|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון

פסח תשע"ב

גאולה - מציאות או דמיון?

בשמירת השבת מעיד יהודי על עצמו שהוא מאמין באמונה שלמה שהקב"ה ברא את העולם בשישה ימים ושבת ביום השביעי, ובו-זמנית הוא גם פועל בנפשו את יציאת מצרים, את היציאה מהשיעבוד לענייני היומיום שמלווים אותו ואף טורדים את שלוות נפשו בששת ימי המעשה. בשבת, כל יהודי הוא בן-חורין בשלמות
06/04/2012  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות

כבר כמה שבועות שהח"מ מתרכז ברשימה השבועית בהתבוננות רעיונית ונמנע מהתייחסות לאקטואליה; כאילו לא נוגעים לו הטילים וכיפת הברזל בדרום הארץ, הבג"ץ על מגרון ובית המכפלה בחברון, אם להזכיר רק חלק מן האירועים שהזינו את כותרות כלי התקשורת בשבועות האחרונים. לא בטוח שיש לי הסבר טוב להימנעות הזאת, אבל העובדה היא שלאורך כל התקופה, כמעט כרגיל יש לומר, שוב ושוב בלטו לעיניי החשיבה השטחית של הפרשנים למיניהם וחוסר ההתאמה של דבריהם למציאות. באופן כללי נוצר אצלי הרושם שהם חיים בעולם וירטואלי, מנותקים מהמציאות לגמרי. וכמובן, זה לא רק הפרשנים; כי לא נראה שהפוליטיקאים והמשפטנים מחוברים למציאות יותר מהפרשנים, על פניו נראה אפילו שמתקיימת ביניהם הזנה הדדית מושלמת, הדדיות שנראית כאילו היא טובה להם אבל רעה מאוד לעם ישראל ואפילו למדינת ישראל.

גם כעת אני מעדיף להתרכז בהתבוננות במסר העכשווי של חג הפסח, אבל לא נכון להשאיר את האמירה דלעיל מרחפת, בלי הסבר מהו אותו עולם וירטואלי ומהי המציאות שממנה מתעלמים. לכן אנסה להסביר בקיצור נמרץ: כמו שהסברנו הרבה פעמים, עיקר עניינו של חג הפסח הוא היציאה ממצרים, שחרור ממיצרי המחשבה ומהרגלי ההתנהגות. יציאה לחירות מאלה, פירושה יציאה מהמסגרת המוכרת והנוחה לי ובמקום זה אימוץ סגנון חשיבה שמחוץ לקופסה. והדרך להגיע לכך היא דרך הביקורת העצמית האמיתית, הנוקבת. ביקורת כזאת, שמטבעה היא מלווה בהסתכלות על עצמי מהצד, יש סיכוי שתביא אותי לזהות את הסיבה, את המניע הראשוני למסובב, למה שקורה כיום. ורק כשמגיעים לזיהוי כזה, נוצר סיכוי סביר שלא יחזרו על אותה שגיאה פעם נוספת.

אפשר לומר שזהו הרעיון של בדיקת חמץ וביעורו לפני חג הפסח, שכן תוכנה הפנימי של המצווה הזאת הוא הביקורת העצמית כנ"ל. כמובן, המצווה היא לבער את החמץ פיזית, אבל זו המעטפת, שכמובן היא חיונית מאוד כשלעצמה, בעוד פנימיות המצווה היא כנ"ל, ביקורת עצמית נוקבת שתכליתה היא ביעור כל פירור של חמץ מהנפש. כידוע, חמץ זה בצק שתפח מעבר למימדיו הראשוניים, הטבעיים. מצה עשויה מבצק שלא תפח, שנותר מצומק כשהיה מלכתחילה. בפנימיות, החמץ הוא כל התוספות המיותרות והמזיקות שנדבקו אלינו או שאימצנו לעצמנו, כגון הרגלי חשיבה והתנהגות שבהם האני שלי הוא במרכז. המצה היא אנחנו כפי שאנחנו, בלי שום תוספות של אגו וחישובי אינטרסים.

אדם שהוא מצה בתודעתו, יש סיכוי שיידע לזהות נכונה את המציאות ואת מה שהוביל להתהוותה. הוא ידע לזהות תהליכים, להצביע על סיבה ומסובב, לא רק לאחר שנתחוללו אלא גם בזמן אמת ואפילו בטרם נתחוללו. כלומר, יש סיכוי סביר שיידע לצפות מראש, לעתיד, תוצאות של מהלכים שננקטים היום. אבל האמת היא שלא את זה אנחנו מבקשים, אנחנו לא תמימים עד כדי כך. האמת היא שאנחנו מבקשים רק שיביטו במציאות העכשווית, במסובב, ויהיו מסוגלים להצביע על הסיבה, על ההנעה הראשונית לאותו תהליך שמתחולל היום. ואם לא על ההנעה הראשונית, לפחות על ההנעה המשנית, או על זו שבאה אחריה. אבל שום דבר מכל זה לא קורה, במקום זה ממשיכים לצפות במציאות באמצעות משקפיים ורודים ולחתור לשלום שלעולם לא יתממש.

ובדרך לאותו שלום, המהלכים שהם נוקטים מרחיקים אותם (ואותנו) מהשלום יותר ויותר. והכוונה היא לכל המהלכים. כי לכל מהלכיהם יש מאפיין קבוע, ניסיון לרצות את הצד השני, את הפרטנר ל"שלום" שלעולם לא יהיה, או לפחות לרצות את האוחזים בדת השלום מבית. האם יש צורך לפרט? די לראות את הכותרת הראשית באחד מאתרי החדשות בשעת כתיבת שורות אלו: "יותר מעשר חוליות טרור נחשפו בסיני" כדי להבין עד כמה אנחנו רחוקים מהשלום שהיינו בטוחים ש-לפחות באגף הדרומי, הוא כבר פה. וכאמור, מה שמרחיק מאתנו את השלום האמיתי הוא עצם החתירה שלנו לשלום. שהרי לפני יותר משלושים שנה חתם ראש הממשלה דאז על הסכם שלום עם הגדולה והחזקה במדינות ערב ואחר-כך הכריז משהו בסגנון: הבאתי שלום על ישראל. גם בשנים שחלפו לא באמת היה שלום, אבל עכשיו זה מידרדר לסף מלחמה ובגלוי.

יציאה משיעבוד לגאולה

אם נסכם את האמור עד כאן, הרי שהבעיה שלנו נובעת מקבעונות חשיבתיים והתנהגותיים. פעם קראו לזה קונספציה, אבל בעברית זה בדיוק קבעון חשיבתי. הגיע הזמן להשתחרר מאותם קבעונות ולו רק כדי להיחלץ סוף-סוף מהמצוקות המלוות אותנו כל הזמן. וחג הפסח, המכונה גם זמן חירותנו, מציע לנו הזדמנות לשחרור כזה, לצאת מהשיעבוד אל החירות. ומדובר בשיעבוד כפשוטו ובחירות כפשוטה, שהרי מי שנעול בקבעונות חשיבתיים ו/או התנהגותיים, הריהו פשוט משועבד להם. לעומת זאת, אדם המשוחרר מקבעונות כאלה, כלומר הוא בן-חורין, חשיבתו חופשית וגמישה וגם התנהגותו כפופה להנחיות של אותה חשיבה חופשית. אדם כזה, יזהה את המצב האמיתי בסביבתו הקרובה וגם יזהה בדייקנות את מצבו האישי ביחס למצב הסביבתי. ממילא הוא לא יזהה הסתה למלחמה כחתירה לשלום ואל האחים הוא לא יתייחס כאל אויבים.

חג הפסח נחוג לזכר יציאת מצרים. כשיוצאים, או מוציאים חפץ כלשהו ממקום למקום, לא חל שום שינוי במי או בעצם שיצא, הוא נשאר אותו דבר בדיוק, רק המיקום שלו השתנה, אבל המיקום הזה הוא משמעותי מאוד, כי פירושו שהחפץ עבר מרשות אחת לרשות אחרת. זו הסיבה שהוצאה מרשות היחיד לרשות הרבים או להפך, אסורה בשבת מן התורה, למרות שבחפץ עצמו לא נתחולל שום שינוי. שהרי האיסור הזה הוא חריג ביחס לשאר איסורי המלאכה בשבת, שבהם האיסור הוא לעשות שינוי בגוף החפץ. היציאה שלנו ממצרים, לא חוללה בנו שום שינוי חיצוני, היא רק העבירה אותנו מהרשות של פרעה, מהשיעבוד שלו, מהקיבעון החשיבתי שגרס כי אין שום דרך להשתחרר משיעבוד מצרים, משם יצאנו ועברנו לרשותו של הקב"ה, לחירות חשיבתית.

אמנם יציאת מצרים הייתה יציאה פיזית מאזור גיאוגרפי אחד למשנהו, אבל, וזה רעיון פשוט לגמרי, עיקרה הוא היציאה משיעבוד לגאולה. והרי ברור שהיציאה הזאת, משיעבוד לגאולה, אפשרית גם בלי שום שינוי גיאוגרפי במיקומו של היוצא. והראיה היא שעבד עשוי להשתחרר משיעבודו ולצאת לחירות מלאה בעודו מצוי במקום בו היה משועבד. כלומר, חירות ו/או שיעבוד זה עניין שבעיקרו הוא תודעתי ואינו כפוף למגבלות של מקום וזמן. כך, שבט לוי היו בני חורין גם במצרים של פרעה; כי מלכתחילה הם סירבו לאמץ לעצמם את החשיבה הפרעונית ועל כן נשארו בני-חורין גם כאשר אחיהם כולם הפכו לעבדים.

יציאת מצרים שבתית

והפיסקה האחרונה נוגעת בעיקר לקביעות של שנה זו, שבה חל יום יציאת מצרים בשבת. שהרי לכאורה, בשבת אסורה ההוצאה מרשות לרשות, אז איך הקב"ה מוציא אותנו מרשות פרעה ומעביר אותנו לרשותו בשבת? אלא שכנ"ל, ההוצאה הזאת מתחוללת במימד התודעתי ועל כך אין שום הגבלה בשבת. ואדרבה, השבת עצמה, כל שבת, מעבר להיותה זכר למעשה בראשית, היא גם זכר ליציאת מצרים. כלומר, בשמירת השבת מעיד יהודי על עצמו שהוא מאמין באמונה שלמה שהקב"ה ברא את העולם בשישה ימים ושבת ביום השביעי, ובו-זמנית הוא גם פועל בנפשו את יציאת מצרים, את היציאה מהשיעבוד לענייני היומיום שמלווים אותו ואף טורדים את שלוות נפשו בששת ימי המעשה. בשבת, כל יהודי הוא בן-חורין בשלמות, בלי שום בלבולים של מְצָרֵי ומצוקות היומיום.

יציאת מצרים נתפסת כיציאה במימד האופקי, אומר מורנו הרב גינזבורג שליט"א, ממצרים לים סוף, משם להר סיני וכו', עד הכניסה לארץ ישראל. אבל במימד הפנימי, יציאת מצרים שבתית, כזו שיש לנו השנה, היא יציאה מלמטה למעלה, הקב"ה מוציא אותנו מהמציאות הנחותה של מצרים, מרומם אותנו מעל למציאות הגלויה ומקרב אותנו אליו, למעלה-למעלה. וזו ההזדמנות שלנו; בדרך אפשר עכ"פ, קרוב לומר שהמכות הכואבות שנחתו עלינו לאחרונה ממש, דווקא בימי השמחה שבין גאולת פורים לגאולת פסח, והרעות החולות שמלוות אותנו כבר שנים וכעת נחשפו, הכל נועד לעורר אותנו לאותה התעלות אינסופית של יציאת מצרים בשבת דווקא. הכל קורא לנו לתפוס את ההזדמנות שמציעה לנו הקביעות של שנה זו, שיום ראשון של חג הפסח חל בשבת, להשתחרר מהקבעונות החשיבתיים, מהחשיבה הגלותית ולצאת מיד ממש אל הגאולה האמיתית והשלמה שתבוא על-ידי משיח צדקנו.

תאריך:  06/04/2012   |   עודכן:  06/04/2012
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
גאולה - מציאות או דמיון?
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יפה אבולעפיה
8/04/12 12:49
2
הניה
9/04/12 11:41
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קורה לפעמים שאתה פותח עיתון, ופתאום כותרת נותנת לך בוקס לפנים. זה בדיוק מה שהרגשתי, כשחילצתי את מעריב (2.4.12) משקית הניילון. מתחת ללוגו קראנו: "אם עשינו משהו לא תקין, זה היה בתמימות". ליד הציטוט הזה, תמונה של שולה זקן. "אם עשינו", הכוונה, היא והבוס שלה לשעבר, הנאשם בפלילים, אהוד אולמרט. בפסקה אחרת מהראיון קראנו כמה מילים על ערך אחד מסולם הערכים שלה: סלידתה ממלשינות, שזה במילים פשוטות - אין לי כוונה לספר את מה שאני יודעת על אהוד.
06/04/2012  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
רבן גמליאל אישר לנו לצאת ידי חובתנו באמירת "פסח, מצה ומרור". ומה אם נרצה הפעם שלא לצאת ידי חובתנו, אלא לדעת מה באמת נשתנה הלילה הזה מכל הלילות? יהיו מי שיזכירו לנו את מלאת 10 שנים לפיגוע במלון פארק. ויהיו מי שישאלו מה אנו נדרשים לעשות כדי למנוע את הפיגוע הבא? כאשר נשאל את 4 הקושיות, נדבר על 4 הבנים, נשיר על 4 האימהות, נקדיש רגע אחד קטן למען הדורות הבאים ונעצור את השילוש הלא קדוש של "שטח, מצע וטרור"
06/04/2012  |  דן אלון  |   מאמרים
מיטב המחזאים האמריקנים בני-זמננו שאת מחזותיהם העלו בהבימה בעשור האחרון, לעולם לא קיבלו את הכסף המגיע להם עבור שימוש במחזותיהם בעברית על במות התיאטרון הלאומי. ניל סיימון היהודי ואחד המחזאים המצליחים בעולם, שהמחזה שלו "נערי הזהב" מוצג לסירוגין בהבימה עשר שנים, שחייבים לו בהבימה למעלה ממאה אלף דולר, חושב שהבימה מביישת כל יהודי באשר הוא. אנחנו מתביישים וגם יותר מזה.
06/04/2012  |  שולמית קיסרי  |   מאמרים
דומה שאין זה מקרה שמשרד המשפטים בחר להפיץ את תזכיר חוק יסוד החקיקה ביום ובשעה שמקטינים את הסיכוי שיחטוף ביקורת בגללו: ביום חמישי בערב, רגע לפני ערב פסח וחופשה בת עשרה ימים, כאשר המועד האחרון להגיב על החוק הוא 3.5.12. המשרד יודע היטב, שרבים יתנפלו עליו ויאשימו אותו בפגיעה בשלטון החוק - גם אם ההתנפלות תהיה ממש לא מוצדקת.
06/04/2012  |  איתמר לוין  |   מאמרים
להגדה יש ארבע קושיות, אנחנו בחרנו שש מתוך הרבות המנקרות בעולמנו: מדוע אנו עדים בפסח לחומרות הזויות? האם השופטת בש קראה את מה שכתבה? כמה זמן לוקח לסודות לדלוף מצה"ל? מאיפה יודעת חברת AIG שיש לי משכנתה? מה יהיה דינם של הפורעים מפתח תקוה? ומתי תושלם כיכר התרבות בתל אביב?
05/04/2012  |  איתמר לוין  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   חגים ומועדים  
כוננות מוגברת לקראת חג הפסח  /  איציק וולף
אובמה מברך לפסח: יציאת מצרים נתנה השראה  /  עופר וולפסון
גידול במכירות הפרחים בפסח 2012  /  עופר וולפסון
טיול של פסח לפטרה  /  ראובן לייב
שלושה שירים בבית 'זָהֳרי חַמָה'  /  הרצל חקק
"הא לחמא עניא"  /  איתן קלינסקי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
[צילום: עבדלל כרים חנה/AP]
עו"ד יוסף פנדריך
פסק דין מוסכם משלב שני יסודות - הסכם ופסק הדין שאישר אותו. אם ההסכם לא חוקי גם פסק הדין איננו חוקי
רון בריימן
רון בריימן
"ידידתנו הגדולה" עושה זאת שוב. שוב היא גוזלת ממדינת ישראל ומעם ישראל את הניצחון על אויב תוקפני. כך היא נהגה ונוהגת בכל מלחמות ישראל ב-76 שנות "עצמאותנו"(?). שוב היא נוהגת בישראל כפ...
דרור אידר
דרור אידר
המכות שספגנו בגולה גרמו לפירוק החברה ליחידיה, לעומת זאת המלחמות והמכות בארץ גרמו לגיבושם של היחידים לעם    על משמעותו ההיסטורית של הקמת כוח מגן עברי לאור המלחמה הנוכחית
דרור גרין
דרור גרין
מזאי אינו מתאר את החייל הרוצח את קורבנותיו כמי שמייצג את הרוע המוחלט, אלא כמי שנקלע, מרצון או שלא מרצון, כמו קורבנותיו, לסצינה שבה עליו לשחק תפקיד
אפרי הלפרין
אפרי הלפרין
בחוסר שיקול דעת קיצוני דחף שר המשפטים לביטול עילת הסבירות מבלי שהמציא לנו תחליף שימלא את החסר    אני מניח שנשוב לעניין הזה בעתיד אך מנקודת מבט אחרת    מחובתנו לצמצם בהסכמה את אי-הווד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il