|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

שישה בשישי

בלי ששמנו לב

התגובות לפס"ד אולמרט מצביעות על נורמות שירדו אל מתחת לקו האדום תראו איזה מעמד היה לאמנון דנקנר בלשכת שר התמ"ת בית המשפט העליון מעניק גיבוי כמעט מוחלט לגירוש המהגרים הבלתי-חוקיים משרד האוצר מסתיר הצעות חוק לא נעימות הסניגוריה הציבורית מבצעת וידוא הריגה לחוק הסוביודיצה השבוע התקרבנו עוד יותר למעמד של מדינת עולם שלישי
12/07/2012  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   מהגרים   |   תגובות
הפסקות חשמל יזומות, כמו בקובה [צילום: AP]

ועוד משהו קטן
האם בלי ששמנו לב, נפתחו ברחבי הארץ עשרות קורסים לקריאה מהירה? התגובות לפסק דין אולמרט מלמדות שכנראה כן. אנחנו הרי לא חושבים שהפוליטיקאים והעיתונאים הגיבו בלי שלכל הפחות עברו על 742 העמודים, נכון?


נורמות ציבוריות
"שרַיך סוררים וחברי גנבים"

זה שבשנים האחרונות מודדים אצלנו הכל בפלס של פלילי או לא פלילי – זה לא חדש. אבל התגובות לפסק דינו של אהוד אולמרט מלמדות, שבלי ששמנו לב – הנורמות הציבוריות ירדו אל מתחת לקו האדום, ואפילו קביעות משפטיות ופליליות חמורות כבר נחשבות כעפרא דארעא.

אולמרט הורשע במירמה והפרת אמונים; הוא זוכה רק מחמת הספק מההיבט הפלילי של יצירת "בנק" פרטי של 92,000 דולר ושימוש בו לצרכיו הפרטיים; נקבע שהוא קיבל 600,000 דולר ולאחר מכן נהג בניגוד עניינים בהתייחסותו למי שהזרים לו את הכסף; נקבע שמעשיו אלו היו עבירה אתית ומשמעתית, גם אם לא פלילית; נקבע שהייתה לו קופה סודית במזומן של למעלה מ-300,000 דולר; נקבע ש-150,000 דולר מתוכה נעלמו ללא הסבר; נאמר שדבריו במשטרה ובבית המשפט היו לעיתים בעייתיים, מתחמקים ובלתי סבירים. ואחרי כל זה, לא מעט פוליטיקאים ועיתונאים טוענים שהוא זך כשלג ועליו לחזור לחיים הפוליטיים.

התגובות הללו הופכות את 10.7.12 לא ליום הכיפורים של הפרקליטות – ממש לא, המצג העובדתי שתיארה הוכח כנכון והמחלוקת היא בפרשנות המשפטית – אלא ליום הכיפורים של המוסר הציבורי בישראל. התגובות הללו הרבה יותר חמורות ומרחיקות לכת מכל הרשעה שהיא. אולי אין זה מקרה, שהן באות בעיצומם של ימי בין המצרים, המגיעים לשיאם בדבריו הנוקבים של הנביא ישעיהו: "שרַיִך סוררים וחברי גנבים, כולו אוהב שוחד ורודף שלמונים".

אמנון דנקנר
גסות כמעט בהמית [צילום: פלאש 90]

עמוד 723, סעיף 1282 בפסק הדין: "הנאשם אמר כי לא אישר האזנות לשיחות עם בנימין נתניהו, דנקנר (ובהמשך גם מזכיר הממשלה) ו'אנשים נוספים מסוג זה'... לדבריו, הוא לא אישר ולא ציפה שיאזינו לשיחותיו עם ביבי נתניהו או עם ראש הממשלה 'או מישהו כזה' וגם אין לו אינדיקציה שאכן הייתה האזנה כזאת".

עמוד 736, סעיף 1334 לפסק הדין: "הנאשם העיד, כי אישר את ההאזנה ל'שיחות עבודה' וכי לא אישר להאזין לשיחות מסוימות, דוגמת שיחות עם 'ראש הממשלה', 'ביבי' או 'דנקנר' (אם כי גם לא אסר על כך מפורשות, שכן, לדבריו, לא ראה בכך צורך)".

המסקנה המתבקשת: בלי ששמנו לב, בעשור הקודם היה לאמנון דנקנר אצל אהוד אולמרט מעמד "מסוג זה" של ראש הממשלה אריאל שרון ושל שר האוצר בנימין נתניהו. מעמד "מסוג זה" העולה על מעמדם של שר הביטחון, שר המשפטים, הרמטכ"ל ומנכ"ל משרד התמ"ת. מעמד "מסוג זה" שמשמעותו היא, שאסור באיסור חמור להאזין לשיחותיו של השר איתו. אז מה הפלא, שאמנון "מסוג זה" דנקנר מתבטא בגסות כמעט בהמית כלפי פרקליט המדינה?

מהגרים בלתי חוקיים
זכותה של המדינה [צילום: פלאש 90]

מרוב מהומה סביב גירוש המהגרים הבלתי-חוקיים, רק מעטים שמו לב לכך שמערכת המשפט נותנת גיבוי כמעט מוחלט למהלכים הללו. פה ושם יש החלטות נקודתיות של בית משפט מחוזי המעכב גירוש זה או אחר, אך ברוב המכריע של המקרים – משרד הפנים מקבל גיבוי. הדבר נכון במיוחד לגבי החלטותיו של בית המשפט העליון, המשדר בשבועות האחרונים קו ברור וחד-משמעי: ישראל רשאית לקבוע מי יבוא ומי לא יבוא בשעריה, ואין עליה שום חובה חוקית לקלוט מהגרי עבודה ואפילו לא פליטים.

השבוע הבהיר בית המשפט העליון, בהחלטה חשובה מאוד, שנושא הגירוש הוא בסמכותו של שר הפנים. כמו בכל מקרה של הפעלת סמכות מינהלית, אמרו השופטים ניל הנדל, אליקים רובינשטיין וצבי זילברטל, התערבותו של בית המשפט תוגבל למקרים חריגים של חוסר סבירות קיצוני. נכון שזהו מונח גמיש, אך הקו ברור מאין כמותו: כל עוד שר הפנים יפעל בהתאם להנחיות החוק – ובתי המשפט קובעים שוב ושוב שזה בדיוק מה שהוא עושה – יישמר לו שיקול הדעת ובית המשפט לא יתערב.

משרד האוצר
הכסף יישאר באוצר [צילום: משרד התשתיות]

בשקט-בשקט הגיש משרד האוצר בשבועיים האחרונים שתי הצעות חוק מהותיות. האחת: הפעלת הקרן לתגמולי הגז הטבעי. השנייה: מיסוי "הרווחים הכלואים" של חברות שקיבלו סיוע לפי החוק לעידוד השקעות הון. למרות שיש לאוצר מערך דוברות גדול, המחוזק בידי כמה וכמה יח"צנים חיצוניים – הוא לא אומר על כך מילה באתר שלו. למרות שיש באותו אתר מדור של תזכירי חוק – שני אלו לא מופיעים שם. (ואגב: מדור החקיקה באתר עודכן לאחרונה בשנת 2005. זו לא טעות דפוס: 2005).

זה כנראה לא מקרי, משום ששתי ההצעות הללו מביכות למדי מבחינתם של יובל שטייניץ ופקידיו. הראשונה מגלה שיעבור עוד הרבה זמן עד שהציבור ייהנה מתגמולי הגז הטבעי, כי האוצר הטיל כל כך הרבה מגבלות – עד שבשנים הקרובות הכסף יישאר ברשותו, וגם לאחר מכן הוא יוכל למעשה לשמש לכל צורך שייראה לאוצר. השנייה מגלה, כי המיסוי המקל-מאוד על חברות הענק יכניס לקופת המדינה רק 3-1 מיליארד שקל – טיפה בים הגרעון המתקרב ל-30 מיליארד שקל. אז מה הפלא שהם רוצים שלא נשים לב?

חוק הסוביודיצה
בעיצומו של המשפט [צילום: AP]

חוק הסוביודיצה, האוסר לפרסם במהלך משפט פלילי דברים העלולים להשפיע על מהלך המשפט, הפך במידה רבה בשנים האחרונות לאות מתה. קחו לדוגמה את ההפגנות מחוץ לבית המשפט המחוזי בתל אביב בזמן משפטו של משה קצב והפרסומים הרבים – משני הצדדים – בנוגע לאמינות הקורבנות. לפני כן זה נעשה במשפט רמון, בו הגדיל מעריב לעשות עד כדי משלוח כמה עדות למכונת אמת ימים ספורים לפני פרסום פסק הדין.

קשה לומר שלא שמנו לב לתהליך הזה, ובכל זאת – אולי לא היינו ערים עד הסוף למשמעותו. מבחינתי, וידוא ההריגה נעשה בשבוע שעבר בידי סניגוריותיו של גואל רצון, עובדות הסניגוריה הציבורית, אשר סייעו לו לקיים ראיון – בניגוד לנוהלי השב"ס – בעיצומו של משפטו. לפי כל הסימנים, הסניגוריה הציבורית חזרה על אותה התנהלות בראיון עם דניאל מעוז המתפרסם היום. העיקר ששמרו על איזון: בשבוע שעבר בידיעות אחרונות, השבוע במעריב.

כאשר גורם רשמי הפועל במסגרת משרד ממשלתי ומתוקצב בידי המדינה עובר על החוק – כלו כל הקיצין. עכשיו צריך להחליט: או שאוכפים את החוק הזה או שמבטלים אותו. כי חוק שכולם מצפצפים עליו בריש גלי, הוא הרבה יותר גרוע מאשר חוק שאינו קיים כלל.

העולם השלישי
כמו במשטרים אפלים [צילום: יוסי זליגר]

אם לא נשים לב, נמצא את עצמנו קרובים יותר לעולם השלישי מאשר למדינות המפותחות עליהן אנו נמנים כיום. זו לא סתם אמירה כללית, אלא תוצאה של שני אירועים שאין ביניהם קשר – פרט לכך שהם מתאימים הרבה יותר למדינה מפגרת מאשר למדינה מפותחת, ואשר התרחשו שניהם באותו יום (ה', 12.7.12).

האחד הוא האזהרה הפסקות החשמל היזומות. זוהי תוצאה של ניהול כושל ארוך שנים מצד חברת החשמל והממשלה, אשר כבר שנים מביאים מדי קיץ את עתודות החשמל לסף מיצוי. במקום לקבל יותר חשמל, אנחנו מקבלים פחות – ומשלמים עליו הרבה יותר (25% יותר מאשר אשתקד). מצב כזה מאפיין מדינות כמו קובה.

השני הוא ריבוי המקרים בהם המשטרה רושמת מפיהם של עדים וחשודים רק עדויות חלקיות ומגמתיות, ומאלצת את הסניגורים לנבור בתמלילים כדי למצוא את האמת. פרסמנו כאן כמה פסקי דין בהם אומרים בתי המשפט שזה מה שעושה המשטרה, בנוסף למחדלים "רגילים" בניהול חקירות. מצב כזה מאפיין מדינות אפלות, בהן יכולות רשויות אכיפת החוק לעשות ככל העולה על רוחן.

תאריך:  12/07/2012   |   עודכן:  13/07/2012
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בלי ששמנו לב
תגובות  [ 17 ] מוצגות   [ 17 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מישהו
13/07/12 11:50
2
ראובן ריש
13/07/12 11:57
3
קורןנאוה טבריה
13/07/12 12:10
4
כרמיאלי
13/07/12 12:19
 
אתה מטומטם וגם
13/07/12 18:15
 
אבל לא שם לב
14/07/12 09:41
5
דליתה1
13/07/12 12:40
6
הניה
13/07/12 13:04
7
המסמלים גסות רוח
13/07/12 13:05
8
אול מרט
13/07/12 13:06
9
מבין באיתור בהמות
13/07/12 13:14
10
אלישמע
13/07/12 13:27
11
יש מיש
13/07/12 13:29
12
חזי בש
13/07/12 16:56
13
עמורה
14/07/12 02:48
14
בוץ'
14/07/12 12:56
15
ע.ג.
14/07/12 17:45
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
התקשורת בכל הכוח מנסה (ובדרך כלל גם מצליחה) לנשוף כמה שיותר חזק בגחלים ולהעלות את גובה הלהבות. כולם כותבים, כולם מדברים, כולם משדרים בנחת רוח - ואף אחד לא מתעמק בשתי שאלות יסוד:
12/07/2012  |  דמיטרי רייזמן  |   מאמרים
חקירת חשוד וניהול משפט מערערים שיווי משקל של כל אדם ויהא בעל חוסן נפשי ככל שיהיה. אין מציאות, שיוותר ביד ראש ממשלה מכהן, הכוח גם להגן על עצמו נגד חשד לביצוע עבירה ובוודאי לנהל משפט לטיהור שמו וגם להמשיך לנהל את ענייני המדינה.
12/07/2012  |  אפרים זלמנוביץ  |   מאמרים
אם מישהו מחפש סיבה למתוח ביקורת על המשטרה והפרקליטות, הוא ימצא אותה הרבה יותר בקלות בזיכויו של משה סויסה מאשר בזה (החלקי) של אהוד אולמרט. בתיק אולמרט אין אף מילה של ביקורת מצד בית המשפט על הדרך בה התנהלו רשויות האכיפה, ואילו בתיק סויסה פסק הדין זרוע בה לאורכו ולרוחבו. עם זאת, כפי שנראה מיד, תופעה מטרידה וחמורה אחת מופיעה בשני פסקי הדין, ויוצרת את הרושם הברור שאין המדובר בצירוף מקרים.
12/07/2012  |  איתמר לוין  |   מאמרים
החברה הישראלית היא חברה הטרוגנית, זאת עובדת יסוד שצריך להשלים אתה, אם לא ניתן לשנותה בכפיה. החברה הישראלית ככזאת, שמה את דגל הדמוקרטיה "כדבק המחבר" שלה, לכן לא בא בחשבון לעשות שינוי חברתי כפוי!
12/07/2012  |  גד גזית  |   מאמרים
איכשהו זה תפס אותי. אני לא מתכוון לכאבי הגב שלי שזה סיפור בפני עצמו. אני מתכוון לכך שהמשפט המפורסם "טוב להיות עשיר וחולה מאשר עני וחולה", הוא משפט כל כך נכון. ולא שקשה לגלות את זה. אפשר לגלות את זה בכל ביקור פשוט בבית חולים. זו יכולה להיות לידה, בדיקת היריון או מצבים הרבה יותר גרועים. מספיק לראות את הזקנים המסכנים ששוכבים במסדרון ומחכים שיכניסו אותם לחדרים, שיכסו אותם בשמיכה כי המזגן הורג אותם, מחכים שמישהו יעזור להם לקום קצת ולהזרים לעצמם את הדם.
12/07/2012  |  יוסף קנדלקר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   מהגרים  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   משפט אולמרט  /  מי ומי  
הוחמרה הענישה על מעסיקי זרים  /  עידן יוסף
ביהמ"ש: מיומנות חקלאית לא מצדיקה הארכת שהייה  /  איתמר לוין
הצעת חוק: מסתננים לא יורשו להוציא כסף מישראל  /  איתמר לוין
מְהַגְּרוֹת מֵהַחַיִּים  /  איתן קלינסקי
גירוש עם כותרות צבועות ומתחסדות  /  עו"ד אברהם פכטר
הומלסים הביתה  /  ניצן הורוביץ
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il