|   15:07:40
  שמעון פרס  
נשיא המדינה התשיעי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

ישראל מתקדמת מדעית, אך מיושנת מדינית

דברי נשיא המדינה בכנס הרצליה [ז' בשבט תשע"ב, 31 בינואר 2012]
31/01/2012  |   שמעון פרס   |   נאומים   |   כנס הרצליה   |   תגובות
נשיא הבנק העולמי בפגישה עם פרס בשולי הכנס [צילום: משה מילנר/לע"מ]

   רשימות קודמות
  אין ממלא-מקום לצבא הגנה לישראל
  אחריות הדיין לעשות דִין צדק
  "המנצח על התזמורת של העיתון"
  הגאווה על 44 האמיצים בבנינו לא תדעך
  מדינאי רחב-אופקים בעמו

נשיא הבנק העולמי רוברט זוליק,

סגן ראש ממשלה ושר החוץ של צ'כיה קרל שוורצנברג,

ראש ממשלת יוון לשעבר ג'ורג' פפנדראוס,

קהל נכבד,

חזרתי זה עתה מדיוני הפורום הכלכלי הבינלאומי בדאבוס. פגשתי ראשי מדינות, מומחי כלכלה ומובילי הקהילה העסקית הבינלאומית.

אין זו הפעם הראשונה שאני משתתף בכנס כּזה. אבל זו הפעם הראשונה שהיו בו יותר סימני שאלה ופחות סימני קריאה כבעבר.
ברור שהעולם במתכונתו המוכרת הולך ונעלם. ומתכונתו החדשה עדיין אינה מפוענחת. מסגרות בינלאומיות נחלשו. והממשלות - איבדו מכוחן. הלאומיות בנסיגה. הגלובליות מתקדמת.
הכלכלה הגלובלית משפיעה על כל מדינה, אך אין מדינה אחת בעולם שיכולה לשלוט עליה.

כלכלות של מדינות יציבות קורסות לפתע. לא ברור מה בדיוק הביא לקריסתן ומה צריך להיעשות כדי לשקמן. בקריסה אין הבדל אם אלה היו מדינות קפיטליסטיות או סוציאליסטיות. האיחוד האירופי עצמו מתמודד עם קשיים המאיימים על המשך קיומו. המדינות במשבר. תיאוריות בהתמוטטות. הכלכלנים עומדים נבוכים מול ההתפתחויות הבלתי צפויות. קשה עדיין להבינן וכמעט בלתי אפשרי לחזותם. המשק העולמי עבר מכלכלת נכסים מוכרים לכלכלת רעיונות דוהרת.

לא אדם סמית ולא קרל מרקס שיערו שיום אחד יקום צעיר בן 24 (מרק צוקרברג), ללא מפלגה וללא צבא, ויקים רשת כלכלית וחברתית המשנה סדרי בראשית.


הוא הקים מכלום אימפריית ענק. עובדיו זוכים לשכר גבוה. למימוש גם של רעיונותיהם. צוקרברג לא ניצל, לא דיכא. אז מהו - קפיטליסט? סוציאליסט?

והוא אינו הראשון. קדמו לו ענקים כמו גוגל, אפל, מייקרוסופט ועוד. הם שינו וממשיכים לשנות את פני הכלכלה. ואין לדעת מי או מה יקום מחר, ואיזה מהפכות הוא יחולל. למדע אין גבולות, אין דגלים, אין תחומים. הוא יכול לספק יכולות המובילות לשלום וכוח המוביל להרס ולטרור.

גם הביטחון - הביטחון האישי, הביטחון של החברה, הביטחון של המדינה, לבש גלובליות, ואינו דומה לאסטרטגיה הקלאסית, שעיקרה היה התנגשויות צבאיות. 15 אנשים מאל-קאעידה השתלטו על ארבעה מטוסים אמריקנים והתרסקו אל תוך מגדלי התאומים בניו-יורק והפנטגון. הם רצחו 3000 איש. לצערי בימינו הטרור יכול להשתלט על אמצעים מודרניים, ואינו מוגבל בתנועותיו.

ארצות הברית נאלצה לצאת למלחמה קשה ויקרה במקומות רחוקים כמו אפגניסטן או עירק. במצב זה אני שואל את עצמי: איפה נמצאת ישראל?

איננו לבד.

מבחינה מדעית וטכנולוגית, ישראל נמצאת בשורה הראשונה של כלכלת העולם.

מבחינה מדינית ישראל שקועה בעולם מיושן, בעולם האתמול.
השאלה המרכזית העומדת היום בפני כל עם, וגם לפנינו, היא מי ישלוט בעולם כדי למנוע נפילה לעוני, כדי להבטיח את שלום האזרחים ושלום המדינות. המזרח התיכון עובר עתה תמורה עמוקה. אנו יודעים היכן ומתי היא התחילה, ואיננו יודעים מתי וכיצד היא תסתיים. היא באה מהדור הצעיר שמתקומם נגד דיכוי. אבל לא ברורה עדיין מהי האלטרנטיבה שעליו ליצור. באזורנו התנועות המוסלמיות התחזקו בקלפיות. כך בתוניסיה הרחוקה, וכך במצרים הקרובה - שכנתינו שהייתה ונשארה גדולה וחשובה.
ישראל אינה הסיבה להתקוממות זו, וישראל אינה מעורבת בה.

הדור הצעיר שפתח בה עדיין מצפה שהיא תביא לשינויים אמיתיים בהם הוא דוגל. זו אינה שאלה ישראלית, אלא שאלה ערבית - היא לא תלויה בנו, אבל היא משפיעה על כולנו.

האלטרנטיבה לדור הצעיר היא הדור הקודם שנושא את הקיצוניות הדתית, שאת מרכזה מנסה לתפוס טהרן הנעזרת בשתי שלוחותיה: החיזבאללה בלבנון, החמאס בעזה, וגרורות נוספות המפוזרות באיזור.

ארגוני הטרור מנסים לגרור את ישראל למאבק הפנים-ערבי, כדי שיוכלו להפנות את זעם ההמונים נגדנו.

אין להם תוכנית שיקום, יש להם הרגלי הסתה.

האמת היא שהבעיה במזרח התיכון היא הרעב והעדר התקווה להעניק אפשרות לדור הצעיר לנשום חופש ולהתפרנס בכבוד.
צריך למנוע מהקיצונים האלו להשתמש בשם ישראל כתירוץ למצוקותיהם.
ישראל לא תעצום עיניה לא לסכנות ולא לסיכויים.

הדרך הטובה ביותר, ואולי היחידה שנותרה לנו, היא לשים קץ לסכסוך בינינו לבין הפלשתינים, דוגמת הסכם השלום עם מצרים ועם ירדן. כשאני אומר שאנו חייבים, אני אומר זאת מפני שאני מאמין שגמר הסכסוך בינינו לבין הפלשתינים הוא אפשרי. אני מכיר עשרות בשנים את האנשים העומדים בראש הרשות הפלשתינית.

אני מאמין שהנשיא אבו מאזן וראש הממשלה פייאד הם פרטנרים ראויים לשלום ואינם רוצים בהמשך הסכסוך.

אני יודע מהשיחות שניהלתי עמם שזו תקוותם העיקרית. מערכת היחסים שבינינו נמצאת בתנועה. נוצרה הסכמה לאומית בינינו לבינם שאפשר להגיע לשלום על סמך פתרון שתי מדינות לשני העמים:

מדינה יהודית - ישראל, ומדינה ערבית - פלשתין.

הגיע הזמן שהכרעה אידיאולוגית זו תהא למציאות. הרי לא התכוונו לסיסמאות משותפות, אלא לפתרון מציאותי ואמיתי.

הפלשתינים החלו, בתמיכתנו, להקים תשתית למדינה עצמאית. בפיתוח ובנייה בצד הפלשתיני של יהודה ושומרון. הם החלו להקים מוסדות מודרניים ולהניח יסודות לכלכלה החדשה. הבורסה בשכם בעלייה, והאורות ברמאללה דולקים, והאזרחים הפלשתינים יכולים לחוש בפועל בפירות הרגיעה.

15 אלף הצעירים המשמשים יחידת ביטחון הפנים של הרשות הפלשתינית, שהוקמה בשיתוף פעולה עם ישראל ומסוגלת לספק חוק וסדר בשטחים שתחת ניהול פלשתיני. שני הצדדים נהנים עתה משנים רגועות יחסית מטרור. לאבו מאזן חלק במצב זה. ולמעשה מערכת היחסים בינינו לבין הפלשתינים מתנהלת בשני מסלולים:
מסלול המאפשר לבנות יסודות למדינה, למרות שטרם נקבעו גבולותיה.
ומסלול מדיני כדי לחדש את המשא-ומתן.

שני המסלולים מתקיימים בהסכמתם בפועל של שני הצדדים. מה מעכב את תהליך המשא-ומתן? בעיקר סוגיות הגבולות והביטחון.

את הגבולות חייבים לקבוע, כדי לקבוע את מתכונת הביטחון, ולעשות זאת בהקדם. משא-ומתן כזה, ראוי שיתנהל מחוץ לקופסא, ומחוץ לכותרות. באמצעותו יזכה כל צד בדבר שאי-אפשר להשיגו בלי משא-ומתן: קץ הסכסוך. השהיית פתיחת המשא-ומתן עלולה לגרום לחיזוק החמאס - הדוגל בטרור ושולל שלום, ולהחלשת הפת"ח - השולל טרור ושוחר שלום. כבר ברגע זה הולכת ונוצרת אפשרות שנראית כבלתי מתקבלת על הדעת: לחמאס - ארגון הטרור השולל שלום ושולל משא-ומתן, יינתן כסף בינלאומי בשפע ואילו מהפת"ח - הארגון המוכן להידברות, יישלל המימון. כבר היום מובטחות לחמאס תרומות בהיקף המתקרב למיליארד דולר לשנה, מבלי שיידרש להפסיק את הטרור, או למנוע את הפיכת רצועת עזה לבסיס טרור קדמי של טהרן.

מניעת ניצחון חמאס בזירה הפלשתינית הוא אינטרס ביטחוני ישראלי שחשיבותו כסימון גבול ביטחוני. יחסים וגבולות שניהם מהווים מרכיבי ביטחון. הפרדה בין ביטחון למדיניות היא מלאכותית. אין ביטחון ללא מרכיב מדיני ואין משמעות למהלך מדיני אפשרי ללא יכולת של הגנה עצמית.

לא נותר זמן רב. גם אם ישנן זיכרונות לא נעימים והופעות מקוממות, אסור שהזיכרון וההסתה יתפסו את מקום החזון והתקווה של מדינת ישראל.

בשעה זו הבעיה המרכזית של העולם ושלנו היא אירן.
אירן השואפת להגמוניה אזורית ואפילו להגמוניה גלובלית.
אירן מנסה להצטייד בנשק להשמדה המונית כדי להפחיד את הרבים ולממש את שאיפותיה האימפריאליסטיות, העוטות גלימה דתית.

אין לשלול שום אופציה בהתמודדות עם הסכנה האירנית. זו סכנה קיומית.

אסור שנשק גרעיני יגיע לידי שלטון האייטולות באירן. זהו השלטון המושחת ביותר בעולם מבחינה מוסרית.
חובתה של הקהילה הבינלאומית היא למנוע צירוף של הרשע והגרעין. זו גם התחייבותם של רוב מנהיגי העולם הנאור, ועליהם לעמוד בה. יש להדגיש ולחזור ולהדגיש את המשמעות הערכית של מערכה זו. ההנהגה הנוכחית של אירן מוציאה אנשים להורג בגלל דעותיהם. היא מממנת, מאמנת ומדריכה טרוריסטים כדי שיזרעו אימה ורצח ברחבי העולם. זו התנהלות שיש להוקיע בכל פה ולגנות בכל מקום. יש למנוע מראשי השלטון הנוכחי בטהרן להסתובב במשכנות ממשלתיים ובטרקליני האו"ם, משל הם האורחים הנכונים.

המאבק מול אירן אינו פשוט. אין להקל בו ראש, אבל גם אין לשקוע בבהלה. יש לנו הרשות לסמוך על אשר מצוי בידינו.

בסופו של דבר, אין עתיד להנהגה האירנית הנוכחית, היא מציעה רק הרס לעתיד. היא מאיימת על זכויות האדם ועל שלום המדינות.

אני זוכר את ימיה הראשונים של ישראל.

ישראל הוכיחה שאפשר מכלום להפיק הרבה. חקלאות ותעשיית היי-טק שהיו לשם דבר בעולם. כמעט ללא מים, כמעט ללא אדמה וללא אוצרות, הגענו למיצוי אוצר הטבע הגדול ביותר שקיים - האוצר הטמון באדם. אנו חיים על יצירתיות, על חשיבה מחוץ לנורמה, על תעוזה כנורמה. דווקא נוכח המשבר הכלכלי, ישראל הוכיחה יותר מתמיד את חיוניותה. גם במישור המדיני אנו נדרשים ליכולות אלו. חדשנות מדינית נועזת, השתחררות מדפוסי עבר ומדעות מוקדמות יביאו לישראל הישגים מדיניים בדומה להישגים כלכליים וטכנולוגיים. מדינות חשובות כמו סין והודו נעזרות בניסיון הישראלי. ובוודאי שהוא מתאים עוד יותר למזרח התיכון.

האביב הערבי יכול להפוך למציאות - אם הוא יתמקד בדרך הנכונה המובילה לחירות, לצמיחה ולשלום.

אנחנו נשמח לתמוך בדרך זו.

תאריך:  31/01/2012   |   עודכן:  01/02/2012
שמעון פרס
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ישראל מתקדמת מדעית, אך מיושנת מדינית
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יחיאל הניג
31/01/12 20:42
2
ע. הנביא
31/01/12 21:25
3
סתם אחד
1/02/12 15:04
4
זקן
1/02/12 15:30
5
הוא פולני שיבטי
1/02/12 15:35
6
שעוסק בפוליטיקה.
1/02/12 16:46
7
אילומינטי
1/02/12 20:08
8
הכנסת מפורקת
5/02/12 18:53
9
יולו
12/03/13 21:38
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לא אחת נוטים לציין שלשאלות מורכבות יש תשובות מורכבות. אמירה זו משקפת בדרך כלל חוסר רצון,היעדר מוכנות וחוסר אומץ לב חברתי ומנהיגותי מלהתמודד באופן אזרחי, מקיף ואמיץ עם היעדר שיווין בנשיאה בנטל. לעניין השוויון בנשיאה בנטל, שאלה לכאורה מורכבת יש בשונה תשובה אחת פשוטה: כל אזרחי מדינת ישראל בהגיעם לגיל 18, עם בסיום לימודיהם התיכוניים צריכים להשתתף באופן שווה ומותאם בנשיאה בנטל.
26/01/2012  |  דניאל פלג  |   נאומים
האמנית נעם אדרי, יוצאת עם תערוכה פרובוקטיבית הבוחנת, בלי בושה, את הדנ"א של החברה הישראלית. "מגש הכסף" תפתח ב-30 בדצמבר עם פתיחת האודיטוריום החדש במשכן לאמנויות עין חרוד ותציג שילוב של פסלים, סרטי וידאו ופרפורמנס, בתערוכה אינטראקטיבית בה הקהל הופך להיות חלק מהמיצג עצמו. האמנית הצעירה, שהציגה לאחרונה תערוכה מדוברת בלונדון, מבקשת הפעם לחשוף את הבושה שלא ניתן להסתירה עוד, המבוכה הכרוכה בזהות הישראלית, תחושת האשמה והקונפליקט הפנימי.
28/12/2011  |  תקשורת גלאי  |   נאומים
באנו לכאן להאיר את בית שמש!
28/12/2011  |  טניה רוזנבליט  |   נאומים
נגיד בנק ישראל נשא היום דברים בכנס "Corporate Governance, Family Firms, an Economic Concentration " באוניברסיטה העברית בירושלים.
18/12/2011  |  מחלקה ראשונה  |   נאומים
יום העיון הזה, כמו הכותרת שלו, מנסים להתמודד עם תופעת האלימות במשפחה ועם השאלה הקשה, האם ואיך אפשר למגר את התופעה. כך ההנחה שאם נמצא מי אשם באלימות, או מי אשם בכשלון לנבא, להתריע או לטפל, נוכל להפנות את מירב תשומת הלב והמשאבים לטפל באלימות. הייתה כתובת על הקיר? יש כתובת על הקיר? ועל איזה קיר?
18/12/2011  |  דניאלה שבאר-שפירא   |   נאומים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il