|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

מיזם הנישואין של יצחק

לאחרונה עלתה על השולחן התקשורתי מציאות עגומה של ריבוי 'נישואין פרטיים' כדת משה וישראל נראה כי האיבה לרבנות מעבירה את הנישאים בנישואים אלה על דעתם, כאשר שנאת הרבנות בגרונם
17/11/2011  |   ישראל רוזן   |   מאמרים   |   תגובות
אליעזר, בא-כוחו של יצחק בן אברהם, והכלה רבקה

"ויברכו את רבקה" [כ"ד, ס']
"מנין לברכת חתנים מן התורה? שנאמר ויברכו את רבקה" [כלה רבתי א']
"מנין לברכת חתנים בעשרה? שנאמר: ויקח עשרה אנשים מזקני העיר [רות ד', ב']" [כתובות ז', ב']

פרשת חיי שרה מוקדשת כולה להליכי האירוסין והנישואין של האב האמצעי, יצחק, עב"ל רבקה אמנו. לפני שנתייחס במבט של אקטואליה נאמר כמה מילים 'מן המקורות';

ברכות פורמליות ואישיות

כולנו מכירים את טקס הנישואין המקובל כיום, הנפתח בברכת הגפן ולאחריה ברכת האירוסין מפי הרב העורך את החופה. לאחר קידושי הטבעת והכתובה מגיע שלב ברכות הנישואין. ברכת חתנים נלמדת במסכת כלה מפסוק בפרשתנו, כמצוטט בראש המדור: "ויברכו את רבקה". והעירו בתוספות [כתובות ז', ב'] שמכאן נלמד שגם באירוסין על-ידי שליח, כפי שאירע ליצחק ורבקה (מאוד לא מומלץ!), נוהגת ברכת חתנים, שהרי אליעזר שימש כבא-כוחו של החתן דנן, יצחק בן הרב אברהם. וסיימו בתוספות שאין ללמוד הלכה מפסוק זה, שאינו אלא אסמכתא, שהרי פשוטו של מקרא אינו קשור כלל לברכת חתנים.

נוסיף, שלא רבי אליעזר (העבד מדמשק, השליח לקידושין) הוא שברך, ולא רב הקהילה או מי מ'רבני צוהר', למשל, אלא אחרים. ובכלל, צריך לומר שכל הז'אנר הפיקנטי של דיונים הלכתיים במעשי האבות בספר בראשית, שקדמו למתן תורה, אינם אלא פרפראות לתורה, אסמכתאות והשראה, ולא גופי תורה והלכה מדאורייתא.

אם נחפש לשאוב השראה מברכת פסוק זה, שומע אני 'מתחת למילים' המלצה לדרשות חיזוק לבני הזוג מצד בני המשפחה והסובבים. יתר על כן, מכאן רמז גם ל...דרשנות חברתית ופוליטית במעמד אישי-אינטימי זה, שהרי גופה של ברכה מפורשת בפסוק: "אחותנו, את היי לאלפי רבבה, ויירש זרעך את שער שונאיו".

(ובמאמר מוסגר: בשבוע שעבר, מיד לאחר העקידה, ברך הקב"ה את אברהם: "ויירש זרעך את שער אויביו" [כ"ב, י"ז]. משפחת בתואל ברכה את הבת-האחות רבקה, לרגל אירוסיה: "ויירש זרעך את שער שונאיו". והעיר רבנו בחיי על התורה [דברים ל', ז'; הקטע הושמט בעבר מאימת הצנזורה] כי "אויביך - ישמעאל, שונאיך - עשו... ואלו שתי האומות שאנחנו משועבדים תחתיהם ומפוזרים ביניהם... והאויב גדול מן השונא... שבני ישמעאל קשין לישראל יותר מבני עשו". מה מתאים אפוא שאברהם נתברך כלפי ישמעאל בנו, האויב, ורבקה כנגד עשו בנה, השונא).

תקנות נישואין מחייבות

נשוב לטקס האירוסין-נישואין; בראש המאמר צוטטה הגמרא במסכת כתובות ש"ברכת חתנים בעשרה", בהסתמכות על המניין שאסף בועז לחתונתו עם רות הגיורת. גם לימוד זה אינו אלא אסמכתא, מ"מ נפסק בשו"ע [אהע"ז ל"ד, ד'] "ברכת ארוסין צריכים עשרה לכתחילה". והעירו מפרשי השו"ע שברכת חתנים לנישואין חייבת להיות בעשרה נוכחים, ולא רק לכתחילה. אכן, גם קרובי משפחה, ואפילו החתן עצמו, יכולים להיחשב בכלל העשרה (אך כמובן לא העדים). מציאות זו של מניין מצומצם נפוץ בחתונות מתגיירים.

והנה נקודה לעיון ולדיון שלא שמעתיה עד כה ולא ידעתי פתרונה; אם זקוקים למניין יהודים שומרי מצוות, או לפחות מסורתיים המוכנים להצטרף למניין, מסופקני האם בחתונות חילוניות מתקיימת דרישה זו. כלום ניתן לצפות שהרב עורך החופה יגרור עמו שביעיית 'משמחים' שיצטרפו אליו למניין עם שני העדים הכשרים? אתמהה!

מכיוון שנוכחות מניין איננה מחייבת בהחלטיות קשוחה תיקנה הרבנות הראשית לישראל בשנת תש"י (1950): "אסור לכל איש ואשה לקדש ולארס שלא בשעת חופה ובעשרה, אחרי הרשמת הנישואין במשרדי לשכת הרבנות שבכל מקום. הננו גוזרים על כל איש ורב ישראל (שלא) לסדר קידושין ונישואין אם לא שהוסמך לתפקידים אלו" על-ידי הרה"ר לישראל.

צוהר לנישואין

לאחרונה עלתה על השולחן התקשורתי מציאות עגומה של ריבוי 'נישואין פרטיים' כדת משה וישראל. יש מהם מסיבות כלכליות, בנישואין שניים, כדי לשַמֵר זכויות פנסיה וכדומה, ואת אלו עוד אפשר להבין. יש מהם מתוך שיוך לקבוצות חרדיות בעלות 'דת עצמאית'. אך יש מהם (כולל חובשי כיפות) הרוצים להפגין בדרך זו נגד הממסד הדתי, כאשר שנאת הרבנות בגרונם. חפצים הם בנישואין כדת משה וישראל אבל איבתם מעבירה אותם (ואת הרבנים משתפי הפעולה) למחוזות אנרכיסטיים. ושמא יירתעו אם יקראו את הפיסקה דלעיל לפיה הם לא רק עוברים על חוק המדינה והסדר הציבורי אלא גם על... 'תקנות הרה"ר תש"י'!

ובעיקר לא הצלחתי להבין מה פסול מצאו ב'רבני צוהר', בפרויקט הנישואין המפואר בפי כל. ואם תאמר שחובבי-דווקא אלו משייכים גם את 'רבני צוהר' לממסד, תבוא התכתשות 'צוהר' לפני כעשרה ימים עם הרה"ר ושר הדתות ותכשיר אותם לבוא בקהל, גם בקרב האנטי-ממסדיים...

(נכתב במוצ"ש וירא)
תאריך:  17/11/2011   |   עודכן:  18/11/2011
הרב ישראל רוזן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דייר בבית משותף אשר ניכס לעצמו שטחים מן הרכוש המשותף בכך שעשה שימוש במקלט המשותף לשם אחסנת חפצים בתוכו, התכוון לבנות פרגולה ומרחב מוגן דירתי על חשבון חלק מהרכוש המשותף, גידר חלק משטח המגרש והשתמש בשטח זה כאילו הוא שלו - חויב על-ידי המפקחת על רישום מקרקעין בעכו, עידית וינברגר, כדלקמן:
17/11/2011  |  אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
אברהם ספד לשרה בחברון בפני קהל ועדה, ובכה אותה בינו לבין עצמו. המספד הוא פומבי. הבכי אישי. הפסוק המדויק והרגיש אומר את הדברים כהווייתם. מה שמעורר פליאה ואינו נהיר מאליו הוא לשון וְלִבְכֹּתָהּ, לבכות אותה. איך בוכים את?
17/11/2011  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
29 שנים המתינה הדמוקרטיה הישראלית עד לחילופי השלטון בפעם הראשונה. השיהוי החריג היה תוצאה של שליטת המפא"יניקים בתקשורת, בעזרתה עשו למנהיג האופוזיציה מנחם בגין רצח אופי. במאי 77', בליל המהפך, השמאלנים נכנסו להלם. הקלפי פלט גזר-דין קשה לעיכול: מנהיג האספסוף הוא ראש הממשלה הבא.
17/11/2011  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
גדלתי בבית של ותיקי אם המושבות. עד היום ב"בית האיכר" בפתח תקוה ברחוב נורדאו חקוקים שמות סבא רבא וסבתא רבא שלי, מרדכי ושרה קלינסקי, בין שמות מייסדי המושבה. היה זה בית שניתן היה לחוש בו תחושות של מחויבות ושליחות. הסבא התקיים מחלקת אדמה קטנה. אבי התגייס לצבא הבריטי כבר בסוף 1939 מספר שנים לפני שקמה הבריגדה העברית, כי חש מחויבות לצאת למלחמה נגד הפאשיזם.
17/11/2011  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
הרופאים, הן המתמחים והן הבכירים, אינם הרעים חסרי המוסר בסיפור הזה. גם סגן השר יעקב ליצמן, שמשום מה "שוכב על הגדר" עבור ראש הממשלה, אינו איש רע. מדובר באדם עם יכולות ויצירתיות.
17/11/2011  |  שי ברק  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il