|   15:07:40
  יצחק מאיר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'

משפט וצדקה, צוואה ומורשה

האמת נעדרת, משמע היא נעשית עדרים-עדרים והולכת לה. ולהיכן היא הולכת? למדבר היא הולכת ויושבת שם עדרים-עדרים, כתות-כתות, כל כת ואמת שלה, כל כת ושבועה שלה, כי באין מורשה של חוק ומשפט לקהילת יעקב, אין קהילה, אין עם, אלא כל אלים הולך למדבר עם אמת שלו וינייטה לפרשת תצווה התשע"ב
01/03/2012  |   יצחק מאיר   |   מאמרים   |   תגובות

וְאַתָּה תְּצַוֶּה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ שֶׁמֶן זַיִת זָךְ כָּתִית לַמָּאוֹר לְהַעֲלֹת נֵר תָּמִיד. בְּאֹהֶל מוֹעֵד מִחוּץ לַפָּרֹכֶת אֲשֶׁר עַל הָעֵדֻת יַעֲרֹךְ אֹתוֹ אַהֲרֹן וּבָנָיו מֵעֶרֶב עַד בֹּקֶר לִפְנֵי ה' חֻקַּת עוֹלָם לְדֹרֹתָם מֵאֵת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל [שמות כ"ז, כ'-כ"א].

על-פי מסורות ותיקות של ישראל, נקראים הוריו של תינוק היודע לדבר ללמדו אותיות וצירופי אותיות והברות כדי מילים ומשמעויות. במילה אחת - לקרוא. אולם לשון המקור אינה לקרוא. הדגש אינו על המיומנות אלא על התוכן. "קטן היודע לדבר אביו מלמדו תורה" [ערוך השולחן יורה דעה סימן רמה]. אבל התורה רחבה מיני ים ודעתו של התינוק קצרה עדיין והבנתו רכה. מה מלמדים אותו? פסוק שהוא חלק ודוגמית מן התורה או תורה ממש, כלומר פסוק שיש בו תמצית התורה כולה?

רב המנונא פסק בתלמוד הבבלי [סוכה דף מ"ב עמוד א'] כי מלמדים אותו את הפסוק "תּוֹרָה צִוָּה לָנוּ מֹשֶׁה מוֹרָשָׁה קְהִלַּת יַעֲקֹב" [דברים ל"ג, ד']. לפי פירוש 'ערוך השולחן' שצוטט למעלה, "רק פסוק זה ילמד להשריש בלבו של הילד הרך אמונת אומן שניתנה לנו תורה מן השמים והיא קיימת לעד ולעולמי עולמים". אבל לא כן סבור רבנו תם, מגדולי בעלי התוספות. הוא מסכים כי הפסוק הראשון שיילמד הוא "תּוֹרָה צִוָּה לָנוּ מֹשֶׁה מוֹרָשָׁה קְהִלַּת יַעֲקֹב", אבל לא מפני שהוא דוגמית, אלא מפני שהוא תמצית, הוא התורה כולה, והוא על כן יותר מפסוק המשריש בלב הילד את האמונה בתורת משה, "ואומר רבנו תם דאותו פסוק קרוי תורה".

התורה כולה, היא מערכת של מצוות (צִוָּה לָנוּ מֹשֶׁה) שלא ניתנה רק למי שעמד בשעה אחת בתחתית הר סיני, אלא היא מוֹרָשָׁה ההופכת את כל צאצאיהם של יוצאי מצרים שקיבלו את התורה, לדורותם, בכל עתיד שיבוא, לקְהִלַּת יַעֲקֹב". "כָּל הַמִּצְוָה וְהַחֻקִּים וְהַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר תְּלַמְּדֵם וְעָשׂוּ בָאָרֶץ אֲשֶׁר אָנֹכִי נֹתֵן לָהֶם לְרִשְׁתָּהּ" [דברים ה', כ"ז] גנוזים בפסוק האחד, פסוק המיני-תורה, הנלמד בראשית חייו של האדם.

צוואה לדורות

מאחורי התפיסה הזאת עומדת ההבנה כי בפסוק הנדון משמעות הפועל צִוָּה אינה פקודה, אלא צוואה. פעמים התורה אומרת פועל "צוה" ופירושו הוא אכן פקודה, הוראת עשייה, כגון "וַיַּקְהֵל מֹשֶׁה אֶת כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר צִוָּה ה' לַעֲשֹׂת אֹתָם. שֵׁשֶׁת יָמִים תֵּעָשֶׂה מְלָאכָה וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יִהְיֶה לָכֶם קֹדֶשׁ שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן לַה'..." [שמות ל', א'-ב']. אבל פעמים היא אומרת פועל "צוה" והוראתו שונה לחלוטין. "וַיְכַל יַעֲקֹב לְצַוֹּת אֶת בָּנָיו וַיֶּאֱסֹף רַגְלָיו אֶל הַמִּטָּה וַיִּגְוַע וַיֵּאָסֶף אֶל עַמָּיו" [בראשית מ"ט, ל"ג]. בטרם יחזיר נשמתו לבורא אין יעקב אבינו מצווה מלשון פקודה דבר לבניו. הוא מגיד להם את אשר יקרא אותם באחרית הימים. הוא מברך. הוא מוכיח. מילותיו האחרונות בעולם הזה הן מילות צוואה, לא מילות ציווי.

על אברהם, אבי האומה, אומר האלוהים: "וְאַבְרָהָם הָיוֹ יִהְיֶה לְגוֹי גָּדוֹל וְעָצוּם וְנִבְרְכוּ בוֹ כֹּל גּוֹיֵי הָאָרֶץ. כִּי יְדַעְתִּיו לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת בָּנָיו וְאֶת בֵּיתוֹ אַחֲרָיו וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ ה' לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט" [בראשית י"ח, י"ח-י"ט]. אברהם ראוי להיות דמות מופת לעמו ולכל אומות העולם מפני שהוא משאיר לבניו, לביתו ולכל האנושות כולה צוואה, והבאים אחריו ישמרו - לא בפקודה אלא בתוקף הכבוד שרוחשים צאצאים לאביהם - את דרך ה', ודרך זו היא "לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט". יְצַוֶּה אֶת בָּנָיו, אומר רש"י, אינו זמן עתיד כאילו יבא יום בו יצווה אברהם ציווי אחד ללכת בדרך ה', אלא לשון הווה הוא, כלומר בכל הווה מתחדשת הצוואה, ומתחדשים יורשיה. צו הוא לשעה, צוואה היא לדורות. אברהם ערב לפני אלוהיו כי בניו יילכו בדרך ה' וישמרו את עיקר עיקריה של התורה, הצדקה והמשפט. החוק והמשפט הוא חוט השני הקושר את קהילת יעקב למי שציווה אותה ביד משה מורשה.

צדקה ומשפט

אלוהי הנצח שנתן תורה לישראל "אֹהֵב צְדָקָה וּמִשְׁפָּט" אומר משורר התהלים [פרק ל"ג, ה'] ובנו המלך שלמה אומר בספרו משלי, פרק כ"א, פסוק ג': "עֲשֹׂה צְדָקָה וּמִשְׁפָּט נִבְחָר לַה' מִזָּבַח". יותר משהאלוהים דורש שיעבדוהו בהקרבת קורבנות הוא מתאווה כי יעבדוהו על-פי צוואת אברהם, בעשיית צְדָקָה וּמִשְׁפָּט. זאת אכן הצוואה שמצווה דוד משורר התהלים האב, את החכם מכל אדם, שלמה בנו, "וַיִּקְרְבוּ יְמֵי דָוִד לָמוּת וַיְצַו אֶת שְׁלֹמֹה בְנוֹ לֵאמֹר: אָנֹכִי הֹלֵךְ בַּדֶרֶךְ כָּל הָאָרֶץ... וְשָׁמַרְתָּ אֶת מִשְׁמֶרֶת ה' אֱלֹהֶיךָ לָלֶכֶת בִּדְרָכָיו לִשְׁמֹר חֻקֹּתָיו מִצְוֹתָיו וּמִשְׁפָּטָיו וְעֵדְוֹתָיו כַּכָּתוּב בְּתוֹרַת מֹשֶׁה..." [מלכים א', ב', א'-ג'].

אברהם, משה, דוד ושלמה יודעים, "בזמן שישראל עושין משפט וצדקה מה נאמר בהן, אוהב צדקה ומשפט [וגו'] [תהלים ל"ג, ה'], ובזמן שאין ישראל עושין משפט וצדקה מה נאמר בהן, ותהי האמת נעדרת" [ישעיה נ"ט, ט"ו]. חז"ל מפרשים לא כי האמת נעדרת משמע אינה קיימת, אלא נעשית עדרים-עדרים והולכת לה, ולהיכן, הם שואלים, היא הולכת? למדבר היא הולכת ויושבת שם עדרים-עדרים, כתות-כתות, כל כת ואמת שלה, כל כת ושבועה שלה, כי באין מורשה של חוק ומשפט לקהילת יעקב, אין קהילה, אין עם, אלא כל אלים הולך למדבר עם אמת שלו [על-פי סנהדרין דף צ"ז עמוד א'].

"וְאַתָּה תְּצַוֶּה" שבפרשתנו הוא גם ציווי לשעה מלשון הוראה וגם "חֻקַּת עוֹלָם לְדֹרֹתָם", ציווי מלשון צוואה. ההוראה היא להביא שמן זית זך להאיר את אוהל מועד במדבר. "וכי לאורה הוא צריך", שואלת הגמרא "אלא עדות היא לבאי עולם שהשכינה שורה בישראל" [שבת דף כ"ב עמוד ב']. עדות זאת, במשכן ובבית המקדש, היא נר מצווה של המנורה. אבל עדות למציאות השכינה בכל זמן, גם כשניטלה המנורה, היא צְדָקָה וּמִשְׁפָּט בקהילת יעקב, התורה עצמה, האור.

תאריך:  01/03/2012   |   עודכן:  01/03/2012
יצחק מאיר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בפרשת תרומה בפסוק ב' פרק כ"ה ספר שמות נאמר: "דבר אל בני ישראל ויקחו לי תרומה מאת כל איש אשר ידבנו לבו תקחו את תרומתי".
01/03/2012  |  אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
הספר "יהודים מפורסמים" (בתורה, במדע, במדיניות ובאמנות) ראה אור ב-1954 בהוצאת שמואל זימזון (הייתה פעם הוצאה כזו בתל אביב). פעם, כאשר לבר-מצוות העניקו שי לא צ'ק כי אם - ספר, או ספרים, גם אני זכיתי לקבל לבר-מצווה שלי ספרים רבים עם הקדשות. הספר "יהודים מפורסמים", בעריכת שלמה סקולסקי, הוא אחד מהם, ומונח אפוא על המדף בספרייתי כבר 56 שנה. הוא נושא בשערו את ההקדשה בכתב ידו של יהודי מפורסם מאוד: "ליוסף דב אחימאיר מוקדש ספר זה להיכנסו לעול מצוות, באהבה - מ. בגין".
01/03/2012  |  יוסי אחימאיר  |   מאמרים
בימים אלה יהודים בכל העולם מציינים עשרים שנים לפטירתו של מנחם בגין. מנהיג דגול, שהיה ישר-דרך ואמיץ לב, שילוב מופלא של חוטי פלדה ומשי. יהודי ענק שאת כל חייו, מגיל צעיר, הקדיש לרעיון שיבת ציון, לחידוש קוממיות עם ישראל בארצו, למאבק על דמותה החברתית ולהנחלת צביונה הערכי של ישראל. מנהיג יהודי שנולד בבריסק הרחוקה בימי מלחמת העולם הראשונה ומצא את מנוחתו בהר הזיתים בירושלים, בירתה של מדינת ישראל העצמאית, סמוך לקבריהם של עולי הגרדום מאיר פיינשטיין ומשה ברזני הי"ד.
01/03/2012  |  חיים שיין  |   מאמרים
"אני רואה בשרון וברפול אחראים לאלף קברים של בחורים צעירים וזה לא מרפה ממני . אלה הם הרוגי חינם"1. אלה הם דבריו של תת-אלוף ((מיל.)) מורדכי ציפורי, שהיה גם שר התקשורת מטעם ה"ליכוד" בממשלת בגין בתקופת מלחמת לבנון הראשונה . אלה הם דבריו של איש האצ"ל, מגולי האצ"ל באריתריאה ואיש תנועת "החרות" משחר נעוריו.
01/03/2012  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
כולנו משתאים לנוכח האדישות הפוקדת את אומות העולם מול איומי הטירוף העומד עלינו לכלותינו. כולנו תמהים איך זה שגם הנאורות שבאומות משכנעות את עצמן, ומנסות גם אותנו, כי לא צריך להתרגש יתר על המידה, ו'הכל דיבורים' בלבד. התשובה היא: זו הגדרת ה'עמלקיות' במירָעָה! והיא כוללת את העמידה מנגד
01/03/2012  |  הרב ישראל רוזן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
קל וחומר ממכבי חיפה והפועל תל אביב    הדחיינות של נתניהו והרס משרד החוץ    התנ"ך נגד הרב יצחק יוסף    ההפקרות והטמטום של יצחק גולדקנופף    וכרגיל - איתמר בן-גביר
דן מרגלית
דן מרגלית
אם למרות הכל עסקת החטופים לא תצא לפועל - האם בני גנץ יפרוש?    האם ביבי יודח?    זה סוף שלטון הליכוד?
חיים רמון
חיים רמון  |  
כל עוד אנשים כמו יעלון, משת"פים נאמנים מיל' של נתניהו, הם מראשי מבקריו, כאשר ברור שהשנאה האישית שלהם לנתניהו היא המוטיב המרכזי ביסוד ביקורתם, נתניהו יכול לישון בשקט
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il