נמל סוואנה נמצא בארה"ב בשפך נהר סוואנה הנשפך אל האוקיאנוס האטלנטי. הנהר מהווה את הגבול בין מדינת ג'ורג'יה למדינת דרום קרוליינה. נמל סוואנה נמצא בצד של מדינת ג'ורג'יה והוא בבעלות ממשלת ג'ורג'יה.
בסוף המאה שעברה, מדינת דרום קרוליינה החליטה שגם היא רוצה ליהנות מהמפרץ הטבעי ורצתה לקדם הקמת נמל בבעלות פרטית בצד השני של הגבול. מדינת ג'ורג'יה מאוד לא אהבה את הרעיון ונקטה בכל תרגיל אפשרי למנוע את הקמת הנמל. עד היום התרגילים הצליחו מאוד ואין נמל בצד של דרום קרוליינה.
מה זה גרם לנמל סוואנה? בשנת 2003 עברו בנמל סוואנה 1,124,000 מכולות TEU. בשנת 2012 קפץ משמעותית המספר ל-2,980,000 מכולות TEU. לכאורה נשמע נהדר, אבל חוסר התחרות גרם לחוסר יעילות מדהים. בדוח ה-
OECD האחרון בו מרבים עובדי נמל חיפה להתגאות משום שחיפה מדורגת במקום הרביעי המכובד מאוד, מופיע נמל סוואנה במקום הרביעי אבל מהסוף, אחרי נמל קראצ'י בפקיסטן ונמל בירות בלבנון. לא מפתיע לגלות שבארה"ב נמל סוואנה מדורג במקום האחרון.
התחרות העיקרית של נמל סוואנה היא עם נמל צ'רלסטון שגם הוא בבעלות ממשלתית ושנמצא כ-130 ק"מ צפונית מזרחית לנמל סוואנה. נמל צ'רלסטון מדורג בדוח ה-OECD במקום חמישי מהסוף ושני מהסוף בנמלי ארה"ב וכך עצלן א' מתחרה בעצלן ב'.
נמל סוואנה מעסיק אלפי אנשים ואחראי ל-8% מהתל"ג של מדינת ג'ורג'יה. בינואר השנה היה איום של שביתה שנגמר בכניעה מהירה של ממשלת ג'ורג'יה. סגירת הנמל אפילו לזמן קצר איננה אופציה מבחינת ממשלת ג'ורג'יה וכך הנמל נשאר לא יעיל.
חזרה לישראל
נמלי ישראל מתאימים היום לאוניות הנושאת עד 9,000 מכולות TEU, אבל רוב האוניות היום הן גדולות יותר ולכן יש צורך בהתאמת הנמלים למציאות החדשה או על-ידי בניית רציפים חדשים או שיפוץ הרציפים הקיימים.
זה הזמן בדיוק שבו צריך להקים נמלים פרטיים כפי שעושה שר התחבורה ישראל כץ. אם ייכנע השר כץ לדרישות וועד עובדי הנמל, נמצא את עצמנו בעוד עשור במצב שנמלי ישראל מתדרדרים בדירוג ה-OECD ושנמל חיפה מתחרה בנמל אשדוד כמו שנמל סוואנה מתחרה בנמל צ'רלסטון. השר כץ עושה את הדבר הנכון בזמן הנכון ועל כך מגיעה לו בירכת חזק ואמץ!