גלגולי הפרשה של האזנות הסתר, בהם מעורב ניצב משה מזרחי, ר' אגף החקירות, החלה בחשד של קשר עם הפשע המאורגן הרוסי, או בלשון המשטרה "המאפיה הרוסית", כאשר אביגדור ליברמן היה מנכ"ל משרד ראש הממשלה בנימין נתניהו.
לפי הוראתו של מזרחי ובצוו בית המשפט, לפי דרישת החוק, האזינו לליברמן, תוך ניסיון להתחקות אחת קשריו עם הפשע המאורגן הרוסי.
אלא מאי? ברוב התלהבותו, וברוב חרדתו לשלטון החוק - הוא חרג מצווי בית המשפט ומגבלותיהם, והקליט גם שיחות שניהל ליברמן במסגרת תפקידו כמנכ"ל ראש הממשלה עם בנימין נתניהו - שיחות לגיטימיות ופוליטיות שאין להן שום קשר לאירגוני פשע.
ויתירה מכך, האזינו גם לרעיתו ובתו, ולשיחות אינטימיות אישיות - שגם הן לא במסגרת צווי בית המשפט ולכן גם לא חוקיות. ואם כל זה לא מספיק - כל האזנות הסתר הלא חוקיות, מלבד ליברמן, ברובם גם תומללו ונשמרו בקלסר נפרד בכספת משרדו תחת הכותרת "קלסר פוליטי" - שיטה שהיתה נהוגה במשטרים טוטליטריים ואצל מספר רודנים מודרניים, (ראה גם האזנות לשר לשעבר קהלני ואיש העסקים דוד אפל).
רפ"ק יאז'מסקי מהצוות של מזרחי - התריע לפי טענתו - על סטייה מהחוק ומצווי בית משפט, אך נאמר לו להמשיך ולתמלל לפי הוראות מלמעלה. על כל אלה - צריך להוסיף, כי במשפט של עפר נמרודי התגלו מסמכים חיוניים לסניגוריה - באותה כספת אישית ומפורסמת של ניצב מזרחי שלא הגיעו לתביעה ולא לבית משפט. על כך ננזף מזרחי קשות על-ידי שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, ברכה אופיר, במהלך המשפט וההחלטות שנרשמו בפרוטוקול.
כדי להבהיר את נושא האזנות הסתר, ראוי לציין כי לפי חוק האזנות הסתר ניתן לצותת לאזרחים, לפי התנאים הקבועים בחוק, על-פי צו של בית משפט מחוזי ובתנאים שנקבעו בצו לגבי אורך הזמן, האובייקט המואזן ולפעמים גם צורת ההאזנה המקצועית.
העוקץ הטמון בהאזנות סתר - שברוב המקרים מקליטים עם שיחות מחשידות גם הרבה שיחות חולין, סרק ושיחות אישיות אינטימיות.
החוק ופסיקות של בתי המשפט - קבעו במפורש, שאם בקלטת האזנות הסתר, יש האזנות חוקיות ובלתי חוקיות או לא רלוונטיות לחקירה ולצו בית המשפט - אסור בתכלית האסור לתמלל את הקטעים האסורים ואם בטעות תומללו - יש להשמידם.
בכספת של מזרחי היו קלסרים עם האזנות סתר אסורות ומתומללות בניגוד לחוק האזנות הסתר, בניגוד לצווי בית משפט ובניגוד לחוק ההגנה על הפרטיות.
לא פלא, איפוא, שהיועץ אליקים רובינשטיין כתב חוות דעת, בה המליץ להדיח את מזרחי מתפקידו, בשל פגיעה גסה בשלטון החוק במילים כמו - "שערותי סמרו", לא נתקלתי בכמות כזו של חומר לא חוקי ולא רלוונטי מתוייק בקלסרים וכו'.
תמוהה הייתה הגישה, שאיפיינה את בכירי המשטרה והפרקליטות - שנתנו גיבוי מאסיבי ואקטיבי להתנהלות המשטרה בנושא האזנות הסתר - עד כדי חשש שמזרחי קיבל גיבוי לחריגה מהחוק - דווקא מאנשי החוק. הטענה שהוא היה "להוט יתר" או היפראקטיבי במלחמתו בפשע המאורגן ועמד כחומה בצורה נגדם, אינה יכולה בשום אופן לחפות או לגונן על חריגה ואי קיום צווי בית משפט. אם נסכים למהלך מעין זה אין קיום לשלטון החוק - שהרי מי ישמור על השומרים?
חקירת מח"ש בראשות ערן שנדר - שנבחר עתה להיות פרקליט המדינה - קבעה מפורשות: מזרחי טעה, חרג, עבר עבירות פליליות ולכן הומלץ להעמידו לדין פלילי או דין משמעתי.
היועץ רובינשטיין - ברוב אי חכמתו - החליט על מהלך ביניים, לא דין משמעתי אלא הדחה מהתפקיד. התוצאה הסופית: החלטה אנימית, מטויחת, שאיפשרה למפכ"ל שלמה אהרונישקי לצפצף על היועץ והמלצתו.
מבחינת היררכיה משפטית - המלצת היועץ עולה על המלצת המפכ"ל, ואולי היה נשאר בתפקיד היה על המפכ"ל לבצע את ההנחיה.
האופציות של השר צחי הנגבי אינן רבות. כפוליטיקאי זהיר ונבון הוא לא ירצה להדיח את מזרחי - כדי לא להיראות כנוקם את נקמת הליכוד ומואזניו ולכן יאשר את ההמלצה.
אבל המפכ"ל החדש יעשה את העבודה כאשר ימנה ניצב חדש בראש האגף החדש המאוחד של חקירות ומודיעין - ואז מזרחי ישאר בחוץ.
בינתיים, נקווה שהיועץ החדש מזוז והפרקליט החדש שנדר ינהיגו נורמות חדשות גם במשטרה ובאגף החקירות כדי לחזק ולשמר את האמון בשלטון החוק.
___________________
הכותב הוא עורך דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי. היה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז ומשנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות, ופרשן משפטי בהווה.