|   15:07:40
  אברהם בן-עזרא  
מהנדס בניין בן-עזרא מתכננים ויועצים בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

פס"ד פנובקה - ניתוח ומסקנות

תכליתו של בית המשפט היא לתת שירות מקצועי-משפטי לבאים אל פתחו, ולאור תפקיד זה - להוציא תחת ידיו פסקי דין מעמיקים, יסודיים, ומעל זה - נכונים וצודקים. פסקי הדין אמורים להיבחן לא רק בערעור; כדי לערער - על המערער להפקיד סכומי כסף נכבדים ולשלם שכר טירחה עבור הכנת הערעור, במצב בו הוא כבר ממילא בחסרון כיס
12/11/2011  |   אברהם בן-עזרא   |   מאמרים   |   תגובות
בית המשפט נמנע מלדון כלל במחלוקת וקיבל את חוו"ד המומחה שלו על קבריה

מדובר בת"א 439-04-09 סטיב וטל פנובקה נ' גבי בן גלים בע"מ ואח', בית משפט השלום בקריות, שופט: ערן נווה, פסק דין מיום ה' בחשוון תשע"ב. נושא התביעה הוא אי התאמות לתוכנית המכר, לתקנות וליקויי בניה שונים, כפי שפורטו בחוות דעת מקצועית שנערכה על-ידי כותב שורות אלו. מומחה מטעם בית המשפט - המהנדס דן לופו.

בפסק הדין נאמר:

"לא מצאתי כל הסבר מניח את הדעת כיצד חוות דעת המומחה מטעם התובעים מסתכמת בעלות תיקון של כמעט 95,000 שקלים, בעוד שקביעות המומחה מטעם בית המשפט הסתכמו בעלות של הרבה למטה ממחצית סכום זה, בחלופה היקרה, ולמטה מעשירית הסכום (!) היינו קרוב ל-86,000 שקלים פחות (!) בחלופה הזולה, זאת עוד לפני בחינת האפשרות לקיזוז נוסף של עלויות, בשל ביצוע על-ידי הנתבעת".


ובכן, להלן העובדות:

חוות דעתו של מומחה התובעים הסתכמה בסך של 94,906 שקלים, וחוות דעתו של מומחה בית המשפט בחלופה הגבוהה [ובהמשך יובהר מדוע אין שחר לחלופה השנייה גם על-פי ממצאי פסק הדין] - בטרם תשובות לשאלות הבהרה וחקירת המומחה - 40,864 שקלים, כלומר, בסל הכול 43% ממחצית חוו"ד התביעה - האם 43% אכן הרבה למטה מהמחצית (50%)? זה, כמובן, לא העיקר, אך מעיד על נטיית פסק הדין במטרה להצדיק את עצמו.

מדוע מומחה התביעה קבע בחוות דעתו ערך של 94,906 שקלים בעוד מומחה בית המשפט קבע בחלופה היקרה ערך של 40,864 שקלים?

1. מומחה בית המשפט לא קיבל ליקוי של נעילת דלת הכניסה בניגוד לתקנות התכנון והבניה, ופתיחה של הדלת בניגוד לתוכנית המכר באופן שבמציאות היא חוסמת מעבר בפתיחתה בשיעור של 7 ס"מ, ובפסק הדין לא הייתה התייחסות לליקויים אלו אף שהם פורטו בכתב הסיכומים מטעם התובעים, ובטרם שלילת הליקוי היה על בית המשפט לדון בו. מדובר בהנחייה של בית המשפט המחוזי המחייבת את בית משפט השלום והוא אינו רשאי לבטלה ללא הנמקה. להלן קביעת הליקוי בפסיקה עליה נשען מומחה התביעה בחוות דעתו:

א. ת"א 19918/99 אברהם נ' סעמר בע"מ, בית משפט השלום בחיפה, שופט: ר' סוקול, בו נקבע כי מנגנון הנעילה של דלת כניסה לדירה יהיה ל-4 כיוונים ויובהר כי בפסק דין זה נימוקים לחיזוק הקביעה.

ב. ע"א 4661-03-09 פרופ' אלון בודנר ואח' נ' גורגה ואח' בית המשפט המחוזי בחיפה [בהרכב - שופטים: מ' שטמר, ב' בר זיו, ע' זרנקין] חיזק את קביעת בית משפט השלום בתיק אייל ופסק:

"29.1 דלת כניסה - בית המשפט קמא קבע כי אין ליקוי בדלת הכניסה - כאשר הורכבו בדלת 3 עוקצים במקום 4.

סעיף 2.92 לתוספת לתקנות התכנון והבניה (בקשה להיתר תנאיו ואגרות), תש"ל-1970 קובע כי לדלת כניסה לבית נדרש "מנעול ביטחון בעל 4 בריחים הננעלים ב-4 כיוונים".

בנסיבות אלה, טעה בית המשפט קמא בקובעו כי אין ליקוי בדלת ואנו מאמצים קביעת המומחה מטעם המערערים לפיה המדובר בליקוי."


במצב דברים זה חזר התיק לבית משפט השלום בחדרה, ת"א 1151-05 בודנר נ' גורגה, בית משפט השלום בחדרה, שופטת: ה' אסיף שפסקה כדלקמן:

"דלת כניסה:

6. בעניין זה הורה בית המשפט של הערעור לקבל את קביעת מומחה התובעים, והפך בכך, ככל הנראה, את הקביעה בפסק הדין - קביעה שהתבססה, בין היתר, על דברי מומחה התובעים (עמ' 53 שו' 6-10) לפיהם "אני יודע שיש הסכמה לקבל חלוקה אחרת של עוקצים".

לאור קביעת בית המשפט המחוזי לא נותר אלא לפסוק לתובעים את הסכום שפורט בחוות הדעת מטעמם ואולם פיצוי בעניין זה לא מגיע למר אלון בודנר - שבביתו הורכבה דלת שונה - על-פי הזמנתו. (הטענה לפיה דלת ביתו של בודנר שונתה לפי הזמנתו - פורטה בחוות דעת מומחה הנתבעת - ולא נסתרה). הפיצוי ליאיר ועדנה שטרן, הינו לכן - 1,400 שקלים לכל אחד מהם. "

לאמור, אחד הגורמים לפער בין שתי חוות הדעת הוא כי מומחה התביעה קיבל את פסקי הדין הנ"ל של בית משפט השלום + בית המשפט המחוזי בעוד מומחה בית המשפט קבע על דעת עצמו פרשנות אחרת שלא זכתה כלל לדיון על-ידי בית המשפט - השופט ערן נווה בפסק דינו לא טרח לבדוק ולא כלל בפסק דינו שום דבר בעניין הנדון, אלא קיבל את קביעת המומחה שמטעמו "כזה ראה וקדש". נוהג זה של בתי המשפט זכה לביקורת קשה בערעורים שלא כאן המקום לפרטם.

2. בעניין אופן מדידת חלון, נקבעה הלכה פסוקה המחייבת את בית משפט השלום כי המדידה תהיה נטו, לפי פתח אור. מומחה התביעה מצא כי שטח החלון קטן מהדרישות בהפרש של כ-20%. מדידת המומחה לא נשללה אלא שמומחה בית המשפט מדד את החלון לפי שטחו "מבלוק לבלוק" - מידה סמויה, לא נכונה, לא על-פי התקנות ומנוגדת לפסיקה. מדובר בליקוי בר תיקון ולא בליקוי שאי-אפשר לתקנו כי הגדלת חלון או לחלופין הוספת גיבוי לאוורור מכני הן פעולות בנות ביצוע.

בית המשפט נמנע מלדון כלל במחלוקת וקיבל את חוו"ד המומחה שלו על קבריה ועל כרעיה, ולהלן הפסיקה בעניין זה:

א. ת"א 922/95 סולומון שמואל ואח' נ' שיכון ופיתוח לישראל בע"מ, בית המשפט המחוזי בתל אביב, שופטת: צ' ברון, להלן ציטוט מפסק הדין שכפי שאפשר לראות - נימוקו עמו:

"אחד מהליקויים הנטענים ע"י התובעים הוא גודל בלתי מספיק של התלונות בחדרי השירות בדירותיהם בבניין. בסעיף 2.21 לתוספת השנייה לתקנות התכנון והבנייה ("בקשה להיתר תנאיו ואגרות") התש"ל-1970, (להלן: "התקנות") נקבע כי:

"לא יפחת שטחם הכולל של החלונות בחדר שירות למעט חדר ארונות - שאין חובה באיורורו מ-10% (עשרה אחוזים), משטח רצפת החדר או 0.3 מ"ר, הכל לפי הגדול".

המהנדס פורת מדד את החלונות בחדרי השירות בדירות התובעים בבניין, ומצא כי שטחם קטן מהנדרש בתקנות. המהנדס פריידלין, אינו חולק על נכונות המדידות של המהנדס פורת , אך סבור כי יש למדוד את הפתחים בין חלקי שלד הבניין ללא המסגרות (המשקופים).

לפי נוסח ההוראות שבתקנות עולה כי מחוקק המשנה התכוון להבטיח שגודל הפתח יאפשר איוורור טבעי של חדרי שירותים, בדירות מגורים. בגוף התקנון מופיעות המילים "חובה באיורורו" .

התקנה פותחת במילים "לא יפחת שטחם". מכיוון שהמסגרות שמרכיבים בפתחי החלונות מקטינות את השטח שניתן לפתוח לצרכי איוורור, חובה על-פי התקנה להביא את המסגרות בחישוב שטח החלון.


מהאמור מתחייבות שתי מסקנות:

א. יש למדוד את שטח הפתחים - בין המסגרות, כגירסתו של המהנדס פורת, כדי לקבוע אם הפתח לאיוורור מתאים לדרישת התקנה;
ב. מידת הפתח כפי שנקבעה בתקנה הנדונה, הינה בבחינת דרישה מחייבת ולא המלצה."

שיכון ופיתוח הגישו לבית המשפט העליון ערעור על פסק דין זה - ערעור שנדחה, דבר שחיזק את פסק הדין והפכו למחייב כלפי בית משפט השלום, חובה שהשופט לא קיבלה בפסק דינו, ובנוסף, לאור התעלמותו זו - קבע בטעות כי חוות דעת התביעה גבוהה מדיי לטעמו... (ראה ע"א 6373/03 שיכון ופיתוח בע"מ + אשטרום בע"מ נ' שמואל סלומון ועוד 35 אח', בית המשפט העליון, שופטים: א' פרוקצ'יה, ע' ארבל, ס' ג'ובראן)

כך נהג בית משפט השלום בפסק דינו לגבי שורה ארוכה של ליקויי בניה ואי התאמות שמומחה בית המשפט דילג עליהן ובית המשפט תחת לבודקן - החרה אחריו והולך שולל.

אומנם שורש הבעיה הוא במינוי מומחים, אך האחריות רובצת על פתחו של בית המשפט ורק עליו, לאור תכליתו ולאור תפקידו להוציא תחת ידיו פסקי דין מעמיקים, יסודיים, ומעל זה - נכונים וצודקים.

לעניין החלופות:

החלופה היקרה היא הצורך להחלפת כל הריצוף בדירת התובעים כי הוא התרומם בגלל הנחת מערכת חימום תת רצפתית או מכל סיבה אחרת, והתפרק באזורים שונים בדירה. החלופה הזולה שנלקחה בחשבון על-ידי מומחה בית המשפט היא ביצוע תיקונים מקומיים, אלא שפתרון זה לא מעשי, לא אפשרי, לא רק בגלל שאין בנמצא אריחים רזרביים תואמים (שכן התובעים כבר השתמשו באריחים הרזרביים לצורך תיקונים קודמים - מאותה סיבה), אלא שתיקון חלקי יעיל כאשר הליקוי הוא מקומי ולא כאשר הליקוי פוקד את כל חלקי הדירה.

גם בית המשפט לא בטח בליקוי החלקי, ופסק את עלות התיקון החלקי + הוספה באומדנא דדייני של סכום נוסף, לצורך עוד תיקון, דבר המוכיח יותר מכל מה היה צריך מלכתחילה לפסוק...

האם יהיה ערעור?

לב"כ התביעה ולתובעים הפתרונים, וספק אם יאזרו כוח לסיבוב נוסף הכרוך בהפקדת סכום כספי כבד בסדר גודל של 10,000 שקלים וזאת בנפרד משכר טירחת עורך דין להכנת הערעור...

תאריך:  12/11/2011   |   עודכן:  12/11/2011
אברהם בן-עזרא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פס"ד פנובקה - ניתוח ומסקנות
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ח
12/11/11 13:08
2
בורסי
14/11/11 14:01
3
אב"ע
14/11/11 18:04
4
בורסי
15/11/11 13:38
5
אב"ע
15/11/11 15:25
6
הציבור במתח
17/06/12 20:24
7
המשיב לשאלה
23/08/12 23:50
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בחודש אפריל 1994 היה ראש הממשלה ,יצחק רבין, בביקור ממלכתי במוסקבה. רעייתי ואני עבדנו באותה עת בהוראת עברית בשתי כתות של סטודנטים במוסקבה, האמורים להשתלב בשנת הלימודים הבאה באוניברסיטאות בישראל.
12/11/2011  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
פסק הדין בפרשת הנשיא לשעבר, משה קצב, מלמד על התנהלות קלוקלת של הפרקליטות והיועץ המשפטי לממשלה במהלכים שקדמו להגשת כתב האישום. פסק דין זה הוא רק אחד מתוך סדרה ארוכה של פסקי דין, חוות דעת, ואירועים, המלמדים כי אורגני התביעה בישראל לוקים פעם אחר פעם בשיקול דעת חובבני ורשלני ו/או כזה הנגוע בניגוד עניינים. למרות זאת, הם אינם מטופלים כדבעי. במיוחד בשל מעמדה הנחות יחסית של המערכת הפוליטית.
12/11/2011  |  יואב יצחק  |   מאמרים
מפעם לפעם אני מקבל מסר בדואר אלקטרוני מערבים או ממוסלמים שאינם ערבים, שיכול לדעתם לעניין אותי. חלקם מבקשים ממני להתערב בעניין כלשהו, אישי או ציבורי. לכולם אני משיב, ועם כמה מהם אני ממשיך להתכתב. לא מעט מן התובנות שיש לי על העולם הערבי והמוסלמי קיבלתי מאנשים אלה, החושפים בפני את הדברים הרגישים, הנסתרים, והכמוסים ביותר של החברות המקיפות אותנו, ובכללם סיפורים מסמרי שיער.
11/11/2011  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
אהוד לא צופה תרחיש זכויות האסיר של אוניברסיטת באר שבע השכונה של השופטים
11/11/2011  |  אברהם (פריצי) פריד   |   מאמרים
אף אחד מאינספור האיומים שהשמיעו מנהיגים ערבים ופלשתינים סביב הצעת החלוקה של ה-29 בנובמבר 1947 לא יצר תהודה רחבה כמו אזהרתו של עבדול רחמן עזאם, המזכ"ל הראשון של הליגה הערבית, כי הקמתה של מדינה יהודית תוביל ל"מלחמת השמדה וטבח אדיר ממדים שיסופר בו כמו בטבח של המונגולים או של הצלבנים".
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
ברור היום לכולם כי אין צורך בסיבה מיוחדת כדי לשנוא יהודים, לבזותם, להשפילם, לפגוע בהם בכל דרך אפשרית, להשתיק אותם, לנדות אותם מחברת אומות העולם
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
גם אני נמניתי על השואלים מדוע פרשת "מצורע", פרשה לא נעימה, על כל נגעיה הקשים מופיעה ערב חג הפסח חג החרות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il