|   15:07:40
דלג
  אלישע פורת  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
אברהם סוצקבר ושמרק'ה קצ'רגינסקי

פולמוס שמרק'ה קצ'רגינסקי

שמריה שמרק'ה קצ'רגינסקי, משורר יידיש גדול, ידיד קרוב של אברהם סוצקבר, אנטי ציוני, קומוניסט ונגד העברית הארות למאמרה של מרים טרין על סוצקבר
28/11/2010  |   אלישע פורת   |   מאמרים   |   תגובות
אברהם סוצקבר: גדול משוררי היידיש בישראל
מרים טרין
רק ישראלים מעטים מכירים את שמו של אברהם סוצקבר, שחי בקרבם מעלייתו ארצה ב-1947 ועד למותו השנה * סוצקבר, שחולץ מיערות וילנה הכבושה במסוק סובייטי לאחר שבנו ואמו נרצחו, הביא עימו לארץ את שרידי אוצרות התרבות היהודית בליטא, השתקע בתל אביב והמשיך ליצור ולכתוב ביידיש עד סוף ימיו * השפה שהפכה אותו לאחד מגדולי משוררי ישראל, כותבת מרים טרין, היא גם שהפרידה בינו לבין בני ארצו
לרשימה המלאה

פּוֹנַאר

מילים: שמערקע (שמריה) קצ'רגינסקי (קאטשרגינסקי)
לחן: אלכסנדר תמיר
תרגום: אברהם שלונסקי
השיר זכה לשלושה ביצועים יפים
ביצוע: דורית ראובני, חוה אלברשטיין, וצילה דגן

שֶׁקֶט, שֶׁקֶט, בְּנִי נַחְרִישָׁה!
כָּאן צוֹמְחִים קְבָרִים,
הַשּׂוֹנְאִים אוֹתָם נָטָעוּ
פֹּה מֵעֲבָרִים.
אֶל פּוֹנַאר דְּרָכִים יוֹבִילוּ,
דֶּרֶךְ אֵין לַחְזֹר,
לִבְלִי שׁוּב הָלַךְ לוֹ אַבָּא
וְעִמּוֹ הָאוֹר.
שֶׁקֶט, בְּנִי לִי, מַטְמוֹנִי לִי,
אַל נִבְכֶּה בִּכְאֵב!
כִּי בֵּין כֹּה וָכֹה בִּכְיֵנוּ
לֹא יָבִין אוֹיֵב,
גַּם הַיָּם גְּבוּלוֹת וָחוֹף לוֹ,
גַּם הַכֶּלֶא סְיָג וָסוֹף לוֹ -
עֱנוּתֵנוּ זֹאת
הִיא בְּלִי גְּבוּלוֹת,
הִיא בְּלִי גְּבוּלוֹת.

תּוֹר אָבִיב בָּא אֶל אַרְצֶךָ,
לָנוּ סְתָו אָבֵל
אוֹר גָּדוֹל בַּכֹּל זָרוּעַ,
וּסְבִיבֵנוּ לֵיל.
כְּבָר הַסְּתָו יַזְהִיב צַמֶּרֶת,
הַמַּכְאוֹב יִגְבַּר,
שַׁכּוּלָה הָאֵם נִשְׁאֶרֶת:
בְּנָהּ הוּא בְּפּוֹנָאר.
מֵי הַוִּילְיָה הַנִּכְבֶּלֶת
כְּבָר יִשְּׂאוּ דָּכְיָם,
זוֹעֲפִים קַרְעֵי הַקֶּרַח
נִשָּׂאִים לַיָּם
תְּמֻגַּר חֶשְׁכַת יָמֵינוּ,
אוֹר גָּדוֹל יִזְרַח עָלֵינוּ,
בּוֹא, פָּרָשׁ, עֲלֵה!
בִּנְךָ קוֹרֵא,
בִּנְךָ קוֹרֵא.

שֶׁקֶט, שֶׁקֶט, אַל בְּסַעַר,
מַבּוּעֵי הַלֵּב!
עַד אֲשֶׁר חוֹמוֹת תִּפֹּלְנָה,
נֵאָלֵם בִּכְאֵב.
אַל נָא, בְּנִי לִי, אַל תִּצְחַק נָא!
לֹא עֵת צְחוֹק עַכְשָׁו:
צַר הָפַךְ אֶת אֲבִיבֵנוּ
לְעָלֶה בַּסְּתָו
אַט יְפַךְ נָא הַמַּבּוּעַ:
שֶׁקֶט, בֵּן רַחוּם!
עִם הַדְּרוֹר יָשׁוּב גַּם אַבָּא
נוּמָה, נוּמָה, נוּם.
וּכְמוֹ וִילְיָה הַמְּשֻׁחְרֶרֶת,
כְּאִילָן עוֹטֶה צַמֶּרֶת,
עוֹד תִּזְכֶּה לְאוֹר
בְּבוֹא הַדְּרוֹר,
בְּבוֹא הַדְּרוֹר!


לאחר שהבאנו לפני זמן מה, את ספקותינו ביחס למבצע חילוצו של המשורר הדגול אברהם סוצקבר, מיערות נארוץ', מהפרטיזנקה הסובייטית - ראוי להזכיר כאן משורר יידיש גדול, ידיד קרוב של אברהם סוצקבר, שמריה שמרק'ה קצ'רגינסקי שמו. שגם משיריו הולחנו כמה ליום השואה ואנו שרים אותם בכל שנה. הוא היה במפורש אנטי ציוני, קומוניסט ונגד העברית. זה נורא מאכזב לשמוע זאת, גם עליו וגם על משוררי ייידיש גדולים, אבל זו האמת המצערת. שמרק'ה קצ'רגינסקי היגר עם תום המלחמה (1950) לארגנטינה המעטירה, שהייתה הריכוז היהודי השני בגודלו בעולם אז, ופיכו בה חיי יידיש סוערים. וכך במסע הרצאות על השואה ועל הפרטיזנקה ביערות ועל גטו וילנה - ביידיש כמובן, בפני אלפי שומעים יהודים - הוא נהרג בתאונת מטוס, 1954.

המעניין הוא שראשי מפא"י ארגנו בשנת 1949 ביקור של גדולי משוררי היידיש שנותרו בחיים לאחר ההשמדה, במטרה לשלבם במפעל הציוני. זלמן שז"ר, זלמן ארן, ישעיהו אברך, דב סדן ואחרים, ראשיה התרבותיים של מפא"י ההיסטורית, הבינו יפה שחשוב עד מאוד לרתום את שארית סופרי היידיש אל מדינת ישראל הצעירה. שמרקה קצ'רגינסקי היה אף הוא בין המוזמנים, וביקר איתם בארץ, אך לא נשאר בארץ! דרכו של אברהם סוצקבר יכולה הייתה בנקל להיות כדרכו של קצ'רגינסקי, אלא שלסוצקבר חיכתה משפחת אחיו המהנדס בירושלים, שהקדימה לעלות ארצה בטרם שואה. כך שניתן לומר בהחלט ששהותו של סוצקבר בארץ הייתה ברירת מחדל ולא בחירה!

בהקשר זה מעניינת עדותו של ליטמן מור, פרטיזן ידוע ומראשי ארגון הפרטיזנים, שנדפסה בספרו, "המלחמה על החיים", הוצאה פרטית, 2005, עמ' 108: "באותו זמן העביר מרקוב, מפקד הבריגדה, למטהו את המשורר אברהם סוצקבר את הצייר אלכסנדר בוגן ואת המשורר שמערקע שמריה קצ'רגינסקי - שנספה לאחר המלחמה בתאונת מטוס בדרום אמריקה - הוא נהרג עם כל אנשי המטוס ליד העיר מנדוסה, אפריל 1954 - כדי לתעד את ההיסטוריה של הבריגאדה. ואז פנה אליי אחד מחבריי לנשק - הלא יהודים - ושאל אותי "איך זה שכל היהודים היסטוריונים?...".

נועה ליליאן קצ'רגינסקי קורדובה - פרי באושים מצחין של אב משורר בונדיסט וקומוניסט

ועוד לפרשת שמרק'ה קצ'רגינסקי, נולד בשנת 1908, נהרג בתאונת מטוס בשנת 1954. משורר יידיש גדול, ששיריו הולחנו והתפרסמו בכל רחבי מזרח אירופה, ובעולם היידיש כולו, ושאנו שרים בכל שנה, בערב יום השואה, את שירו הידוע "פונאר".

כזכור, הבונדיסטים והקומוניסטים מבין ניצולי המשוררים בשואה לא עלו ארצה. הם העדיפו להגר למקומות אחרים. כיוון שאמריקה לא אישרה את כניסת משרתי הקומוניסטים ויוצאי ברית המועצות, בחרו כמה מהם להגר לארגנטינה. שם היה בשנים שלאחר מלחמת העולם השנייה ריכוז יהודי גדול, דובר יידיש. בואנוס איירס הייתה אז מרכז תרבותי, יהודי יידישיסטי גדול. נדפסו שם עיתונים, קמו הוצאות ספרים, ודומה היה ש"ארץ היידיש" שחוסלה במזרח אירופה, קמה לתחייה בארגנטינה.

שמריה קצ'רגינסקי בחר להגר לארגנטינה. כבונדיסט ולאחר מכן כקומוניסט אדוק, התחייה הציונית והעברית בארץ לא הייתה חביבה עליו. הוא לא אהב את הציונות גם בווילנה, בשנים שלפני המלחמה. הוא כמובן גם לא אהב את העברית ולא דיבר בה. וכך, לאחר הגירתו לארגנטינה, בשנת 1950, התקבל שם בכבוד גדול וזכה להערכה וחיבה על היותו משורר יידיש מפורסם, לוחם פרטיזן וידיד קרוב לאברהם סוצקבר. פרטים נוספים עליו ראו בערכו בוויקיפדיה העברית.

קצ'רגינסקי החל במסע הרצאות בערי ארגנטינה ובארצות אחרות בדרום אמריקה. בשנת 1954, בעת מסע הרצאות סמוך למנדוסה, הוא נהרג בתאונת מטוס (מסוג דקוטה). מותו ייזכר לימים בזכרונותיה של בתו, נועה ליליאן קצ'רגינסקי קורדובה. היא הייתה בעת מותו בת שבע, ולאחר סיפור חיים מעניין, שכלל פעילות בתנועת נוער ציונית, עלייה לישראל, ניסיונות לחיות בקיבוץ, לימודים באוניברסיטה העברית ועוד - היא הפכה ל'מצפניסטית' קיצונית. פרי באושים מצחין ממש, והיגרה לצרפת.

נזכרתי בה לאחרונה, בעת שעסקתי בהבהרת הפרק העלום בסיפור חייו הארוכים של אברהם סוצקבר, הקשור ומהודק לסיפור חייו הקצרים של שמרק'ה קצ'רגינסקי. בשנת 2007 פרסמה ליליאן קורדובה וידוי מדהים בכנותו ברשת האינטרנט. הקוראים יכולים למצאו בכתובת זו, ולהתרשם כמוני, כיצד חומץ אנטי ציוני מווילנה, מצמיח חומץ בת חומץ בארגנטינה. אפילו לא הזלתי דמעה אחת של השתתפות בצערה על ההתעללות - לדבריה - של שירותי הביטחון בה ובחבריה הבאושים מתנועת 'שי"ח'. קשה להבין כיצד נולדת שנאה שכזו לישראל, לעברית וליהדות בכלל. ומעניין אותי במיוחד, עד כמה השפיעה עליה דמותו הגדולה אך הבעייתית של אביה, המשורר שמריה-שמרק'ה קצ'רגינסקי.

לסיום, הנה חלק מדבריה של נועה ליליאן קצ'רגינסקי קורדובה באתר של מצפן ברשת:

"הייתה לי סיבה נוספת, אישית. זה לא היה פשוט לעזוב סתם כך את בית הוריי, (אבי נהרג בתאונת מטוסים כשהייתי בת שבע), אבל ראיתי בעזיבת הבית צעד של שחרור מכבלי המשפחה, תרבותה, דרישותיה, זהותה.

"היגרתי למדינת ישראל ב-1969, בהיותי בת 21. לא הרגשתי זרה, הרגשתי ניכור. לא הרגשתי זרה, כי הכרתי אנשים רבים, ארגנטינאים שהיגרו לפני וגם קרובי משפחה שקיבלו אותי בזרועות פתוחות. ניכור - כן, די והותר, עמוק. תרבות שמאל, תרבות מארכסיסטית, הייתה בישראל לא 'מן המניין'.

"באוניברסיטה העברית, שבה למדתי ספרות, הייתה קבוצה שלימים נקראה שי"ח (שמאל ישראלי חדש), ובה קומוניסטים לשעבר וכל מיני שמאלנים שהיו קרובים ל'אסכולת פרנקפורט'. באמונתי הציונית הצרופה היו כבר בקיעים, ונוכחתי לדעת שיש לי עם מי לדבר ולפעול".

ולבסוף, לרענון זכרונם של הקוראים, הנה ההודעה על מותו של קצ'רגינסקי בעיתון "דבר", 29.4.1954:

  • בואנוס איירס, 28 באפריל, סוכנות סט"א.

    שמריהו קצ'רגינסקי היה בין קורבנות תאונת מטוס, שאירעה מעל למחוז לה ראולה, שבארגנטינה.

    בתאונה נהרגו 20 נוסעים ו-4 אנשי הצוות. המנוח, בן 46, היה מנהל הוצאת הספרים "קיום", של מפלגת פועלי-ציון צעירי-ציון בארגנטינה. יליד וילנה, ביקר בארץ. חיבר את הספר "הייתי פרטיזן". הניח אלמנה ובת.

תאריך:  28/11/2010   |   עודכן:  28/11/2010
אלישע פורת
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פולמוס שמרק'ה קצ'רגינסקי
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
איתן קלינסקי
28/11/10 21:54
2
איציק הדואג
29/11/10 12:53
3
שושנה13
5/01/15 14:20
4
שושנה13
6/01/15 11:31
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פרשת "וישב" חובקת בחובה יריעות חיים שכולנו חווים בחיי היומיום. סיפור אהבת הורים-ילדים, סיפור העדפת בן אחד והקנאה של האחר; סיפור החלום - האם זו פנטזיה או תיאור מצב המשפיע ומנווט את חייו של החולם; סיפור הלבנת פנים - בסיפור של תמר ויהודה, האם זו דרך ראויה להתנהלות חברתית; סיפור יוסף ואחיו - סיפור של הטרדה מינית מצד אישה ומולה מידת ריסון, איפוק ועידון של הגבר המאוים - יוסף. בעוד אחיו, יהודה, מול תמר מעד ולא גילה אותן מידות של ריסון, איפוק ועידון, אלא נתן דרור ליצריו בפגישה בדרך תמנתה עם כלתו, שהסירה בגדי אלמנותה והתחפשה לזונה-קדשה.
28/11/2010  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
איך יכול להיות שבמדינה דמוקרטית, אלה המגדירים עצמם "שוחרי דמוקרטיה", יכולים להתנגד למשאל-עם? אם נאסוף לערימה אחת את כל החוקים שחוקקו הפרלמנטים בעולם מאז הומצאה שיטת הדמוקרטיה - בשפיץ של הערימה, יהיה חוק משאל-עם. אז איך יכול להיות שהם נגד? צביעות...
28/11/2010  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
טבחים מעוררים התפעלות - וכיום, כאשר הם מתעטרים בתואר "שֶׁף", גם הערצה - בזכות יכולתם לבשל מַטְעָמים מחומרים המצויים במטבחו של כל אחד. ב"נתניה" - ספרו החדש של דרור בורשטיין (הוצאת כתר 2010, 225 עמ') - נעשה מאמץ לבצע את הפלא הקולינארי הזה לא רק בעזרת חומרים אוטוביוגרפיים, אלא גם בעזרת צילומים המעידים על אמיתותם. אך כדי שעלילת "נתניה" תובחן כתבשיל "ספרותי", ולא כעוד סיפור אוטוביוגרפי פשוט, תִבֵּל דרור בורשטיין את התבשיל מהחומרים מנתניה גם בכמות נדיבה של "פילוסופיה" ו"פנטסיה".
28/11/2010  |  יוסף אורן  |   מאמרים
Elenore Exploits Pack, שידועה יותר בשם Eleonore Exp, התחילה את דרכה בגרסה 1.0 בסוף יוני 2009, והחלה להתפרסם בפורומים מחתרתיים במחיר צנוע יחסית של 300 דולר. כמו רבות מערכות הפריצה שצצות בשנים האחרונות, גם היא פותחה וממשיכה להתעדכן על-ידי צוות של האקרים רוסיים שמאורגנים וממומנים על-ידי משפחות פשע מזרח-אירופיות. וכמו רוב ערכות הפריצה, גם Eleonore Exp השתמשה בפרצות אבטחה ידועות למערכות הפעלה, דפדפנים ואפליקציות שמשמשות לגלישה באינטרנט, שלרובן המכריע יצאו כבר עידכונים שמתקנים אותן. דבר נוסף שמשותף לכל ערכות הפריצה הוא שהן קלות מאוד להתקנה, וכוללות ממשק נוח לשימוש – מה שמאפשר לעבריינים עם ידע בסיסי מאוד במחשבים להפוך ל"האקרים" ולהרוויח סכומי כסף משמעותיים על חשבונם של גולשים תמימים.
28/11/2010  |  אמיר כרמי  |   מאמרים
מארובת הבניין של משרד ראש הממשלה ייתמר בימים הקרובים עשן לבן, עם ההכרזה על מינוי יורשו של ראש "המוסד" הנוכחי, מאיר דגן. מבין שני המועמדים המובילים - ראש השב"כ, יובל דיסקין, ות., שהיה פעמיים סגנו של ראש "המוסד" הנוכחי - ראוי זה האחרון להתמנות לתפקיד, ולא רק משום שהוא היחידי מבין המועמדים שהיכה בארגון שורשים עמוקים, אלא גם מפני שיש לו כימיה עם אדוניו, ראש הממשלה, בנימין נתניהו. "ממליך המלכים", זוכר לו חסד-נעורים מהימים שבהם שירת תחת פיקודו של אחיו, יוני, בעת שזה היה מפקד סיירת מטכ"ל במבצע אנטבה.
28/11/2010  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
אלון קוחלני
אלון קוחלני
חוק חדש של ה-EU יחייב קציני הציות בחברות העושות שימוש ב-AI ולנהל סיכוני ציות העולים מרגולציה זו (The Artificial Intelligence Act)
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
לצערי, מנהלי המשא-ומתן לפדיון 133 יהודים, הנמצאים כבר מאה ותשעים יום בגיא ההריגה העזתי, אינם משתחררים מיצר הנקמה
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
הנושא הלוהט ביותר בימים אלה, לקראת הכרעה, הוא כמובן המחלוקת אם חובתה של ישראל להגיב על ניסיון החדירה האירני של הכטב"מים לתחומה של המדינה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il