|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

מצוקת הדיור - שלב הפתרונות

הצעות הממשלה לפתרון בעיית הדיור הן הצעות טובות, אך אין בהן די להלן הצעות לפתרונות לטווח הקצר והבינוני ולמדיניות אסטרטגית בטווח הארוך
16/08/2011  |     |   מאמרים   |   המחאה החברתית   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]

הרבה נכתב בשבועות האחרונים על מצוקת הדיור. בעיקרו של דבר בעשר השנים האחרונות לא נבנו מספיק דירות, והמחירים נובעים מהיחס בין ההיצע לבין הביקוש. מאמר זה מתייחס לפתרונות אפשריים לבעיה. רוב הדברים נכתבו כבר במאמרים אחרים, אך אני מקווה שתהיה תועלת בריכוז ההצעות ובעריכתן.

ככלל, דירה איננה (גבינת) קוטג'. קודם לבניית הדירה צריך לתכנן, לאשר, לשווק את הקרקע, לקבל אישורים נוספים, או בקיצור להמתין מספר שנים עד לתחילת הבנייה. לאחר מכן צריך לבנות ולשווק את הדירות. לעומת זאת ימים בודדים לאחר חליבת הפרה ניתן לספק לצרכן גבינה. כתוצאה מכך הוזלת הקוטג' יכולה להתבצע באופן מיידי, ופתרונות הבנייה אינם מיידיים. בכל זאת יש צורך למצוא פתרונות מגורים גם לטווח הקצר, וגם להתכונן נכון לטווח הארוך.

הצעות הממשלה לפתרון בעיית הדיור הן הצעות טובות, אך אין בהן די. רוב ההצעות מדברות על גידול ניכר באישורי הבנייה בשנים הקרובות ועל הפחתת עלויות הקרקע, והדבר בוודאי ייתן את אותותיו בטווח הבינוני. שתי הצעות מכוונות להפחית בטווח הקצר את לחץ הביקוש באזורי הביקוש המרכזיים: הקלות המיסוי בהסבת דירות למגורים, וסבסוד התחבורה הציבורית לסטודנטים.

מדיניות אסטרטגית בטווח הארוך

תחום הבינוי - תכנון ומגבלות בנייה

בישראל קיימים חוקים, תקנים ותקנות רבים הנוגעים לבנייה. החוקים, התקנות ותוכניות המתאר נועדו לשרת מטרות ציבוריות שונות, כגון: תכנון אורבני, בטיחות, איכות הדיור או הסביבה ועוד. המשותף לכלל התקנות שהן מעכבות את תהליך תכנון ואישור הבנייה.

חלק מהחוקים, התקנות ותוכניות המתאר, נוצרו בסיוע קבוצות לחץ שונות של בעלי עניין, כגון: בעלי קרקעות, קבלנים, יצרני חומרי בנייה, עיריות ועוד. מטרתם של בעלי עניין אלה היא להגדיל את רווחיהם. מי שבסופו של דבר משלם הוא הצרכן שקונה ושוכר דירה יקרה יותר.

עד כמה דרושה התערבות של הרגולציה בתחום הבינוי, זו שאלה של השקפת עולם כלכלית-חברתית, ולא ניתן לענות על כך במשפט אחד. אולם גם אם כל התוכניות והתקנות חשובות, כתוצאה מכך הביורוקרטיה מתרחבת והעלויות גדלות.

ביזור אוכלוסיה – תיאור מצב

מסיבות היסטוריות, מרכז העסקים של ישראל נמצא בגוש דן. באופן טבעי אנשים רוצים להגיע לעבודתם בזמן סביר. כתוצאה מכך נוצר לחץ ביקוש למגורים בגוש דן, ועומס תחבורתי על הכבישים. אולם גוש דן נבנה לפני שנים רבות ולא תוכנן להכיל מספר כה רב של תושבים ושל כלי רכב.

באופן פרדוכסלי, בעלי עסקים רוצים להקים את העסק שלהם במרכז העסקים הצפוף של תל אביב רבתי, וכתוצאה מכך יותר אנשים רוצים לגור בגוש דן ומעלים את מחיר הדירות, ויותר אנשים מחזיקים רכב פרטי כדי להגיע מהר לעבודה ויוצרים עומס יתר על הכבישים. את מעגל הקסמים הזה צריך לשבור, ויש צורך ביד מכוונת כדי לשבור את המעגל.

ביזור אוכלוסיה – תחבורה

כדי לאפשר לאנשים לגור במרחק ממקום פרנסתם, יש לדאוג לאמצעי תחבורה יעילים ולזמן נסיעה סביר בשעות הבוקר לעבודה ובשעות הערב הביתה. יש לי הנחה בסיסית, שככל שהתחבורה הציבורית תהיה יותר יעילה ויותר זולה, יותר אנשים יוותרו על הנסיעה ברכב פרטי, הכבישים יהיו יותר פנויים וכולם יגיעו יותר מהר למחוז חפצם.

יש שני כיוונים אפשריים לעודד את התחבורה הציבורית. האחד הוא תכנון ושיפור תחבורתי. כלומר, תכנון נכון של כבישים ומסלולים לתחבורה ציבורית, ומערך הסעה ציבורי יעיל כולל רכבות, אוטובוסים ומוניות.

הכיוון השני הוא באמצעות מערכת מיסים מעודדת לתחבורה הציבורית, ואולי גם מקשה על התחבורה הפרטית. יש מקום למאמר נפרד בנושא, אולם כיום מערכת המיסים לא מכירה בהוצאות נסיעה לעבודה כהוצאה מוכרת לעובד, ומאידך-גיסא הוצאות רכב נחשבות לעסק כהוצאה מוכרת לצורכי מס.

ביזור אוכלוסיה – תעסוקה

בעבר מדינת ישראל השקיעה מאמצים לעודד את התעשיה בגליל ובנגב באמצעות החוק לעידוד השקעות הון (תשי"ט). חוק זה עבר במהלך השנים שינויים ועידכונים רבים, אולם לפי מחקר של בנק ישראל משנת 2009 החוק לא השיג את יעדיו בצורה יעילה.

נראה לי שהכשל העיקרי בחוק נעוץ בכך שהוא עודד את ההשקעה הראשונית ולא את ההפעלה השוטפת, ואילו בתנאים הכלכליים כיום, פעמים רבות העלויות השוטפות ואובדן הכנסה שוטפת הם משמעותיים למשקיע יותר מעלות ההשקעה הראשונית.

דרך אחרת נוסתה בהצלחה באילת. שם ניתן פטור ממע"מ, כלומר הנחה במיסוי השוטף, לכל העסקים בעיר. כמדומה שדרך זו השפיעה יותר מכל על עידוד התירות באילת וממילא גם על מצב התעסוקה והמגורים במקום.

נראה לי שצריך לשקול שיעורי מס נמוכים יותר למעסיקים, לפי קריטריונים של מרחק ממרכזי האוכלוסיה.

ערבות הדדית

בתחילה לא תכננתי לכתוב על הנושא במאמר זה. אולם, בימים אלה מלאו שש שנים לעקירת ישובי גוש קטיף וצפון השומרון. עשרים וחמישה ישובים ובהם כאלפיים משפחות הוחרבו על בתיהם, בתי העסק, המשקים החקלאיים ומוסדות הציבור שלהם. בקשתם של רוב התושבים הייתה לשמור על המסגרת הקהילתית. כיום, שש שנים אחרי, למעלה מאלף משפחות עדיין לא נכנסו לבתי הקבע. בחלק מהישובים עדיין אין תשתיות לישוב החדש, וממילא לא ניתן להתחיל לבנות בתים.

אני מקווה שיושבי שדרות רוטשילד ותומכיהם הרגישו לפני שש שנים וחשים היום את מצוקתם המתמשכת של תושבי גוש קטיף, ושעקורי גוש קטיף ערים למצוקתם של אנשי המחאה החברתית.

גל המחאות החברתיות האחרון, כולל מחאות בנושאים שונים. החל במחיר הקוטג' וכלה במחיר הדיור. ובתווך החינוך והבריאות, פיתוח הפריפריה, זכויות האבות הגרושים והאימהות לילדים. אם מהתקופה הנוכחית נצא עם הרגשה של ערבות הדדית, עם חיזוק הכלל הגדול של ואהבת לרעך כמוך, יהיה זה שכרנו.

פתרונות לטווח הקצר והבינוני

מסתננים ועובדים זרים

בארץ שוהים באופן קבוע למעלה מרבע מיליון אזרחים זרים. כמאה ועשר אלף עובדים זרים בעלי אישור עבודה בארץ, כמאה אלף עובדים זרים שנכנסו כתיירים או עם רישיון עבודה שפג תוקפו ושכחו לחזור לארצותיהם, וכשישים אלף מסתננים בעיקר מארצות אפריקה שנכנסו לארץ ללא רישיון.

תופעה זו, מלבד הבעיה החברתית והחוקית, יוצרת גם ביקושים לדירות וכתוצאה מכך עלייה במחירי הדיור. ניתן להעריך כי מספר הדירות המשמשות את האורחים עומד על רבבות ובעיקר במרכז הארץ. כיון שכאמור, כמאה ושישים אלף שוהים כאן באופן בלתי חוקי, תפקידה של משטרת ההגירה לדאוג לשמירת החוק.

הפשרת הקפאת הבנייה

כעשרת אלפים יחידות דיור כבר עברו את כל הליכי התכנון והאישור הנדרשים, וניתן להתחיל בהן בבנייה באופן מיידי. רק דבר אחד נדרש – החלטת ממשלה או חתימה של שר הביטחון. חתימה זו נמנעת מסיבות פוליטיות שהביאו להחלטה להקפיא את הבנייה באזורי יהודה ושומרון.

תהליך הבנייה אורך בד"כ כשנה וחצי עד שנתיים. הפשרת ההקפאה ובנייה מסיבית של דירות באזורים אלו, הקרובים למרכזי התעסוקה בגוש דן ובירושלים, תביא להפחתה מיידית של לחץ הביקושים בשאר האזורים.

דירות לנזקקים

אם בשכבות הביניים קיימת מצוקת מחירי דיור, על אחת כמה וכמה שהיא קיימת בשכבות החלשות. כחברה חשוב שנדאג בעיקר למצוקת החלשים, ולא רק למעמד הביניים.

קיימים בארץ יותר ממאה אלף נזקקים – 'זכאי דיור'. חברת עמידר מחזיקה כחמישים אלף דירות המיועדות לזכאי הדיור. כחמישים אלף זכאים נוספים מקבלים סיוע בשכר דירה. אולם מאז בשנים האחרונות מחירי הדיור עלו, וקצבאות הסיוע לא עודכנו בהתאם.

הפתרון המיידי עבורם הוא העלאת סכום הסיוע. פתרון טוב יותר הוא העמדת דיור ציבורי לנזקקים.

הסרת חסמים בטווח הבינוני

התוכנית הממשלתית עוסקת בזירוז הליכי אישור תוכניות המתאר ושיווק הקרקעות. לאחר שלבים אלו צריך לקבל אישור בנייה מהרשות המקומית. לאחר מכן צריך לבנות דירות ולשם כך יש צורך בכוח עבודה בענף הבנייה. בתקווה שהמהלך הממשלתי יצליח יש לוודא שגם המשך התהליך יהיה מהיר ויעיל.

הרשויות המקומיות לעיתים לא מעוניינות בדיור זול בר-השגה לשכבות החלשות ולשכבות הביניים בתחום השיפוט שלהן. יש לוודא כי הליך אישור הבנייה בעיריות גם הוא יהיה הליך קצר ויעיל.

כבר היום יש קבלנים המתלוננים כי לא ניתנים להם מספיק אישורים להעסיק עובדים זרים. מתוך הנחה שהמהלך הממשלתי יביא להתחלות בנייה רבות יותר, הבעיה רק תתרחב, ולכן יש לדאוג לתוספת כוח-אדם בענף הבנייה. ניתן להכשיר כוח-אדם ישראלי לעבודה בבנייה, וכמובן גם לתגמל את העובדים כראוי, או למצער, ניתן לאשר ייבוא של עובדים זרים לענף הבנייה.

תאריך:  16/08/2011   |   עודכן:  16/08/2011
רו"ח צבי גולדשמידט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מצוקת הדיור - שלב הפתרונות
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
צבי גלברד
17/08/11 11:14
2
בתיה אבן
18/08/11 07:11
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"לא יישללו מאיש... חיים, חירות, או רכוש, והוא לא יוגלה... ללא פסק דין חוקי שניתן על-פי החוקי המדינה...". מילים אלו נכתבו לפני כ-800 שנה ב"מגנה כרטה", והם הבסיס לכל מערכת דמוקרטית: הזכות להליך הוגן.
16/08/2011  |  ד"ר משה דן  |   מאמרים
אין בי היומרה שיש לדעתנים עם עבר עתיר טעויות, דוגמת עקיבא אלדר, לדעת מה יקרה אם וכאשר הפלשתינים יכריזו על מדינה באופן חד-צדדי. בדבר אחד אני בטוח: המנהיג של היהודים הוא בנימין נתניהו, והמנהיג של האויבים הוא אבו-מאזן. זה ברור לי, כמעט כמו שלא ברור לי, למה ציפי לבני נותנת עידוד למנהיג האויבים.
16/08/2011  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
אם נרדמים לא נוהגים
16/08/2011  |  ציפי לידר  |   מאמרים
הבחירה בשדרות רוטשילד כמרכז המאבק, נעשתה משיקולים מקצועיים. לא בכדי נבחרה תל אביב להתחיל את המאבק הנוכחי, מעבר לאינטרסים הפוליטיים שבמאבק זה, הרי שמדובר במרכז העניינים. מרכז תל אביב, אזור שוקק שעוברים בו אלפי בני אדם ביום, גם ללא מחאה, אוהל או סוכה בשדרה. היכולת של התקשורת לשדר ממרכז העניינים בתל אביב קלה וזמינה, זאת לעומת הפריפריה הרחוקה והלא מושכת, שמצריכה נסיעה, עבודה ומאמץ רב יותר.
16/08/2011  |  עמית ברק  |   מאמרים
צעירים יקרים,
16/08/2011  |  מיקי גולדווסר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il