|   15:07:40
  דרור אידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע

עם גיטרה חשמלית ותפילין

בשני העשורים האחרונים החל בחברה הישראלית תהליך של התפייסות עם המסורת היהודית הישן מול מודרנה, בחירה חופשית מול קבלת שבת - ההפרדות הן מלאכותיות ארון הספרים היהודי, קצת אחרת
11/01/2015  |   דרור אידר   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]

בתור עם, נדרשנו להיפרד מחבל הטבור הגלותי, לבצע מרידה בדת ובממסד הדתי שהגדירו את היהודי בגלות, כדי להחיות בתוכנו את החלק הלאומי שנבלע ואבד במהלך שנותיה הארוכות

1. מה ראיתי שם, באוניברסיטת וורוויק הקרה באנגליה, בשבוע שעבר? אלפי יהודים מרחבי היבשת הישנה מגיעים לכנס "לימוד" ("Limmud") לעסוק בתורה. תורה במובנה הרחב, המקיף, הכולל שטחי חיים מגוונים.

במשך כשבוע פקדו המונים את חדרי הלימוד ועסקו בטקסטים קדומים ועכשוויים, ברלוונטיות של המסורת היהודית. מובן שישראל ומעמדה בקרב יהדות העולם וגם הסכסוך הערבי-ישראלי הישן והטוב לא נפקדו. האנטישמיות באירופה הבעירה חלק מהדיונים שעסקו בנושא המטריד הזה.

באחד החדרים האזנתי לסיפורה של אקטיביסטית מרשימה על מסעה מהתבוללות כמעט מלאה, אל חיקה של המסורת היהודית. מה שעורר אצלה את הניצוץ שהבעיר להבות היה לידת בנה הראשון והתחושה שהיא חלק משלשלת ארוכה שאינה בדיוק מבינה מהי, אבל אינה רוצה להתנתק ממנה. לכן ביקשה להעבירו בבריתו של אברהם אבינו בסתר, בבית החולים, בלי שאיש יידע. אבל משם עלתה והתעלתה.

בחדר אחר עסקו במשמעות החברתית של ההחמרה ההלכתית, הפגנת הצדיקות והשפעתה על הסטנדרטים המוסריים של הקהילה היהודית. ממול שמעתי שיעור מבני זוג (דתיים) על מין ביהדות, ואחר-הצהריים ישבתי מול נתן שרנסקי שסיפר ב-18 דקות מדוע השחמט הציל את היהודים ובעצם החזיק אותו בחיים בחדרי החקירות.

השחמט מזכיר את מוסד הישיבה היהודי: בשני המקרים יושבים בחברותא, מקשים ומשיבים, מבצעים מהלכים אינטלקטואליים שהם בסיס להתקפה הבאה. כך יכול היה שרנסקי לתכנן את מהלכיו מול חוקרי הקג"ב הרוסי שהאשימו אותו ר"ל בציונות.

בשבת התפזרו הנוכחים (אלה שרצו) בין מניינים שונים ומשונים מסורתיים, שוויוניים, רפורמיים. כולם התפללו לאל אחד וקראו בפרשת השבוע מספר אחד. הפרשנויות היו שונות, אבל זאת אוּמנות ידועה בעמנו. משחר היותנו אנחנו מפרשים ומתפרשים.

על הקיר הייתה רשומה השאלה (בערך), ממה אתה נח בשבת? מישהו רשם: פייסבוק, אחר: טלפון נייד, ואחר: מחשבות רעות ועוד. במוצאי שבת ערכו טקס הבדלה גדול, והמנחה אמר שדווקא ההבדלה עוזרת לראות את המיוחד והשונה של כל אדם ולכבד זאת. יותר מכל, התחושה שעלתה הייתה השייכות של כל המשתתפים לציביליזציה העצומה שהוריש לנו העם היהודי. שייכות שהיא גם זכות.

2. מה ראיתי שם? ראיתי תורה שחוזרת לאכסניה שלה, תהליך שאנחנו בתחילתו, שבו העם היהודי חוזר ומתפייס עם מקורותיו, לאחר כמאתיים שנים של הינתקות. בארץ מכירים תופעה זאת משני העשורים האחרונים. השיבה אל "ארון הספרים היהודי", הרצון הכן להתוודע לאוצר התרבותי והרוחני שהורישה ציביליזציה כלשהי לצאצאיה.

לאחרונה הוחל במיזם לאומי בשם "929" ללימוד יומי של פרקי התנ"ך. הנושא מפחיד חלק בחברה, החושש מ"התחרדות", "מיסיונריות" ואפילו "לאומנות דתית". אבל אנחנו הרי לא באמת התנתקנו ממקור חיינו, לא ברחנו לגמרי ממורשתנו. ביקשנו להתנתק מעטיני הגלות, לבצע מה שהפסיכונאליטיקנית מרגרט מאהלר טבעה בהקשר אחר כ"ספרציה לצורך אינדיבידואציה", היפרדות מחבל הטבור ההורי לשם גיבוש האישיות העצמאית.

גם במקרה שלנו כעם, נדרשנו להיפרד מחבל הטבור הגלותי, לבצע מרידה בדת ובממסד הדתי שהגדירו את היהודי בגלות, כדי להחיות בתוכנו את החלק הלאומי שנבלע ואבד בשנות הגלות הארוכות. מה שפרויד כינה "רצח אב", ולפיו סילקה האליטה היהודית במאה ה-19 את מה שהיה עד אז עילת הקיום (raison d'etre) של עמנו: האלוהים, אותו אב קדמון שעמד בראש המשפחה היהודית וכעת הואשם במצבו של הקולקטיב היהודי בעיקר במזרח אירופה ובמרכזה.

סילוק הממד הדתי ממרכזיותו בחיים היהודיים והפיכתו לעניין אישי בלבד, העלה מן המתים את הלאומיות היהודית והוביל להקמתה של מדינה יהודית עצמאית, 1,813 שנה לאחר אובדן עצמאותנו בעקבות כישלון מרד בר-כוכבא.

נוסף על כך, כאשר מקימים משפחה, מגלים שחלק מהחלטותינו כלפי ילדינו דומות בהחלט למה שעשו הורינו כלפינו. כאן מתחיל שלב הפיוס עם ההורים, ההבנה שמאבקנו לעצמאות אישית ומחשבתית אינו צריך להתקיים מול ההורים עצמם, אלה הקיימים במציאות - אלא מול הדימוי שלהם כפי שהתקבע בנפשנו פנימה, ומשם צריכים לנהל את התהליך.

3. בשני העשורים האחרונים החל בחברה הישראלית תהליך של התפייסות עם הזהות הדתית והמסורת היהודית. מכיוון שזאת ראשית התהליך אפשר לראותה בפריפריה התרבותית: במוזיקה, למשל, בטקסטים שפעם הוקצו לשוליים החברתיים וכיום נחשבים לזרם המרכזי, בסוציולוגיה של הזמרים עצמם שרבים מהם שומרי מסורת. אלפי קבוצות - רובן אינן דתיות - מפוזרות ברחבי הארץ ומקיימות שיח לימודי סביב נושאים הקשורים במסורת.

התהליך הזה מתבטא בהבנה הציבורית שהסתירות בין מסורת למודרנה, בין בחירה חופשית לקבלת שבת, בין אמונה באלוהים לשמירת שבת שלא בדיוק כהלכתה - הן סתירות ממסדיות, כפי שקבוצות מסוימות בחברה רואות זאת. אבל בחלקים גדולים בחברה "זה הולך ביחד" כפי שאמר לי פעם גיטריסט עם כיפת צמר ענקית, עטור טלית ותפילין, שבאמצע תפילתו הוציא את גיטרת הגיבסון המדהימה שלו וניגן את "מלון קליפורניה". לאחר מכן שב לתפילתו וקרא "שמע". לעיתים אנחנו בוחרים להיכנע לסתירות ולרצון להשמיע קול אחיד ומונוטוני. אבל החברה הישראלית - ואחיותיה בתפוצות - מוכיחות שאין זה כך.

חכמינו לימדו שאלוהים מתגלה בפנים שונות. על ים סוף נגלה לעַם כבחור וכאיש מלחמה, ובהר סיני נגלה להם כזקן מלא רחמים, ובזמן החורבן התגלה כאישה לבושה שחורים המבכה על בניה. הנביא ישעיהו מתאר את האל כגיבור השב משדה הקרב ובגדיו מגואלים בדם אויביו: "מִי זֶה בָּא מֵאֱדוֹם, חֲמוּץ בְּגָדִים מִבָּצְרָה, זֶה הָדוּר בִּלְבוּשׁוֹ צֹעֶה בְּרֹב כֹּחוֹ..."

משעה שהעם היהודי חזר הביתה אל ארצו, חוזרות המסורות הקדומות וגם הרוח הלאומית שהייתה רדומה אלפיים שנה. העימות בין הלאומיות החילונית לבין האידיאה הדתית יוליד בסוף ביטוי ייחודי אקטואלי לציביליזציה האדירה הזאת של העם היהודי. אנחנו רק בראשית התהליך. סבלנות.

פורסם במקור: ישראל היום (ו', 9.1.15)
תאריך:  11/01/2015   |   עודכן:  11/01/2015
דרור אידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עם גיטרה חשמלית ותפילין
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אחד שמבין
12/01/15 09:40
2
עטרה שגב קלימי
14/01/15 02:56
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אני זוכר שלפני עשור (+\-) מחיר חבית נפט נע סביב 30 דולר וכל תנועה של המחיר מעלה ישר שורשרה לזעזועים במחירי המניות בבורסה.
11/01/2015  |  גיא חזן  |   מאמרים
לא פעם צדה את עיני הציבור ידיעה ו/או כתבת צבע ענקית שמתארת איזה "רב גדול" שחזר בשאלה, או לחלופין "איש מרכזי בחברה החרדית" שאף הוא חזר בשאלה. בדרך כלל מדובר בדמויות הרבה יותר גמדיות ממה שמצהיר הפרסום, ודוגמאות לכך לא חסרות. גם כשהתקשורת רוצה להשמיץ את היהדות החרדית, אזי, מיד הופכים עבריינים חרדים ל"רבנים גדולים" או אפילו ל"אדמו"רים". כמובן שאינני בא לנסות ולהצדיק עבריינים בלבוש חרדי או לטעון כי שמושג ה"חזרה בשאלה" הוא שקר, אבל צריך קצת פרופורציות, כדי שהידיעה או הכתבה יהיו ברמה עיתונאית ולא ככתבות וידיעות פרסומיות במסגרת מלחמת החילוניים האנטי דתיים בחרדים. מאידך-גיסא, אני גם נגד אימוץ כל אותם שקרים, הגזמות והמצאת סיפורים סביב אנשים ומאורעות כדי להצליח ב"החזרה בתשובה" ובניגוח החילוניות. ולכן אני גם מרשה לעצמי לתקוף את הצד השני בחופשיות.
11/01/2015  |  הרב אליהו קאופמן  |   מאמרים
הטרור האיסלאמי המתעצם בצרפת הוא רק חוליה אחת בשלשלת פעולות טרור בינלאומי שמזה כעשרים שנה מכין את הקרקע להשתלטות איסלאמית על המדינות הדמוקרטיות המפותחות באירופה ובאמריקה, דבר שיגרום בסופו של דבר לפתיחת מלחמת עולם שלישית. ההצלחה של התפשטות ההגירה המוסלמית באירופה, ההססנות של מִמשל אובמה מול התוקפנות הרוסית, וחוסר האונים של הממשלות הדמוקרטיות להתמודד עם התופעה, עודדה את סין, אירן, רוסיה, אפגניסטן ופקיסטן, לתמוך בבסוריה ןקוריאה הצפונית בפרט ובטרור הבינלאומי בכלל. כל אלה, כולל המרידות והמהפֵּכות בעולם הערבי, נועדו לקדם מאבק של גוש תרבויות דרום-מזרחי טוטליטרי, הלוחם מלחמת תרבות בגוש הדמוקרטי-חופשי בצפון-מערב העולם בשאיפה להשתלט עליו.
11/01/2015  |  זאב בן-יוסף  |   מאמרים
אינני יודע, אינני יכול לדעת, מה יהיה מחר בפריז, במרסיי, בבורדו, בשטרסבורג. אין לי יותר ניסיון משיש לצרפת בהפיכת מיליוני אנשים ונשים ללוחמים חמושים רק בשבועה לא לתת לטרור לעבור. יש לי יותר ניסיון מאשר לצרפת בלהיות מטרה למטווח נפשע בו יורים בקורבן מזדמן כדי להמית בפחד את הקורבן המסומן. יש לי יותר ניסיון מאשר לצרפת בריכוז כל מה שאפשר במודיעין, באיתור, בסיכול, במלחמה בראשי הצפעונים, במיטוט קניהם, ברדיפה חסרת הפשרות בארס ובהרס של הטרור הזוחל במחשכים לתוך רחובות האזרח וסמטאותיו.
11/01/2015  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
"בכל מקום, בכל זמן שהם קיימים ומשגשגים, היו היהודים מטרה לחייתיות, לאיוולת, לחוסר סובלנות, עם נבחר באמת ובתמים ומועדון שממנו לא הייתי פורש, גם לו הייתי פורש,גם לו היה אפשרי" (גורג' סטיינר, הוגה דעות יהודי- אמריקני).
11/01/2015  |  דביר מור   |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 347/88, איוון דמיאניוק נגד מדינת ישראל. השופטים מאיר שמגר, מנחם אלון, אהרן ברק, אליעזר גולדברג, יעקב מלץ. 29 ביולי 1993
צבי גיל
צבי גיל
"לקחי השואה חייבים להיות לקוד תרבותי של חינוך לערכים הומניים, לדמוקרטיה, לזכויות אדם, לסובלנות וסבלנות, ונגד גזענות ואידיאולוגיות טוטליטריות" - מתוך מנשר ניצולי השואה
אלי אלון
אלי אלון
ב-7-8 באפריל 1980 בחג שביעי של פסח בוצע בקיבוץ משגב עם פיגוע מיקוח, שמטרתו הייתה שחרור מחבלים הכלואים בישראל    בפיגוע נרצחו 3 ישראלים ובהם חייל צה"ל ו-5 מחבלים חוסלו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il