|   15:07:40
  ציפי לידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
קבוצת ירדן
האם ניתן לקיים צוואה על בסיס העתק הצוואה?

פרשת אחרי מות-קדושים

ארץ בריאה בגוף בריא

אפקט הפרפר: מה נלמד מהפֶּרד שטייל בתוך...הדלעת? ומה הן ההשלכות על פרשתנו? ארץ בריאה בגוף בריא - המתכוֹן לחיים מאושרים על כל אלה ועוד במאמר שלפנינו
26/04/2012  |   ציפי לידר   |   מאמרים   |   תגובות
אשכולות הענבים בתקופת המקרא נישאו ע"י ארבעה אנשים [צילום: AP]

המדריך האולטימטיבי

'אדם אחד משתעל, וכל הארץ חוטפת שפעת'. זהו למעשה המֶסֶר שמשקף סיום הפרשה בסוגיית ההקפדה על טהרת המשפחה. "ולא תקיא הארץ אתכם בטמאכם אותה". לפנינו אפקט הפרפר, המונח ביסוד חוק האקולוגיה הרוחנית, המלמד על הזיקה הרוחנית - פיסית שקיימת בין האדם לסביבתו.

כפי שראינו, ספר ויקרא הוא המדריך האולטימטיבי לחיי טהרה וקדושה בכל מקום. אחרי קדושת הפה, וההקפדה על האוכל הכשר הנכנס בשעריו, שבפרשת שמיני, ושמירת הלשון ותרבות הדיבור, היוצא ממנו, העומדות במרכזן של פרשות תזריע-מצורע - מעלה פרשתנו על סדר היום את נושא טהרת הגוף והמשפחה.

מעֵבר לתפיסה גופנפש, שעליה מצביעים הפסיכולוגים, מצביעה התורה על הזיקה הטבעית הקיימת בין המישור הפיסי למישור הרוחני. על-פי התפיסה ההוליסטית זיהום החטא משפיע על זיהום הגוף, זיהום הסביבה והבריאה כולה. החטא משפיע על בריחת האוזון וההתכלות האורגנית של הסביבה.

כבר לפני אלפי שנים מגלה התורה, כי ההתפתחות הסביבתית היא פונקציה של הרמה הרוחנית. כל מצווה משדרת אנרגיה חיובית לסביבה, וכל עבירה משדרת אנרגיה שלילית.

ההנחה היא כי הגוף המחובר לנשמה הוא טהור ביסודו, ורק החטא משחית אותו ואת סביבתו. התוצאה מתרחבת מן המעגל הגופני הקרוב אל מעגל הארץ כולה. ארץ ישראל הקדושה אינה סובלת חטאים, המזהמים את סביבתה. החטאים, כפי שמלמדת ההיסטוריה העגומה, גורמים לגלוּת. כדי לפלוט את החטאים, הגורמים לטומאה, הארץ פולטת את החוטאים ומרחיקה אותם ממנה.

מדד הצמח

חכמינו ראו אפוא בהתפתחות הצמחים בארץ ישראל ובאיכותם את המדד למצבם הרוחני של היהודים ולירידת הדורות. וכך התַּנאים חזו את חורבנה ההדרגתי. ואומנם בתקופת המקרא הענבים בארץ היו כל כך גדולים, עד כי כל אשכול נאלצו לשאת לא פחות מארבעה (!) אנשים, כפי שהיה לפני חטא המרגלים.

אף בימות המשיח, כשכל העם היהודי ידבק בתורה וישמור מצוות, והעמים הרשעים יושמדו מן העולם, מציינים חז"ל שכל שיבולת חיטה תהיה בגודל כליה (שמעתם נכון), ואפילו עצי סרק יניבו פירות! כך גם מספרת הגמרא, כי לשנה אחת ירדו תַּנאים לשדה וראו דלעת ענקית, עד כדי כך שפֶּרד היה יכול לטייל בתוכה. ואכן כשראו את הדלעת מרחוק סברו שהיא...פרד! מכאן הסיקו שהיהודים הם ברמה רוחנית טובה ומקיימים מצוות כהלכה. לשנה הבאה ירדו לשדה, וגילו שהירקות הצטמקו, וכי הדלעת לא יכלה עוד להכיל את פרדם. מכאן הסיקו על ירידת הדור, וכי היהודים אינם הולכים די בדרכה של תורה.

אולם הדרגה הנמוכה ביותר, כפי שמצביעה פרשתנו, היא טומאת הארץ, בעקבות אי-שמירת הלכות טהרה, מצב המחייב כאמור גלות. קיים אפוא קשר אורגני בין המעשה האנושי לרמה הפיסית של האדם וסביבתו הקרובה והרחוקה. התורה מניחה את היסוד לתפישה של גמול אורגני - שכר ועונש טבעיים כפונקציה של המעשה. ואכן, הנביא ישעיהו כבר הצביע על כך, כי "מהרסייך ומחריבייך ממך יצאו" וכי העונש הוא תוצאה טבעית של המעשה.

קידוש החיים בכל המישורים האישיים, החברתיים והרוחניים על-ידי דבקות בתורה, בהוראות ההפעלה המנצחות שלה, הוא מתכוֹן בדוּק לחיים בריאים ומאושרים. רק על-ידי פרישה מטריפות ומחיים מתירניים נגיע אל הקדושה המיוחלת המשתקפת בפרשת 'קדושים תהיו' ובסדרת עשרת הדיברות הנשנית בה.

תחת גפנו

"אם בחוקותי תלכו ואת מצוותי תשמורו", מבטיחה התורה בסיום החומש, תהיה הארץ גשומה ופוריה והשלום ישכון בה. ואומנם, בימי שלמה המלך כשכל העם היה שומר מצוות, שרר מצב אידיאלי בארץ. כפונקציה של המצב הדתי חי העולם הרוחני בשלום ובהרמוניה עם העולם הפיסי. עקב כך נהנו היהודים בתקופת שלמה משלווה פסטורלית, משגשוג חקלאי ומשלום. לא היו מלחמות כלל, והם זכו לשבת "איש תחת גפנו ותחת תאנתו" על האדמה הפוריה. המצב הביטחוני והכלכלי היה מושלם, ממש התגשמות חלום כל הדורות.

חוק התורה

הזהות בין חוק הטבע לחוק התורה והזיקה ההדדית ביניהם באה לידי ביטוי גם בפסוק בנביאים: "אם לא בריתי אותם חוקות שמים וארץ לא שמתי". המילה 'אם' בפסוק זה היא לא רק מילת תנאי, אלא גם מילת שבועה. האנלוגיה בין שני חלקי הפסוק מצביעה על כך שברית התורה היא חוק נצחי, בדומה לחוקי הטבע ומחזוריותו. כשם שאי-אפשר להתכחש לחוקי הטבע, כך אי-אפשר להתכחש לחוקי התורה. התורה היא תורשתית, וטבועה בדנ"א היהודי והיא חלק בלתי נפרד מהגֶנים הלאומיים שלנו. מורשת התורה עוברת בתורשה מדור לדור, מאב לבן ומאם לבנה (וכמובן לבָנות החסודות). הנשמה היהודית היא בריאת-על, במחלקה הראשונה של הבריאה, מֵעֵבֶר לפקולטה של דומם, צומח, חי ומדַבר. דרווין, אבי תורת הקוֹפים, לא השכיל לחזות את המוטציה היהודית הייחודית הזאת בכל העולם. הקב"ה, אומרים חז"ל, הסתכל בתורה וברא את העולם. התורה היא אפוא מודל הבריאה, שעל-פי תבניתה ברא ה' את עולמו. מוסר התורה הוא הבסיס לקיום העולם.

שבת שלום!

תאריך:  26/04/2012   |   עודכן:  26/04/2012
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הערצה לעבודה, להתקיים בכבוד מהעבודה, ראיית העבודה כנכס ערכי וקיומי היוצר את הונה ואונה של החברה מלווה את ספרות ההלכה. אפילו הערך העליון של לימוד תורה, ערכו בא לידי ביטוי רק אם הוא מתקיים על תשתית של קיום מעבודה.
26/04/2012  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
עכשיו, כדי לנסות ולמזער את הנזקים, חייבת ישראל לחזור לימות "חומה ומגדל", או אחורה יותר, לימי שלוט הטורקים כאן, ולבנות בתים ולהעמיד גדרות, כי כך, ורק כך, ייקבעו גבולות המדינה העברית, אליבא דמשנתם של פינסקר, אחד העם וגדולי הציונות.
26/04/2012  |  עליס בליטנטל  |   מאמרים
חושבים תמיד שיש לישראל ולעולם בעיות טרור? חישבו פעם נוספת. חושבים שהבעיות בחברה הן בעיות קיום כי יש גורמים הרוצים לחסל אתכם? חישבו פעם נוספת ונסו להסתכל במבט מקיף הכולל גם בעיות ביטחון, אבל בעיקר הקשר שלהן ליצירת חברה "צודקת" בעיני מעטים אבל הם הקומץ של השולטים ונבחרים מקושרים עשירים ומושחתים. והרוב? שישא בנטל, ושיודה שהוא חי בחברה מערבית, הוא לפחות יכול להביע דעתו ומזלו שאיננו חי בחברה הסורית לדוגמה, כי שם הוא כבר לבטח היה מחוסל גם פיסית!
26/04/2012  |  איתי יהל  |   מאמרים
אני ריאלי, עם עיניים פקוחות, וממש לא איכפת לי אם מי שלא מבין את המציאות בה הוא חי – יתייפייף ו"יסביר" לי שאני אנטי, שונא טוב וסולד משמחה. בעיקרון, אני דווקא בעד חגיגות ופטריוטיזם... אבל לא כשזה אינפנטיליזם.
26/04/2012  |  נסים גבאי  |   מאמרים
עכשיו אני אעשה משהו שלא מקובל לעשות, משהו שאולי לא יסתדר לכם ואתם לא מצפים לשמוע, בטח לא ממני ובטח לא ביום העצמאות, ובכל זאת אני אעשה את הדבר הבלתי-פופולרי הזה: אני אקרא לחזק את הכנסת. אני יודע במה אני מסתכן. הרי התואר "חבר כנסת" הוא כבר מזמן כמעט כינוי גנאי. מילה נרדפת לרמאי, שקרן, גנב, נהנתן... אבל אני אצא לחיזוק הכנסת, כי היא עצמאותנו האמיתית, יסוד חירותנו, וההתקפה עליה היא ספינת הדגל של המלחמה בדמוקרטיה הישראלית, ומובילה לסוג של פאשיזם.
26/04/2012  |  ניצן הורוביץ  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק ליסק
רבקה שפק ליסק
ההתעלמות של הרבנים החרדים מקורבנם של הלא-חרדים במלחמה, בני משפחותיהם, ההורים, האלמנות והיתומים היא מנוגדת לערך חשוב ביהדות: "ישראל ערבין זה לזה"
דרור אידר
דרור אידר
למרות הקשיים ומורכבות המצב חובה לראות את התמונה הרחבה ולהודות על נס התקומה המדינית ועל היכולת להגן על עצמנו    על שמחה בזמנים קשים ועל ה"אף-על-פי-כן" המפורסם של ברנר. טובה הארץ מאוד...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
תפקודה הלקוי של צרפת בכלל ושל הצבא הצרפתי בפרט בתחילת מלחמת העולם השנייה; לאנשי צבא בכירים אין כישורים לפתח קונספציות ולקרוא את הכתובות על הקיר; דמיון בין התפתחויות ומגמות ב-1940, ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il