פעם אחת לפני כשני עשורים, כשהייתי חבר בהנהלת איגוד הבמאים (בראשותו של פיטר פריישטדט ז"ל) הגיע עמיתי הבמאי והמפיק ריקי שלח יבדל"א והציע להקים את "האקדמיה הישראלית לקולנוע". שאלנו אותו "מה זה?!" – והוא הסביר: "זה כמו באמריקה, שיהיה ערב אחד בשנה שכל יוצרי הקולנוע ילבשו בגדים חגיגיים ויתכנסו באולם מפואר לחלוקת פרסים על עבודתם, זה יוסיף כבוד ומוניטין לקולנוע הישראלי וזה יהיה לטובת כולנו" - כששאלנו "ולמה השם א ק ד מ י ה ?!" – הוא ענה: "ככה זה גם באמריקה".
ובכן זה נכון ומדויק, תשאלו את ריקי שלח – גם היום הוא חבר בוועד המנהל של האקדמיה, עליה ברשותכם, אני רוצה כאן שוב
להרחיב ולפרט אך במעט.
במילון הלועזי עברי המפורט מאת דן וקפאי פינס, הוצאת "עמיחי" 1981 (כרך א' עמ' 72) כתוב:
אקדמיה (מיוונית: AKADEMEIA) שם בית מדרש שייסד אפלטון, במאה הרביעית לפני המניין הנוצרי ליד אתונה בבוסתן מוקדש לגיבור היווני אקדמוס; כיום: שם לבית-ספר גבוה לפיתוח מדע האמנות; כינוי למכוני-מדע עליונים.
כנראה, לפי הנ"ל, שזוהי הסיבה שאני ואחרים נותנים כבוד לגוף המתקרא בשם אקדמי שכזה "האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה" - יש אפילו כאלה הסבורים שכל החברים בגוף זה הם רק אנשי אקדמיה, חוקרים, מרצים, מדענים ויוצרים עילאיים בלבד – ואיש לא מתקן את "שגיאתם" בעוד שהאמת היא שבאקדמיה חברים כל אנשי המקצוע של הקולנוע משני צידי המצלמה – מטכנאים ועד שחקנים, במאים ותסריטאים – בתנאי שהם עומדים בסטנדרטים המקצועיים של הגדרת מקצועם והם משלמים דמי חבר שנתיים לקופתה של העמותה.
מה אני בא בעצם לומר?! – אני בא לומר ש"האצילות מחייבת" השדרוג שהוא בילט-אין מחייב התנהגות והחלטות למופת. גוף המתקרא בשם "אקדמיה" חייב לשמור על סטנדרטים גבוהים של השכלה, מוסר, מצפון, משמעת אמנותית והפרדה של דיסיפלינות. ברגע שוועד מנהל של גוף כזה קובע שסרט תיעודי(!) או "גבולי" יכול להתמודד בקטגוריה של הסרטים העלילתיים – הוא בעצם אומר לחבריו: קיבלנו החלטה על בסיס רחב המושתת על ידע, השכלה, מוסר, מצפון והפרדה מלאה באספקטים של המונח "משמעת של דיסיפלינות אמנותיות".
יש הבדל בין סרט תיעודי(!) לסרט בדיוני-עלילתי ולא קשה, בכלל לא קשה, להפריד ביניהם ולהכניסם כל אחד לקטגוריה התחרותית המתאימה לו, כל טרום-סטודנט שנה א' במכינה ללימודי המזרח הקרוב והרחוק יכול לעשות זאת עוד בבחינות של הפסיכומטרי.
הוועד המנהל של האקדמיה – בהרכב של שישה חברים בלבד טעה השנה בהחליטו לא להזיז את "המדריך למהפכה" שהוא סרט תיעודי(!) לכל דבר ועניין, מן הקטגוריה העלילתית אליה הוא נרשם בטעות או במתכוון.
על החלטה תקדימית, מוזרה ובלתי-מובנת זו עוד ייערמו תילי תילים של בעיות, ויכוחים ועניינים – זוהי תכונתה של האמת התיעודית(!) – היא תמיד מ ב צ ב צ ת, גם כשזה יהיה מאוד לא נוח להיזכר.
ואז נוכל לראות מה יהיה ומה יקרה עם אותה א ק ד מ י ה - היקרה לכולנו, עת יתברר יותר ויותר ככל שיחלפו הימים וישתנו הזמנים (אפילו בטווח הקצר ביותר) – שמדובר בהחלטה קלוקלת, בלתי מדעית ומוטעית מן הבחינה הז'אנרית-האמנותית הנוגעת לסרט שהוא לגמרי – אבל לגמרי, לא סרט עלילתי?!
נחיה, וגם נראה.
בהצלחה בקול הצבעה!!!