כן. ההצבעה על ההינתקות כבר מאחרינו. אין המשמעות היא כי הנושא כבר מאחרינו. עוד ימים קשים לפנינו בעניין זה, אולם הזירה, מן הסתם, תעבור בימים הקרובים לתקציב 2005 - וגם כאו יהיו מאבקים לא קלים.
אנו חוזרים "לשיגרה".
אתמול התבשרנו כי עובדי רשות שדות התעופה, 1,200 במספר, יזכו לשורה של הטבות סביב פתיחת נתב"ג 2000. מפרטי ההסכם עולה כי עובדים אשר הגיעו ל-25 שנות ותק יזכו, באופן מיוחד, למענק יובל, הכולל גם את גמלאי הרשות שהגיעו לוותק של 25 שנה טרם יציאתם לגמלאות. עלות הסכם זה: כ-15 מיליון ש"ח.
מענק היובל הוא חלק מהסכם מיוחד שנחתם בין ההנהלה של הרשות לבין העובדים על רקע המעבר למסוף החדש של נתב"ג 2000. בנוסף לכך יזכו העובדים לתוספת של 3% לשכרם. אין מספיק בתוספות אלו והתברר כי העובדים גם יקבלו תוספת מיוחדת בשם "תוספת מטוסים", כל שלעובדים מסוימים תגיע התוספת לכדי 500 ש"ח בחודש.
עיני לא צרה בעובדי רשות שדות התעופה. אינני יודע בדיוק לאיזה תוספות קודמות מצטרפות תוספות אלו - אולם נראה כי מצבם אינו רע כלל וכלל - לבטח לאור הנתונים שפורסמו השבוע על-ידי הביטוח הלאומי מהם עולה שקרוב ל-40% מתושבי ערים מסוימות במדינת ישראל משתכרים פחות משכר המינימום [שכירים ועצמאים]. איני סבור שיש מי שדואג להם לקבל "מענקים ותוספות" מיוחדים, כמו במקרה של ההעברה לנתב"ג 2000.
הבעיה של היא העובדה שקשה להבין מי נושא באחריות ומי "מפסיד" על מאות המיליונים [אם לא יותר] שמדינת ישראל ומשלמי המסים הפסידו כתוצאה מהדחייה של ארבע השנים בפתיחת נתב"ג 2000?
בראיון עם מנכ"ל רשות שדות התעופה, גבי אופיר, שפורסם אתמול ב"גלובס" אומר אופיר: "רשות שדות התעופה מוסרת לעם ישראל את טרמינל 3, אחד המשוכללים בעולם, יחד עם קופה ריקה וחובות של 315 מיליון דולר".
גבי אופיר אמנם מטיל את האחריות על העיכוב על נושאים "חיצוניים" כמו חוסר בעובדים זרים, ניהול כושל של החברות הקבלניות שעבדו בפרויקט, עד כדי התמוטטותן, ההתקשרות הכושלת עם חברות מטורקיה. אולם לא ניתן להתעלם מהכשל המערכתי של ניהול הפרויקט על ידי הרשות, ובכך "אשמים", בין השאר, גם העובדים של הרשות - אולי לא כולם, ואולי רק הבכירים מהם.
מי שילם על מחדל זה?
האם שרי התחבורה הקודמים? האם יו"ר הרשות צבי שלום, אשר מתפקד כיו"ר הרשות כמעט בכל תקופת הבניה של נתב"ג 2000? האם המנכ"ל הקודם אבי קוסטליץ, אשר הוחלף רק בגלל חילופי השלטון, ולא בגין העיכובים בבניית הטרמינל? האם עובד מקצועי בכיר אחד [או יותר] הרשות שילם על כך בשכרו או בתפקידו?
על כך בדרך כלל אין תשובות. בשירות הציבורי הישראלי אין אחריות אישית למחדלים. את זה אנו יודעים מזמן. מערכת יחסי העבודה עם העובדים פועלת כאילו ב"בועה" שאינה קשורה כלל לביצועי הגוף בו הם עובדים. נהפוך הוא, נקודות משבר מהוות "עילה" לתוספות שכר ולמאבקים על הסכמי שכר.
נראה כאילו אם המחדלים היו הולכים וצומחים - כך היו גם העובדים זוכים להטבות ולתוספות שכר.
בימים אלו, כאשר נראה שהמדינה [היועץ המשפטי לממשלה] מנסה לעשות סדר באחד החוליים החמורים ביותר בשירות הציבורי הישראלי - המינויים הפוליטיים והעדפת המקורבים בכל נושא, כדאי לעבור לנושא הבא: אחריות אישית למחדלים של נושאי מישרה, לרבות נבחרים ועובדים קבועים בשירות הציבורי למחדלים. מבקר המדינה נתן את כבר את "יריית-הפתיחה" כאשר "האשים" את צחי הנגבי ומנכל"ו במינויים פוליטיים - יש להמשיך קו זה.
אנו מקווים שאכן נתב"ג 2000 אכן יהי מהמשוכללים בעולם, ואנו גאים על הקמתו - אולם אין הדבר מונע הפקת לקחים מהכישלונות שהיו בדרך.
______________________
אתר האינטרנט של כותב המאמר:
www.deot.org.il