|   15:07:40
  רון סמוחה  
מומחה לדיני בנקאות בשוויץ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

שוויץ - מוצרים ושירותים פיננסיים ייחודיים

במאמר זה נבחן מוצרים פיננסיים ושירותים ומוצרים אשר מוענקים ללקוחות הבנקים השוויצריים וננתח את פסק הדין שניתן לאחרונה בבית המשפט הפדרלי העליון ואשר מעורר מהפכה של ממש בכל הנוגע לזכויות הלקוח בחיוב בעמלות הבנק
25/06/2012  |   רון סמוחה   |   מאמרים   |   תגובות
הבנקים בשוויץ יאלצו לקיים את חוקי המדינות הזרות של לקוחותיהם

מעבר לשוקולד, שעונים, סקי, גבינות ותעשיית פורמצוטיקה מובילה, השכילה שוויץ לפתח תעשיה פיננסית ייחודית. לא רק הסודיות הבנקאית המעוגנת בחקיקה מזה כשבעים שנה, אשר מטילה סנקציה פלילית על הפרתה, אלא גם מספר שירותים ומוצרים אשר מוענקים ללקוחות הבנקים השוויצריים מאפיינים את המדינה האלפינית.

בין היתר ניתן למנות את האשראי הלומברדי, הלוואות להשקעה בנדל"ן בריבית משתנה ללא צורך בהחזר הקרן, השקעות בנאמנות, ביטוח פקדונות ועוד.

במאמר זה נבחן מוצרים פיננסיים אלה וננתח את פסק הדין שניתן לאחרונה בבית המשפט הפדרלי העליון ואשר מעורר מהפכה של ממש בכל הנוגע לזכויות הלקוח בחיוב בעמלות הבנק.

אשראי לומברדי - מוענק ללקוח כאשר האחרון משעבד את תיק ניירות הערך שבחשבונו לבנק. זהו אשראי המוענק ללא זכות חזרה (WITHOUT RECOURSE) ללקוח עצמו והבנק יוכל להיפרע אך ורק מניירות הערך המצויים בחשבון הלקוח.לרוב, השימוש באשראי נועד לצורך רכישת ניירות ערך נוספים לתיק הלקוח בחינת מינוף. הליך השיעבוד הינו פשוט ביותר. אין צורך בנקיטת פעולה כלשהי ברשם המשכונות שכן ניירות הערך משועבדים לבנק בעצם היותם מצויים בחשבון הלקוח ועל סמך טופס עליו חותם הלקוח ובו הוא מסכים לשעבוד ניירות הערך שברשותו לטובת הבנק. זכותו של הבנק לממש את ניירות הערך, במקרה של אי פרעון ההלוואה על-ידי הלקוח, גוברת על כל זכות שעשויה להיות לצד ג כלשהו כנגד הלקוח.

יתרה מזו, הבנק רשאי למכור את ניירות הערך של הלקוח ללא צורך באקט פורמלי כלשהו באם אין הלקוח מקיים את תנאי ההלוואה שניתנה לו.גובה האשראי שניתן בדרך כלל ללקוח הינו פונקציה של אומדן שווים של הללו לאחר הכללת מקדם ביטחון שנע בין 90% לאג"ח AAA ל 50% בגין מניות מובילות, והכל לפי שיקול דעתו של הבנק. ברי כי בנקים שונים יעניקו סכום אשראי שונה כנגד אותן הבטוחות בכפוף לכושרו של הלקוח לנהל משא-ומתן עם הבנק. בנקים נוטים להעניק אשראי מסוג זה לתיק ניירות ערך מגוון הכולל לפחות 4 ניירות ערך שונים ומדורגים A .

רוב הבנקים כוללים סעיף מיוחד בטפסי פתיחת החשבון והשיעבוד אשר מקנה לבנק זכות לממש חלק מתיק ניירות הערך אף ללא צורך ביידוע הלקוח או מתן התראה כלשהי למתן בטחונות נוספים. כך, היה ואג"ח מסוים שהיה מדורג AA עת ניתן האשראי ללקוח, אך ירד ברבות הזמן, ל BB יוכל הבנק למכור את האג"ח והערך הכספי שיתקבל ישמש כבטוחה להבטחת ההלוואה.

אשראי לנדל"ן - רוב הבנקים השוויצריים המקומיים נוהגים להעניק הלוואות לצורך רכישת נדל"ן למגורים. בדרך כלל סך ההלוואה לא יעלה על 80% משווי הנכס. ואולם, פרק הזמן לפרעון ההלוואה עשוי לנוע בין 3 חודשים ל 60 שנה. הלכה למעשה הלקוח-הלווה אינו צריך בעצם לשלם את קרן הההלוואה אלא את הריבית בלבד. יצויין כי בשוויץ פחות מ-20% מהאוכלוסיה הינם בעלי דירת שכן הרוב המוחלט מעדיף להתגורר בדירות שכורות אשר החוק מגן עליהם מפני תביעות סילוק ופינוי וכן העלאה בלתי מבוקרת בדמי השכירות.

פקדון נאמנות - זהו פקדון לזמן קצוב (בדרך כלל בין יומיים ועד לשנה). הפקדון מבוצע עבור הלקוח ובאחריותו במוסד פיננסי אחר שאינו הבנק של הלקוחף ואשר ממוקם מחוץ לגבולות שוויץ. בשוויץ חל מס על הכנסה מריבית בשיעור של 35%. על-מנת שהלקוח יהנה מפטור ממס על הכנסה זו, המציאו השוויצרים את פקדון הנאמנות אשר לפיו אין ההכנסה מריבית ניתנת ממקור שוויצרי אלא ממקור זר ועל כן אין תחולה למיסוי זה.

הלקוח מורה בעצם לבנק, אשר משמש לצורך הפקדון, כבא-כוחו של הלקוח, להפקיד אתכספו מחוץ לשוויץ בבנק כלשהו לפי בחירת הלקוח. מובן שגובה הריבית על פקדון זה ישתנה בהתאם למטבע, לחוסנו הפיננסי וצרכי אותו בנק זר. הלקוח נוטל סיכון כי כספו המופקד כך לא יושב לו בתום תקופת הפקדון, באם אותו בנק זר, יגיע לחדלות פרעון. בדרך כלל יציע הבנק של הלקוח לבצע את הפקדון בבנק זר אשר שייך לאותה קבוצה פיננסית של הבנק עצמו אך נמצא מחוץ לשוויץ. הבנק הזר מקבל הפקדון אינו יודע את זהותו של הלקוח של הבנק השוויצרי.

מכאן המונח פקדון נאמנות שכן הבנק השוויצרי פועל כנאמן של הלקוח בביצוע הפקדון. על-מנת לבצע את פקדון הנאמנות מתקשר הבנק השוויצרי עם הבנק הזר בהסכם פקדונות נאמנות. מובן כי התקשרות זו חייבת להעשות בהתאם לדיני מדינת מקום מושבו של הבנק הזר. דא עקא, מרבית מדינות העולם אינן מסכימות עם קבלת פקדון נאמנות עבור לקוחות בנקים זרים, שכן קיים חשש לכך כי הפקדון נעשה עבור מאן דהוא אשר עשוי להיות מעורב בדיני איסור הלבנת הון. פקדון זה הנפתח בספרי הבנק הזר, אינו פקדון הנעשה עבור הבנק השוויצרי אלא עבור אחד מלקוחותיו מבלי לציין כמובן את שמו ומענו של הלקוח בעל הפקדון.

חשוב לציין כי במקרה של חדלות פרעון של הבנק הזר קמה עילת תביעה ללקוח הבנק השוויצרי כנגד הבנק הזר. הזכות קמה ללקוח לא לבנק השוויצרי עצמו. מכאן שהלקוח עשוי להיחשף לכך ששמו ומענו יתגלו כבל עם ועדה.

אין הבנק השוויצרי פועל בנאמנות עבור לקוחו חינם. הבנקים השוויצריים נוהגים לגבות עמלת נאמנות בגין ביצוע ההפקדה בבנק הזר בשיעור של בין 0.2% ל-0.5%. מכאן כי בתקופה בה הריביות במטבעות העיקריים הינה נמוכה אין כל טעם בביצוע הפקדון בנאמנות שכן שכרו שלך הלקוח עללול לצאת בהפסדו לאור עמלת הבנק.

יועצי ומנהלי השקעות - חשוב לציין כי בשוויץ, באופן שונה לחלוטין מהמקובל במדינות המפותחות אשר מעוניינות להגן ככל האפשר על לקוחות הבנקים והמשקיעים השונים מפני השקעות מסוכנות ללקוח המסוים בהתאם לפרופיל, הניסיון והבקיאות הפיננסית של המשקיע, כל בר בי רב רשאי לייעץ ואף לנהל את תיק ההשקעות של לקוחותיו בדיסקרציה מבלי שיחזיק ברשיון כלשהו לצורך זה או יעבור בחינות הסמכה או לימודים כלשהם.
באורח פרדוקסלי, דווקא בשוויץ שהינה מרכז הבנקאות הבינלאומית מספר אחת בעולם, אין החוק מעניק הגנה של ממש ללקוחות בגין ייעוץ או ניהול בלתי נאות שניתן ללקוח על-ידי עובדי הבנק.

לאחרונה הודיעו רשויות הפיקוח בשוויץ על כוונתם לאמץ הנחיות לפיהם בנקים שוויצריים יאלצו לשמור ולקיים על חוקי המדינות הזרות שהם מדינות תושבותם של לקוחות הבנק. כך למשל, לקוח ישראלי של בנק שוויצרי יוכל ליהנות מההגנה המוענקת ללקוחות ישראלים על-פי חוק הייעוץ וניהול בהשקעות. על עובד הבנק השוויצרי הבא ארצה לבקר את לקוחו, ייאסר לייעץ ללקוח אלא אם כן ממלא העובד אחר התנאים הנקובים בחוק הישראלי.

יצויין עוד כי חרף היותה של שוויץ מרכז פיננסי בינלאומי הרי שלא נמצא בשוויץ את המוחות החדשניים בתחום ההנדסה הפיננסית, מוצרים מובנים, קרנות נאמנות וכו'. הללו היו ונותרו במרכזים הפיננסיים של ניו-יורק, לונדון ופרנקפורט.

בהתאם לאמנת לוגנו נקבע בפסיקתו של בית המשפט הפדרלי בשוויץ כי מתן שירותי ייעוץ פיננסי הינו בגדר מצרך ומכאן שהפרת החוק הישראלי תזכה את הלקוח הישראלי אשר יפגע מהייעוץ שיקבל מהבנק השוויצרי בפיצויים על-פי הדין הישראלי שהופר על-ידי הבנק השוויצרי.

הכותב הוא מומחה לדיני בנקאות בשוויץ, כיהן למעלה מעשר שנים כסמנכ"ל דיסקונט שוויץ בגנבה, ראש האגף המישפטי ומנהל הסיכונים של הבנק
תאריך:  25/06/2012   |   עודכן:  25/06/2012
עו"ד רון סמוחה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שוויץ - מוצרים ושירותים פיננסיים ייחודיים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בהמשך למבזקנו מיום 11 במרץ 2012, פורסם באתר הכנסת נוסח לא רשמי לתיקון מס' 42 (להלן: "התיקון") לחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975 (להלן: "החוק"), שאושר בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת ביום 21 במרס 2012.
סעיף 40ג' לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה") מעניק לבעלי תואר אקדמי ראשון נקודת זיכוי ולבעלי תואר שני מחצית נקודת זיכוי, הכול בכפוף להוראות השונות שנקבעו בו.
דוח המבקר (דוח ביקורת על השרפה בכרמל - דצמבר 2010 מחדלים, כשלים ומסקנות, יוני 2012) עורר, כרגיל, סערה מקומית וזמנית בתקשורת ובציבוריות הישראלית. עיקר הסערה התמקד, כרגיל וכצפוי, בשאלות הפוליטיות של אחריות הדרג המדיני לאסון שהתרחש בראשית דצמבר 2010 ולמחדלים הקשים שנחשפו בתפקודה של מערכת כיבוי האש. עם כל החשיבות שיש לסוגיה זו, הטענה המובילה של מאמר זה היא שעיקר חשיבותו ותרומתו של דוח המבקר, שהוגדר על ידו כאחד הקשים שפרסם, היא בחשיפת האמת המרה על החזית האזרחית בישראל בעת הזו ועל מידת מוכנותה הבלתי מספקת למקרי חירום צפויים. בכך חוזר המבקר על דוחות רבים וקשים אחרים שפרסם בשנים האחרונות, בהן הוא זועק וקובל שוב ושוב, אולי ללא הועיל, על ההיערכות הלקויה של המדינה ושל גורמי הטיפול מול תרחישים צפויים של אסונות מידי הטבע ומידי אדם. כך מציין המבקר כי "אירוע השרפה בכרמל הוא מעין משל לסיכונים שבפניהם עלולה לעמוד המדינה בעתיד" וכי "המוכנות לכיבוי השרפה יכולה לשמש משל למוכנות המדינה לאירועי אסון המוני, כמו גם למצב חירום לאומי".
25/06/2012  |  מאיר אלרן  |   מאמרים
כמי שאוהב מתמטיקה וחושב שזה אחד המשחקים הכי כיפיים ולבטח מהמדויקים מכל כיוון אליו תעשה את החישוב של אותם נתונים, נדמה לי שרגע לפני שיישפך דם במחאה החברתית המתבלגנת מול עינינו – מוטב לעשות מעט סדר בנתונים.
24/06/2012  |  נסים גבאי  |   מאמרים
הנהלת בתי המשפט הציגה שוב (יום א', 24.6.12) נתונים על העומס העצום בו נתונים שופטי ישראל. כל מי שיוצא ובא בבתי המשפט יודע, כי חלק מהעומס נובע מהליכים מיותרים לגמרי, אותם יוזמים עורכי דין ששיקוליהם - איך נאמר זאת בעדינות - לא תמיד עולים בקנה אחד עם טובתו של הלקוח.
24/06/2012  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il