|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
גרוניס. לא לאקטיביזם שיפוטי [פלאש 90] ביניש. חייבים ליטול סיכון [פלאש 90]
נאור. מבט מציאותי עם עקרונות משפטיים-חוקתיים חיות. העדר מידתיות [פלאש 90]

פסיקת בג"ץ בנושא חוק האזרחות

ארבעה נשיאים, שני מחנות

פסק הדין בנושא חוק האזרחות מאפשר לבחון את עמדותיהם העקרונית של הנשיאה היוצאת ביניש, הנשיא הנכנס גרוניס והנשיאות נאור וחיות שיבואו בעקבותיו בעוד גרוניס ונאור שמים את הדגש על הסיכונים המעשיים שבכניסת פלשתינים לישראל, ביניש וחיות מעדיפות את העקרונות החוקתיים
12/01/2012  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   אקטיביזם שיפוטי   |   תגובות
בג"ץ דחה את העתירות נגד חוק האזרחות
איתמר לוין
שישה שופטים קבעו: הזכות החוקתית לחיי משפחה של ערבים ופלשתינים אינה חייבת להתממש דווקא בישראל; הצורך בביטחון מצדיק את הפגיעה * חמישה שופטים סברו: הפגיעה בזכויות החוקתיות - קשה מדי
לרשימה המלאה

פסק דינו של בג"ץ בנוגע לחוק האזרחות מאפשר מבט נדיר אל דעותיהם של ארבעה מנשיאי בית המשפט העליון: הנשיאה היוצאת, דורית ביניש; הנשיא הבא, אשר גרוניס; ומי שאמורות לבוא אחריו, מרים נאור ואסתר חיות. אין זה מבט נדיר רק משום שאין מקרים בהם כל הארבעה נפגשים באותו דיון, אלא גם משום שהכרעותיהם בו מלמדות על עמדות יסוד שיפוטיות שלהם.

זהו הסיבוב השני של חוק האזרחות בבג"ץ, והמחנות הסתמנו כבר בסיבוב הקודם. לצידו של אהרן ברק, שקבע שיש לפסול את החוק, ניצבו ביניש וחיות - אך אז, כעתה, הן היו במיעוט. נאור וגרוניס היו, שוב - אז כעתה, בצד הרוב שקבע שיש להכשיר את החוק. אלא שבמחנה ברק הייתה גם אילה פרוקצ'יה, שכבר פרשה, ועם פרישתה של ביניש בחודש הבא - אותו "מחנה ברק" הולך ומצטמצם. זוהי בהחלט אינדיקציה משמעותית לשינוי התפישתי הצפוי בבית המשפט העליון בשנים הקרובות.

אך פסק הדין אינו נותן רק אינדיקציות, אלא גם כולל אמירות ברורות וחד-משמעיות. ככלל ניתן לומר, כי גרוניס ונאור מציעים מבט מציאותי, בעוד ביניש וחיות מעדיפות להתמקד בצד התיאורטי. מובן שגרוניס ונאור יוצאים מתוך ניתוח משפטי, כשם שמובן שביניש וחיות אינן מתעלמות מן המציאות, אך דומה שבשורה התחתונה - זהו ההבדל הגדול והמשמעותי בין שתי הגישות. גרוניס ונאור אומרים: הסיכון הביטחוני שבנישואין בין תושבי יו"ש לתושבי ישראל גדול מכדי שניתן יהיה להתעלם ממנו. ביניש וחיות אומרות: הסיכון אינו מצדיק פגיעה בזכויות יסוד (שהן מטבען אמורפיות יותר).

גרוניס: לא להתאבדות לאומית

את עמדתו של גרוניס ניתן לסכם במשפט בו בחר לפתוח את חוות דעתו: "זכויות אדם אינן מרשם להתאבדות לאומית". הוא אף אומר במפורש מהי עמדתו העקרונית: "איני נמנה עם אלה הנותנים לזכויות החוקתיות המפורשות, אשר נזכרות בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, משמעות נרחבת ומקיפה ביותר". הנה לנו התנגדות מפורשת לאקטיביזם השיפוטי, הנשען במידה רבה על אותן פסקאות הגבלה, הקובעות שאין לפגוע בזכויות יסוד אלא "לתכלית ראויה ובמידה שאינה עולה על הנדרש".

מכאן עובר גרוניס לצד המעשי, והוא עושה זאת בצורה החדה ביותר שניתן: "אין לי אלא לחזור ולהזכיר את הנזק הוודאי שייגרם כתוצאה מכניסתם ארצה של אלפי פלשתינים, שיקבלו מעמד של תושבי קבע או אזרחים, כתוצאה מנישואיהם לאזרחי ישראל. על בסיס נתוני העבר, אין ספק ששיעור מסוים מאלה יהיה מעורב במעשי טרור. אכן, השיעור באחוזים של המעורבים בטרור צפוי להיות נמוך מאוד, ואפילו מזערי. עם זאת, אף שלא ניתן להעריך את היקף הנזק שייגרם, ברי כי הוא יתרחש. אין צורך לתאר את התוצאות של מעשי טרור".

נניח שנפסול את החוק, ממשיך גרוניס, ואז יתברר שטעינו ומחבלים אכן ניצלו אותו לרעה; זה יקרה רק אחרי שכבר יהיו הרוגים. לעומת זאת, אם נאשר את החוק ויתברר שטעינו - אולי תהיה פגיעה בזכותם של חלק מערביי ישראל, אך מול זאת יש להעמיד את "הפגיעה הוודאית, על יסוד ניסיון העבר, בחייהם ובגופם של אזרחים ישראלים".

גרוניס שב ומביע את התנגדותו לאקטיביזם של כמה מעמיתיו: "אף אחד מן השופטים האוחזים בדעה כי יש לפסול את החוק, בין בהליך הקודם ובין בהליך דנא, לא הביא דוגמה או תקדים ממדינה אחרת לסיטואציה דומה של פסילת חוק. ישראל נמצאת במאבק נמשך, זה עשרות שנים מול מדינות וארגונים שחורשים את רעתה. אף אם מעמדם של תושבי הרשות הפלשתינית אינו זהה למעמד של נתיני אויב, הרי דומה הוא יותר למעמד כזה מאשר למעמד של נתיני מדינה ידידותית. עד כמה שידוע לי אין ולוּ מקרה אחד בעולם בו מדינה התירה כניסה לשטחה של אלפי נתיני אויב, בין למטרת נישואין ובין למטרה אחרת, בעת מלחמה או מאבק מזוין. אין כל סיבה שישראל תהיה חלוצה בתחום זה".

נאור: למה דווקא בישראל?

הגישה המציאותית של נאור באה גם היא לידי ביטוי כבר בתחילת דבריה: "החוק הוא אומנם בגדר 'הוראת שעה', אך השעה היא ארוכה ומתארכת בשל כך שתקוות שהיו במהלך השנים לימים טובים מאלה ביחסי ישראל ועמי האזור התנפצו, לצערי, עד כה אל סלע המציאות". אך בעוד גרוניס דן בעיקר במישור המעשי, מציעה נאור זווית ראייה המשלבת את המציאות עם עקרונות משפטיים חוקתיים:

"גם לשיטתי הזכות לחיי משפחה היא זכות חוקתית הנגזרת מן הזכות החוקתית לכבוד, ועל כך עמדתי בפסק דיני הקודם. ואולם, השאלה היא האם זכות זו כוללת בחובה זכות חוקתית 'להגשים את חיי הנישואין' עם בן זוג זר בישראל דווקא". תשובתה של נאור חד-משמעית: לא. היא מביאה שורה של הכרעות קודמות של בג"ץ, שקבעו שגם זכות חוקתית איננה זכות מוחלטת והיא יכולה לסגת מפני שיקולים אחרים. ובהיגיון פשוט אומרת נאור: "אם קיימת זכות חוקתית לאזרח ישראלי להגשים את חיי הנישואין עם בן זוגו הזר דווקא בישראל, כיצד תישמר סמכותה של המדינה מכוח ריבונותה להגביל כניסתם של זרים לתחומה?"

ולבסוף היא אומרת: "גם בהנחה, שהיא דעתם של רבים מחברי לה איני שותפה, שאכן קיימת לאזרח ישראל זכות חוקתית להביא לישראל את בן הזוג הזר, עדיין, ודומני שהדבר מוסכם על הכל - אין חובה לאפשר מימושה של הזכות בכל עת ובכל תנאי... גם בהנחה שקיימת זכות חוקתית - ניתן לדחות את מימושה".

ביניש: חייבים ליטול סיכון

ביניש עוסקת בשאלת המידתיות: "השינויים שהוכנסו בחוק אינם ממתנים את הפגיעה בזכות לחיי משפחה ובזכות לשוויון... מציאות של ביטחון אבסולוטי אינה קיימת בישראל ואף לא בשום מדינה אחרת. נטילת סיכון היא אלמנט מתחייב מן החיים בחברה ובמדינה, והשאלה, בסופו של יום, היא מהי מידת הסיכון המחושב שהחברה בישראל יכולה ליטול על עצמה". בעוד גרוניס סבור שאסור לקחת כמעט שום סיכון - ותומך זאת בעובדות מן השטח - ביניש סבורה שעקרונות חוקתיים מחייבים נטילת סיכונים מסוימים.

היא מוסיפה, שוב במישור המשפטי-תיאורטית ופחות במישור המעשי: "חוק האזרחות - במתכונתו הרחבה ומבלי שיש בו בדיקה פרטנית של מבקשי איחוד המשפחות - מוביל לנזקים משמעותיים ביותר. יש לו השפעה על התפיסות הדמוקרטיות הבסיסיות ביותר שלנו. יש בו פגיעה קשה בזכויות החוקתיות של אזרחי ישראל הערבים. יש בו פוטנציאל ממשי למדרון חלקלק שעשוי להוביל לשימוש באמצעים רגולטוריים מרחיבים כדי למנוע סיכון ברמות שונות. כל אלה צריכים להילקח בחשבון. אין להתחשב רק בסיכון שנמנע עקב השימוש בעיקרון הזהירות המונעת, אלא גם בסיכון שהוא עצמו יוצר".

חיות: סכנה לתיוג אתני

חיות שמה את הדגש על העדר המידתיות שבחוק. היא סבורה, כי תכליתו של חוק האזרחות ראויה - להגן על בטחונם של אזרחי ישראל - אך הוא אינו עושה זאת בצורה מידתית, משום שהוא יוצר חזקה לפיה כל תושבי יו"ש חשודים בפעילות טרוריסטית.

בהקשר זה, חוזרת חיות על דבריה בפסק הדין הקודם: "יש בהחלט מקום לחזקת מסוכנות שמבקשים המשיבים להחיל בסוגיה זו של איחוד משפחות בין ערבים אזרחי ישראל ובין תושבי האיזור. יחד עם זאת ועל-מנת שאימת הטרור לא תעבירנו על מידותינו הדמוקרטיות, מן הראוי שחזקה זו תהא ניתנת לסתירה במסגרת בדיקה אינדיבידואלית ופרטנית אותה יש לאפשר בכל מקרה ומקרה, וזאת אין החוק מאפשר. מכאן הפגם שבו לוקה חוק האזרחות מבחינה חוקתית - פגם של העדר מידתיות".

כעת מוסיפה חיות: "החוק נועד אכן ליתן מענה לצרכי הביטחון של מדינת ישראל בהינתן המאבק המזוין שמנהלים ארגוני הטרור הפלשתינים נגד אזרחי ישראל. יחד עם זאת, האופי הקולקטיבי של המדיניות המעוגנת בחוק האזרחות - אשר יש בו למעשה כדי למחוק את זהותם הייחודית של הפרטים הנמנים עם אותו קולקטיב - והפגיעה הבלתי מידתית בשוויון הנוצרת בגין ההסדרים הקבועים בחוק, עלולים ליצור מראית של תיוג אתני פסול אשר ממנו ראוי להישמר". הנה לנו דוגמה בולטת לעמדתה של חיות בדבר סכנה תיאורטית-מוסרית הנובעת מן החוק, ואשר לשיטתה מצטרפת לנימוקים לפסילתו.
פס"ד: בג"ץ 466/07 ועתירות נוספות, גלאון ואח' נ' היועץ המשפטי לממשלה ואח'
דחיית עתירות נגד חוק האזרחות

תאריך:  12/01/2012   |   עודכן:  12/01/2012
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ארבעה נשיאים, שני מחנות
תגובות  [ 16 ] מוצגות   [ 16 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אברהם מערב השומרו
12/01/12 09:35
 
רק מדינה יהודית !
12/01/12 14:44
2
שם לא במיעוט
12/01/12 10:56
3
קא
12/01/12 11:10
4
האגדה
12/01/12 11:17
5
אסון קיומי ודאי
12/01/12 11:50
6
סובול עידן
12/01/12 12:05
 
הנ"ל
12/01/12 12:31
 
קא
12/01/12 12:34
7
אלישמע
12/01/12 12:23
8
מת עליה
12/01/12 12:43
9
נתן הבבלי
12/01/12 13:04
10
הכנה לא רק טרור
12/01/12 13:39
11
נתי מעמקי הצפון
12/01/12 14:32
12
לייבלה
12/01/12 18:45
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בסערת הטוענים לכתר: יאיר לפיד ונעם שליט, בין המעושרות והאח הגדול ושאר חדוות חיינו, שכחנו מהר מדי כי בתחילת השבוע הזה, ב-8 לינואר 2012 גורשו חסרי בית וילדיהם שחיו באהלים באזור סמוך לשכונת התקווה.
12/01/2012  |  שולמית קיסרי  |   מאמרים
מה ניתן להבין מדבריו של שלמה מעוז, הכלכלן הבכיר המפוטר של אקסלנס, אחד האנשים היותר חמודים, היותר חכמים והיותר ישרים במשק הישראלי ובציבוריות הישראלית? הוא, לטעמי, אמר במילים אלה או אחרות, שמחאת רוטשילד היא מחאה של עשירים, למען עשירים, בעוד שלעניים אין זמן ואין כוח למחות. הוא אמר, לדעתי, שיש כאן רובד שליט, "מערבי", ששמר על מעוזי כוחו באמצעות שלוחות בעמדות הכוח, בהתיישבות, בפיננסים ובמשפט.
12/01/2012  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
השיח האידיאולוגי בישראל מאז הקמתה היה שיח משוסע וגם קוטבי בין ימין לשמאל. אולם בעשורים האחרונים הצטמצם הפער בין הליכוד לעבודה, מה שאיפשר גם הקמת מפלגה משני המרכיבים הללו.
11/01/2012  |  יוסי ברנע  |   מאמרים
האזרח הישראלי הממוצע פותח בייאוש את אמצעי התקשורת היומי שניתן לו, בין אם זה ידיעות אחרונות, אתר 'הארץ' או מהדורת החדשות של ערוץ 2. אם קורה אירוע יוצא מגדר הרגיל, כמו מלחמה או רעידת אדמה, יש סיכוי שנקרא את ה"חדשות" כמו "פעם", או כמו היום בכל מדינה מתוקנת. אבל מה קורה ביתר המקרים?
11/01/2012  |  יגאל כנען  |   מאמרים
החברה היהודית וגם זו הישראלית, היו מאז ומעולם חברות מתמודדות. האתגרים שעמדו ושעומדים בפנינו מעולם לא היו פשוטים כלל ועיקר. אך בסך-הכל, כך או אחרת, רובנו מסכימים שהמצב הכלכלי סביר, וכך גם המצב הביטחוני. כי למדנו לחיות איתו. מצבנו גם השתפר לאין ערוך בהשוואה לעשורים הקודמים.
11/01/2012  |  הרב רפי פוירשטיין  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   אקטיביזם שיפוטי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   זכויות אדם  /  מי ומי  
האקטיביזם הביא לפוליטיזציה של העליון  /  איציק וולף
גולדברג: ביניש צדקה בהתקפתה על הפוליטיקאים  /  איתמר לוין
"ביהמ"ש העליון לא מוכן לגלות טעויות"  /  איתמר לוין
הכל פלילי   /  עו"ד עופר ברטל
המהפכה של ביניש  /  איתמר לוין
גולדברג חיסל את האמון  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il