|   15:07:40
  צבי גיל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
למדינת ישראל היסטוריה ארוכה בקשריה עם בורמה, כיום מיאנמר [צילום: AP]

מסר השואה מגיע למיאנמר

מיאנמר - בורמה בעבר, ידעה זמנים שונים מאז מלחמת העולם השנייה, לאחר שהפכה למדינה עצמאית בעשורים האחרונים היא הופיעה בשולי הרשימה של "מדינות הרשע" כאשר הרודנות הצבאית דכאה ביד ברזל כל גילוי של חופש, כולל כליאת מנהיגת האופוזיציה בכלא, עד כדי ניתוק כלי התקשורת ובכלל זה האינטרנט אולם כפי שזה קורה, וקרה במדינות שונות בדרום אסיה, המשטר השתנה ואיתו האווירה הפוליטית והפתיחות לנושאים בינלאומיים, ביניהם השואה זה יקרה בסופו של דבר גם באירן
28/03/2013  |   צבי גיל   |   מאמרים   |   שואה וגבורה   |   תגובות

מיאנמר - בורמה בעבר, ידעה זמנים שונים מאז מלחמת העולם השנייה, לאחר שהפכה למדינה עצמאית. בעשורים האחרונים היא הופיעה בשולי הרשימה של "מדינות הרשע" כאשר הרודנות הצבאית דכאה ביד ברזל כול גילוי של חופש, כולל כליאת מנהיגת האופוזיציה בכלא, עד כדי ניתוק כלי התקשורת ובכלל זה האינטרנט. אולם כפי שזה קורה, וקרה במדינות שונות בדרום אסיה, המשטר השתנה ואיתו האווירה הפוליטית והפתיחות לנושאים בינלאומיים, ביניהם השואה.זה יקרה בסופו של דבר גם באירן.

למדינת ישראל היסטוריה ארוכה בקשריה עם בורמה, כיום מיאנמר. ראש הממשלה הראשון שביקר במדינת ישראל היה או נו, בשנת 1955 . זאת חרף לחץ ערבי גדול עליו שלא לקיים את הביקור. נוצרו גם קשרים אישיים בינו לבין דוד בן-גוריון אשר גילה עניין רב בתרבויות ובדתות אסיה. בן-גוריון ערך גם הוא ביקור ממלכתי בבורמה. ביקור או נו הניב קשרים הדוקים כמעט בכול התחומים בעיקר בתחומי הביטחון והחקלאות. עם זאת גם לאחר שאו נו הודח בהפיכה צבאית בראשות הגנרל נה ווין, הקשרים ההדוקים אומנם התרופפו, אבל במישור הרשמי וגם הפונקציונאלי אלה נשארו על מכונם. דווקא לאחר ההפיכה על-ידי החונטה הצבאית בשנת 1988 יחסים אלה השתפרו, בשעה שיחסי בורמה עם העולם המערבי הלכו והחמירו והוטל אמברגו אירופי ואמריקני על מינאמר.

ישראל הפכה לספקית הנשק של בורמה, החל ברובים וכלה בתותחים וציוד טכני מתקדם לחיל הים שלה. מלבד שיתוף הפעולה הביטחוני מכשירה ממשלת ישראל, על חשבונה, פקידי ממשל מיאנמרים. כמעט כל שנה מגיעה לארץ משלחת גדולה של פקידים להשתלמות, בעיקר בתחומי החקלאות, וישראל מספקת תמיכה מדעית ופתרונות טכנולוגיים מתקדמים למשטר במיאנמר (ויקיפדיה). אולם החונטה הצבאית דיכאה כול ניסיון של דמוקרטיזציה, הפגנות דוכאו ביד ברזל, בודהיסטים ליברלים וכמרים הושמו במעצר או חוסלו. ככה הושמה במעצר מנהיגת "הליגה הלאומית למען דמקורטיה", סן סו צ'י, לאחר שמפלגתה זכה רוב בבחירות בשנת 1999.

הבידוד הבינלאומי, המצב הכלכלי, התקשורת בעולם , בעיקר המקוונת, והלחץ האמריקני, הביאו לשינוי סדרי שלטון ובשנת 2010 שוחררה סו צ'י. שנתיים לאחר מכן בוטלה הצנזורה, והמערב ובראשו ארה"ב חידוש את היחסים עם המדינה וחודשה גם התמיכה הכלכלית. במסגרת תהליך זה, מעוניינת מיאנמר לשוב ולהשתלב בקהילייה הבינלאומית - מבחינה כלכלית, פוליטית וגם תרבותית. על-רקע זה יש להבין גם את ההתעניינות בשואה ובהשלכותיה.

בשנה שעברה, על-רקע התמורות במדינה,יזמו האו"ם, ישראל וכמה ממדינות המערב אירוע מרכזי גדול שאורגן על-ידי משרד החינוך המיאנמארי. האירועים היו מיועדים בעיקר לקהל אקדמי: סטודנטים ומרצים באוניברסיטאות יאנגון (היא רנגון), הבירה והעיר המרכזית של מיאנמר מבחינת הפעילות הכלכלית והפוליטית. לצורך סיוע בארגון תוכנית האירוע פנו המארגנים ל"יד ושם", וזה הביא לשם תערוכת צילומים קטנה על השואה. אירועים כאלה אף אם הם חריגים לא מוצאים ביטוי בתקשורת שלנו. וגם אני שעוקב אחריהם לא הייתי מודע לכך אלמלא הזכיר זאת פרופסור דן מכמן בסקירתו בפני מועצת "יד ושם" ב-26 בפברואר השנה. הוא התייחס בשיחתו בעיקר על "מגמות בעייתיות בחקר השואה והג'נוסייד", נושא שראוי להתייחסות נפרדת. הפרופסור מכמן ,ראש המכון לחקר השואה ב"יד ושם", הוזמן לשאת את ההרצאה העיקרית באירוע המרכזי, ועוד מספר הרצאות באירועים אחרים.

"האירועים עצמם היוו בשבילי חוויה מסוג שונה ממה שאני מורגל לו" אומר פרופסור מכמן. "מחד-גיסא מדובר בקהל שידיעותיו על השואה כמעט אפסיות, ומאידך, הוא תאב דעת בכול הנוגע לנושא הזה." האירוע המרכזי, נמשך כשעתיים וחצי ובו סקר את חשיבתה ההיסטורית של השואה. האולם היה גדוש. נכחו כ-500 סטודנטים, מרצים ופרופסורים ממספר אוניברסיטאות בינגון, וכן אנשי ציבור, ביניהם סגן שר החינוך, נציג האו"ם, שגרירי ישראל ואיטליה, ונציגי שגרירויות גרמניה, בריטניה ועוד. גם היה סיקור תקשורתי נרחב. לאחר ההרצאה ובמסגרת מצומצמת קצת יותר, נערך גם דיון פתוח בין סטודנטים על המשמעות של השואה ומקרי ג'נוסייד והלקחים האפשריים למיאנמר בתחום זכויות האדם. היה זה דיון מעניין ביותר, שבמהלכו עלו השינויים הנוכחיים במדינה, וניכר היה שהסטודנטים חוגגים את המצב החדש של חופש דיבור.

מלבד האירועים הללו ביום הזיכרון עצמו העביר מכמן עוד שתי הרצאות . אחת בבית הספר הגבוה ללימודי כלכלה של ינגון; - על "הרדיפות הכלכליות של היהודים בידי גרמניה הנאצית" . השנייה בפני קהל מצומצם יותר במרכז לתרבות צרפת - ועל "התפתחות תודעת השואה". הוא הופגש במיוחד עם הוועדה המיאנמארית לזכויות האדם, ועדה שהוקמה גם כן לפני חודשים מספר במסגרת השינויים במדינה.

תהודה תקשורתית
הכתבה ב-Myanmar Times

התהודה התקשורתית הייתה בלתי רגילה, בהתחשב בעובדה שלא מדובר כאן בנושא חם, אלא בתחום שאנשי אקדמיה בפרט והציבור הבורמזי בפרט,כלל לא היו מודעים לו, או מתוך אלה דים קלושים אשר נוסעים מהקשרים אחרים.

Myanmar Post Journal העיתון רב התפוצה בשפה האנגלית שבורמזים רבים משתמשים בה, סקר ברחבה את כול האירועים שנערכו לרגל " היום הבינלאומי לזכר השואה".לסיבוב הרצאותיו של פרופסור מכמן התלוותה תערוכה בשם "עדות זיכרון" אשר הובאה למקום על-ידי "יד ושם". להערכת העיתון באירוע המרכזי השתתפו כאלף אנשים, מרצים, סטודנטים,אישי ציבור ותקשורת. "אירוע זה סיפק לחלקים של הדור המבוגר והדור הצעיר במינמאר מבט חדש ונדיר לממדי השואה" - מסכם העיתון. גם Myanmar Times הקדיש כתבה מורחבת לנושא.

"הביקור - מסכם הפרופסור מכמן - היה מרגש ורב-עניין מבחינתי, ואחד משיאיו היה גם ביקור בבית הכנסת של הקהילה היהודית של יוצאי בגדד, שפעלה במקום עד לפני כמה עשרות שנים. בית הכנסת הוא יפהפה, נמצא בשכונה המוסלמית, ומתוחזק על-ידי בני המקום. בימים הנוראים מתקיימת שם תפילה, כאשר מתקבצים מעט היהודים שפועלים כיום במיאנמר, אם כיזמים כלכליים, אם כנציגי ארגוני סיוע או כנציגי מדינות שונות.

להערכתי שלי, העניין שגילו הבורמזים בנושא השואה אין לראותו כנושא בפני עצמו, כפי שאנו רואים אותו ומבקשים מן העולם לראותו. כלומר כמשהו שהוא ייחודי ומסגרת ההתייחסות אליו חייבת להיות נפרדת למשל מרצח המוני אחר, כמו ג'נוסייד, או מה שנקרא כיום "רצח עם". כאשר עם שלם נפתח לרוחות חדשות ולחלון לעולם הגדול הוא מודע לאירועים השונים שהתקשורת מדווחת עליהם כמו טבח המוני שבטי באפריקה, ההרג בסוריה ועוד. זה ועוד . לפי נתונים שונים חוסלו בידי השלטונות יותר מחצי מיליון בורמזים משבט הקארן. וללא ספק ההקשר הזה הוא ברור. ואגב, מוזיאון השואה בוושינגטון העניק לפני שנה וחצי אות כבוד למנהיגת האופוזיציה, כלת פרס נובל סאן סו קי. מכאן שהרקע הוא רחב מאוד.

אירן והשואה

להערכתי בעולם המוסלמי, אשר מושפע במידה זאת או אחרת מן המערב, אירן היא היחידה אשר הכחשת השואה היא חלק אינטגראלי מן ה"הלכה" הדתית השיעית והמערכת הציבורית .לא זו בלבד שהמנהיג הרוחני, הקנאי,הגזעני ושונא פתולוגי של ישראל, האייתולה חמינאי, וראש ממשלתו אחמדינג'ד, חוזרים על המנטרה שהשואה היא פרי המצאת הציונים, אלא מביאים לכנסים בטהרן באצטלא אקדמית כביכול מומחים מן המערב. זאת עד כדי מעמדים והקשֵרים גרוטסקיים. ככה למשל ד"ר אלפרד בוהדן גרמני שגדל באוסטרליה, והתמחה על-פי עדותו שלו, בארכיאולוגיה, קובע שלא היו כבשנים באושוויץ. ""מומחה" אחר הוא ריצ'רד קרֶגֶה, מהנדס אוסטרי, שבדק ולא מצא סימנים של השמדה בגיא ההריגה של טרבלינקה..ואם לא די בכך נערך מטעם המסד כנס סטודנטים לרגל הופעת ספר קריקטורות על השואה.

אולם אם קיימת השוואה כשלהי בין המשטר בטהרן לבין המשטר הנאצי בשנאת היהודים (ואין השוואה כוללת, שכן, בין היתר,בכמה ערים באירן ישנן קהילות יהודיות פעילות) הרי זה בתעמולה הגבלסאית. זה הדימוי בתקשורת. בפועל ציבור גדול באירן, גם בקרב החוגים האינטלקטואליים, גם בקרב הסטודנטים, גם מתוודעים לשואה וגם אין בלבם שנאה פתולוגית לישראל. בשעתו הזכרתי באחד הרשומות שלי כי בנמל התעופה בטשקנט פגשתי אירני איש עסקים שאמר לי ככה: "תדעו לכם שהעם האירני לא שונא את ישראל, וישנה הערכה רבה למדינה שלכם,וגם דימוי לא אוהד לעולם הערב".

המידע על הנעשה בישראל כולל נושא השואה מגיע לאירן מתקשורת ההמונים, גם במזרח התיכון (כולל ישראל) גם מאירופה, וגם מאמריקה. בישראל יזמו לפני פחות משנה רוני אדרי, תושב תל אביב, ואשתו מיכל טמיר, קמפיין של קשרי אינטרנט בין ישראלים לאירנים שהייתה לו תהודה ניכרת. באתר האינטרנט שהקים כותב אדרי לעם האירני: "כדי שתהיה מלחמה בינינו, עלינו קודם לפחד אחד מהשני ולשנוא. אני לא מפחד מכם ולא שונא אתכם". והוא גם הופיע ביוטיוב וחזר על המסר..אפשר ולקראת יום הזיכרון לשואה כדאי שרוני ורעייתו יחזרו שוב ויפנו לאירנים בנושא אנושי כה חשוב - כמו השואה.

בארה"ב ישנה קהילה גדולה של יוצאי אירן, בעיקר בחוף, המערבי. שם מצויים תחנות רדיו וטלוויזיה, כמו רשת FARS, אשר משדרים ללא הפסקה לעשרות מיליוני אירנים בפזורה ובאירן עצמה. תחנות אלה גם מקיימות קשרים עם נציגויות ישראל. הם אומנם לא מסתירים ביקורת על ישראל, בעיקר בנושא הפלשתיני, אבל הן מדווחות לא רק על מה שקורה בעולם, כולל ישראל, אלא מה שקורה באירן עצמה. זה מזכיר לי את "בית השידור" (הערבי) של "קול ישראל" אשר הווה בשעתו מקור מהימן ביותר על מה שקורה במדינות ערב. ההתייחסות לשואה של.רשת ה"פרס" היא בהקשר הרחב של שורש השואה: רדיפות, אפליה, עוות הדין, רצח וכיו"ב.

דומני שגם אנו במדינת היהודים שקמה על עיי השואה נצטרך להפנים התייחסות זאת . ולא רק ללמוד טוב יותר וליישם טוב יותר את לקחי השואה אלא גם לבחון את המכלול המורכב יותר של הנושא בכול הנוגע ל"עתיד הזיכרון". ועל כך ברשומה בשבוע הבא לקראת יום הזיכרון לשואה.

תאריך:  28/03/2013   |   עודכן:  28/03/2013
צבי גיל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מסר השואה מגיע למיאנמר
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ראיס-פוטין-בוטוקס
28/03/13 20:31
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  שואה וגבורה
בחול המועד פסח יתכנסו קרוב ל-500 צירים מסניפי בני עקיבא בישראל לוועידה הארצית הכ"ג, 'ועידת האמת והאמונה', שבה תיקבע במידה רבה דרכה של התנועה לשנים הקרובות. בימים אלו ממש יצוינו 70 שנה למרד גטו ורשה שהיה המרד היהודי הגדול ביותר שפרץ בתקופת השואה, והיה לסמלה המובהק של ההתנגדות היהודית בתקופת הכיליון.
27/03/2013  |  דני הירשברג  |   מאמרים
מחנות הריכוז הנאציים הראשונים הוקמו בגרמניה בפברואר 1933, מיד לאחר עליית היטלר לשלטון. השליטה במשטרה הועברה לידי המפלגה הנציונאל סוציאליסטית על-ידי שר הפנים של הרייך, ווילם פריק ועל-ידי הרמן גרינג.
27/03/2013  |  עידן יוסף  |   כתבות
"האגודה המרכזית של אזרחים גרמנים בני האמונה היהודית" נוסדה בשנת 1893 כדי לגבור על הסטריאוטיפים האנטישמיים של הגרמנים ולממש את שוויון הזכויות האזרחי שלכאורה הובטח ליהודים בחוקת הרייך. את מטרותיה שאפה האגודה המרכזית להשיג באמצעות מאבק פוליטי ומשפטי עיקש. על בסיס זה, בתחילת פעילותה, יכלו יהודים מכל הזרמים הדתיים והפוליטיים למצוא את מקומם בשורותיה והיא התפתחה במהירות לתנועה המונית. אולם, לנוכח ההתפתחויות הפוליטיות והחברתיות שאירעו בגרמניה מסוף המאה התשע-עשרה ובעיקר בשנות מלחמת העולם הראשונה ולאחריה, הייתה האגודה המרכזית גם לאגודה רעיונית פנים יהודית.
25/03/2013  |  ציפי לוין  |   ספרים
בטקס המרגש היום (ו', 22.3.13) ב"יד ושם" בהשתתפות הנשיא ברק אובמה, הנשיא שמעון פרס וראש הממשלה בנימין נתניהו דיבר קצרות הרב ישראל מאיר לאו. מעבר לדברים שאנו מכירים על ילדותו במחנה ההשמדה בוכנוולד סיפר הרב כיצד נכנסו חיילים אמריקנים לצריף בו שהה וצעקו להם באידיש, "יהודים אתם משוחררים".
22/03/2013  |  עפר דרורי  |   מאמרים
נשיא ארצות הברית ברק אובמה חותם את ביקורו בישראל. הבוקר (יום ו', 22.3.13) ביקר במוסד יד ושם בירושלים, בלוויית שר החוץ האמריקני ג'ון קרי, ראש הממשלה בנימין נתניהו והנשיא שמעון פרס.
22/03/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il