|   15:07:40
  מנחם רהט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

אתיופים וסודנים: מצא את ההבדלים

לבית המשפט העליון לא ברור כנראה, מה ההבדל בין השחורים: העולים היהודים מאתיופיה, מזה; וגונבי הגבול העבריינים מסודן ואריתריאה, מזה
05/09/2012  |   מנחם רהט   |   מאמרים   |   מהגרים   |   תגובות
יהודים אתיופים. אין הבדל? [צילום: פלאש 90]

לקרוא ולא להאמין: בעיני שופטים בבית המשפט העליון של מדינת ישראל, מדינת העם היהודי, אין כל הבדל, ממש כך, בין העולים היהודים, בני דת משה, מאתיופיה, לבין המסתננים המוסלמים, בני דת מוחמד, מסודן ומאריתריאה. אם זה לא היה איום ונורא, זה יכול היה להיות משעשע. לגלות שבבית המשפט העליון יושבים שופטים, שאינם מבינים את ההבדל בין אלה לאלה.

לא. המסר הזה אינו מופיע בטקסט שיצא מפי כבודם. אבל זהו הסאב-טקסט. הנה התבטאות שנאמרה בעליון בדיון בעירעורה של עירית אילת על החלטת בית המשפט בבאר שבע, בעניין קליטת ילדי המסתננים במערכת החינוך, לא נגענו:

  • "באנלוגיה לעולים מאתיופיה, הרי אתם בוודאי זוכרים איזה סערה ציבורית קמה אז, כשרצו להפריד אותם מבתי הספר בטענה שהרמה לא מתאימה, והם לא יכולים לעמוד ברמת לימוד מבחינה פדגוגית. והסערה שקמה, הייתה מוצדקת. השאלה מה ההבדל?"


פליטת הפה האומללה הזו, ובעיקר הסיפא שלה: "מה ההבדל" בין ילדי העולים מאתיופיה לילדי הפולשים מסודן ומאריתריאה, מקוממים להחריד. משום שממנה משתמעת אי-הבנה עמוקה בין מעמדם של האתיופים מזה והסודנים והאריתראים מזה. בוודאי שיש הבדל. ועוד איך.

שחורים הם שחורים. האומנם?
שהם. אמור להבין... [צילום: בוצ'צ'ו]

היה מצופה משהם
דווקא כמי ששרד את גלות בבל, ניתן היה לצפות ממנו, שאין כל השוואה בין יהודי אתיופיה לסודנים המוסלמים, שאין ביניהם כל דמיון, פרט לצבע העור והמוצא האפריקני. דווקא ממנו ראוי לצפות שיבין, שמדינת ישראל קמה מתוך הדם והאש ותימרות העשן, בין היתר כדי לגאול את יהודי אתיופיה מגלותם המתמשכת מאז ימי בית ראשון, ולא כדי לפתור את מצוקות הסודנים והאריתראים וכל השאר

אכן, קשה להימלט מהתחושה, שמה שעבר לשופט בראש בעת השמעת דברי ההבל הללו, היא מחשבה נוראה ואיומה: ככלות הכל, הרי אלה (העולים האתיופים) גם אלה (השב"חים מסודן ומאריתריאה) הם כושים נחשלים, חסרי תרבות, שירדו זה עתה מן העצים. אז מה ההבדל? למה המדינה שדאגה לאתיופים השחורים, לא תדאג גם לסודנים ולאריתראים השחורים?

לא רק הדברים כשלעצמם מקוממים, אלא העובדה שפליטת הפה האומללה הזו נשמעה מפי כבוד השופט אורי שהם, שנולד בעירק תחת השם אורי שהרבני, וברזומה שלו מופיעות 35 שנות שירות בצה"ל, ובכללן כהונת התובע הצבאי הראשי, הפרקליט הצבאי הראשי ומשנה לנשיא בית הדין הצבאי העליון לערעורים. הוא אמור להבין משהו, בהבדלים שבין עולים לגיטימיים לשב"חים עבריינים, בין זכאי חוק השבות לבין גונבי גבול עבריינים.

קשה להאמין שדווקא יהודי שנולד ב-1948, שבע שנים בלבד אחר הפוגרום הנורא (ה'פרהוד') שבוצע ביהודי בגדד בחג השבועות תש"א (2-1 ביוני 1941), שהסתיים בשחיטת 179 יהודים, פציעת 2,118 אחרים והותרת 242 יתומים יהודים, לא יבין עיקרון מוביל מתוך מגילת העצמאות: "מדינת ישראל תהא פתוחה לעליה יהודית ולקיבוץ גלויות". עלייה יהודית, אדונִי. לא סודנית.

דווקא כמי ששרד את גלות בבל, ניתן היה לצפות ממנו, שאין כל השוואה בין יהודי אתיופיה לסודנים המוסלמים, שאין ביניהם כל דמיון, פרט לצבע העור והמוצא האפריקני. דווקא ממנו ראוי לצפות שיבין, שמדינת ישראל קמה מתוך הדם והאש ותימרות העשן, בין היתר כדי לגאול את יהודי אתיופיה מגלותם המתמשכת מאז ימי בית ראשון, ולא כדי לפתור את מצוקות הסודנים והאריתראים וכל השאר. ככלות הכל, אחת ממטרות 'כור ההיתוך' הישראלי היא לבולל את יוצאי כל הגלויות לעם אחד, לא כולל מי שהם בני דת עוינת, שהגיעו ממדינה עוינת. אז איזו מין השוואה היא זו, כבודו? האם זה לא ברור שלמדינת ישראל לא צריך להיות כל עניין בעידוד המשך נוכחותם באילת, תוך כדי חתירה תחת יסודות כלכלתה וביטחון תושביה, ובהם גם יהודים יוצאי אתיופיה.

הייתכן שאחרי 35 שנות פעילות במדים בשירות האומה, כבודו מאמץ עמדות של השמאל הקיצוני, האנטי יהודי, החותר לראות כאן את 'מדינת כל מסתנניה ושב"חיה', ואולי גם את מדינת כל עמי העולם? גם אתה, ברוטוס?

לא דעת יחיד

התפישה המשתמעת מן הסאב-טקסט שהיה בפי השופט שהם, אינה דעת יחיד בעליון. גם השופט הלא-ציוני סלים ג'ובראן, סרבן שירת המנון המדינה, ביטא מסר דומה: "אולי עצם ההפרדה מפריעה לחשיבה הנכונה שלנו כשאנו חיים במדינת ישראל במאה העשרים ואחת. לכן יש לעשות את כל המאמצים למצוא את הפתרון לכך. גם כשהייתה קליטה של ילדי אתיופיה אני מניח כי היו גם כן קשיים אך הם לא נקלטו בבתי ספר נפרדים. לא צריכה להיות בעיה של שפה".

אז עכשיו זה ברור: האתיופים, הסודנים, האריתראים – כולם אותו דבר. 'נפסי-שי' (היינו הך, בערבית). כולם כושים אפריקנים. היגיון ברזל: אם הראשונים נקלטו בכיתות בתי הספר הרגילות ברחבי הארץ, אין כל סיבה שהאחרונים לא ייקלטו בכיתות רגילות באילת, העיר שנכבשה בידי הסודנים והאריתראים, המהווים כבר 10% מאוכלוסייתה.

המסקנה שעל עברייני הגבול להסיק: כל גנב גבול עבריין, זכאי לחינוך רגיל, בריאות, רווחה - בחסות כבודם. בעוד כמה שנים בוודאי תיענה ברצון תביעתם לבחור ולהיבחר, ולהפוך את מדינת היהודים היחידה עלי אדמות למדינת כל גונבי גבולותיה.

אוכלוסיית אילת, שמעמדה הסוציו-אקונומי אינו מהמשופרים, קיבלה את הדין בהכנעה. הם לא הוציאו את הילדים ממוסדות החינוך שבו הוכתבה להם 'כפייה לאומית'. אין ספק כי תושבי רמת אביב, רחביה והר-הכרמל, היו נוהגים אחרת, אילו כפו עליהם לקלוט בכיתותיהם ילדי שב"חים.

עיריית בני ברק, כבר הוכיחה שאפשר אחרת, ואיתה אף אחד לא העז להתעסק. עובדה: ביום פתיחת שנה"ל תשע"ג, ה-27 באוגוסט, הפעילה העירייה (על חשבון משלם המיסים הבני-ברקי), בקרוואן חדיש ויפה שהציבה ברחוב המכבים מול השוק, גן ילדים מיוחד לכ-30 ילדי הסודנים והאריתראים בלבד, ואין פוצה פה. נראה אתכם כופים על בני ברק לקלוט במוסדותיה ילדי מסתננים.

מה יש לחפש שם?
אנטישמיות בגרמניה. גם בימינו [צילום: Bild.de]

ומעניין לעניין באותו ענין: כשם שקליטתם כאן של העבריינים מסודן ומאריתריאה ושאר מדינות העולם, על חשבון משלם המיסים הישראלי, אינה ראויה, כך לא ראויה השתכנותם של כל אותם יהודים גלותיים, בארצות הנאצים לשעבר: 200 אלף בגרמניה, 10,000 באוסטריה (בה נולד הצורר אבי 'הפתרון הסופי'), ו-18,000 בשווייץ (שהתנדבה להפוך עצמה לגזבר של היטלר ימ"ש), שבה הם נאלצים לספוג יריקות חוזרות ונשנות בפרצופם.

נכון אומנם שגרמניה הרשמית, בראשות הקנצלר אנגלה מרקל, נחשבת לידידת אמת של ישראל. נכון שגרמניה הרשמית תורמת רבות לכלכלתה ובטחונה האסטרטגי, אך האנטישמיות בתוכה עדיין חוגגת. האיסור שהטיל בית המשפט בקלן על מילת תינוקות, חושף את עומק האיבה. אנגלה מרקל, שמתאמצת למחוק כל סממן אנטישמי מן ההוויה הגרמנית, אומנם הובילה בהצלחה החלטה בבונדסטאג, שהמליצה ברוב מוחץ לחוקק חוק שיכיר בערכה הדתי והרפואי של מצוות המילה (בהתנגדות השמאל הגרמני, הליברלים והירוקים). אבל שרת המשפטים שלה, סבין לוסטר שנברגר, ממשיכה להוביל מתקפה נגד המילה. היא קראה לממשלה לעכב את החקיקה עד שינוהלו שיחות עם הגרמנים מתנגדי המילה: אגודות הגנת הילד ואיגודי רופאי הילדים, ואגב כך הפיחה אמירה אנטישמית בוטה: "הגיע הזמן שהגרמנים יחדלו להיכנע ליהודים למן הרגע שמזכירים את השואה".

גרמניה אינה לבד. באוסטריה השכנה הכריזו שני מחוזות על איסור עריכת ברית מילה בבתי החולים. וגם בשווייץ יש שדוחפים יוזמה דומה. זה לא מכבר אסרו מדינות באירופה על שחיטה על-פי ההלכה (והבשר אליהן מיובא מן החוץ), ובימים אלה התבשרנו על גילויי שנאה חדשים כלפי יהודים בגרמניה: הכאת חובשי כיפות. רק השבוע שמענו על תקיפת דניאל אלתר, מרבני הקהילה הליברלית (הרפורמית), שכל חטאו היה בכך שהעז להתהלך חבוש כיפה ברחוב. אלתר בן ה-53, יליד גרמניה ובן להורים ניצולי שואה, שהוכה לעיני בתו בת ה-7, הודה בראיון עימו: "אנו תמיד חיים עם השאלה מדוע ההורים שלנו לא ברחו מכאן". מעניין למה אין הוא מעלה אותה שאלה ממש, כלפי עצמו וחבריו היהודים היושבים בגרמניה.

שני דורות לאחר השואה, מה בעצם יש ליהודי גרמניה, אוסטריה ושווייץ לחפש בארצות שונאיהם ומנדיהם? אין להם מולדת משלהם?

תאריך:  05/09/2012   |   עודכן:  05/09/2012
מנחם רהט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אתיופים וסודנים: מצא את ההבדלים
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מזכיר_המדינה
6/09/12 15:24
2
מתעב הציונות
6/09/12 15:40
3
ער אחיאונן
6/09/12 15:52
4
נחום שחף
6/09/12 16:07
5
זקן
6/09/12 16:58
6
לכותב המכובד
6/09/12 21:25
7
אתיופי
7/09/12 10:48
8
מהנדס חשמל מלקו ט
7/09/12 12:40
9
אדם באשר הוא אדם
24/09/12 19:17
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שעת בוקר מוקדמת. שני אנשים לבושים אזרחית, הולמים באגרופים על דלתה של דירה בבניין ישן. בדירה מתגורר האזרח י.ק., משפטן בהשכלתו, רווק בשנות הארבעים, ללא ילדים ופובליציסט לעת מצוא. י.ק. מבקש מהאנשים להציג צו חיפוש, אבל האנשים בעלי התספורת הצבאית מאיימים לפרוץ את הדלת אם לא יפתח את הדלת. י.ק. פותח בפחד בפניהם את הדלת והאנשים מסתערים פנימה.
05/09/2012  |  עו"ד אריאל לוין  |   מאמרים
הממונים לשרים בממשלת ישראל, מן הראוי שיידעו חשבון. אנחנו לא חולמים שהם יידעו משהו על המקצוע שלשמו התמנו לשרים; שר הבריאות (אצלנו אין) לא חייב להיות רופא, שר התמ"ת לא צריך להבין בתעשיה ושר התשתיות לא צריך להיות מהנדס, העיקר שיהיה במפלגה הנכונה. אבל לא פעם, הבורות של שר מסוים זועקת לשמיים מכיוון שאחרי הכל הוא שר שמקבל משכורת מהמדינה, מכונית, מזכירות, יועצים ופקידים מכל סוג. בעת צרה הוא יכול גם להתייעץ עם יועציו, לקרוא חומר ולהתעמק בעניין כדי שבורותו לא תיחשף. אחרי הכל, הוא מנהל תקציב, אז כדאי שיידע חשבון.
05/09/2012  |  שולמית קיסרי  |   מאמרים
רבני היהדות החרדית מכל קצוות העולם יוצאים בקמפיין של "כלל ישראל – הצלת הדורות", למלחמת חורמה נגד השימוש החמור באינטרנט העושה שמות בנפשות ישראל. האינטרנט וכל פגעי הטכנולוגיה המציפים אותנו עד לבלתי זכור מה היה פעם... ולשם כך נערך כינוס ענק במנצ'סטר ובימים הבאים צפויים להיערך עוד כנסים ברחבי אירופה.
05/09/2012  |  ציפורה בראבי  |   מאמרים
בפרשת "כי תבוא" משה מצווה על העם לערוך, עם כניסתם לארץ, טקס "השבעה" הדומה לטקס אותו עורכים לחיילי צה"ל הנכנסים לשירות. במעמד רב-רושם יעמדו שישה שבטים על הר הברכה, הלא הוא הר גריזים, ואילו ששת השבטים הנוספים על הר הקללה, הלא הוא הר עיבל. בתווך, בין שני ההרים, יעמדו זקני הלוויים ויכריזו על שנים-עשר משפטי ברכה וקללה וכל העם יענה "אמן" לאחר כל אחד מהם.
04/09/2012  |  משה זלצברג  |   מאמרים
אני מבקש לחלוק חוויה אישית שיסודה ותחילתה משפחתית גרידא והמשכה והשלכותיה במידה רבה, לדעתי, נושקות לניואנסים חברתיים בעלי השלכות על קיומנו כאן כעם וכמדינה.
04/09/2012  |  יוסי שחר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   מהגרים  /  מי ומי  
צניחה של 90% במספר המסתננים בדרום  /  איציק וולף
ילדי מהגרים בלתי חוקיים ילמדו בבתי"ס באילת  /  איתמר לוין
רופאה באיכילוב נדבקה בשחפת מעובד זר  /  יפעת גדות
"האויב(ת) שבפנים"  /  אודי בורג
כך מפורר בג"ץ את יהדותה של המדינה  /  מיכאל בן-ארי
אבסורדים  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il