כפי שאמר ה' על אברהם: "כי ידעתיו למען אשר יצווה את בניו ואת ביתו אחריו, ושמרו דרך ה' לעשות צדקה ומשפט". וכך נאמר על דוד: "ויהי דוד לכל דרכיו עושה צדקה ומשפט". ופירשו חכמינו: כאשר היה דוד מחייב במשפט את העני, היה מממן לאחר מכן מכיסו את שהיה על העני לשלם לעשיר. כלומר: אין סתירה בין הצדקה למשפט.

מינוי השופטים בידי משה, כמסופר בפרשתנו, היה היסוד לתפקודו של עם ישראל בצאתו לחופשי. קריסת מערכת המשפט הייתה הסיבה לחורבן של המקדש, ירושלים, הארץ והעם. חידושה של מערכת משפט יעילה וצודקת - הוא הבסיס לגאולה.

תאריך:  15/07/2010   |   עודכן:  15/07/2010
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
משפט, חורבן וגאולה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יחזקאל,הרצליה
15/07/10 14:28
2
חלכא נדכא
16/07/10 06:51
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מייד לאחר פגישתו של מחמוד עבאס עם השליח המיוחד מיטשל ועם הנשיא המצרי מובארק במצרים אמור יו"ר הרשות הפלשתינית לכנס את הוועד הפועל של אש"ף ואת מוסדות הפת"ח (המועצה המהפכנית והוועדה המרכזית) לדון בדרישתו של הנשיא אובמה לעבור למשא-ומתן ישיר עם ישראל.
15/07/2010  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
על-אף הישגיה המשמעותיים של הרפואה המדעית והקלינית, לא השכילה המערכת הרפואית בישראל ליישם בשטח את מלוא קידמתה. לעיתים קרובות נאלצים החולים לחוות סבל רב בשל ביורוקרטיה מתישה והיעדר פיקוח הולם; לעיתים הם מוצאים עצמם מותשים בשל המתנה ממושכת מדי להתייעצות ולטיפול מקצועי, כשבסופו של דבר הם נותרים ללא טיפול נאות. ואם לא די בכך, ידם של לא מעט אזרחים אינה משגת את רכישתן של התרופות שלהן הם נזקקים.
15/07/2010  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בימים אלה מפיצה בזק את ספר הטלפונים החדש שלה. זוהי החברה היחידה שחייבת על-פי חוק לפרסם מדריך טלפונים מודפס. חובתם של שאר בעלי הרישיונות למתן שירותי טלפוניה קווית (מפ"א) או שירותי טלפון נייד היא לספק שירותי מודיעין במוקד טלפוני ו/או באמצעות האינטרנט.
14/07/2010  |  עידן יוסף  |   מאמרים
חברת 'בטר פלייס', זאת אומרת שי אגסי וחבורתו, זכו בקידום יוקרתי, המכניס אותם לגילדת עשירי הארץ העוסקים בייבוא רכב. זה קרה כאשר בשבוע שעבר העניק משרד התחבורה ל'בטר פלייס' את הזכות להיות הראשונים לייבא ארצה מכוניות חשמליות. בזכות עבודתם הנמרצת של היחצ"נים ופמליית הכתבים שהתנדבה להירתם לכרכרת ההסברה - אין איש בין 3.5 מיליון בעלי רישיונות נהיגה הישראלים שלדידו העתיד החשמלי הוא מדע בדיוני. כל הנהגים שמעו עליו רבות, גדולות ונצורות.
14/07/2010  |  אדוארד אטלר  |   מאמרים
ביום עיון של לשכת עורכי הדין בעקבות פרסום מסקנות ועדת רשות המיסים לעניין קבוצות הרכישה העלתה נציבת מס הכנסה לשעבר עו"ד טלי אלדר ירון את הסוגיה של היבטי מע"מ בסיחור אופציה במקרקעין כסוגיה שהוועדה לא דנה בה. ננסה להציג להלן את עמדתנו בסוגיה.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
חדשות 12 נתנו במה מוגזמת למחאה נגד הממשלה, תוך פגיעה בטקס הדלקת המשואות הממלכתי במסך מפוצל לעצרת כיבוי המשואות    בתאגיד פתחו שידור ב"כאן דיגיטל" לעצרת המחאה בשוני ובקול ישראל נמנעו...
אלוף (מיל') יצחק בריק
אלוף (מיל') יצחק בריק
"הכרזותיו של בנימין נתניהו וחבר מרעיו שלא נפסיק להילחם עד שננצח, הן בגדר הכרזות חלולות שאין דבר וחצי דבר העומד מאחוריהן. הכרזותיהם שקריות ויש בהן רמיית הציבור. יש לישראל רק דרך אחת...
דן מרגלית
דן מרגלית
ראיתי בגיליון של "מקור ראשון" לרגל יום העצמאות כי גם סיעת הדתיים הלאומיים שותפה לעמדתנו, על החרדים לשרת    כך גם הדתיים הלאומיים ואחים לנשק
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il