|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

שישה בשישי

שבוע אולמרט

סיכום שלושה ימים של עדות אהוד אולמרט במשפט הולילנד: מה הוא חושב על שמואל דכנר ויוסי אולמרט, במה שונה דוד רוזן ממוסיה ארד, אלו קווי אופי של אולמרט עלו בעדותו וגם כמה מחשבות רוחב
04/10/2013  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   משפט הולילנד   |   תגובות
אולמרט. תוקף [צילום: פלאש 90]

ועוד משהו קטן
"אפשר להגיד עלי שאני רמאי ושקרן, אבל לא שאני אידיוט" (שמואל דכנר). "מילא להאשים אותי שאני מושחת, אבל מטומטם?!" (אהוד אולמרט).


דכנר וזיופים
זייפן מוכשר או רשלן? [צילום: פלאש 90]

אחת הטענות המרכזיות של ההגנה בכלל ושל אהוד אולמרט בפרט, היא שמסמכים רבים שהציג שמואל דכנר היו פרי זיוף. "זה היה המקצוע שלו", טען אולמרט. להוכחת דבריו הצביע אולמרט על שורה ארוכה של טעויות, אי סבירויות וחוסר היגיון במסמכים השונים אותם כתב דכנר. אז האם דכנר היה זייפן כל כך מוכשר, עד שהצליח לשטות בבכירי חוקרי המשטרה והפרקליטות, או שמא היה זייפן כל כך רשלן, עד ששגה בלי סוף?

להבדיל אלף אלפי הבדלות, זה הזכיר לי את המחלוקת על תעודת טרווניקי במשפט דמיאניוק. שם טען הסניגור, יורם שפטל, מצד אחד שהתעודה הזאת - תעודת השירות של ג'ון דמיאניוק כשומר במחנות ההשמדה - מזויפת בצורה מושלמת; מצד שני טען, כי היא עמוסה טעויות המצביעות על הזיוף. בסופו של יום קבעו הן בית המשפט המחוזי והן בית המשפט העליון, כי התעודה אותנטית. אין בכך, כמובן, כדי לרמוז דבר וחצי דבר על המסמכים שבמשפט הולילנד.

פגיעה וגאווה
"זה קו ההגנה עכשיו?" [צילום: פלאש 90]

אהוד אולמרט הוא אדם גאה, אפילו גאוותן. זה בלט כאשר לכאורה לא רצה לספר כיצד נחלץ לעזרתם של מי שנזקקו לסיוע, אך "בעל כורחו" הקדיש לכך תיאור ארוך ומפורט. זה בלט בתיאורים של פעילותו כראש עירייה. זה בלט בכנותו את עצמו "שר בכיר ביותר". זה בלט בדברו על כך שהחשדות נגדו פורסמו בכל העיתונים בעולם ובכך שקיבל מסרונים ודואר אלקטרוני "מכל העולם" לאחר הסתבכותו של אחיו יוסי. זה בלט בטון בו דיבר מדי פעם לא רק לתובע, עו"ד יוני תדמור, אלא גם לסניגורו, עו"ד רועי בלכר.

לא בטוח שקו האופי הזה ישחק לטובתו של אולמרט. השופט דוד רוזן נותן כבוד לנאשמים בתיק הולילנד, משום שהם באמת מן השורה הראשונה של עולם העסקים והפוליטיקה בישראל, אך כאשר הוא מתאכזב מאחד מהם - רואים את זה היטב באולם, וניתן לשער שזה יבוא לידי ביטוי בפסק הדין. אם רוזן יחשוב שיש פער בין דימויו של אולמרט בפי עצמו לבין המציאות, זה עלול לפגוע בו.

באותה מידה, ההתקפות העזות של אולמרט על הפרקליטות לא יעניקו לו נקודות אצל רוזן. "אדוני תוקף את הפרקליטות; זה קו ההגנה עכשיו?", שאל בציניות שקטה לנוכח אחת ההתקפות הללו, אשר נמשכו למרות שרוזן ביקש להפסיק אותן. עושה רושם שאולמרט דיבר בהקשר זה בעיקר לתקשורת שגדשה את האולם, אך גם כאן לא הצליח יותר מדי והדברים לא תפסו כותרות. חוץ מזה, שולחן התביעה שמר על דממה מוחלטת, ונטל בכך חלק ניכר מעוקץ ההתקפה. גם כאשר תקף את התביעה בזמן החקירה הנגדית, לא הגיב תדמור. די ברור מי יצא ממלכתי וענייני בקטע הזה.

רוזן וארד
אצלה הוא העלה זכרונות [צילום: פלאש 90]

עוד כמה מילים על דוד רוזן. השופט נותן לאולמרט כבוד ראוי, אבל שום דבר מעבר לכך. אם אצל הנשיאה מוסיה ארד במשפטו בירושלים יכול היה אולמרט לדבר דקות ארוכות על ילדותו בבנימינה ולפרוס את קורות חייו על פני יום דיונים שלם, אצל רוזן הוא ידע שיש לו בדיוק 20 שניות לסכם את קורות חייו. נכון שמדי פעם הוא מאריך בתיאורים וסיפורים שאינם נוגעים לעניין, ונכון שרוזן לא מתערב, אבל ברור לגמרי שאם זה יחרוג מגבולות הסביר - רוזן יחזיר אותו מיד למסלול.

המשפט בירושלים נמצא לא רק ברקע עדותו של אולמרט אלא גם בליבתה. התביעה מרבה לצטט מדבריו באותו משפט ואפילו מפסק הדין בנוגע לתרומות שקיבל, על-רקע האישומים הנוגעים לתרומות שקיבל משמואל דכנר. אולמרט מצידו אומר בכל הזדמנות אפשרית, כי הוא זוכה באותו תיק. אגב: הוא גם טען שבית המשפט המחוזי בירושלים כינה את משה טלנסקי "עד הזוי" - מילים שבהן לא השתמשו שלושת השופטים, אבל בלוף שבסביבתו של אולמרט אוהבים לחזור עליו.

ספקות ואחים
"תמיד אהוד, אהוד, אהוד במקום הראשון"

לפי הזמן שהוקדש בחקירה הראשית ל-500,000 השקלים שנתן שמואל דכנר ליוסי אולמרט, ההגנה סבורה שזו הבעיה העיקרית שלה. גם בחקירה הנגדית הוא תפס את החלק היחסי הארוך ביותר. דומה שמהסיפור הזה אולמרט יכול לצאת לכל היותר בזיכוי מחמת הספק, אם דוד רוזן לא ישתכנע שהאפשרות ההגיונית היחידה להסביר את המתנה הנדיבה הזו היא שוחד. אולמרט טוען שדכנר ביקש לשלוח את לחמו על פני המים; השופט דוד רוזן יצטרך לקבוע האם מדובר בלחם בגודל סביר.

בשולי הסיפור הזה, אולמרט לא מועמד לפרס "אח השנה", ואולי בשל כך ביקש בצורה מוזרה לאסור על פרסום הפרטים המשפחתיים (בקשה שנדחתה בו במקום בצורה אלגנטית בידי רוזן; אולמרט קיטר על כך בישיבה מאוחרת יותר). הוא טוען שהזהיר מראש את יוסי מהרפתקאות פוליטיות, שהיה יכול לעזור לו בצורה חוקית לגמרי אם רק היה פונה אליו, שנפל קורבן למניפולציות של יוסי, דיבר על תחושת מיאוס כלפי יוסי, האשים אותו בבגידה במשפחתו ועוד ועוד. נניח שזה נכון; מה זה אומר על מה שחשב/חושב יוסי על אהוד? האמת היא, שלא צריך לנחש. לצד גילויי האהבה המופגנים שלו, הייתה ליוסי אמירה מאירת עיניים בחקירתו בידי ה-FBI: "זה תמיד אהוד, אהוד, אהוד במקום הראשון".

יזמים ותורמים
ספונסרים לבית"ר ירושלים [צילום: גיא בן-זיו]

בבואו להסביר את טיב יחסיו עם שמואל דכנר, אמר אהוד אולמרט בתחילת עדותו, כי יזמים רבים שפעלו בירושלים תרמו למטרות ציבוריות. הוא הזכיר את תד אריסון, חברת פרטנר ואחרים, ואפילו את חברת סלקום ממנה הוא עצמו ביקש להיות הספונסרית הראשית של קבוצתו האהובה, בית"ר ירושלים. הוא גייס תרומות לבית"ר גם מהקבלנים האחים ישראל, מגדולי הבונים בבירה.

חשוב להדגיש, שזה היה ונותר חוקי - וזה בדיוק מה שמטריד. נכון, אנחנו מדינה קטנה והרשויות המקומיות קטנות עוד יותר. נכון, יש גורמים שפועלים בכל הארץ ויש להם אינטרס כמעט בכל עיר. נכון, יש מגבלות ליכולתם הכספית של השלטון המרכזי והשלטון המקומי, ויש חשיבות רבה לתרומות. הכל נכון, וזה עדיין מטריד.

הבחירות לראשות הרשויות המקומיות הן אישיות, ולכן יש חשיבות פוליטית ואישית רבה לכל פרויקט עליו יכול להצביע ראש הרשות. לכן, כאשר חברה או יזם תורמים לפרויקטים ברשות - זה נוגע אישית ובמישרין לראש הרשות, על אחת כמה וכמה כאשר הוא עצמו מבקש זאת. מכאן גם עלולה הדרך להיות קצרה לקבלת טובות הנאה אישיות. חייב להימצא פתרון שיחסום את הפירצה הזו.

ועדות וקבלנים
בית פרומין. הפרויקט של רג'ואן

אהוד אולמרט טען, כי הופעתו במוסדות התכנון בנוגע לפרויקט הולילנד הייתה חריגה - אך לא יחידה במינה. הוא הביא עוד שלוש דוגמאות, שתיים מהן - בפרויקטים של קבלנים שתרמו לו. היו אלו אלפרד אקירוב בנוגע לפרויקט ממילא, ואילן רג'ואן בנוגע לבית פרומין (בו שכנה הכנסת). על אקירוב אף אמר אולמרט, כי הוא הפך לידידו.

כמו בקטע הקודם, זה חוקי - אבל מטריד. האפשרות של ניגוד העניינים בולטת מדי, ומציבה מכשולים חמורים בפני עיוור. כאן הפתרון הוא קל, וכבר עמדנו עליו בהקשר של הבחירות לכנסת: איסור גורף על קבלת תרומות, למעט סכומים סמליים, ומימון הקמפיינים מקופת המדינה. יעלה כמה עשרות מיליונים, אבל זהו מחיר ראוי לשמירת הניקיון הציבורי.

תאריך:  04/10/2013   |   עודכן:  04/10/2013
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים אירועים / מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אביבה חפץ-נוימן / Aviva Hefetz-Noyman   אביגדור קלנר / Avigdor Kalner   אברהם פיינר / Avraham Fainer   אהוד אולמרט / Ehud Olmert   אורי לופוליאנסקי / Uri Lopoliansky   אורי שטרית / Uri Shitrit   אורן אדרת / Oren Aderet   אורנה אנג'ל / Orna Angel   אילן סובל / Ilan Sobal   אירית באומהורן   איתן מעוז /  Maoz Eitan"   אלי זהר /  Zohar Eli"   אלי שמחיוף   אלימלך קורצווייל   אלפרד אקירוב   אמנון יצחקניא   אמנון ספרן   אתי בן-דור   ג'ון איואן דמיאניוק   גיורא אדרת /  Aderet Giora"   גיל פרידמן   דב גלעד כהן / Dov Gilad  Choen   דוד רוזן / David Rozen   דני דנקנר   הדס ליס / Hadas Lis   הלל צ'רני   הלל צ'רני   טל שפירא   טליה דאר   יהושע פולק   יובל גבעון   יוני תדמור / Yonni Tadmor   יוסי אולמרט   יורם ראב"ד /  "   יעקב אפרתי   יפעת מנור-נהרי   ירון גולומב   ירון ליפשס   ליאת ארזי   ליאת בן-ארי שווקי / Liat  Ben-Ari Shwekey   מאיר רבין   מוסיה ארד   משה טלנסקי   משה  ישראל   משה שמיר   עודד  גזית / Oded gazit   עודד  קם   עופר ברטל / Ofer Bartal   עמוס ון-אמדן   קנת מן /  Prof. Kenneth Mann"   קרן קורן-בנדלק   רוני בלקין   רועי בלכר   רותי  ליטבק   שולה זקן / Shula Zaken   שי פינס /  Shai Pines"   שלומית הראל-שוורץ   שלמה בן-עמרה   שמואל קליין   שמואל דכנר   שמעון גלאון   שמעון קליין 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שבוע אולמרט
תגובות  [ 22 ] מוצגות   [ 22 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אולמרט זכאי
4/10/13 12:59
 
דודו לוי
4/10/13 13:32
 
יוסי מ
4/10/13 16:17
 
שמעון אמסלם
5/10/13 10:08
2
יוסי מ
4/10/13 13:05
 
התשובה לכל מעריצי
4/10/13 13:26
 
יוסי מ
4/10/13 16:37
 
ששון
4/10/13 13:40
3
חרד
4/10/13 13:51
 
יוסי מ
4/10/13 17:15
4
ראובן גרפיט
4/10/13 15:06
5
יוד יוד
4/10/13 18:14
 
מתיתיהו
4/10/13 20:57
 
יוסי מ.
4/10/13 21:33
 
אולמרטולוג
5/10/13 09:22
 
יוסי מ
5/10/13 13:25
 
יוסי מ.
5/10/13 11:23
 
שמעון אמסלם
5/10/13 11:22
 
בבון זה קוף
6/10/13 22:26
 
בבון זה קוף
6/10/13 22:19
6
כמו "כשר ומסריח"
5/10/13 11:01
7
Olmertlog
5/10/13 15:58
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משפט הולילנד
השופט דוד רוזן התייחס (יום ה', 3.10.13) לטענת התביעה, לפיה אהוד אולמרט הוא שביקש ממשה טלנסקי להעביר 30,000 דולר ליוסי אולמרט: "אנחנו רואים שטלנסקי הוא כלי נוח בידך וביד מקורביך להעברת מאות אלפי דולרים. איך אתה רוצה שבאמת נבוא ונאמר, שאפשר לדחות את התיאור הטבעי הזה? למה שנבנה עוד תיאוריות, שאדם איקס מסוים אמר לטלנסקי? ומיהו אותו איקס? תן לי עוד אופציה שתהיה נוחה, גם אם לא באותה מידה, כדי שנוכל לדחות את האופציה הזאת".
03/10/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
יוסי אולמרט תיאר את יחסיו עם אחיו אהוד אולמרט כמערכת אוהבת בין אחים, וגם בחקירתו של ירמי אולמרט לא נשמעו טענות על יחסים קשים בין האחים. הטענה עלתה לראשונה בחקירתו הראשית של אולמרט - טוען (יום ה', 3.10.13) התובע, עו"ד יוני תדמור.
03/10/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
דרמה מחוץ לאולם בית המשפט המחוזי בתל אביב במשפט הולילנד (יום ה', 3.10.13). שולה זקן יצאה בזעם מן האולם בזמן חקירתו הנגדית של אהוד אולמרט, ואמרה "מפקירים אותי". דבריה כוונו לאולמרט, אשר נמנע מלהכחיש במפורש שהיה קשר מושחת בינה לבין שמואל דכנר.
03/10/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
"אם אדם לא גר בירושלים ותורם למערכת הבחירות לראשות העיר, הם או חברים של אדוני או שיש להם אינטרס". כך אומר (יום ה', 3.10.13) השופט דוד רוזן לאהוד אולמרט, בהתייחסו לתרומותיהם של שמואל דכנר ומקורביו לקמפיינים של אולמרט. אולמרט השיב, כי דכנר ודאי רצה להראות את תרומותיו למי שקיבל אותן - לדבריו, לשולה זקן.
03/10/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
"דכנר מעולם לא נתן לי דבר ואין סיבה שאשלם לו". כך אמר אהוד אולמרט ב-10.3.09 לאביגדור קלנר, אשר ניסה לשכנעו לגייס חצי מיליון דולר כדי להשתיק את שמואל דכנר.
02/10/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   משפט הולילנד  /  מי ומי  
אין לי הסבר לדברי זקן  /  איתמר לוין
קשה לחשוף כיום שחיתות כמו הולילנד  /  אריאל י. לוין
"אלי זהר שכנע אותי לא לפנות למשטרה"  /  איתמר לוין
לא מעורבים בפרשת הולילנד  /  יואב יצחק
הרומן המבוים של זקן  /  אריה אבנרי
יוצרים אווירה  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
 מערכת הטילים הטקטיים של הצבא האמריקני (ATACMS) [צילום: אנדרו דיקסון/צבא ארה"ב/AO]
יאיר נבות
בימים הקרובים ייחלו להגיע לאוקראינה, דרך פולין, מערכות הנשק והתחמושת שאושרו במסגרת חבילת הסיוע הצבאית, ובראשן טילי ה"פטריוט" - זה עדיין לא צפוי לאפשר לצבא האוקראיני להוציא לפועל מה...
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
הלילה הזה הוא אנחנו, עם עבדים מזה רעב, מוכה, חבול ומובס, העומד לרגלי הר סיני העשן וכאיש אחד בלב אחד זועק "נעשה ונשמע", אוסף שבטים שהתלכד לכדי עם, העם היהודי שהביא לעולם את הצדק, הח...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il