הפיתוח של בינה מלאכותית ויישומיה גורמים לחילוקי דעות מהותיים בתוך חברות ההיי-טק ומחוצה להן, כאשר הן מנסות למצוא את הגישה האתית הנכונה. החברות המובילות בתחום זה בארה"ב ובסין נוקטות בגישות שונות מאוד זו מזו, ובעיקר בשאלה האם עליהן לפתח יכולות שניתן יהיה ליישם בתחומי הביטחון והמעקב – מדווח פייננשל טיימס. כך למשל, גוגל הבהירה שלא תמכור לממשלות תוכנות לזיהוי פנים, בעוד
אמזון ואפל כן עושות זאת.
בתגובה לביקורת עליהן, כולל מצד עובדיהן-שלהן, החלו החברות באסדרה עצמית במטרה לקבוע את הכללים האתיים בתחום, החל מביצוע מחקרים אקדמיים ועד לקביעת קווים מנחים והפעלת צוותי פיקוח חיצוניים. התוצאה היא מגוון של תשובות, שהכל מסכימים שטרם ברור אם הן אכן נותנות את המענה הנחוץ.
הנוהג המקובל ביותר הוא פרסום העקרונות של החברות בתחום אתיקת הבינה המלאכותית. כך עשו
מיקרוסופט, גוגל, IBM וחברות נוספות, בעוד מכוני מחקר מנסים להביא מדענים מרחבי העולם לאשר כללים אלו. אולם יש הטוענים שלכללים הללו אין שיניים, ושאין הם מבטיחים שקיפות של אכיפתם. המלכ"ר AI Now טוען, כי החברות פשוט רוצות שהציבור יתן בהן אמון כאשר הן מבטיחות שיפעלו בצורה אתית – בלא לספק מבט על דרך קבלת ההחלטות, ובוודאי שבלא להעניק לציבור את הזכות להביע את דעתו.
חברות רבות הצטרפו לגופים רחבים יותר הפועלים בזירות האקדמיה, העסקים והציבור. בשנת 2017 הוקמה שותפות כזו - Partnership on AI – בידי גוגל, DeepMind, פייסבוק, אמזון, מיקרוסופט ואפל. כעת יש בה 90 קבוצות – מחציתן של חברות עסקיות ומחציתן של מלכ"רים, מוסדות אקדמיים וגופים דומים.
פייננשל טיימס מציין, כי מדי פעם מופיעים אותם אנשים – בדרך כלל מנהלים בכירים בחברות טכנולוגיה גדולות – בכמה גופים העוסקים באתיקה של הבינה המלאכותית. כך למשל, מוצטפא סוליימאן, ממייסדי DeepMind, מנהל את יחידת האתיקה של החברה, והוא גם יו"ר משותף של Partnership on AI וגם חבר במועצה המייעצת של גוגל בתחום הטכנולוגיה המתקדמת. ואילו פרופ' לוצ'יאנו פלורידי מאוניברסיטת אוקספורד ישב במועצות האתיקה של סיסקו, פייסבוק, גוגל, IBM, מיקרוסופט וטנסנט.
ואילו בסין נוקטות החברות המובילות גישות שונות כלפי האתיקה של הבינה המלאכותית. לדברי קא דיי מאוניברסיטת הונג-קונג וחבר לשעבר במועצה המייעצת של גוגל, החברות הסיניות עסוקות יותר בפתרון בעיות ממשיות מאשר בפתרון בעיות מופשטות. החברות הסיניות רוצות "לעשות טוב", אבל ההגדרה של הביטוי הזה היא נושא לביקורת מתמשכת. חברות בינה מלאכותית כמו CloudWalk, Yitu ו-SenceTime משתפות פעולה עם ממשלת סין בהטמעת טכנולוגיות לזיהוי פנים ו"שיטור מונע", בעיקר מול בני מיעוטים כמו המוסלמים.
בחודש מארס קרא מנכ"ל חברת האינטרנט ביידו, רובין לי, "לאחד את החוכמה הסינית" לצורך הדיון האתי, והדגיש שהמטרה העליונה צריכה להיות "להעניק חיים טובים לאדם שברחוב". חברת טנסנט הכריזה באתר שלה, כי אחת ממטרותיה היא "להשתמש בטכנולוגיה כדי לפתח את טובת הציבור".
בשורה התחתונה, מסכם פייננשל טיימס, מדובר עדיין בקרקע בתולה, וכדי להגיע להסכמה יש צורך בשיתוף פעולה בין המגזר הפרטי לבין המגזר הציבורי. "בלא דיון פתוח ובלא ניסיון של פתרונות אפשריים רבים, אי-אפשר להגיע לפתרון", אומר פלורידי. "יש לנו שלושה כלים – החוק, אסדרה עצמית ודעת הקהל. צריך להשתמש בכולם".