|   15:07:40
  איתן קלינסקי  
משורר ומורה לתנ"ך
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע

התנ"ך חייב להיות מנוף לחינוך לשלום <br>

לא ראיתי חוברת הדרכה אחת של משרד החינוך מאוקינוס החוברות, שנקרו בדרכי בעשרות שנות הוראה, שתעורר דיון, חילופי דעות בכתה, מה עלול לקרות לחברה שלנו, המקבלת כדבר נתון את עובדת קיומם של חוטבי עצים ושואבי מים, וזה היעוד לדורות, שנקבע להם לחיים בשולי השולים של החברה הישראלית
03/06/2014  |   איתן קלינסקי   |   מאמרים   |   תגובות
מנוף לחינוך לשלום [צילום: AP]

בתקופה האחרונה תיבת הדואר האלקטרוני שלי פגשה מכתב זועם עם מידה כזאת או אחרת של השתלחות על דברים שכתבתי. פגשתי בוטות כְּלָפַּי בשם מה שנקרא "אהבת ישראל".

תיבת הדואר האלקטרוני שלי פגשה "אהבת ישראל" חסרת סבלנות וסובלנות לאני מאמין שלי, אני מאמין של אדם שנולד בארץ הזו, אוהב אותה וחש כבוד רב ואהבה רבה לתאומים שנולדו בארץ הזו. פגשתי בוטות לאהבה הרבה שלי לאחים, בני אברהם. אהבה שמנחה אותי כאדם.

תיבת הדואר האלקטרוני שלי פוגשת מדי פעם ביטויי בוטות וגילויי איבה לאהבה שלי לספר התנ"ך ולדרכי הביקורתית כלפי הדרך בה הוא נלמד.

צר לי, שאני מתקרב לעבר סיומו של העשור השמיני לחיי ונתקל אישית בביטויי בוטות. לעברה של אותה בוטות אני מבטיח נאמנה "שֶׁכָּל עוֹד הָרֶגַע עָלַי זוֹרֵחַ, יְהִי דְּבַר אֱלוֹהִים אֵלַי לֵאמוֹר: קַח לְךָ עֵץ אֶחָד וּכְתוֹב עָלָיו - יִצְחַק וְקַח לְךָ עֵץ אַחֵר וּכְתוֹב עָלָיו יִשְׁמָעֵאל, וְקָרֵב אוֹתָם אֶחָד אֶל אֶחָד וַעֲשִׁיתֶם לְעֵץ אֶחָד בְּיָדִי" (מתוך השיר "והיו אחד בידי" על-פי חזון העצים, יחזקאל ל"ז 19).

בן לעמי הארץ

כל עוד הרגע עלי זורח אהיה נאמן לדרכי המבקשת לכתת איבה בין עמים לאהבה. כל עוד הרגע עלי זורח אשאר נאמן לדרכי לראות בספר הספרים גשר בין עמים, ובמיוחד בין העמים החיים על אותה פיסת קרקע הנקראת ארץ ישראל.

אנחנו מרבים לדבר על שלום. מקיימים שיחות שלום. שיחות השלום נתקלו במחסומים ואף בגילויי משבר כמו באלו הימים. נציגיו של ראש ממשלת ישראל נשאו ונתנו עם נציגי העם הפלשתיני. למרבה הצער, השיחות לא הבשילו לקראת פתרון מיוחל.

במיוחד בימים, שהתקווה לשלום מובסת סביב שולחן הדיונים, מן הראוי שנבחן, האם בשיעורי התנ"ך במערכת החינוך בישראל אנחנו נותנים את מלוא תשומת הלב לחינוך לשלום.

כשמדברים על שלום חובה לחתור לדפוסי חינוך, שלא יצא משיעורי תנ"ך תלמיד שישפוט אוטומטית לכף חובה אדם, אם הוא בן לעמי הארץ הקדומים, בן לעמי הנכר שחיו בארץ, אליה באו בני ישראל הן בימי האבות והן בדורו של יהושע.

קולת אחרים

לצערי, התנ"ך ערש התרבות, ספר מכונן בהיסטריה של העם היהודי, אינו מוצג בין כתלי בתי הספר שלנו כמנוף להשתתת דפוסים של שלום בין עמים החיים בארץ הזו.

ספר התנ"ך אינו מוצג לתלמיד בבית הספר הממלכתי בצורה המכבדת קריאה בספר. נעלמה בשיעורי המקרא הקריאה של שקלא ותריא במפגש עם הטקסט המקראי. נעלמה הקריאה המקשיבה גם לקולות אחרים.

במערכת החינוך הממלכתית נעלמה קריאה מבוססת על חידוד מגמות שונות ועל בחינת סתירות תוך דיון נוקב. את מקום הדיון הפתוח תפס דיקטאט מְכֻוָּן מראש וקבלת המוסכם כמובן מאליו. הדבר בולט במיוחד בעת לימוד ספר יהושע.

לאור העובדה, שספר יהושע נלמד בעיקר בבית הספר היסודי וכמעט שאין לו מקום בתקופת בית הספר התיכון, אני רואה בדאגה רבה עיצוב דיקטאט נוקשה, המעצב דמות של תלמיד חד ממדי נעול בפני התייחסויות לגישות אחרות, ולפחות לגלות נכונות להקשיב להן.

הארץ המובטחת

מעוצבת דמות של תלמיד, שקרא טקסט המלווה בשיעורים ובחוברות עבודה של משרד החינוך, המתמקדות בהיבטים צבאיים מפורטים, ואף יורדים לפרטי פרטים של המערכה הצבאית . אך לא נמצא מקום לדיון באכזריותה של התופעה, הנקראת מלחמה ובמעשי האכזריות מצד צבא כובש. לא נמצא מקום לבחון מהי דמותו של מי שכבש עם אחר.

מכאיב השימוש שנעשה בחומרי לימוד המתלווים לספר יהושע במיוחד בביטוי "הארץ המובטחת", כביטוי שמוצא מהמרחב, ששמור לו בתחום הטקסט ומדגישים את החלק היישומי כאן ועכשיו במציאות בה אנו חיים.

כאשר רעיון "הארץ המובטחת" נלמד מתוך השלכה לפתרון הקונפליקט בין ישראל ופלשתין, אצה הדרך ליצירת דמוניזציה בשיעורי מקרא לכל אדם, שבא לאוויר העולם כבן לעם אחר החי בארץ הזו.

דמוניזציה של האחר מתירה באופן טבעי ביותר להתייחס לכל דמות, שאינה מבני ישראל המוזכרת בספר יהושע, כמי שאין חמלה כלפיה. מכאן הלהיטות לחשוף את התלמיד הישראלי לעובדה שזה דבר מובן מאליו לנקוט בפגיעה המבזה במלכי כנען המובסים כמו שעשה יהושע בן נון.

באשר הוא אדם

כדבר טבעי ומובן מתקבלת דריכה על צוואריהם של מלכים מובסים. אין הטלת ספק בתיאור דרכי הריגה חסרי חמלה או תליית גוויות על עץ, וכלה בהשלכת גוויות אל מערה חתומה על פיה. כל הריגה מתקבלת כנורמה מובנת. אין מקום לליבון של מערכות ערכים אלטרנטיביות, אותן יש להציג בפני התלמיד בבית הספר הישראלי.

התלמיד פוגש את ההשמדה הטוטאלית של כל אשם באשר הוא אדם בפסוק "אֶת כָּל הָאָדָם הִכּוּ לְפִי חֶרֶב עַד הַשְׁמִידָם" (יהושע י"א 14) .

התלמיד פוגש את ההחרמה בפסוק "וַיַּחְרִימוּ אֶת כָּל אֲשֶׁר בָּעִיר, מֵאִישׁ וְעַד אִשָּׁה, מִנַּעַר וְעַד זָקֵן, וְעַד שׁוֹר וְשֶׁה וְחָמוֹר לְפִי חֶרֶב" (יהושע ו 21).

התלמיד פוגש את הכרתה בפסוק "וַיַּכְרֵת אֶת הָעֲנָקִים מִן הָהָר מִן חֶבְרוֹן...וּמִכָּל הַר יִשְׁרָאֵל..." (יהושע י"א 21)

התלמיד פוגש את התלייה "עַל הָעֵץ עַד-עֵת הָעֶרֶב וּכְבוֹא הַשֶּׁמֶש צִוָּה יְהוֹשֻעַ וַיּוֹרִידוֹ נִבְלָתוֹ..."(יהושע ח' 29)

התלמיד פוגש את הנצחת היעוד לדורי דורות של עם אחר החי בתוכנו להיות חוטבי עצים ושואבי מים במדרגות התחתונות של משרתי המקדש "חוֹטְבִי עֵצִים וְשׁוֹאֲבֵי מַיִם ...עַד הַיּוֹם הַזֶּה " (יהושע ט' 27).

כבוד לכל בן עם

לא ראיתי חוברת הדרכה אחת של משרד החינוך מאוקינוס החוברות, שנקרו בדרכי בעשרות שנות הוראה, שתעורר דיון, חילופי דעות בכתה, מה עלול לקרות לחברה שלנו, המקבלת כדבר נתון את עובדת קיומם של חוטבי עצים ושואבי מים, וזה היעוד לדורות, שנקבע להם לחיים בשולי השולים של החברה הישראלית.

לצערי, אנחנו נוטים לאידאליזציה של נתינת הארץ בספר יהושע "כָּל מָקוֹם אֲשֶׁר תִּדְרוֹךְ כַּף רַגְלְכֶם בּוֹ, לָכֶם נְתָתִיו" (יהושע א' 3).

אנחנו בורחים מדיון בכל מה שהייתה כרוכה אותה נתינה. אנחנו מתעלמים שהנתינה הייתה כרוכה באלימות, בסבל אנושי ואובדן חיי אדם במלחמה שהייתה מלווה במעשים כמו - "וְאֶת מַקֵּדָה לָכַד יְהוֹשֻעַ בַּיּוֹם הַהוּא, וַיַּכֶּה לְפִי חֶרֶב, וְאֶת מַלְכָּם החרם וְאֶת כָּל הַנֶּפֶש אֲשֶׁר בָּה לֹא הִשְׁאִיר שָׁרִיד ". (יהושע א'28).

מצערת המגמה, ששיעורי מקרא בורחים מהדיון מכל מה שהייתה כרוכה אותה נתינה אלוקית, אבל נותנים במה בלעדית, להכלת היחס לילידי הארץ בתקופת המקרא כיחס המתחייב לעם החי באלו הימים איתנו.

אני נושא תפילה, ששעורי התנ"ך יהוו מנוף לחינוך לשלום, למתן כבוד לכל בן עם אחר, החי בארץ הזו, ולא לנכס את "כָּל מָקוֹם אֲשֶׁר תִּדְרוֹךְ כַּף רַגְלְכֶם בּוֹ, לָכֶם נְתָתִיו"/

תאריך:  03/06/2014   |   עודכן:  03/06/2014
איתן קלינסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
התנ"ך חייב להיות מנוף לחינוך לשלום
תגובות  [ 52 ] מוצגות   [ 52 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עמי ..
3/06/14 09:45
2
חינוך לשלום
3/06/14 10:14
 
איריס כהן
6/06/14 10:36
3
מגיב ותיק
3/06/14 11:20
 
איצי
3/06/14 12:52
 
מגיב ותיק
3/06/14 13:34
 
בז למגיב הותיק
8/06/14 10:03
 
בז למגיב הותיק
8/06/14 10:03
 
בז למגיב הותיק
8/06/14 10:03
 
בז למגיב הותיק
8/06/14 10:03
 
רני
4/06/14 14:22
 
דאגנית
3/06/14 14:24
 
מדאגן לדאגנית.
7/06/14 09:28
 
צריכים להביס את
7/06/14 18:07
4
איצי
3/06/14 11:32
 
מגיב ותיק
3/06/14 11:49
 
למגיב הותיק
6/06/14 11:54
5
איצי
3/06/14 12:33
6
יולו
3/06/14 13:48
7
איריס כהן
3/06/14 16:14
 
לאיריס כהן
6/06/14 08:08
 
מודאג מאוד
6/06/14 09:17
 
איריס כהן
6/06/14 10:53
8
תוספת ממגיב ותיק
3/06/14 17:45
9
חינוך לעם
4/06/14 10:32
10
חינוך לעם
4/06/14 10:32
11
אהרון שחר
4/06/14 20:58
12
י.ש
4/06/14 21:37
 
צפורה בנאי
5/06/14 00:07
 
המתריעים נגד
5/06/14 08:09
13
תשובת י.ש לציפורה
5/06/14 09:34
 
איצי
5/06/14 16:10
 
איריס כהן
8/06/14 22:22
14
סתם קורא
5/06/14 09:48
15
שינשין
5/06/14 09:58
 
לשינשין היקר
6/06/14 10:19
 
איריס כהן
6/06/14 10:48
16
איריס כהן
5/06/14 10:06
 
אני הקאנביס
5/06/14 10:29
17
peace peace ...
5/06/14 10:42
18
נאורה בת שלום
5/06/14 10:49
 
איריס כהן
5/06/14 20:42
 
ספר הברית והאמת
7/06/14 09:48
19
אלון פלג
5/06/14 13:46
 
שינשין
5/06/14 15:17
 
לשינשין
5/06/14 17:08
 
איריס כהן
5/06/14 18:23
 
נילי אלון.
7/06/14 17:27
20
פנחס
5/06/14 21:48
 
מפנחס
6/06/14 07:44
21
י-ניב
8/06/14 02:28
 
גם וגם
8/06/14 09:52
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חג השבועות הוא חג מתן ספר התורה, ספר שכולל בתוכו את הפסוק עם המסר המשמעותי ביותר בחיינו שקשור באופן ישיר לזהות האמיתית שלנו ובו כתוב ציטוט "וּמֵעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע לֹא תֹאכַל מִמֶּנּוּ, כִּי בְּיוֹם אֲכָלְךָ מִמֶּנּוּ מוֹת תָּמוּת" אז איך פרשו אותו המאמינים?
03/06/2014  |  יוסי קרמר  |   מאמרים
"מה מסמל חג השבועות במסורת היהודית"? שאלתי תלמיד כיתה ו' בבי"ס ממלכתי בעיר מודיעין. "לא יודע", השיב לי מייד ובלי להניד עפעף ובלי להראות סימנים של מבוכה כלשהי, אלא להפך. המבט שידר משהו כמו, אז מה אם אני לא יודע, זה חשוב בכלל?
03/06/2014  |  תרצה הכטר  |   מאמרים
הרשת החברתית בשירות עורכי הדין - הזדמנות או איום? מהן הרשתות החברתיות הזמינות וכיצד על עורכי דין לפעול בהם? ומהם היבטי האחריות המקצועית והאתיקה? מאמר שלישי
03/06/2014  |  עו"ד דודי זלמנוביץ'  |   מאמרים
כולנו רוצים שלום, לו היה יורד מלאך משמיים ואומר לכולנו, אין תביעות ערביות נגדכם, הערבים מקבלים אתכם בנפש חפצה באזור, ואתם גם מקבלים אותם העברית תהיה שפה שנייה בבתי הספר הערביים והעברית תהיה שפה שנייה בבתי הספר העבריים, אין תביעות אין עילת מלחמה, אנא מצאו הסדר טריטוריאלי, ותפרסו אותו לאורך כמה שנים - אנו משוכנע שהייתה נמצאת הדרך איך להגיע להסדר, הסדר של חלוקת קרקעות שהיה מקובל על הרוב המכריע של תושב האזור ושל העולם כולו.
03/06/2014  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
השבוע נחגוג ברוב עם והדרת מלך את חג שבועות – חג מתן תורה. החג מציין את יום ההולדת האמתי של עם ישראל. רבינו סעדיה גאון קבע: "אין אומתנו אומה אלא בתורותיה" (ספר אמונות ודעות לרס"ג) - תורה שבכתב ותורה שבעל-פה ואם כן עד שלא ניתנה תורה, לא היה עם ישראל בבחינת עם.
03/06/2014  |  חניאל פרבר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
יתכן כי בימים אלה אתם נושכים את השפתיים ומשלימים עם החלטות הנראות לכם בלתי נכונות    לא, זה כבר לא זה, הממשלה בדרך להחלטות פליליות
יורם אטינגר
יורם אטינגר
מפער של 6 לידות לטובת הפריון הערבי בשנות ה-60' לשוויון של 3.11 לידות לאישה ב-2015, ומאז שיעור הפריון היהודי גבוה מהערבי
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
רוצח אחד, ראש הנחש במינהרה, מתעתע במנהיג העולם החופשי בבית הלבן    לאיזו רמה עלובה ירדו האוניברסיטאות בארה"ב    טרור הוא לא רק פיגועים, רצחנות. טרור הוא לא פחות מזה - הפצת שקרים ותעמ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il