|   15:07:40
אפרת רוזן מידענית   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

כוח המדיה החברתית בתקופת בחירות

ההבנה כי למידע העובר ברשת ישנו כוח עצום שיכול להשפיע על תוצאות הבחירות חילחל גם למפלגות ולמועמדים, וכעת ניתן אף לראות בכל אתרי התוכן והחדשות מדורי 'בחירות 2013' משולבים עם דירוגי המועמדים והפרופילים שלהם ברשתות החברתיות
29/11/2012  |     |   מאמרים   |   בחירות 2013   |   תגובות
נתניהו. הקים אתר מפואר שנותר ריק מתעבורת גולשים [צילום: פלאש 90]

עד לפני כמה שנים, קמפיין לבחירות כלל מודעות ענק ברחובות, שידורי תעמולה מושקעים בטלוויזיה, חוגי בית רבים. כבר בבחירות הקודמות ניכרו ניצני העידן החדש – עידן הרשתות החברתיות. אולם, בבחירות הקודמות הכל עדיין היה בחיתולים, אך בבחירות הנוכחיות נראה כי גם הפוליטיקאים הישראלים הבינו את כוחה של הרשת. אומנם האמצעים הישנים להגיע לכלל הציבור קיימים ומשמעותיים, אך ההשקעה ברשתות החברתיות וההבנה כי באמצעותן ניתן להגיע לציבור בוחרים גדול בהרבה כבר חילחלה בקרב הפוליטיקאים המקומיים.

לומדים מאמריקה

אחד מחלוצי הקמפיינים של הרשתות החברתיות היה לא אחר מאשר נשיא ארה"ב ברק אובמה. כבר בבחירות הקודמות, כינו את הקמפיין שניהל פריצת דרך פוליטית. אובמה הצליח להשתמש באינטרנט ככלי מרכזי וחשוב בקמפיין שלו לבחירות 2008. הדרך בה אובמה עשה שימוש בכלי היא מבריקה: מצד אחד הוא השאיר את השליטה האסטרטגית והתכנון בידי מנהלי הקמפיין תוך יצירת אשליה של שיתוף פעולה.

כאשר קיימת תחושת שיתוף, אנשים הופכים מעורבים יותר, אכפתיים יותר. אפשר לגייס מספר רב יותר של פעילי שטח, אפשר להרים תרומות גם מאנשים אשר אחרת קשה מאוד היה להגיע אליהם. גיוס מיליון דולר אפשרי מתורם בודד עשיר ונדיב במיוחד, אך ניתן להגיע לאותם מיליון שקלים גם אם מאה אלף איש תורמים כל אחד 10 דולרים, במיוחד כאשר התרומה נעשית בקלות מבלי לקום מהכורסה בסלון.

ללמוד מטעויות הבחירות האחרונות

הפוליטיקאים הישראלים ראו את הצלחת הקמפיין האינטרנטי של אובמה בבחירות הקודמות ומיהרו לנסות ולהעתיק את ההצלחה. נתניהו לדוגמה הקים אתר מפואר, שיא הטכנולוגיה, שנותר ריק מתעבורת גולשים. הקושי העיקרי שאפיין את הפוליטיקאים הישראלים הוא חוסר היכולת ליצור תקשורת בונה-שיתופית ודיאלוג עם קהל הקוראים שלהם.

בבחירות הקודמות הושקעו מעט כספים יחסית בעולם החדש של המדיות החברתיות. הועסקו מספר יועצים-בלוגרים בתשלום, וכמה בהתנדבות. דפי הפוליטיקאים במדיות השונות (פייסבוק, יו-טיוב, טוויטר, דה-מרקר או תפוז) היוו דפים אילמים בהם הקוראים לא זכו למענה. מרבית הפעילות התקיימה באזור התגובות, במידה שהדפים איפשרו תגובות, והתמקדו בהשמצות והשמצות נגד, במקום בדיאלוג בונה. אולי הטעות הגדולה ביותר שנעשתה אז הייתה התמקדות בקמפיינים ללא יצירת פלטפורמה שיש לה קיום גם יום לאחר הבחירות.

מרבית אתרי הפוליטיקאים והמפלגות נותרו ריקים מתוכן, רובם גם ריקים מתעבורה, והרבה הרבה טעויות נעשו. האתר של קדימה לדוגמה אינו מאפשר גיוס כספים מכוון. באתר הליכוד אומנם ניתן היה לתרום, אך התרומה נעשתה באמצעות מנגנון לא מאובטח. שימוש בפלאש, לינקים מוסתרים שאינם מובילים ליעדים מלאי תוכן. המפלגות היחידות שהצליחו להתחיל ולהפנים את כוחה האמיתי של המדיה החברתית בבחירות הקודמות היו מרצ, חד"ש והתנועה הירוקה מימד, אולי דווקא בגלל מיעוט התקציבים שעמדו לרשותן.

מה מצפה לנו בבחירות 2013?

מאז הבחירות הקודמות, כמות הגולשים במדיות החברתיות כמעט שהכפילה עצמה. ההבנה כי למידע העובר ברשת ישנו כוח עצום שיכול להשפיע על תוצאות הבחירות חילחל גם למפלגות ולמועמדים, וכעת ניתן אף לראות בכל אתרי התוכן והחדשות מדורי 'בחירות 2013' משולבים עם דירוגי המועמדים והפרופילים שלהם ברשתות החברתיות. הנוכחות ברשת חזקה יותר, קיימת השקעה בניסיון לייצר תכנים אשר ידברו אל הציבור, ליצור סרטונים ולעורר תגובות. נעשה ניסיון לשימוש באינטרנט לגיוס תרומות מקוונות, וליצור פלטפורמה שיתופית עם הפעילים הפוליטיים בשטח. ישנם פוליטיקאים המבינים את העוצמה בדילוג על פערי התיווך ויצירת קשר לא אמצעי עם קהל הבוחרים שלהם, דואגים לעדכן ולשתף, ולענות.

המאבק בין צנזורה לחופש

המדיה החברתית מתאפיינת בשתי מגמות הפוכות: ניסיון לנטר, לצנזר ולשלוט במידע על-ידי מוקדי הון וכוח, ומולם הניסיון להפיץ את המידע בצורה חופשית ללא תיווך מוסדי. מי משתי המגמות הללו תצא וידה על העליונה עדיין לא ברור, לא בבחירות הללו ולא ברשת בכלל.

הכלי של המדיה החברתית הוא כלי בעל עוצמה בו ניתן בקלות יחסית להוליך שולל אנשים רבים, אך גם לסחוף ולהשיג הכרה ללא מעבר דרך הפוליטיקה המקומית המסואבת. מי שידע לנצל את הכלי הזה מבין הפוליטיקאים והמפלגות המקומיות יזכה ליתרון ברור על פני מתחריו. עדיין לא ברור האם הפאשלות של הפריימריז הממוחשבים בבחירות הנוכחיות שהידהדו את הפאשלות בפריימריז הממוחשבים של לפני ארבע שנים גם יהדהדו את הכשלונות לנצל את המדיות החברתיות.

תאריך:  29/11/2012   |   עודכן:  29/11/2012
אפרת רוזן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כוח המדיה החברתית בתקופת בחירות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2013
עכשיו, אחרי שהכרזתי על פרישה,
29/11/2012  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
שיעור הבחירות בפריימריז במפלגת העבודה הגיע נכון לשעה 15:30 ל-24%. במפלגת העבודה מביעים סיפוק משיעורי ההצבעה, אשר נחשבים לגבוהים בשעה זו של היום וקוראים לכלל המתפקדים לבוא ולהצביע.
29/11/2012  |  איציק וולף  |   חדשות
שמעתי מרחוק את הטרוניות של פוליטיקאים, עיתונאים ומומחים מטעם עצמם באשר לתוצאות הפריימריז בליכוד. הפתעות, "דילים", קומבינות, קיצוניות, ומה לא. הזיכרון כה קצר, החוצפה כה גדולה, הטמטום כה עמוק, עד כדי אימה. שוב ושוב מאשימים את השיטה ולא את מבצעיה. שוב הרצפה עקומה והרקדנים אומנים ממש. באמת!
29/11/2012  |  ד"ר צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
אין לי כוונה לפלוש לתחומם של עיתונאים ופרשנים פוליטיים, ואין לי מושג אם דן מרידור, שזה עתה נכשל בבחירות המוקדמות בליכוד, יחבור לציפי לבני ולרשימתה החדשה. הרעיון עצמו לא נראה מופרך כלל, על-רקע המציאות הפוליטית ועל-רקע ההזניה (אם ייסלח לי הביטוי) של החיים הפוליטיים והמפלגתיים בישראל.
29/11/2012  |  עו"ד משה גולדבלט  |   מאמרים
בשעה 10:00 נפתחה ההצבעה בפריימריז של מפלגת העבודה. 60,424 חברי המפלגה יוצאים לבחור את הרשימה לקראת הבחירות לכנסת. ההצבעה בפריימריז במפלגת העבודה תתקיים במשך 12 שעות, עד לשעה 22:00.
29/11/2012  |  איציק וולף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   בחירות 2013  /  מי ומי  
הפריימריז חיזקו את הליכוד-ביתנו  /  איציק וולף
בעבודה מפיקים לקחים: יקיימו הצבעה ידנית  /  עופר וולפסון
יוחנן פלסנר עורק למפלגה של לבני  /  עידן יוסף
ציפי, תרשי לי  /  נסים גבאי
רבם דקרו  /  חיים שאולזון
"שר התחבורה שופך כסף במקומות הלא נכונים"  /  עידן יוסף
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il