|   15:07:40
  דן אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

חוסנו של חוסני ונתיני נתניהו

שני מנהיגים יצאו לדרך השלום, סאדאת ובגין. שני אסטרטגים גדולים הלכו, ואת מקומם ירשו שני טקטיקנים קטנים. מובארק הפסיד את הקרב לאחים המוסלמים. נתניהו שעודו מושל בישראל מוסר את הגה השלטון לאחים היהודים בעודו אוחז בהגה. נתיני נתניהו, בוקר טוב. נתיני נתניהו שוב עובדים בשירות הפרעונים. תזרקו את המצות ואת ההגדות, חג הפסח מבוטל
20/06/2012  |   דן אלון   |   מאמרים   |   תגובות
מובארק. לא איש של חזון [צילום: AP]


חוסנו של חוסני

מנהיגים ללא שיעור קומה
חוסני מובארק לא היה מנהיג בשיעור הקומה של אנואר אל-סאדאת, הוא לא היה איש חזון ולא ראה את השלום כיעד עיקרי אלא כאמצעי. ממש כמו מקבילו הישראלי שמתיימר להחליף את מנחם בגין ז"ל, גם נתניהו אינו מנהיג בעל שיעור קומה של איש חזון ומתייחס לתהליך השלום ככלי פונקציונלי לתחזוק שלטונו

במשך 28 שנים, מאז נרצח נשיאה הקודם של מצרים, אנואר אל-סאדאת, שלט מוחמד חוסני סיד אבראהים מובארק על מצרים, לאחר שניצח בארבע מערכות בחירות רצופות, וזכה באמון העם כמועמד יחיד לנשיאות. וכמו בהרבה דיקטטורות, השליט נבחר כמעט באופן אוטומטי, לאחר שאיש אינו מעז להציג מועמדות מולו, בין אם משום שהצבת מועמדות כזו עלולה לעלות למועמד המתמודד ביוקר, ובין משום שהתמודדות כזו היא למעשה חסרת סיכוי. נחזור בהמשך להתמודדות חסרת הסיכוי בהקשר לתודעה הציבורית הישראלית לפיה ביבי יהיה גם ראש הממשלה הבא של ישראל. נתיני נתניהו רוצים את מה שרצו נתיניו של חוסני עד מהפכת ינואר 2011.

חוסני החליף את האיש עם המקטרת. זה שירד מכבש המטוס הנשיאותי של מצרים בשדה התעופה בן-גוריון, וגרם לכולנו להחסיר פעימה. לימים ישיר דייוויד ברוזה את "הנה בא נשיא מצרים, איך שמחנו לקראתו, פירמידות בעיניים ושלום במקטרתו".

חוסני מובארק לא היה מנהיג בשיעור הקומה של אנואר אל-סאדאת, הוא לא היה איש חזון ולא ראה את השלום כיעד עיקרי אלא כאמצעי. ממש כמו מקבילו הישראלי שמתיימר להחליף את מנחם בגין ז"ל, גם נתניהו אינו מנהיג בעל שיעור קומה של איש חזון ומתייחס לתהליך השלום ככלי פונקציונלי לתחזוק שלטונו. סאדאת ובגין הלכו, ושני העמים קיבלו תחליפי מנהיגים. צל הרים כהרים.

אך חוסני זיהה את המכשול העיקרי של מצרים בדמות בורות והעוני של המשאב האנושי של האומה הערבית הזו, והוא זיהה את החלל שלתוכו ביקשה תנועת האחים המוסלמים להיכנס ולנצל. במשך כמעט שלושים שנה הוא חסם את הניצול הציני של הבורות והעוני בחסות הדת, וסיכל את ניסיונות התנועה האיסלאמית לנצל את החולשה הסוציואקונומית של השכבות הנמוכות (שהן 90% מאוכלוסיית מצרים), וחסם את דרכן לתרגם את העוני לכוח אלקטוראלי.

חוסני מובארק שגה כאשר נתן לתאוות הבצע הפרטית שלו להאפיל על חשיבתו (איש חזון הוא לא היה מלכתחילה כאמור), והעסקות האפלות שרקח עם בכירים בשלטון הישראלי בנוגע לגז המצרי, לצד הניסיון למנות את בנו כמחליפו. שתי טעויות אלה כבר עלו לו ביוקר. מצרים הייתה ליבו, תאוות הבצע והנפוטיזם היו בעוכריו בשלהי כהונתו. מצרים נקלחה ממנו וליבו נדם.

במכתב פתוח שהפניתי לאזרחי הרפובליקה של מצרים [כאן], ציירתי את קווי ההקבלה בין המאבק המצרי לשחרור מעבדות ועושק, לבין המאבק הישראלי שהתנהל ברחובות ישראל באותה העת. המצרים השלימו את המהפכה שלהם וכפי הנראה יהיו אלה האחים המוסלמים שיקחו את הגה השלטון.

במובן זה לפחות, אנו צריכים להודות על כך שהמהפכה הישראלית טרם הושלמה, משום שהמקבילה של האחים המוסלמים בישראל היא מהפכת האחים היהודים. אלה הם שותפיו הקואליציוניים של נתניהו, המבקשים להעלות את חוקי השריעה היהודיים מעל חוקי מדינת ישראל, ולנצל את הבערות והעוני הישראלים כמנוף אלקטורלי.

הייתי אומר שאלוהים ישמור עלינו מאלה, אבל אני לא חושב שהוא מקשיב בכלל. למיטב הבנתי, אם אלה העושים בשמו הם באמת נציגיו אז אלוהים צריך להתפטר מיד. אבל, לדעתי, לאחר שראה מה עושים בשמו אלה המתיימרים להיות עושי דברו, אלוהים פשוט הלך לחפש לו עם אחר.

עם-הבחירה אמור להיות עם-הבכורה. על כתפי הבכור מונח מערך גדול ומורכב של דוגמה אישית, אחריות ציבורית, חזון ויכולת הכלה, קבלה והכוונה לעמים אחרים, וכיו"ב. האחים היהודים של האחים המוסלמים אינם משקפים דבר מכל אלה ומכאן שאינם מהווים בכורה ואינם משקפים את עם-הבחירה. במקרה הטוב הם בסך-הכל ויתרו כבר מזמן על הבכורה לטובת כוח הבחירה האלקטורלי והמינוף הכלכלי שלו לטובת עצמם. כמעשה מובארק ושותפיו בשלטון הישראלי למעשה השוד של הגז המצרי. "אני לבן-דודי, ובן-דודי לי".

נתיני נתניהו
נתניהו. ההפך הגמור של מובארק [צילום: פלאש 90]

אין חדש תחת השמש וכמו שאנואר אל-סאדאת השאיר מאחוריו ירושה מכובדת ונעליים גדולות של מצביא ואיש חזון, כך השאיר מאחוריו שותפו של סאדאת לתהליך השלום חזון מכובד ונעליים גדולות, אליהן מנסה נתניהו להיכנס מאז החל את דרכו הפוליטית.

אך בעוד שכמו אנואר אל-סאדאת היה איש חזון ומעשה וקיבל מחליף שהיה בעיקר איש מעשה בלבד, כך גם שותפו הישראלי של אנואר אל-סאדאת למעשה השלום, וכך גם מחליפו של הישראלי. מנחם בגין היה איש חזון ומעשה. מנחם בגין חיבר מגזרים אלקטוראליים ובעזרת אריק שרון הקים וחיבר את הליכוד. לאחר המהפך של 1977 הוא קיבל על עצמו את המו"מ שהחל עם "המערך", וניאות לקיים שיחות שלום עם מצרים ולחתום על הסכם שנגד אז את כל העקרונות עליהם הכריז, לאורם חי ובזכותם נבחר. החזית המאוחדת של מפלגת חרות, עם הליברלים ואנשי חזית ארץ ישראל השלמה - חתמה על הסכם שלום והחזירה למצרים את סיני.

מחליפו של בגין, או לכל הפחות האיש הטוען לכתר המחליף, אינו מסוגל לפנות חמישה בתים מאיזה פיסטין נידח, וכדי לחתום על הסכם עם אנשי הקואליציה שלו עצמו הוא נזקק לתשלום כופר של 851 יחידות דיור כדי למלט עצמו מפחד נקמתם האלקטורלית של פייגליניסטים, נוער גבעות ושאר מרעין-בישין.

חוסני מובארק עשה במצרים את הבלתי יאמן, ובמשך כמעט שלושה עשורים הצליח לספק לאומה המצרית השכלה ומזון, כדי להדוף את הנסיונות של החזית הדתית לנצל את מצוקת הבערות והעוני לשם מינוף כוח אלקטוראלי.

בנימין נתניהו בחר בדרך ההפוכה. הוא מטפח ומגדל את ספסרי ומנצלי הבורות והעוני, מזרים מיליארדים מקופת הציבור כדמי חסות לסחטנים בחסות הדת והלאום, פורם את כל המרקם החברתי העדין לטובת שותפיו הקואליציוניים, ומנביט עוד ועוד זרעי פורענות של בורות ומצוקה, לצד זרעי טרור של לאומנות וכיבוש פורע חוק לאומי (תג-מחיר) ובינלאומי (ביזת קרקעות).

מובארק, שלא היה איש חזון אסטרטגי אך כן היה איש מעשה טקטי, בחר שלא לתת יד לניצול הבערות והעוני לצרכים אלקטוראליים, למרות שמעשה כזה יכול היה להציל את שלטונו.

נתניהו הוא ההפך הגמור של מובארק, ולא לטובה. הוא לא רק נותן יד לניצול הבורות והעוני, אלא נותן גם את ידו השנייה, ובשתי ידיו אלה הוא מוסר גם את עתידה של מדינת ישראל כמדינה מפותחת ומודרנית, לידיהן של כת דתית מחד-גיסא וכיתה לאומנית מאידך-גיסא.

שני מנהיגים יצאו לדרך השלום, סאדאת ובגין. שני אסטרטגים גדולים הלכו, ואת מקומם ירשו שני טקטיקנים קטנים. מובארק שהלך היום (?) הפסיד את הקרב לאחים המוסלמים. נתניהו שעודו מושל בישראל מוסר את הגה השלטון לאחים היהודים בעודו אוחז בהגה.

נתיני נתניהו, בוקר טוב. זה הזמן לסיים את הלילה הארוך הזה תחת שלטון חובב הטייקונים, הטקטיקן נתניהו. כי כשנגיע לכיכר התחריר שלנו, זה כבר יהיה מאוחר. האחים היהודים כבר יקחו את הגה השלטון בקלות, כמו במצרים. הייתי אומר "שאלוהים ישמור", אבל או שהוא מסרב לשמור עלינו כי הוא הכי פז"מניק כאן, או שהוא באמת כבר התייאש מלראות את עם-הבחירה בוחר שוב ושוב שלא להיות עם-בכורה ולהפוך לנתינים מצריים לאחר שהוא כבר הוציא אותנו משם לפני כמה אלפי שנים. נתיני נתניהו שוב עובדים בשירות הפרעונים. תזרקו את המצות ואת ההגדות, חג הפסח מבוטל.

תאריך:  20/06/2012   |   עודכן:  20/06/2012
דן אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חוסנו של חוסני ונתיני נתניהו
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יהירות ושמאלץ'
20/06/12 16:18
 
:(
22/06/12 10:21
2
ג'וני ביגוד
20/06/12 20:46
 
אורה תדר
21/06/12 00:15
3
ami bmd
21/06/12 06:03
4
מראה ממורקת
22/06/12 10:16
5
שוב מקשקש
23/06/12 09:29
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מי אמר שמהפכות מתרחשות רק אצל שכנינו? מה שקורה בציבור החרדי הליטאי במקומותינו, אינו פחות ממהפכה, אם כי אין בה, תודה לאל, שפיכות דמים. אבל בניגוד לשכנותינו, דווקא הכוחות המתונים, העכשוויים, הפחות פונדמנטליסטים, מסתמנים כמי שעתידים לזכות בניצחון. הכל, פרט לדם, יש בה – אלימות, גידופים, איומים, ואפילו כיבוש המעוז השמרני-מיליטנטי ושמו 'יתד נאמן'.
20/06/2012  |  מנחם רהט  |   מאמרים
נסיך הכתר הסעודי, נאיף בן עבדול עזיז, הלך לעולמו בבית חולים בז'נבה. מותו של נאיף, כבן 79, לא בא בהפתעה, שכן בשנים האחרונות היה חולה מאוד. נאיף הוכתר כנסיך הכתר רק בחודש אוקטובר 2011, לאחר מותו של הנסיך סולטן. המלך עבדאללה, במהלך מהיר שנועד למנוע חיכוכים מיותרים בצמרת ולשדר יציבות והמשכיות, מינה יורש עצר חדש בפעם השנייה בתוך תשעה חודשים.
20/06/2012  |  יואל גוז'נסקי  |   מאמרים
זהו המאמר השלישי על הממלכה הירדנית ומקומה בתסבוכת הפלשתינית: נפתח במובאה המחזירה אותנו אל פייסל אבן חוסיין, אשר מלך בדמשק שנתיים, בין 1918 ל-1920, וחתם עם חיים ויצמן על הסכם סופר-ציוני. ההסכם הזה התבטל מאליו כאשר המלך גורש מדמשק ע"י הצרפתים, שקיבלו מחבר הלאומים את המנדט על סוריה והלבנון. בכך הושם קץ לחלום המדינה הערבית ההאשמית שמרכזה בדמשק.
20/06/2012  |  אליקים העצני  |   מאמרים
פרשת "שלח לך" אקטואלית כמו העיתון היומי. משלחת סקר של 12 נכבדים נשלחת מתוך סיני לבדוק את מוראל האויב ("חזק או רפה"), את הדמוגרפיה שלו ("מעט או רב"), את טיב הארץ ("שמנה אם רזה") ואת מוכנותה הצבאית ("במחנים או במבצרים").
20/06/2012  |  אליקים העצני  |   מאמרים
בני הנוער שיוצאים לעבודה לא תמיד מודעים לזכיותיהם, ובמיוחד לא לזכויות שלהם בקשר לבטיחות בעבודה, הן מבחינת הזכויות והן מבחינת כללי העבודה הנכונים. המוסד לבטיחות ולגיהות ממליץ למעסיקים לדאוג לבטיחותם ובריאותם של בני הנוער העובדים אצלם, לא פחות מאשר דאגתם לעובדים הקבועים ולשמור על החוקים והתקנות בנושא.
19/06/2012  |  אנדרי מטיאס  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il