|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
ענן עשן מעל חיפה [צילום: פלאש 90]
נתוני האמת מגלים

מסך העשן של האוצר

השוואת הודעת משרד האוצר על הטיפול בדליקה ועל תקצוב שירותי הכבאות לנתונים של המשרד עצמו, מעלה שורה של תהיות השורה התחתונה: תקציב שירותי הכבאות יורד בהתמדה
04/12/2010  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   השריפה בכרמל   |   תגובות

אם להאמין להודעה שפרסם משרד האוצר בסוף השבוע, אין שום בעיה של כסף לשירותי הכבאות. מבין השורות של ההודעה משתמע, כי מי שאשם במצבם הקטסטרופלי של שירותים אלו, כפי שנחשף במלוא חומרתו בכרמל, הוא אולי משרד הפנים ואולי הרשויות המקומיות ואולי איגודי הערים לכבאות. דבר אחד ברור: זה לא האוצר. האמנם?

הבה ונקרא יחדיו את הודעת האוצר ונשווה אותה לנתונים של המשרד עצמו. בשולי הדברים, נעיר גם על כמה אי-דיוקים המתייחסים לשיקום נזקי שריפת הענק.

ארבע שנים להקמת רשות

  • הודעת האוצר: "ביולי השנה קיבלה הממשלה החלטה לפיה יתוקצבו 100 מיליון שקל לשירותי הכבאות וההצלה עבור ציוד וכוח אדם חסרים. על-פי ההחלטה 40 מיליון שקל יועברו על-ידי משרד האוצר, 30 מיליון שקל על-ידי משרד הפנים ו-30 מיליון שקל נוספים יועברו על-ידי הרשויות המקומיות. כלל התקציב שבאחריות הממשלה (70 מיליון שקל) תוקצבו במלואם ולאיגודי הכבאים נשלחה פנייה לאשר הקצאות בהתאם".

  • ההערות שלנו: קודם כל, מדוע רק ביולי השנה? הרי בעיית הציוד נמשכת שנים רבות, ובכל מקרה - אי-אפשר להצטייד מהרגע להרגע. מדובר בגופים ציבוריים, המחויבים לקיים מכרזים ושהיעילות אינה בהכרח נר לרגליהם. לכן, העובדה שיש תקציב מאושר אינה אומרת שיש ציוד.

  • שנית, מי מפקח על יישום ההחלטה הזאת? מדוע יש לי הרגשה, שהאוצר לא בדיוק לחץ על איגודי הכבאות להוציא את הכסף? אם האיגודים היו צריכים לשלם לממשלה, מן הסתם היו יושבים להם על הוורידים. אך כאשר מדובר בהוצאה - יש זמן.


  • הודעת האוצר: "עוד נקבע בהחלטת הממשלה כי עד לסוף שנת 2012 יושלם הליך הקמת הרשות הארצית לכבאות. כחלק מהליך הקמתה יושלמו כל החוסרים של מערך הכבאות, כפי שיסוכמו במהלך הקמת הרשות".

  • ההערה שלנו: זהו החלק המקומם ביותר בהודעת האוצר. אתם יודעים מתי החליטה הממשלה על הקמת הרשות הארצית לכבאות? ב-11 במאי 2008. בתקציב שהוגש לכנסת בסוף אותה שנה נאמר, כי "הרשות צפויה לקום במהלך השנים 2010-2009, בתום עבודת המטה הנעשית כעת בממשלה". כעת אומרים לנו, שזה יקרה בסוף 2012. אפילו אם נאמין שזה יקרה, עדיין נשאל: למה לעזאזל זה צריך לקחת ארבע שנים?

  • מה שיש כיום הוא נציבות כבאות והצלה מצומקת, עם 17 עובדים ותקציב של 8.1 מיליון שקל ב-2009 ושל 7.3 מיליון שקל בלבד ב-2010. מתוך הסכום הזה, כמעט מחצית מופנים לשכר. עוד 2 מיליון שקל מוקצבים לכיבוי מהאוויר (ועל זה נדבר מיד), והשאר - הוצאות תיפעול ואחזקה, שירותי חירום, נסיעות לחו"ל, מחקרים וייעוץ וכדומה. כלומר: כמעט אף אגורה לפעילות מקצועית, כי זו נתונה בידי איגודי הערים לכבאות - ולכן אין למדינה פיקוח של ממש על הנעשה שם. רשות הכבאות הייתה אמורה למלא בדיוק את החלל הזה, אבל כאמור - לאיש לא בדיוק בוער להקים אותה.


  • הודעת האוצר: "בנוסף לכך בשל ריבוי השריפות השנה התבקש משרד האוצר על-ידי נציב הכבאות להעביר בחודש אוקטובר 3 מיליון שקל לטובת הקרן לכיבוי אש מהאוויר. וכן להקדים סכום נוסף של 3.5 מיליון שקל לטובת קרן זו. בקשות אלו התמלאו במלואן במהרה והכסף הועבר לקרן בראשית חודש נובמבר".

  • ההערות שלנו: שוב, העובדה שיש תקציב אינה אומרת שאפשר להשתמש בו מיד. נכון להערב, המכרז היחיד שפירסמה נציבות הכבאות וההצלה בחודשים האחרונים היא ל...ציוד ספורט לחדרי כושר. בזה מתעסקים שם.

  • שנית, ממש יפה מצידו של האוצר לתת כסף לכיבוי מהאוויר. בשנת 2008 הוא הקציב לכך סכום נדיב של 2 מיליון שקל, ובשנת 2009 קיצץ בכבשת הרש הזו והעמיד אותה על 1.9 מיליון שקל. כך שכל מה שנעשה כעת, הוא להעמיד איכשהו איזשהו תקציב סביר.

את הפרמיות כולנו נשלם

  • הודעת האוצר: "ככל הידוע לנו כרגע מרביתו של הנזק לרכוש הפרטי מבוטח על-ידי חברות ביטוח פרטיות. הן מלון יערות הכרמל והן רכושו של קיבוץ בית אורן מבוטחים על-ידי חברות ישראליות. חברות אלו מוגנות על-ידי ביטוחי משנה בחו"ל ולפיכך החשיפה הכספית שלהן לאסון נמוכה ולא קיים כל חשש ליציבותה של חברה זו או אחרת".

  • ההערות שלנו: זה נכון, אבל בעירבון מוגבל. קודם כל, נזקים בהיקף כזה צפויים להעלות את הפרמיות של כולנו, כך שהמשק כולו ישלם את המחיר. שנית, וזה העיקר, לא נתפלא אם חברות הביטוח הישראליות ו/או הזרות יגישו תביעות נגד המדינה. לנוכח מה שנראה כרשלנות רבתי ארוכת שנים בהיערכות לשריפות, יוכלו החברות לטעון שהמדינה נושאת באחריות לכך שהדליקה לא כובתה לפני שחוללה אסון כה גדול. שלא לדבר על האפשרות שאזרחים שנפגעו יגישו תביעות כאלו, אולי כייצוגיות. כך שהמדינה (דהיינו: הכיס של כולנו) ממש לא מחוץ לתמונה.

  • הודעת האוצר: "הרכוש הציבורי הממשלתי מבוטח, רובו ככולו על-ידי חברת הביטוח ענבל הממשלתית, כך שגם במקרה זה יש מקור למימון השיקום, ככל שיידרש".

  • ההערה שלנו: גם כאן, נזק בהיקף משמעותי יעלה את הפרמיות, כי גם ענבל זקוקה לביטוחי משנה או שתצטרך לכסות את ההוצאות שלה עצמה. ושוב נזכיר, כי כאשר המדינה מוציאה כסף, זה בא מהכיסים שלנו.

  • הודעת האוצר: "לגבי רכוש ציבורי שאינו מבוטח כלל, ככל שיש כזה, יפעל משרד האוצר לסייע ככל שניתן וזו על-פי החלטת הממשלה. נציין כי אמש שוחח שר האוצר עם ראש מועצת חוף הכרמל, כרמל סלע, ואמר לו כי הממשלה תסייע בשיקום היישוב וכי לא ניתן שישוב בישראל יימחק בגלל אסון טבע".

  • ההערות שלנו: על המשמעויות התקציביות כבר עמדנו. נותר רק לקוות, שהשיקום לא ייעשה בידי המדינה. את היעילות שלה בטיפול במקרים דומים כבר ראינו, להבדיל, בגוש קטיף. חמש שנים אחרי, המדינה טרם סיימה להקים את מגורי הקבע לכל המפונים.

מה אומרים הנתונים האמיתיים

  • הודעת האוצר: "מאז שנת 2006 עומד תקציב הכבאות השנתי על כ-500 מיליון שקל בשנה מהם כ-200 מיליון שקל ישירות מתקציב המדינה, כ-200 מיליון שקל מתקציב הרשויות המקומיות ועוד כ-100 מיליון שקל הכנסות עצמיות מאגרות של שירותי כבאות".

  • ההערה שלנו: היינו מצפים ממשרד האוצר לדייק קצת יותר. בשנת 2008 קיבלו שירותי הכבאות מן המדינה 184.8 מיליון שקל מתוך 188 מיליון שקל שהוקצבו להם. בשנת 2009 מומש כל התקציב, 202.5 מיליון שקל. אבל השנה הוא שוב קוצץ והועמד על 189.9 מיליון שקל; עד כה הועברו רק 178.5 מיליון שקל. אז לדבר על "כ-200 מיליון שקל בשנה", זו הטעיה.

  • הודעת האוצר: "מרביתו של תקציב שירותי הכבאות כ-80% הוא לטובת הוצאות שכר, כ-400 מיליון שקל. כ-80 מיליון שקל נוספים משמשים להוצאות שוטפות של שירותי הכבאות, אחזת מבנים, תשלומי ארנונה וכדומה. רק 10-20 מיליון שקל משמשים לרכישת ציוד חדש. כאמור החלטת הממשלה האחרונה היא לתוספת של 100 מיליון שקל עבור ציוד וכוח אדם".

  • ההערות שלנו: קודם כל - המספרים. ב-2008 הוקצבו 17 מיליון שקל לחידוש ציוד ושולמו 16 מיליון; זה היה 8.7% מכלל תמיכת הממשלה בשירותי הכבאות. בשנת 2009 הוקצבו 15.5 מיליון ושולמו רק 12.4 מיליון; חלקו של חידוש הציוד בכלל ההקצבה ירד ל-6.1%. השנה עומד התקציב בסעיף זה על 12.5 מיליון שקל, מתוכם שולמו עד כה 4 מיליון שקל בלבד - 2.2% מכלל התמיכה. כלומר: תקציב חידוש הציוד יורד בהתמדה, והשנה הוא נמוך ב-27% מאשר לפני שנתיים, וגם חלקו בכלל התמיכה הממשלתית נשחק ללא הרף.

  • שנית, מי בדיוק אחראי לכך? כאשר אגף התקציבים רוצה, הוא יודע יפה מאוד לומר למשרדי הממשלה כיצד להוציא את הכסף. כדאי לזכור, שחשבי כל המשרדים הם אנשי האוצר. אז מי אישר למשרד הפנים, לרשויות המקומיות ולאיגודי הכבאות להוציא פחות כסף על ציוד ויותר כסף על משכורות? פתאום האוצר הוא רק הכספומט? אני לא קונה את זה.

תאריך:  04/12/2010   |   עודכן:  04/12/2010
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מסך העשן של האוצר
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בר דרור דוד
4/12/10 19:48
2
עידו עטרי
4/12/10 20:19
 
המאמר דבילי
4/12/10 21:52
3
יוסף מגבעתיים
4/12/10 21:54
4
הניה
4/12/10 23:04
5
ישע
4/12/10 23:07
 
אהוד ברק בוגד
4/12/10 23:50
6
אלכס לוין
5/12/10 08:05
7
אריה דרום
5/12/10 09:01
8
אריה דרום
5/12/10 09:07
פורום: השריפה בכרמל כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בזיכרון הקולקטיבי של העם היהודי נחקקו ההצתות כאחד הביטויים הנפוצים במהלך ההיסטוריה לשנאת הגוי האנטישמי ליהודי. באמצעי השפל הזה, שאין אכזרי ממנו, הומתו יהודים במשך דורות בארצות אירופה בידי המקומיים, אחרי שהללו הוסתו על-ידי כוהני-הדת הנוצרית, מחנכים ואפילו סופרים ואנשי-רוח לפגוע בשכנים ממוצא יהודי רק משום שהיו זרים בארצותיהם וחסרי-אונים מול שנאתם.
04/12/2010  |  יוסף אורן  |   מאמרים
נכון, זה מחדל חמור שלא הייתה למדינת ישראל טייסת של מטוסי כיבוי, למרות שלא ברור אם במקרה הזה היא הייתה מספקת. אך השאלה האמיתית היא האם אנו מוכנים למקרה של רעידת אדמה חזקה? לצונאמי מהים התיכון? למפולת בוץ? לקריסה של כל חוף ים המלח לבולענים? להתפרצות של מגיפת אבולה?
04/12/2010  |  קובי לירז  |   מאמרים
עולם מטורף. חוסר צדק בסיסי בוער בעצמות. אתה מזפזפ לסקיי ניוז ורואה שלג.
04/12/2010  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
היום, זמן רב אחרי השואה, עדיין יש בינינו אנשים שעברו אותה. אפשר לחלק אותם לכמה קטגוריות. כאלו שלא רצו לקבל פיצויים מגרמניה, גם אם מגיע להם, כי אינם רוצים כל קשר או מגע עם הגרמנים, והם אפילו נמנעים מלקנות תוצרת גרמנית. יש סוג נוסף הטוען שמצווה לקחת מהגרמנים לאחר מה שעשו לעם היהודי. ויש קבוצה שלישית שהפיצויים הם הדרך היחידה להיטיב את חייהם לאחר מה שסבלו, להמשיך להתפרנס ולהסתדר בארץ. לקבוצה אחרונה זו שייכת משפחת מרינסקי של הזוג לייטשה - תיקי דיין - ויוסל - אבי אוריה - עליהם כתב הלל מיטלפונקט לפני כשלושים שנה, וליתר דיוק 28 שנה, את מחזהו "מכולת", המועלה כעת מחדש בשיתוף פעולה ראשוני בין תיאטרון הקאמרי ובית לסין ובבימויו. המחזה כבר הוצג בארץ בשנת 1982 בהבימה וכעת מועלה מחדש בבימוי חדש עם שחקנים חדשים.
04/12/2010  |  ליאון אלי  |   מאמרים
בטרם כובתה האש, בשעות שבהן נראה כי היא עדיין אינה שוככת, בעוד בזה אחר זה מגיחים מטוסי המים במרחב אפוף האש שבין ים לשמים, מותר ומן הראוי לומר: את האסון הלאומי מנהל בתבונה מרשימה ראש הממשלה בניימין נתניהו. הנה המבוגר האחראי, המעשי, התכליתי, היודע מה נדרש ממנו בימים קשים אלה.
04/12/2010  |  אברהם שרון  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il