מה הפך את אריזונה למובילה בתחום התעופה? תעשיית התעופה האזרחית באריזונה מגלגלת 38.5 מיליארד דולר. לשם השוואה, תעשיית התעופה האזרחית בישראל מגלגלת 2 מיליארד דולר בלבד. ההפרש הענק הזה דורש הסבר, בייחוד כאשר מסתכלים על אוכלוסיות המדינות. בעוד שבאריזונה חיים 6.48 מיליון נפשות, בישראל חיים 7.88 מיליון נפשות.
התשובה איננה מסובכת. מזג האוויר ברובה של אריזונה הוא יציב מאוד עם מעט מאוד עננות, ערפילים וגשם. לדוגמה, בעיר הבירה פיניקס יורדים בשנה בממוצע רק 210 מ"מ גשם, כלומר אזור מדברי. זהו מזג אוויר מצוין לכל פעילות תעופתית כמו לימודים של כל מקצועות התעופה, מטוסי ניסוי, המראות ונחיתות של מל"טים וכולי. באריזונה יש שלוש אוניברסיטאות שמלמדות את מגוון מקצועות התעופה, מתואר בפקחות טיסה ועד הנדסת תעופה, ביניהן האוניברסיטה שמדורגת כמספר אחת בעולם במקצועות התעופה - אמברי-רידל. בנוסף, גם נמל התעופה הגדול ביותר בעולם עבור מטוסים בלתי מאוישים נמצא באריזונה. בסך-הכל 7.25% מאזרחי אריזונה עובדים בתעשיית התעופה האזרחית ועוד 1.25% עובדים בתעשיית התעופה הצבאית באריזונה.
בישראל ישנו גם אזור מדברי. הכוונה כמובן לנגב. בבאר שבע יורדים בשנה בממוצע רק 204 מ"מ גשם. מה נעשה בישראל כדי להפוך את הנגב לאריזונה של מדינת ישראל? השר
סילבן שלום פועל במרץ כדי להפוך את נבטים לנמל התעופה המשלים לנתב"ג, אבל מערכת הביטחון עוצרת אותו בטענות של אי-בטיחות בטיסה בסמיכות למטוסים צבאיים.
מה החשש הגדול של חיל האוויר? ועדת לפידות שבחנה את מצב התעופה בישראל קבעה: "בתחום פיקוח הטיסה המצב אינו שונה בעיקרו מהמצב העגום המאפיין את כלל ההיבטים של התעופה האזרחית בישראל. הוא רחוק מסטנדרטים בינלאומיים ובעייתי מבחינה בטיחותית". אבל מצד שני מציינת הוועדה: "ראוי לציין שהחומר האנושי של פקחי הטיסה הישראלים הוא טוב. הפקח הישראלי מתאפיין, בין היתר, בכושר אלתור, בתגובה מהירה, באכפתיות וב'ראש גדול'".
אז אם הפקחים מעולים, מה הבעיה? ועדת לפידות מסבירה: "פרט לתהליך ההכשרה וההסמכה הראשוניים שעוברים הפקחים ורענון בסימולאטור בקנדה, אין לפקחים תוכניות הדרכה ורענון מסודרות וקבועות". בארה"ב לומדים פקחי הטיסה תואר ראשון ארבע-שנתי או במסגרת אזרחית או כעתודה אקדמאית של הכוחות המזוינים. בישראל יש קורס של שלושה חודשים לאזרחים וקורס של עשרה שבועות לחיילים.
האם בגלל שלא מכשירים פקחים בצורה טובה נשליך לפח את התוכנית של השר סילבן שלום לנמל תעופה אזרחי בנבטים? בוודאי שהשלכת התוכנית תהיה חסרת-היגיון וכמובן שהפתרון צריך להיות שילוב של הכשרה טובה יחד עם פתיחת הנמל לתעופה אזרחית ואם רוצים להכשיר פקחים עם תואר ראשון, כדאי ללמוד מאריזונה ולהכשיר אותם ליד נמל תעופה במדבר - נמל התעופה בנבטים.