|   15:07:40
  יצחק מאיר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

המלך הפילוסוף ונביא המשפט

אמת מוחלטת יש רק בשמיים. מי שינסה להשליט אותה על הארץ, מתוך צדקנות יתר, ויפסול אמת שבני אדם הגונים השתדלו בכל כוחם להשיג, רק מפני שלא הגיעה לדרגה של אמת מוחלטת, גם אמת יחסית לא תיוותר בעולמו וינייטה לפרשת משפטים התשע"ב
17/02/2012  |   יצחק מאיר   |   מאמרים   |   תגובות
קבר אברהם אבינו. לוחות אמונה וצדק [צילום: פלאש 90]

פלאי בראשית
תבונת האל הבורא המתגלית בפלא של מעשי בראשית היא תבונת האל המשגיח על כל מעשי האדם הנברא. היא הערובה לאמיתו. היא "יסוד היסודות ועמוד החכמות... וכל הנמצאים משמים וארץ ומה שביניהם לא נמצאו אלא מאמתת המצאו" [הרמב"ם, שם, הלכה א', שם]

לֹא תִהְיֶה אַחֲרֵי רַבִּים לְרָעֹת וְלֹא תַעֲנֶה עַל רִב לִנְטֹת אַחֲרֵי רַבִּים לְהַטֹּת [שמות כ', ב'].

שניים יצאו מן המערה, אברהם ואפלטון. אברהם אביו תרח החביאו שם לבל יבוא נמרוד ויטול את נשמתו. במערה בה הוסתר לא היה איש זולתו. אפלטון היה במערה עם כל בני האדם מפני שכל בני האדם נולדים לתוכה. היא "משל לתכונתנו טבעית" (פוליטאה, ספר המדינה, הקדמה לפרק השביעי בתרגום י.ג. ליבס) "תאר לך בני אדם השוכנים מתחת לפני האדמה במעין מערה, בתוכה הם אסורים בילדותם, כבולים... ואינם רואים אלא לפניהם... ולמעלה מהם, דולק אור של אש, ולמעלה, בין האש ובין האסירים, ישנה דרך שלאורכה - צייר לך - נבנתה חומה, כאותן המחיצות המפרידות בין עושי הלהטים וקהל-הצופים, שמעליהן הם מראים את להטיהם" (שם).

אפלטון, או הפילוסוף, הוא היחיד המשתחרר מן הכבלים הקושרים את שאר בני התמותה למקומם כשגבם אל פתח המערה ואין הם שומעים אלא הדים החוזרים אליהם מן הקיר ואינם רואים אלא צל דברים עד שיבוא בן החורין, ימלא את שליחותו עלי אדמות וישחרר את האנושות לראות אמת ולא צל אמת, לשמוע אמת ולא בת קולה של אמת.

אברהם, הוא לבדו, נמצא במערה שכולה בועה אישית. אין בה הדים ואין בה צללים ואין בה שאלות. "כשהיה בן שלש שנים יצא מן המערה, הרהר בלבו, מי ברא שמים וארץ ואותו" [אוצר המדרשים, אברהם אבינו עמוד 7]. בתוך מערת הבועה לא ראה אלא את עצמו, לא היה בעולם נברא זולתו. "בתוך עצמו הוא גר", שר שלום חנוך. יציאתו מן הבועה היא השתחררות אישית, גילוי עולמות, בשמיים ובארץ, יכולת להתפעל ולהתפעם ולשאול, "מִי בָרָא אֵלֶּה" [ישעיהו מ', כ"ו], מי אדון לבירה.

עם ההתפעלות באה ההתעלות מעל לחרדה הקיומית שמא כל העולם כולו נברא בחוכמה, הכוכבים במסילותם נעים ברקיע "בכח שאין לו הפסק... ואי-אפשר שיסוב בלא מסבב" [רמב"ם, יסודי התורה פרק א', הלכה ה'] ו"קַיִץ וָחֹרֶף אַתָּה יְצַרְתָּם" [תהלים ע"ד, י"ז] ולעולם לא ישבותו, ורק האדם לבדו לא נברא, הוא בא מן התוהו ואל התוהו הוא שב וימיו כצל עובר. "מי ברא שמים וארץ ואותי"! חידת הבריאה האברהמית, של היקום ושל האדם, היא אחת.

בבועה האטומה, לא שייך האדם המבודד אלא לגורלו וגורלו הוא כל קיומו. קשוב לחרדת הקיום של המודר מכל העולמות, אומר הנביא: "...לָמָּה תֹאמַר יַעֲקֹב וּתְדַבֵּר יִשְׂרָאֵל נִסְתְּרָה דַרְכִּי מה' וּמֵאֱלֹהַי מִשְׁפָּטִי יַעֲבוֹר? הֲלוֹא יָדַעְתָּ, אִם לֹא שָׁמַעְתָּ, אֱלֹהֵי עוֹלָם ה' בּוֹרֵא קְצוֹת הָאָרֶץ לֹא יִיעַף וְלֹא יִיגָע אֵין חֵקֶר לִתְבוּנָתוֹ" [ישעיה, שם, כ"ז-כ"ח]. תבונת האל הבורא המתגלית בפלא של מעשי בראשית היא תבונת האל המשגיח על כל מעשי האדם הנברא. היא הערובה לאמיתו. היא "יסוד היסודות ועמוד החכמות... וכל הנמצאים משמים וארץ ומה שביניהם לא נמצאו אלא מאמתת המצאו" [הרמב"ם, שם, הלכה א', שם]. מן המערה של אפלטון יוצא הפילוסוף. מן המערה של אברהם יוצא המאמין.

"אשר אנוכי מצווך היום"

אך הדברים אינם פשוטים כל-כך. בנשגבה בתפילות האמונה היהודית, "שמע ישראל", לא מבסס המקרא את האמונה באלוהים בעובדה שהוא בורא שמיים וארץ. "שְׁמַע יִשְׂרָאֵל, ה' אֱלֹהֵינוּ ה' אֶחָד. וְאָהַבְתָּ אֵת ה' אֱלֹהֶיךָ... וְהָיוּ הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם, עַל לְבָבֶךָ, וְשִׁנַּנְתָּם לְבָנֶיךָ וְדִבַּרְתָּ בם... וּכְתַבְתָּם עַל מְזוּזֹת בֵּיתֶךָ וּבִשְׁעָרֶיךָ" [דברים ו', ד'-ט']. אהבת ה' באה לכלל ביטוי ב-אָנֹכִי וב-מְצַוְּךָ. אף לא מילה אחת על בריאת תבל ומלואו.

לקראת ההתייצבות בתחתית הר סיני אומר הכתוב: "וַיִּקְרָא מֹשֶׁה אֶל כָּל יִשְׂרָאֵל וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם שְׁמַע יִשְׂרָאֵל אֶת הַחֻקִּים וְאֶת הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר אָנֹכִי דֹּבֵר בְּאָזְנֵיכֶם... וּשְׁמַרְתֶּם לַעֲשֹׂתָם" [שם פרק ה', א']. אָנֹכִי זה החוקים והמשפטים שיש לשמוע ובעיקר לעשות. אותו אָנֹכִי פותח את עשרת הדיברות, כולן מצוות עשה ולא תעשה, ולא נאמר "אנכי ה' אלוהיך שברא שמים וארץ". אָנֹכִי היא כל הסוד כולו, "וּשְׁמַרְתֶּם לַעֲשֹׂתָם" - פתרונו.

אמת, אמונה וצדק

התלמוד במסכת מכות דף כ"ד עמוד א' אומר, כי הנביא מיכה העמיד את עיקרי התורה כולה על שלוש מצוות, "הִגִּיד לְךָ אָדָם מַה טּוֹב וּמָה יה' דּוֹרֵשׁ מִמְּךָ כִּי אִם עֲשׂוֹת מִשְׁפָּט וְאַהֲבַת חֶסֶד וְהַצְנֵעַ לֶכֶת עִם אֱלֹהֶיךָ" [מיכה ו', ח']. האמונה באלוהים מעוגנת בהכרה בהימצאו בתוך מערכות הצדק, והמוסר, במשפט, כאן, על הארץ, לא על-פי אמת שבשמיים. הוא מבוסס על עדים שעל הארץ, על מה שראו והבינו שראו, על הדיינים, שאין להם אלא מה שעיניהם רואות. הכל תלוי ראיות ארציות.

אלוהי האמת המוחלטת מטיל על בני האדם לנהל את המדינה ולהבטיח את זכויות כל אזרחיה באמצעות האמת שלהם, עד גבול יכולת השגתם. אמון גדול נותן אלוהי האמת המוחלטת בבני אדם, בכל בני האדם, שכולם שווים ואין בהם כבולים לעולם מול גואל ומשחרר יחיד היודע את האמת המוחלטת. יכולת השגת האמת שלהם היא יחסית, אבל הוא סומך עליהם שלא יטו משפט, אם מרשעה וזדון, אם מרשלנות וחובבנות. הוא דורש מהם לקבל הכרעות על שלום ועל מלחמה על-פי הרוב. הרוב הזה איננו ממונה לקבוע מה היא אמת ומה הוא שקר. קביעה זאת היא בשמיים. שם יש אמת אחת וכל שאיננה אותה אמת היא שקר. אך מי שינסה להשליט את המציאות הזאת על הארץ, מתוך צדקנות יתר, ויפסול אמת שבני אדם הגונים השתדלו בכל כוחם להשיג רק מפני שלא הגיעה לדרגה של אמת מוחלטת, גם אמת יחסית לא תיוותר בעולמו.

אפלטון יוצא מן המערה כדי להעניק לאדם את האמת המוחלטת. לא את הצדק. האמת היא האידיאל. אברהם, יוצא ממנה כדי להעניק לו את האמונה בבורא העולם שתובע שיעבדו אותו בהדברת הרשע ובעשיית המשפט והצדק. שני לוחות יש לברית אברהם, על האחד חרותה האמונה. על השני הצדק.

תאריך:  17/02/2012   |   עודכן:  17/02/2012
יצחק מאיר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המלך הפילוסוף ונביא המשפט
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יש מיש
18/02/12 19:34
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"הנה תראה, פה חיסנו אותי", אמר עומרי בהצביעו על הזרוע. היו שבכו, היו כאלה שצרחו והיו גם כאלה שסירבו להתחסן ללא הוריהם. האחות שחיסנה את בני בבית הספר הסבירה להם על החיסון, ולדבריו "החיילים הטובים שהוזרקו לגופו יטפלו בחיידקים הרעים". מילותיו התמימות של עומרי היו עידוד עבורי שלא באו להזריק וללכת, אלא הסבירו לילדים מה חשיבות החיסון.
17/02/2012  |  גיל נתן  |   מאמרים
אריק איינשטיין, אתה מוזמן להצטרף. כעת הכניסו את שמכם במקום שמי בסוגריים, ותבינו טוב יותר את המאמר שלפניכם. בינינו, נכון שרק קראתם את הכותרת וחשד נכנס ללבכם: "מה הציע יאיר לפיד לנסים שהוא כל-כך מתלהב?". אז תרגיעו. יאיר לא רק שלא הציע לי מאומה, אלא שאפילו לא מצא זמן בסדר יומו העמוס – כדי להפגש עמי... עם כל ההערכה העצמית שלי, זה ממש לא משנה אם אעבוד עמו כתף אל כתף (וזה כנראה יקרה) – או ש"רק" אציע חוות דעתי לציבור הרחב – מהספסל.
17/02/2012  |  נסים גבאי  |   מאמרים
הכל התחיל ב-2004. ד"ר אילן הדיין, נהג מונית, ד"ר למילים (כמו רבים מחבריו על ההגה), לקח נוסע מחדרה לנתב"ג. זה היה בדיוק הלילה בו הוזז השעון בשעה לאחור, והם חששו שהנוסע יאבד את הטיסה. ד"ר אילן נתן גז, בדרך פגע בדוגמנית קרן ריש ופיצץ לה את הברך. השופט במחוזי, כבוד השופט יושברג, עשה אחד ועוד אחד, היה נזק, הייתה מהירות, אילן ידחף יד עמוק לכיס, ישלם וגם יתנצל.
17/02/2012  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
פקטור חשוב לבחינת איכותו המקצועית של השופט יכול להילמד מדרך אכיפתו את עיקרון רציפות הדיון. ככל שהשופט מרבה בדחיות דיון מטעמים טכניים, מרבה בישיבות קדם משפט שלא לצורך, דוחה ישיבות הוכחות לתקופות ארוכות בלתי סבירות - הדבר מלמד בהכרח על כך שיכולתו השיפוטית להכריע בסוגייה שלפניו ירודה.
16/02/2012  |  משה כהן  |   מאמרים
עופר עיני נלחם למען עובדי הקבלן - על גבם של תושבי הפריפריה בנק הפועלים נוקט בבריונות כלפי הספקים הקטנים התאחדויות הספורט נאלמות דום אל מול עבירות המס של שופטיהן הפרקליטות יודעת להילחם בהלבנות הון רק מול סוחרי מטבע קטנים דואר ישראל לקח כסף מאיתנו והעביר אותו למדינה נהגי משאיות מעדיפים לחסום את המדרכה מאשר להתעמת עם עמיתיהם
16/02/2012  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
אלי אלון
אלי אלון
מהתרשמות שלי ומהבנה בנושאי איכות סביבה השיקום האקולוגי והנופי של מקטע הנחל בפ"ת רחוק מלהיות מספק ומוקדם לדבר על "שיקום הנחל
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הרב הכריז למעשה, שכל עולם הערכים של האזרחים הלא חרדים הוא חסר משמעות    מה שקובע הוא מה שהרבנים, המקבלים משכורתם מקופת המדינה, קובעים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il