|   15:07:40
קלאודיה רוזט   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים

הספין של ספינות המהפכה

לפני שהמחוקקים האמריקניים פוטרים את חברת הספנות האירנית NITC מסנקציות, ראוי שיבררו מהו באמת המרחק המפריד בינה וראשיה ובין השלטון באירן ומשמרות המהפכה שלו
03/02/2012  |     |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
צי המכליות העיקרי של אירן נוטר עד היום פטור מכל סנקציה [צילום: AP]

בהובלת הנפט האירני, ממלאת NITC תפקיד חשוב בשרשרת אספקת הנפט שמקיימת את המשטר בטהרן ומתדלקת את המכלול הכלכלי-פוליטי-צבאי האירני, שבו תופסים משמרות המהפכה מקום יותר ויותר נרחב

נוכח בחירתה של ארה"ב בסנקציות כאמצעי המתאים לסיכולן של רשתות הטרור האירניות ושל שאיפותיה הגרעיניות, טוב לדעת כי המחוקקים האמריקניים מעצבים כלים חדשים שיפרשו רשת רחבה יותר. הבה נקווה כי הפעם הן לא ישאירו חור גדול דיו שמכלית נפט אירנית תוכל להפליג ממש דרכו.

למעשה, מדובר בצי של מכליות נפט. למרות העיצומים הרבים המכוונים נגד המשטר באירן והמציבים קשיים בדרכו של צי הסוחר הלאומי האירני, הרי שקווי הספנות של הרפובליקה האיסלאמית של אירן - IRISL - המהווה צי המכליות העיקרי של אירן, פטור עד היום מכל סנקציה.

אם המטרה היא להגביל את המשטר באירן וללחוץ עליו, הרי אין מדובר במחדל זניח. צי המכליות העיקרי של אירן הוא בבעלות חברה בשם NITC, לשעבר National Iranian Tanker Company (חברת המכליות הלאומית האירנית). משרדיה הראשיים של NITC ממוקמים בטהרן, ועל-פי "רשימת לויד", שירות ידיעות לספנות שבסיסו בלונדון, היא מדורגת רביעית בין החברות של מכליות גדולות מאוד להובלת נפט גולמי, ובשנה שעברה NITC הובילה 53 מיליון טונות של נפט גולמי.

כיום, באתר האינטרנט של NITC יש רשימה של 39 מכליות המשמשות להובלת נפט אירני והמוחכרות בשוק הבינלאומי. NITC משמשת לאירן לא רק אמצעי להובלת נפט, אלא מספקת לה הזדמנויות לעשיית עסקים ולקשירת קשרים. על-פי מסמכי NITC, מטרתה בין השאר "לבנות קשרים הדוקים עם חברות בעלות שם בתחום ההחכרה והתיווך של אוניות, ולהגיע "למגוון רחב של נמלים ומסופים". באתר האינטרנט שלה מציינת NITC כי היא מעסיקה צוות של 3,000 איש, בכללם 2,500 כצוות ימי - 85 אחוז מהם בעלי נתינות אירנית.

מכליות של NITC עוגנות בחופשיות בנמלים באירופה ובמזרח הרחוק. למשל, במהלך חמשת השבועות האחרונים, "ספיד", מכלית של NITC, ביקרה בנמל פיראוס ביוון; שתי מכליות נוספות של NITC, "סווה" ו"סרווסטן", ביקרו בנמל רוטרדם בהולנד, שבו יש לחברה משרד.

אז לפני שאומרים להם תודה

לאחרונה נראה כי ההנהלה הבכירה של NITC עוברת תהפוכות. לפני ימים אחדים התפרסם כי היו"ר הוותיק של החברה ומנהלה הראשי, מוחמד סורי, התפטר במפתיע אחרי 26 שנה של אחיזה בהגה השלטון של החברה. סוכנות רויטרס מדווחת כי במכתב ששלח כתב כי התפטר, אך ימשיך לשרת את NITC כ"יועץ ותומך". הראש החדש של NITC יהיה שר התחבורה האירני לשעבר, חמיד בֶּהְבַּהָני, שלאחרונה שימש יועצו של הנשיא האירני מחמוד אחמדינג'אד לענייני תעבורה.

פקידים של NITC מחו בטענה כי אין סיבה שארה"ב תטיל עיצומים על החברה. המנהל המסחרי של החברה, חביבולה סיידאן, אמר לסוכנות רויטרס, כי בעוד שאומנם NITC הייתה פעם בבעלותה של חברת הנפט האירנית, היא הופרטה לפני 12 שנה ואינה חברה ממשלתית יותר. הוא גם אמר כי ל-NITC אין קשרים עם כוחות משמר המהפכה האיסלאמית האירניים - משמרות המהפכה. היות שארה"ב כללה ב-2007 את משמרות המהפכה ברשימה שחורה בשל תפקידן בפעילות החתרנית של אירן, הן בארה"ב והן באיחוד האירופי, הרשויות האמריקניות האחראיות להטלת הסנקציות כללו מספר הולך וגדל של ישויות הקשורות למשמרות המהפכה, שיש להן חלק ברשתות הטרור ובהפצת המהפכה האירניות.

פקידים של NITC משבחים את מקצועיותם, את רקורד הבטיחות הטוב, את ההשקעות במיליארדים בצי שלהם ואת קשריהם עם תעשיות הנפט והספנות בעולם. היו"ר המתפטר של החברה, סורי, גורף זה שנים פרסים בינלאומיים לספנות. בדצמבר האחרון, בטקס בדובאי, "רשימת לויד" הכתירה את סורי כמפעיל המכליות של השנה למזה"ת ולהודו. ב-2010 Seatrade, חברת נטוורקינג בתחום הספנות שבסיסה בבריטניה, כיבדה את סורי בלונדון בתואר אישיות השנה. אחרי אותו טקס התראיין סורי ל-HIS Fairplay, שירות ידיעות בנושאי ספנות, שבו אמר: "אנו חברת מכליות המובילה אנרגיה לאנשים בכל רחבי העולם. מן הראוי שבמקום להטיל עלינו סנקציות - ירעיפו עלינו תודות".

אך לפני שהמחוקקים האמריקניים ימהרו להודות ל-NITC, אולי כדאי שיבררו כמה דרגות אכן מפרידות בין NITC וראשיה ובין השלטון באירן ומשמרות המהפכה שלו.

חוקרים מטעם הקונגרס יכולים להתחיל בבדיקה מדוקדקת יותר של סורי, שכאמור היה בעבר היו"ר של NITC וכיום משמש יועצה. דובר אנגלית רהוטה, איש העולם הגדול, מכיר היטב את אמריקה ואת מנהגיה, שימש סורי במשך יותר מרבע מאה כפנֶיהָ של NITC. אך יהיה אשר יהיה המרחק הרשמי בינו ובין המשטר בטהרן ומשמרות המהפכה שלו, סורי מילא משרת אמון בתוך המערכת שהם יצרו. בהובלת הנפט האירני, ממלאת NITC תפקיד חשוב בשרשרת אספקת הנפט שמקיימת את המשטר בטהרן ומתדלקת את המכלול הכלכלי-פוליטי-צבאי האירני, שבו תופסים משמרות המהפכה מקום יותר ויותר נרחב.

ראשית חינוכו של סורי הייתה באירן. אחר כך למד בארה"ב בסוף שנות ה-70', במהלך שנותיו האחרונות של השאה. בעודו מנהל חברת הובלה בינלאומית שנרשמה בניו-יורק ב-1976, הוא קיבל ב-1979 תואר ראשון במדעים מאוניברסיטת הווארד בוושינגטון D.C.. זו הייתה השנה שבה תפס אייתולה חומייני את השלטון במהפכה האיסלאמית. באותה שנה שב סורי לאירן, ולפני סוף אותה שנה הוא מונה לסגן שר במשרד המסחר בממשלה האיסלאמית החדשה. תוך שלוש שנים הוא נעשה יו"ר ומנהל של צי הסוחר של אירן IRISL.

עד 1986 העבירה הממשלה האיסלאמית את סורי לתפקיד רם יותר - כיו"ר ומנהל של NITC, שהייתה אז חברת בת של NIOC - חברת הנפט הלאומית של אירן שבבעלות המדינה. זה היה בזמן מלחמת המכליות בין אירן ועירק בשנים 1984-1988, שבמהלכה תפקד צי המכליות בתיאום צמוד הן עם הצי הרגיל של אירן, והן עם הצי המקביל של משמרות המהפכה, שפיתח אז טקטיקת גרילה באמצעות סירות מירוץ, שבה משתמשת אירן כיום כדי להציק לאוניות של הצי האמריקני השטות במימי המפרץ הפרסי.

כמעט בלי שינוי אדרת

ב-2000 "הפריטה" ממשלת אירן את NITC, בהעבירה את הבעלות מ-NIOC של המדינה למספר קרנות פנסיה אירניות. חוקרים מטעם הקונגרס האמריקני אולי יהיו מעוניינים לברר האם ההסדר אכן נחשב כהעברה למגזר הפרטי. ב-2008 מברק אמריקני דיפלומטי סודי שהודלף בשנה שעברה על-ידי וויקיליקס - מסמך אמריקני רשמי על NITC - ציין כי "67 אחוז מן ההון העצמי של החברה הוא בידי קרנות פנסיה של עובדי מדינה ועובדי תעשיית הנפט של אירן".

סורי נותר כראש NITC, כשהוא מתפטר מחברותו בוועד המנהל של NIOC, שבו שימש במשך שנים. אלא שבהנהגתו, הוועד המנהל של NITC נראה כמו מועדון חברים לשעבר של NIOC. שניים מששת חברי הוועד הנוספים הרשומים באתר של NITC הם נושאי משרות בכירים של NIOC. חבר ועד שלישי הוא בכיר לשעבר במשרד בלונדון של ישות המכונה "נָאלָה נַפְט", שבסיסה הראשי בטהרן, שממשלת ארה"ב זיהתה ב-2010 כישות בבעלות מלאה של NIOC. בשנה שעברה, כאשר NITC טרחה פחות להסתיר את קשריה עם NIOC שבבעלות המדינה האירנית, כלל אתר האינטרנט שלה רשימה של ה"מטרות" שלה. ביניהן היו: "הספקת שירותים ימיים לאסדות קידוח ורציפים צפים של NIOC...השכרת כלי שיט לשווקים בינלאומיים למען NIOC...שכירת כלי שיט חדשים למען חברות הקשורות ל-NIOC".

על NIOC עצמה, שגם עליה שקלו המחוקקים האמריקניים להטיל לסנקציות, מפקח משרד הנפט האירני. מאז הקיץ האחרון, האיש שעמד בראש המשרד היה רוסטם קסמי, גנרל במשמרות המהפכה. קסמי נכלל ב-2010 ברשימה השחורה הן של משרד האוצר האמריקני והן של האיחוד האירופי, בשל עמידתו בראש "חטאם אלענבייה" - קונגלומרט עסקי ענקי של משמרות המהפכה.

אך בנוסף יש נושא הבנקאות. בראיון בינואר האחרון שנתן לשירות הידיעות בלומברג, הזכיר מנהל השטח של NITC באיחוד האמירויות הערביות, רחמת ע'ארה, כי לעסקותיה הבנקאיות באיחוד האמירויות משתמשת NITC בסניף בנק "סַדֶרָאת" של אירן. ב-2007 הכלילה ממשלת ארה"ב את הבנק הזה ברשימה השחורה, היות ש"סיפק שירותים לארגוני טרור, כולל חיזבאללה".

אם אומנם, כפי שדווח, שר התחבורה לשעבר בהבהני נוטל כעת את שרביט הניהול של NITC, האם באמת מדובר בשיפור? בהבהני הוא בעל ברית ותיק של אחמדינג'אד, ועל-פי כמה דיווחים שימש כיועצו של אחמדינג'אד בכתיבת התזה שלו. ב-2009, אחרי שממשלת אירן דיכאה באכזכיות את הפגנות המחאה על תוצאות הבחירות המזוייפות של אחמדינג'אד, מינה אחמדינג'אד את בהבהני כשר התעבורה. בפיקוחו של בהבהני, העניק משרד התעבורה חוזה לבניית כביש בשווי מילארדים ל"חטאם אלענבייה" של משמרות המהפכה, אותו גוף שבראשו עמד קודם שר הנפט הנוכחי קסמי.

לפני שנה, הדיח הפרלמנט של אירן את בהבהני כשר התעבורה באשמות של חוסר יעילות. היה זה לאחר תאונות אוויר ורכבות קשות שאירעו בהיותו בתפקיד. אחמדינג'אד גינה את ההדחה כ"בלתי חוקית" ומינה את בהבהני כיועצו לענייני תעבורה. בתפקיד זה ליווה בהבהני בינואר את אחמדינג'אד בביקורו אצל ידידיה של אירן בניקרגואה, אקוודור, קובה וונצואלה - טיול שאותו כינתה חברת הקונגרס האמריקני אלינה רוס-להטינן "סיור של רודנים".

האם משהו מכל הנתונים האלה יכול להצדיק הטלת סנקציות על NITC? אולי...


פורסם במקור: אתר מגזין "מראה"
המאמר במקור פורסם ב-Forbes.
קלאודיה רוזט היא עיתונאית הבית של The Foundation for Defense of Democracies (הקרן להגנת דמוקרטיות) ועומדת בראש פרויקט שלה למחקר ודיווח.
תאריך:  03/02/2012   |   עודכן:  03/02/2012
קלאודיה רוזט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ידוע כי שם משפחתם של נשיא סוריה הקודם ושל בנו, הנשיא הנוכחי, הוא "אסד" - אריה בערבית. אך המצויים בענייניה של סוריה יודעים כי שם משפחתם המקורי הוא "אלווחש", "פרא אדם", אלא שסבו של בשאר שינה את שם המשפחה ל"אסד", שהוא מכובד, מקובל, ויפה יותר. בתקופה האחרונה, רבים בסוריה שבים לכנות את אסד בשם משפחתו המקורי, הנותן הסבר טוב יותר לאופן הלא מכובד, הלא מקובל והלא יפה שבו הוא מתייחס לאזרחיו שוחרי החירות וזכויות האדם.
03/02/2012  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
"יום הזיכרון הבינלאומי לשואה" שנקבע על-ידי עצרת האומות המאוחדות ל-27 בינואר הוא אירוע בינלאומי יחיד מסוגו. הוא מציין את שואת העם היהודי כאירוע מיוחד ללא תקדים בהיסטוריה האנושית. הוא אמור להעביר את המסר לעולם כי עליו לדאוג ששואה כזאת לא תתרחש עוד. מבחינתנו הלקח שיש להפיק מן השואה הוא לא רק לגבי העם הגרמני שבשמו השלטון הנאצי גמר אומר להשמיד את יהדות אירופה, אלא גם לאותן מדינות נאורות, בעלות הברית שלחמו נגד הנאצים, על שתיקתן. ומכיוון שישראל בהקשר זה היא חלק מן העולם הוא אמור להעביר מסר גם אצלנו פנימה, בין היתר על חטאינו שלנו..
03/02/2012  |  צבי גיל  |   מאמרים
אם חשבנו שיש גבול לשמיים, אז מסתבר שלא. ממוצע מחירי המזון יקר כאן יותר ב-30%, אך התוצרת החקלאית יקרה אף יותר. יצעקו היצרנים, התעשיינים והמשווקים עד השמיים, הבעיה היא לא מיסוי, הבעיה היא לא מים, הבעיה היא לא כוח-אדם. כאשר המחירים כל-כך גבוהים, יש יד מכוונת, יש יד המונעת תחרות בכוונת מכוון, ואותה יד גם גורפת את הרווחים העודפים לכיס. כאשר אין תחרות, יש רגולטור, ואצלנו, במוצרים חקלאיים, אין תחרות ואין רגולטור, פלא פלאים.
03/02/2012  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
על המנוף האשדודי שירים את אסיה, על הדוקטורט של יאיר לפיד, דיווח מעולם הישיבות כולל מעשה נורא שאירע בשיעור תורה בליל שבת, על כרטיס סטודנט לכנסת, ושטרות הביטחון של שר האוצר
03/02/2012  |  אברהם פריד  |   מאמרים
שבת פרשת בשלח נקראת שבת שירה, על שום שירת הים שבמרכזה שאמרו ישראל לזכר נס קריעת ים סוף. בשירה זו נטלו חלק פעיל בנפרד גם הנשים, שיצאו בריקודים ובמחולות בעקבות מרים הנביאה, אשר לראשונה במקרא מופיעה כאן בשמה ובהנהגתה הלאומית הגלוייה כנביאה.
03/02/2012  |  ציפי לידר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   הגרעין האירני  /  מי ומי    / 
בתקשורת נשים מבטחנו?  /  אלי פולק, ישראל מידד
לשמחה מה זו עושה?  /  יובל ברנדשטטר
יצא ה(מר"צ)ע מהשק  /  בן בוגוסלבסקי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 77/64, הירש ברנבלט נגד היועץ המשפטי לממשלה. השופטים יצחק אולשן, משה לנדוי וחיים כהן. 1 במאי 1964
דרור אידר
דרור אידר
חמאס דורש הפסקת אש קבועה ללא אפשרות לחדש את הלחימה לאחר מכן    ישראל דורשת כמובן לחדש את הלחימה לאחר הפסקת האש    אי-אפשר לגשר על העניין אלא באמצעות ההולכה בכחש של המציאות "ללכת עם ו...
בעז שפירא
בעז שפירא
נכון לרגע כתיבת שורות אלה מצטיירת התמונה העגומה היא שהחמאס לא הושמד וישראל מצויה במשבר רציני, מאות חללים מסרו נפשם בקרב ואלפים נפצעו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il