|   15:07:40
  ריקי פרנקל  
עובדת סוציאלית קלינית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון

"כשהרווח הוא השיקול היחידי"

הגלובליזציה הינה תהליך המשנה את מוקדי השליטה בעולם, נותן כוח בלתי-מוגבל בידי תאגידים-רב לאומיים, המונחים על-ידי עיקרון הרווח, ומנתק את החברה מאחריות כלפי דמוקרטיה, חוקים, מוסר וצדק
05/02/2012  |   ריקי פרנקל   |   מאמרים   |   תגובות
הפרת זכויות אדם בשם התאגידים [צילום: AP]

הקולוניאליזם החדש
אפשר לראות דרך פעולה זו כ"ניאו-קולוניאליזם", המאפשר לבעלי הון, היושבים במדינות המערב, להקים תאגידים רב-לאומיים באמצעותם הם גוזלים את משאבי הטבע של המדינות המוחלשות ומנצלים את כוח העבודה הזול שבהן. כך משמשת הגלובליזציה כדרך היעילה ביותר להשלטת "הקולוניאליזם החדש": שליטה כלכלית ללא השתלטות טריטוריאלית על המדינות

הגלובליזציה הכלכלית, שהפכה לתופעה דומיננטית החל משנות השבעים של המאה העשרים, מעצימה עד לקיצוניות את המגמות הניאו-ליברליות של צמצום מעורבות המדינה בפעילות החברתית-כלכלית והגברת חלקו וכוחו של המגזר העסקי. הפעילות הכלכלית הפכה מפעילות שהיא בעיקרה מקומית לפעילות שהיא בעיקרה עולמית: הוסרו המכסים על יבוא סחורות למדינות, ובוטלו ההגבלות על העברות כספים בין מדינות. מדיניות זו הביאה להגברת כוחם של התאגידים הרב-לאומיים.

גיא אופיר כותב, שכיום קיימים בין 30 ל-40 אלף תאגידים רב-לאומיים, המחזיקים ברבע מהנכסים בעולם, ביניהם בעלי מחזור מכירות הגדול מסך התוצר המקומי הגולמי של רוב מדינות העולם. כך, למשל, מחזור המכירות של רשת החנויות האמריקניות 'וול מארט' בשנת 2004 הסתכם בכ-287 מיליארד דולר, שהם יותר מסך התמ"ג לשנת 2002 של כל אחת מן המדינות: שוויץ, שוודיה, אוסטריה או סעודיה.

במאמר זה ברצוני לשקף את הסכנות הכרוכות במצב שבו, מצד אחד נחלשת מדינת הלאום, ומצד שני עולה כוחם של התאגידים הרב-לאומיים. העוצמה הכלכלית הרבה המצטברת בידיהם של התאגידים, הופכת אותם לבעלי כוח והשפעה יותר מהפוליטיקאים במדינות השונות (שחלקם, כידוע, מקבלים מימון מבעלי ההון), וכך קורה שהעשייה הפוליטית, במקום לשרת את האינטרסים של האזרחים, משרתת את האינטרסים של התאגידים הרב-לאומיים.

ובניסוחו של אופיר: "בכוחם של תאגידים אלו לשנות חוקים ואמנות בינלאומיות, לעצב דעת קהל, להפעיל לחץ פוליטי על משטרים, להשפיע על יחסי חוץ בין מדינות ואף להשפיע על שינוי הסביבה האקלימית". כך הופכים בעלי ההון למקבלי ההחלטות לגבי סדר היום העולמי, ודואגים לכך שיתקבלו החלטות שיגבירו את כוחם והונם על חשבון כלל אוכלוסיית העולם.

אבטלה במדינות המפותחות

בעוד שבעבר התרכז הייצור של מוצרים במפעל אחד, השוכן במדינה אחת, מאפשרים תהליכי הגלובליזציה הכלכלית לחברות עסקיות לפצל את השלבים השונים של ייצור המוצר שלהן בין מספר מדינות.

כתוצאה מכך אנו עדים לתופעה מאסיבית של העברת מפעלים מהארצות המפותחות לארצות המתפתחות, שבהן כוח העבודה זול יותר. העברת המפעלים גורמת לאבטלה במדינות המפותחות. בשנים 1980-1995 גדל מספר המובטלים בשבע המדינות המתועשות מ-13 ל-24 מיליון, וזאת מבלי לקחת בחשבון עוד 4 מיליון עובדים שחדלו לחפש עבודה ועוד 15 מיליון המועסקים בעבודות חלקיות וזמניות (הנתון נלקח ממאמרו של יהודה שנהב).

האבטלה פוגעת קודם כל בעובדים שאינם משכילים ואינם מיומנים - הפועלים הפשוטים. אך כיום לא רק עבודות כפיים פשוטות מועברות למדינות אחרות, אלא גם עבודות פיתוח, תִּכנות, ראיית חשבון ושירותים מתקדמים אחרים, הדורשים השכלה ומיומנות (חברת 'מוטורולה', לדוגמה, הקימה בהודו מרכז פיתוח בעלות של 86 מיליון דולר). התוצאה היא שגם עובדים משכילים ומיומנים במדינות המערב נפגעים.

קיימת טענה, שבהעברת מפעלים למדינות העולם השלישי, תורמים התאגידים לצמיחת כלכלתן של אלה ולעלייה ברמת חייהם של התושבים. ואולם בבדיקה יותר מעמיקה על מה שקורה במדינות אלה מתברר, שכפי שקורה גם אצלנו, לא תמיד קיימת חפיפה בין "הצמיחה הכלכלית" של המדינה למצבו של הפרט. המדינה המתפתחת מרוויחה אומנם כסף רב בזכות מתן ההיתר לכניסת החברות הרב-לאומיות לשטחה שכן התאגידים משקיעים כספים, משלמים מסים ומספקים מקומות עבודה. ואולם מאחר שהתאגידים הרב-לאומיים מחויבים רק כלפי ההנהלות ובעלי המניות שלהם, ואינם מחויבים כלפי שום מדינה או אוכלוסיה, הרי שהם פועלים במדינות שמציעות להם את התנאים הטובים ביותר, ועלולים לעזוב מדינות שהפעילות בהן כבר אינה כדאית.

הגמישות של התאגידים בהעברת פס הייצור יוצרת תחרות בין הממשלות המקומיות, וגורמת להן להוריד סטנדרטים. בדרך זו מצליחים התאגידים להשפיע על קובעי המדיניות לטובת קידום האינטרסים שלהם: צמצום חקיקה הנוגעת לתקנים סביבתיים, השגת הטבות מס, מניעת התארגנויות עובדים, מניעת חקיקתם של חוקי מגן ועוד. כך הפך המצב השורר במדינות מתפתחות, שבהן אין הגנה על העובדים ועל זכויותיהם, לגורם מכריע בשיקולי התאגידים ונתפס בעיניהם כמקור להגדלת הרווחיות. במקרים רבים מועסקים העובדים בשכר נמוך, ללא זכויות סוציאליות, בתנאי עבודה פיזיים קשים, מועסקים גם ילדים ועוד.

הפרת זכויות אדם במדינות העולם השלישי

ואולם התופעה המדאיגה ביותר היא הפרות בוטות של זכויות אדם המבוצעות על-ידי התאגידים הרב-לאומיים בארצות העולם השלישי. להלן אביא שלוש דוגמאות למקרים שכאלה.

בשנת 2009 הוגשה בבי"מ בניו-יורק תביעה של תושבים מהכפר 'אוגוני', שבאזור הדלתה בניגריה, נגד חברת הנפט ההולנדית "Shell". התושבים תבעו את "של" על כך שגרמה לכך שהממשלה הניגרית רצחה ועינתה את התושבים המקומיים. האירוע, עליו נסבה התביעה, ארע בשנת 1993, בתקופה שבה התושבים הניגריים יצאו בהפגנות נרחבות נגד חברת "של" בשל זיהומים חוזרים ונשנים של אדמותיהם, בריכות הדגים ובריכות המים שלהם (זיהומים בגינם נגדע מקור פרנסתם ונגרמו להם מחלות ובעיות בריאותיות. תושבי ניגריה סובלים מזיהומים כאלה עד היום – כדאי לראות את הקטע המצורף).

בתחקיר של 'הניו-יורק טיימס' נמצא ש"של", שהייתה מודאגת מהיקפה של המחאה, דרשה מהשלטונות הניגריים להפעיל נגד התושבים את "המשטרה הניידת", הידועה בכינויה "kill-and-go mob". בתמורה שילמה "של" בונוסים כספיים למפקדי הצבא הניגרי ומימנה את התחמושת וההובלה של "המשטרה הניידת" לאזור הדלתא. "המשטרה הניידת" פשטה על כ-30 כפרים מקומיים, היכתה, אנסה, עצרה ורצחה כ-2000 איש מקרב התושבים. אלפים רבים גורשו מבתיהם. לאחר מכן, נאסרו תשעת המנהיגים של המחאה, ובמשך 9 חודשים עברו עינויים קשים בכלא. במשפט שנערך נגדם הואשמו בפשעים שלא ביצעו, ועדי שקר, ששוחדו על-ידי "של", העידו כנגדם. לבסוף נמצאו אשמים והוצאו להורג בתליה.

מקרה אחר של הפרת זכויות אדם ארע בעיר Bhopal שבהודו. ב-3 לדצמבר 1984, בשעות המוקדמות של הבוקר, כשרוב התושבים עדיין ישנו, התפוצץ מיכל אחסון במפעל של התאגיד הרב-לאומי "Union Carbide", וגז קטלני דלף לאוויר. תוך כמה שעות נהרגו כ-25,000 איש. בימים שלאחר מכן טופלו כ-50 אלף איש בבתי חולים בגין פגיעות קשות של עיוורון, כשל בכבד ובכליות, הפלות, לידות של תינוקות עם מומים קשים ופגיעות נפשיות. הסיבה לאירוע הייתה הזנחה!!!

והדוגמה האחרונה שאביא להפרת זכויות אדם על-ידי תאגידים אירעה בבורמה. בשנת 1992 חברו שני איגודים רב-לאומיים - התאגיד הצרפתי Total והתאגיד האמריקני Unocal - לפרויקט משותף עם הדיקטטורה הצבאית השלטת בה. הממשל הצבאי שולט בבורמה משנת 1962. בשנות השישים התחילה במדינה תסיסה אזרחית שנמשכה במשך שנים רבות. תושבים רבים יצאו לרחובות להפגין נגד השלטון.

בשנת 1988 הגיעו המחאות לשיאן. במהלך כל התקופה כוחות הביטחון הגיבו על המחאות ביד קשה. המונים נהרגו, נפגעו ונעצרו. על-פי ארגוני זכויות האדם, מספר ההרוגים בהפגנות ובמעשי הטבח, שבוצעו בידי השלטון, בסוף שנות השמונים עלה על עשרת אלפים. עובדות אלו לא הרתיעו את "טוטאל" ו"יונוקאל" מלשכור את שירותיו של הצבא הבורמזי לאבטחת פרויקט ענק של הנחת צינור, שיועד להעביר נפט מהאוקיינוס ההודי, דרך בורמה, אל תוך תאילנד.

בשנת 2005 יצא סרטה הדוקומנטרי של הבמאית Milena Kaneva, Total Denial, הסוקר את פרשת תביעתם של קבוצת כפריים, מאזור בניית הצינור בבורמה, נגד חברת יונוקל. בסרטה מתארת Kaneva הפרות קשות של זכויות אדם שביצע הצבא הבורמזי בתושבים. 11 כפרים פונו מהאזור – למטרות בניית הצינור, ולתושבים לא הוצע כל פיצוי תמורת אדמותיהם. החיילים שרפו את הכפרים, רצחו תושבים רבים, הפכו אחרים לעבדים, ואנסו את הנשים.

על-פי עדות התושבים, לפני תחילת הפרויקט לא היו חיילים באזור. אחד העדים במשפט סיפר שב-1992 הגיעו החיילים ופקדו עליהם לפנות את הכפר: "הם אמרו שאם לא נציית – הם יהרגו אותנו. הם ירו בי, והכדור פגע בי ליד הלב, לא ידעתי אם אצליח להישאר בחיים או לא". עדות של פליט אחר: "בכפר שלנו היו שדות אורז, כשהצינור הגיע – היו צריכים לעבוד יותר ויותר עבור האנשים הלבנים. החיילים הכריחו אותנו להיות עבדים. אם סירבנו לעבוד – הם איימו שיהרגו אותנו.

בגלל האנשים הלבנים, הכפר שלנו נהרס ונאלצנו לברוח". אחת הנשים סיפרה: "הם ירו בבעלי, ואנחנו רצנו אל תוך הג'ונגל. חייל היכה אותי עם הרובה שלו. נפלתי על אבן, קיבלתי מכה בראש ואיבדתי הכרה. כשהתעוררתי ראיתי שהתינוקת שלי נשרפת באש.

הגוף שלה היה שרוף וכולה שחורה, אבל הייתה עדיין בחיים. 5 ימים לאחר מכן היא מתה". אחד הפליטים שעבד בעבודות הכפייה עבור הצבא סיפר: "המשאות היו כל כך כבדים, שלא יכולתי לעמוד על הרגליים. מזג האוויר היה מאוד חם ולח והיינו מאוד צמאים. מה שעשיתי כדי לשרוד, היה ללקק את הזעה מהפנים". ועובד אחר סיפר: "הכריחו אותנו לסחוב משאות כבדים. הם אמרו שזה קל! אבל זה היה כבד כמו הגיהנום! הם צעקו: 'מהר יותר, מהר יותר', אבל אנחנו בקושי הצלחנו לעמוד על הרגליים. היינו מפוחדים מאוד.
אני העדפתי לברוח מאשר שיתייחסו אלי גרוע יותר מאשר לחיה".

אחד החיילים, שערק מהצבא, העיד גם כן במשפט וסיפר: "ב-1994 היינו אחראים על האבטחה באזור הצינור, לקחנו יותר מ-150 סבלים כדי לשאת מזון ואספקה. לקחנו גם אנשים זקנים, מעל גיל 70, לסבלוּת, כי הם לא יכלו לשלם 150 Kyat על-מנת להשתחרר. רוב הסבלים היו מאוד רזים, שכן נתנו להם מעט מאוד מזון. אם הם נפלו מרוב תשישות, המפקד פקד עלינו לירות בהם". חלק מהנשים שהעידו במשפט סיפרו על מעשי אונס אכזריים שביצעו בהם החיילים הבורמזים.

Kaneva ניסתה לראיין בסרט מספר מבעלי המניות של חברת Total בנוגע לדעתם על מה שקורה בבורמה, ואולם הם הבהירו לה שלדעתם "אין לערב תעשיה עם פוליטיקה". סנטור בלגי שהתראיין בסרט טען, לעומתם, שהם מעורבים גם מעורבים בפוליטיקה: "לפי אינפורמציה שקיבלנו לאחרונה, Total משלמת 15 מיליון דולר לשנה לממשלה הבורמזית עבור המעבר והאבטחה של הצינור". העיתונאי Doug Steel כתב על הנושא: "הצבא הפר זכויות אדם על-מנת לבצע את הפרויקט. יונוקאל וטוטאל עשו הסכם עם ממשלת בורמה לפיו הצבא יאבטח את הפרויקט. הם היו יכולים לשכור חברות אבטחה פרטיות, אבל אז זה היה עולה להם הרבה יותר כסף".

זכויות - יש, חובות - אין

במאמרו, "ללא נשמה אנושית וללא גוף לאסור", מתייחס גיא אופיר לקושי לתבוע את התאגידים הבינלאומיים על הפרת זכויות אדם בעולם השלישי. הוא מציין שמבחינת המשפט הבינלאומי, האחראית לשמירה על זכויות האדם היא המדינה. זוהי תפיסה שאינה מכירה בתאגידים הרב-לאומיים כשחקנים רלוונטיים ואינה מטילה עליהם את החובה הישירה לשמור על זכויות אדם, גם אם אותם תאגידים חזקים ממדינות.

כאשר חלה הפרה של זכויות אדם במדינה מתפתחת, רואה המשפט הבינלאומי את המדינה המתפתחת כאחראית לו. "מכאן נוצר הפרדוקס לפיו מדינות העולם השלישי, אשר על-פי רוב אינן בעלות מסורת דמוקרטית, אמונות על ריסון אותם תאגידים רב-לאומיים מפני פגיעה בזכויות אדם. האבסורד עוד גדל, כשמוסיפים למשוואה את העובדה כי תאגידים רב-לאומיים, לעתים קרובות, מגובים על-ידי מדינות מוצאם, גופים בינלאומיים וכוחות השוק".

אופיר מציין, שעל-אף שהתאגיד אינו מוכר כבעל חובות, הרי שבכל מה שנוגע לזכויות, דואג המשפט הבינלאומי לשמור ולהגן על התאגידים בהסכמים המכונים "הסכמי הסחר". אופיר מביא דוג' למקרה ממדינות דרום אפריקה וברזיל, שבתקופה שסבלו ממגפת איידס, פעלו לייצור מקומי של קוקטייל התרופות במחיר מוזל לתושביהם. בתגובה לכך פנו חברות התרופות וארה"ב לארגון הסחר בדרישה להתערב בנושא ולבדוק את חוקיות המעשה על-פי הסכמי הסחר. "כך שבמצב הקיים", כותב אופיר, "הדין הבינלאומי מגונן על זכויותיהם הקנייניות והמסחריות של התאגידים הרב-לאומיים ומנגד אינו מגונן מפני כוחם של תאגידים אלו לפגוע בזכויות האדם של החלשים".

שליטה כלכלית ללא השתלטות טריטוריאלית

כפי שציינתי קודם לכן, לרבים מהתאגידים יש כיום יותר כוח כלכלי ופוליטי מגופי המדינות שבהן הם יושבים. אולם, יש מדינות שמעמדן שריר וקיים גם ב"כפר הגלובאלי" של ימינו. חשוב לשים לב לעובדה, שהמטה הראשי של כ-90% מהתאגידים נמצא בארה"ב, אירופה ויפן. ולא מקרה הוא, שהאינטרסים של מדינות אלה עולים בד"כ בקנה אחד עם האינטרסים של התאגידים שהן מארחות. עובדה זו יכולה אולי לתת מענה לשאלה מדוע החוק הבינלאומי, מצד אחד, שומר כל כך על זכויותיהם של התאגידים, ומצד שני, מקשה על העמדתם לדין בגין הפרת זכויות אדם.

אפשר לראות דרך פעולה זו כ"ניאו-קולוניאליזם", המאפשר לבעלי הון, היושבים במדינות המערב, להקים תאגידים רב-לאומיים באמצעותם הם גוזלים את משאבי הטבע של המדינות המוחלשות ומנצלים את כוח העבודה הזול שבהן. כך משמשת הגלובליזציה כדרך היעילה ביותר להשלטת "הקולוניאליזם החדש": שליטה כלכלית ללא השתלטות טריטוריאלית על המדינות.

לסיכום אביא מדבריו של יהודה שנהב. במאמרו, "הכלכלה היא רק השיטה, המטרה היא לעצב את הנשמה", מציין שנהב שההון של הקפיטליזם הגלובלי מנותק מן ההגיון של המדינה, ומבוסס על הפרדה בין הון לעבודה : "הניאו-ליברליזם מקדם את מעמדם של תאגידי ההון הגדול ומצדיק את הפיכתם למיני-מדינות השולטות ומתעמרות בחייהן של נתיניהן. אם במשך מאות בשנים התפתחו במחשבה המדינית תיאוריות של זכויות (למשל זכויות אדם, זכויות חברתיות או אפילו זכויות קולקטיביות), בא הריבון התאגידי ובחסות הניאו-ליברליזם מייתר את מערך הזכויות הליברלי".

בהמשך כותב שנהב: "ההון מייצר לו רשתות זרימה עצמאיות המביאות לדה-טריטוריאליזציה של הזירה העולמית וארגון מחדש של המרחב העולמי לפי קווי מתאר שאינם תואמים כל מערך של אחריות ומחויבות פוליטית, של שקיפות או של סולידריות אנושית... אם בעבר גדל כוחה של המדינה עם גידול הטריטוריה הפוליטית, הכוח של הקפיטליזם של ההון גדל ככל שהוא הופך לאקס-טריטוריאלי. הכוח הזה לא צריך לגיטימציה פוליטית. הוא נע בכביש עוקף פרלמנטים, עוקף חוקים, עוקף חוקה, ועוקף את המנגנונים הדמוקרטיים של הפרדת רשויות. זוהי צורה של אימפריאליזם עולמי חדש הנשלט בידי תאגידים רב-לאומיים ומדינות חזקות".

המאמר נכתב לקראת הרצאה שלישית בסדרת הרצאות של המכללה החברתית-כלכלית בנושא הפרטה, המתקיימת בסינמטק תל אביב. ההרצאה, שתתקיים ביום ג' (7.2.11), תעסוק בנושא: "התשובה להפרטה – הלאמה", מרצה: פרופ' דניאל גוטוויין, מאוניברסיטת חיפה.
תאריך:  05/02/2012   |   עודכן:  05/02/2012
ריקי פרנקל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"כשהרווח הוא השיקול היחידי"
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהרון שחר
5/02/12 15:18
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"שותפות הערכים" מתגלגלת כבר שנים על לשונותיהם של פוליטיקאים משני עברי האוקיאנוס, בבקשם להדגיש את הקרבה ההדוקה בין ישראל לארצות-הברית. ב-2012 מקבלת האמירה משמעות נוספת. הערכים עכשיו הם חומריים, עשרות ומאות מיליוני דולרים, והשותפות מתגלמת בדמותו של האיש שמחלק אותם. בישראל הוא מתחזק כבר כמעט חמש שנים את הזרוע העיתונאית של ראש הממשלה, ובאמריקה הוא משמן את הגלגלים של מועמד רפובליקאי-שמרני המנסה להגיע לבית הלבן.
05/02/2012  |  רפי מן  |   מאמרים
מנהג מעניין נהגו יהודי תוניסיה בערב טו בשבט, ויש הממשיכים אותו גם כאן בישראל, הוא קיום טקס הבשישה שכולו נסב על ארץ ישראל וסמליה, במטרה לרענן את הקשר ולהדקו ולהזכיר את ישיבת הארעי בגולה. בכך עודדו את הקהילה וקירבוה רעיונית לחיי הטבע של ארץ הבחירה. הקהילה יחסה חשיבות מרובה לטקס הבשישה, בו התאחדו בגשמי וברוחני עם ההרים והגבעות, העמקים והשדות על-ידי אכילת שבע המינים שהשתבחה בהם ארץ ישראל.
05/02/2012  |  מרים גז-אביגל  |   מאמרים
מדוע מציינים אנו דווקא את ראש השנה לאילנות בתאריך העברי בט"ו בשבט מידי שנה בשנה? מהי משמעותו עבורנו והמסר שבו? -מבחינה הלכתית מוטב שנדע מתי מתבגר העץ בשנה. יש לכך השלכות לענייני ערלה, תרומות ומעשרות. לו נשאל האדם מתי היה ראוי לחוג את יום הולדתו של העץ היה ודאי עונה ביום השנה לנטיעה. יכול להיות שהיה עונה במועד פריחתו של העץ, או אולי לפי מועד הופעת הפרי.
05/02/2012  |  חניאל פרבר  |   מאמרים
וושינגטון. מופתי פלשתיני קורא להפעיל אלימות נגד יהודים, נתניהו דורש מן ההנהגה הפלשתינית להדיחו, המירוץ האמריקני לנשיאות עלול להיות מושפע מכך.
05/02/2012  |  רפאל מדוף  |   מאמרים
תמו הבחירות בליכוד. "החגיגה לדמוקרטיה" הסתיימה ב-49 אחוזי ההצבעה ובניצחונו של נתניהו .. כצפוי. אזכור רק שלוש אפיזודות מה-"חגיגה לדמוקרטיה":
05/02/2012  |  דמיטרי רייזמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
במשפחתי קיימת מחלוקת. יש השואפים לראות את היריבה משחקת בימי שישי במגרשים שלעתים יש בהם יותר חול מאשר דשא, ויש האומרים כי מוטב ששחקני הפועל יישארו בליגה הגבוהה עימנו, וכך נזכה בכל ע...
רון בריימן
רון בריימן
"ידידתנו הגדולה" עושה זאת שוב. שוב היא גוזלת ממדינת ישראל ומעם ישראל את הניצחון על אויב תוקפני. כך היא נהגה ונוהגת בכל מלחמות ישראל ב-76 שנות "עצמאותנו"(?). שוב היא נוהגת בישראל כפ...
עידן יוסף
עידן יוסף
חדשות 12 נתנו במה מוגזמת למחאה נגד הממשלה, תוך פגיעה בטקס הדלקת המשואות הממלכתי במסך מפוצל לעצרת כיבוי המשואות    בתאגיד פתחו שידור ב"כאן דיגיטל" לעצרת המחאה בשוני ובקול ישראל נמנעו...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
נכון להיום כבר גרשנו כ-200,000 תושבים מרפיח לצחיחות המדבר    מה שהצליחו הבורחים לקחת איתם לאי שם המדברי לא יספיק לקיום ליותר מכמה ימים
מרינה לנדאו
מרינה לנדאו
אתם סובלים מפריחה דווקא עכשיו? אתם לא לבד: אחד מכל שלושה מרגישים על בשרם את פריחות האביב הידועות לשמצה    האם ניתן למנוע אותן? ואיך מטפלים בהן?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il