|   15:07:40
  מנחם רהט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

מהפכת הקטיפה

בשעה שבעולם הערבי נשפך דם על גלגלי המהפכות, מתחוללת בציבור החרדי מהפכה שקטה, שכיבושו של 'יתד נאמן' הוא רק חלק מסממניה
20/06/2012  |   מנחם רהט   |   מאמרים   |   תגובות
יתד נאמן. קו מיליטנטי חריף [צילום: פלאש 90]

עידן יוסף
מאבק השליטה ביתד נאמן עלול להוביל להשבתתו

מי אמר שמהפכות מתרחשות רק אצל שכנינו? מה שקורה בציבור החרדי הליטאי במקומותינו, אינו פחות ממהפכה, אם כי אין בה, תודה לאל, שפיכות דמים. אבל בניגוד לשכנותינו, דווקא הכוחות המתונים, העכשוויים, הפחות פונדמנטליסטים, מסתמנים כמי שעתידים לזכות בניצחון. הכל, פרט לדם, יש בה – אלימות, גידופים, איומים, ואפילו כיבוש המעוז השמרני-מיליטנטי ושמו 'יתד נאמן'.

מהפכת הקטיפה (על שם כיפות הקטיפה שמעטרות את ראשיהם, ובזכות התנהלותה השקטה), התחוללה בשל התנגשות טקטונית תת-קרקעית של שני זרמים מנוגדים. לוח טקטוני אחד, ששלט עד כה בכיפת הקטיפה, גרס כי יש להתבדל לחלוטין מן החברה הישראלית, ולהתבצר בין כתלי 'היכלי התורה'. קנאות פונדמנטליסטית, כמעט בנוסח נטורי קרתא (אבל עם חליפה ועניבה). אפילו אִם הקנאות המתבדלת הזו, כופה על הציבור חיי עוני ודוחק ומחירים כבדים אחרים.

מולו נע לוח טקטוני אחר, שגרס כי לא ייתכן, ממש לא, שכולם, אבל כולם, יהיו גאונים ועילויים ברמות שיתירו להם, הלכתית ומעשית, להמית עצמם באוהלה של תורה ולהטיל עול פרנסתם על הכלל. ועל כן עדיף שה'גאונים' למחצה ולשליש ולרביע, ירכשו מקצוע מכובד ויפרנסו, מנהג 'בעלי בתים', את משפחותיהם, מבלי להתנתק מעולם התורה חלילה, ולא יבזבזו משאבים על חשבון המוכשרים באמת.

במשך שנים הובילו ראשי ה'יתד', העורך נתי גרוסמן והמנכ"ל יעקב לָבין, קו מיליטנטי חריף כנגד כל שביב רעיון שחורג ולוּ במשהו מסיסמאות 'פך השמן הטהור' ו'ההשקפה הטהורה'. הם המציאו למען כל מי שחושב אחרת, את הביטוי הקנטרני 'חרדים חדשים'. המדהים הוא, שדווקא הקו שלהם, ביטא חרדיות חדשה: בכל הדורות שקדמו להם, יצאו בני תורה לעבודה, ולא הטילו עצמם על קופת הציבור. חבל שהם לא שאלו כיצד נהגו הוריהם וסביהם וזקניהם. אבל בחברה החרדית העצבנית, שאימצה את הכלל 'חדש אסור מן התורה' (שאף הוא, כמה אירוני, די חדש) מהווה מונח קנטרני זה, סוג של גידוף שאין למטה הימנו.

עוינותם אומנותם
הרב שטיינמן. מתון ומציאותי [שוקי לרר]

חזית התקפה רחבה
רבנים וראשי ישיבות הושפלו כשלשמם הוצמדו תארים נחותי-דרגה ולפעמים הוצגו ללא התואר רב כלל; שס וחב"ד זכו ליחס מתנשא, אם בכלל אוזכרו מחמת 'צורך גדול'; סמלי המדינה בוזו: יום העצמאות נקרא חגא, סמל המדינה צויר מגיח מתוך צלב קרס, המונח צה"ל לא אוזכר ובמקומו השתמשו במונח הנייטרלי 'הצבא', וכל מי שהתגייס לנח"ל החרדי או לשירות אזרחי זכה לקיתונות בוז ולעג

ה'יתד' לא הסתפק ביעד אחד. החזית הייתה רחבה: כל מי שלא התיישר לפי ה'השקוֹפֶע'. רבנים וראשי ישיבות הושפלו כשלשמם הוצמדו תארים נחותי-דרגה ולפעמים הוצגו ללא התואר רב כלל; שס וחב"ד זכו ליחס מתנשא, אם בכלל אוזכרו מחמת 'צורך גדול'; סמלי המדינה בוזו: יום העצמאות נקרא חגא, סמל המדינה צויר מגיח מתוך צלב קרס, המונח צה"ל לא אוזכר ובמקומו השתמשו במונח הנייטרלי 'הצבא', וכל מי שהתגייס לנח"ל החרדי או לשירות אזרחי זכה לקיתונות בוז ולעג. הרבנים הראשיים תוארו רבנים-מטעם, והציבור הדתי-לאומי הוכתר בכינויי גנאי: ד"לים, מזרוחניקים ועוד. גידופים ונאצות היו תמיד הצד החזק שלהם. עוינותם אומנותם.

אגב מלחמותיו נגד כל מי שאינו מאנ"ש, מצא עצמו עיתון המהפכה 'יתד נאמן', בקו האש של מלחמת ירושה, על ראשות החרדיות הליטאית. לוחמנֵי היתד ביקשו להמליך על הציבור את הרב שמואל אויערבך, הידוע בגישתו הקיצונית, ולפיכך התעקשו שלא לכנות בעיתונם בתואר 'גדול הדור', את המועמד הנגדי הרב אהרון לייב שטיינמן, אשר נחשב מתון ומציאותי יותר: תמך בזמנו בחוק טל, היה מיוזמי ומעודדי הנח"ל החרדי ("מי שלא לומד, שיילך לצבא") ואפילו חתם על אמנת כינרת עם פרופ' רות גביזון, בניסיון לייצר דו-קיום חרדי-חילוני.

מחלוקת המיליטנטים-מתונים, שאליה התווספו קרבות הירושה, הוכרעה במהלך חד, שיזמו נאמניו של הרב שטיינמן, ובראשם הנדבן שמעון גליק. בהסתערות פתע, מגוּבּה בטובי המשפטנים, בסיוע אגפי של כוחות נוספים: רבנים ליטאים נפגעי ה'יתד', 'חרדים חדשים' מחוגי 'לובשי החולצות התכולות', אנשי הסיעות המקומיות החרדיות טו"ב בערים החרדיות, ואחרים – נכבש ה'יתד' מידי הצמד גרוסמן-לבין. אנשי ביטחון מצוידים בנחישות ובמסמכים לאישוש הפוטש, זרקו מכל המדרגות את מוביל הקו המיליטנטי העורך נתי גרוסמן, ואחריו הורחק המנכ"ל יעקב לבין. הנשארים הוזהרו, שמי שלא יתיישר, ימצא עצמו לצידם של המגורשים.

בקיצור, המתונים ניצחו והקנאים הלכו הביתה. ומאז כבר ניכרים בעיתון אותות המהפך. המיליטנטיות נעלמה, ועמה ביטויי ההכפשה והניסוחים המתנשאים של אני ואפסי עוד. לא שהעיתון מעודד יציאה לאקדמיה ולעבודה, ולא שהוא דוחף לגיוס לנח"ל החרדי, ובוודאי שאין לו מילה טובה על האינטרנט. אבל הניסוחים נעשו רכים יותר. צה"ל חדל להיות מוקצה מחמת מיאוס וזוכה לאיזכור מעל דפי ה'יתד' ללא כל קפנדריות לשוניות מתפתלות נוסח: "כוחות הצבא שיפרו את..." (במקום הניסוח הטבעי: "יחידות צה"ל שיפרו את..."). חלף הנהי המריר ברוח אכלו-לי-שתו-לי. הפנים הזועפות, האלימות והקנאיות, הפכו פנים מאירות.

ביקורת עצמית

ההתעוררות והפתיחות הפוקדים את החברה החרדית, מתבטאים גם בהצלחתם המסחררת של כלי התקשורת החרדיים החוץ-ממסדיים. הם מתירים לעצמם לתת פתחון פה גם להרהורים שיש בהם ביקורת עצמית נוקבת ויורדת חדרי בטן. פעם זה לא יכול היה לקרות. אז נתפסה כל ביקורת ככפירה בעיקר.

כך למשל מאמרו הנוקב של הרב דוד בלוך, יהודי חרדי, מרבני הנח"ל החרדי, שפורסם באתר 'כיכר השבת'. הוא בוחן בפומבי, ללא מורא וללא משוא פנים, את מערכת היחסים בחברה הישראלית ותוהה באוזני הציבור החרדי: האם "השנאה החילונית באה מרוע בלבד? ואולי החילונים צודקים?"

בלוך מזכיר כי החרדים בחרו מרצון להסתגר בערים ובשכונות חרדיות, ולפיכך החילוניים אינם נחשפים להיכרות אמיתית עם אורחות החרדים. "לכן רואים אותנו מוזרים בלבוש, בהתנהגות ובשפה, ונוצרות רתיעה וזרות. מדוע אם כך אנו כועסים שכך מתייחסים אלינו?"

זאת ועוד: לנוכח ההסתגרות בגטאות וההתנגדות למגורי חילונים בשכונותיהם - "מהיכן החוצפה והיהירות שלנו לתלות באנטישמיות את העובדה, שישנם חילונים שלא מסכימים שחרדים יגורו בשכונתם החילונית?"

החרדים, מזכיר בלוך, בחרו, מסיבות חינוכיות, ללמד ילדיהם שהחילונים כולם ריקים מתוכן, ללא ערכים, חוטאים ומושחתים. אז "מדוע אנו נדהמים כאשר החילונים גם הם, מלמדים את בניהם שהחרדים כולם פרימיטיביים עם נורמות של ערכים מיושנים ומאוסים?"

ובענייני לימוד אוּמנות: "בחרנו שלא ללמד בנינו אוּמנות כלשהי, ולגנות מי שכן בחר לעשות זאת. עקב כך נשארים בכוללים גם מי שלא מתאים להיות חבר בקבוצת העילית הזאת. מה לנו כי נלין על החילונים שחשים שיש כאן קבוצת פרזיטים שחיה על חשבונם?"

"בטלני הישיבות"

ובסוגיית השירות הצבאי/אזרחי, תוהה בלוך בגילוי לב: "בחרנו, למען קיום התורה, למנוע מבנינו להשתתף בעול הקשה שבנשיאת נטל הביטחון... [אז] אולי החילונים צודקים... כשרואים בנו אנשים לא מוסריים, וחלקם מתעבים אותנו עקב כך?"

אכן, הדברים נוקבים ויורדים עד השיטין. "בחרנו למנוע גיוס גם מבנינו שאינם שייכים לקבוצת מחזיקי התורה (בטלני הישיבות והגרועים מהם), גם לא למחנות צבא כשרים. אנו בזים לאלה שהתגייסו לנח"ל החרדי, ובוודאי לא מכירים להם טובה. מדוע אם כך אנו זועמים כאשר החילונים אינם מאמינים לנו, שאי-גיוס בחורי ישיבות, מוּנע ממניעים של קיום התורה בישראל, ולא מאי-רצון החרדים לשאת בנטל?"

ומה לגבי החיילים שמסרו נפשם על הגנת העם והארץ? הרב בלוך: "בחרנו (משיקולים חינוכיים?) שלא לחנך להכרת טובה לחיילים שחרפו נפשם, ונהרגו או נפצעו גם למעננו. לכן לא מאזכרים אותם בשום דרך ע"י יום מיוחד כלשהו, או בתפילה או לימוד משניות מיוחדים להם. שום משגיח או ראש ישיבה לא מדבר על כך בשיחות מוסר. ובעיתונות החרדית לא תמצאו על כך מילת הערכה. מדוע אנו מתפלאים על התחושה החילונית שאנו כפויי טובה בזויים, וסיבת אי הגיוס שלנו הוא טפילות פשוטה, של חברה החיה על מסירות נפש של אחרים?"

שאלות נוקבות רבות, ורק חלקן הובאו כאן, וזו האחרונה שבהן: "אנחנו לא היינו מסכימים בשום אופן שחילונים יסתובבו בבתי הספר שלנו ללמד כפירה. מדוע אם כן לא נבין את אותם חילונים, כשאינם מסכימים שנפתה את בניהם לכפור בכפירת הוריהם?"

אכן, מהפכה. שקטה, קטיפתית, ללא שפך דם תודה לאל, אבל מהפכה. משהו זז שם, מתחת לפני השטח.

תאריך:  20/06/2012   |   עודכן:  20/06/2012
מנחם רהט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נסיך הכתר הסעודי, נאיף בן עבדול עזיז, הלך לעולמו בבית חולים בז'נבה. מותו של נאיף, כבן 79, לא בא בהפתעה, שכן בשנים האחרונות היה חולה מאוד. נאיף הוכתר כנסיך הכתר רק בחודש אוקטובר 2011, לאחר מותו של הנסיך סולטן. המלך עבדאללה, במהלך מהיר שנועד למנוע חיכוכים מיותרים בצמרת ולשדר יציבות והמשכיות, מינה יורש עצר חדש בפעם השנייה בתוך תשעה חודשים.
20/06/2012  |  יואל גוז'נסקי  |   מאמרים
זהו המאמר השלישי על הממלכה הירדנית ומקומה בתסבוכת הפלשתינית: נפתח במובאה המחזירה אותנו אל פייסל אבן חוסיין, אשר מלך בדמשק שנתיים, בין 1918 ל-1920, וחתם עם חיים ויצמן על הסכם סופר-ציוני. ההסכם הזה התבטל מאליו כאשר המלך גורש מדמשק ע"י הצרפתים, שקיבלו מחבר הלאומים את המנדט על סוריה והלבנון. בכך הושם קץ לחלום המדינה הערבית ההאשמית שמרכזה בדמשק.
20/06/2012  |  אליקים העצני  |   מאמרים
פרשת "שלח לך" אקטואלית כמו העיתון היומי. משלחת סקר של 12 נכבדים נשלחת מתוך סיני לבדוק את מוראל האויב ("חזק או רפה"), את הדמוגרפיה שלו ("מעט או רב"), את טיב הארץ ("שמנה אם רזה") ואת מוכנותה הצבאית ("במחנים או במבצרים").
20/06/2012  |  אליקים העצני  |   מאמרים
בני הנוער שיוצאים לעבודה לא תמיד מודעים לזכיותיהם, ובמיוחד לא לזכויות שלהם בקשר לבטיחות בעבודה, הן מבחינת הזכויות והן מבחינת כללי העבודה הנכונים. המוסד לבטיחות ולגיהות ממליץ למעסיקים לדאוג לבטיחותם ובריאותם של בני הנוער העובדים אצלם, לא פחות מאשר דאגתם לעובדים הקבועים ולשמור על החוקים והתקנות בנושא.
19/06/2012  |  אנדרי מטיאס  |   מאמרים
כאשר נתבונן בפרשת 'קרח', האם ראוי להניח שאת הפרשה העגומה הזו היה אפשר למנוע? האם משה היה יכול לעשות דבר כלשהו כדי למנוע את קנאתו של קרח, את היסחפותו שלו ושל עדתו נגד מנהיגותו של משה כאיש שהאלוקים מינה כמנהיג העם?
19/06/2012  |  חננאל ובר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il