|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי

נאומו הראשון בפני הקונגרס - ביום ה-99 לכהונתו

ביידן קורא להשקיע 4.1 טריליון דולר

מבטיח שהתוכנית להשקעת 2.3 טריליון דולר בתשתיות תיצור מיליוני משרות בשכר טוב למעמד הביניים הציג רשמית את תוכניתו להשקעת 1.8 טריליון דולר בחינוך - כולל בחינוך חינם במשך 16 שנים "תוכניות הגרעין של אירן וקוריאה הצפונית הן סיכון חמור; פועלים עם בעלי בריתנו" "ארה"ב תהיה ארסנל החיסונים של העולם" "בואו נחסל את הסרטן"
29/04/21  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   ממשל ביידן   |   תגובות
"ארה"ב שוב בתנועה" [צילום: AP]

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מבקש מן הקונגרס לאשר את תוכניותיו להשקעות של 4.1 טריליון דולר בתשתיות, בחינוך וברווחה. תוכניות אלו עמדו (יום ה', 29.4.21) במרכז נאומו הראשון של ביידן לקונגרס, ביום ה-99 לכהונתו. הנאום נמשך 70 דקות וברובו המכריע עסק במדיניות פנים. באולם נכחו 200 איש בלבד במקום 1,600 כרגיל, בשל מגבלות הקורונה, והאירוע היה תחת אבטחה מוגברת בשל אירועי 6 בינואר.

ביידן הגדיר את משימתו במילים "לבנות מחדש את המדינה ולהחיות את הדמוקרטיה שלנו". לדבריו, "כאשר נכנסתי לתפקידי, היינו במגיפה הקשה ביותר מזה מאה, המשבר הכלכלי הקשה ביותר מאז השפל הגדול, ההתקפה הקשה ביותר על הדמוקרטיה מאז מלחמת האזרחים. הערב אני יכול לומר: ארה"ב שוב בתנועה. אנחנו בוחרים באמת על פני השקר, באור על פני החושך. אנחנו מוכנים שוב להמריא, מובילים שוב את העולם".

ביידן הזכיר את חבילת הסיוע בסך 1.9 טריליון דולר למאבק בקורונה ואמר שכבר רואים את התוצאות: למעלה מ-220 מיליון חיסונים, כולל ב-40,000 בתי מרקחת וב-700 מרכזים קהילתיים לעניים ביותר. 90% מהאמריקנים חיים במרחק של שמונה ק"מ מקבלת חיסון, כל אמריקני מעל גיל 16 יכול לקבל חיסון. "לכי להתחסן, אמריקה; הם זמינים". 70% מבני 65 ומעלה כבר מוגנים לחלוטין, ולמעלה ממחצית מכל הבוגרים קיבלו לפחות מנה אחת. ביידן הדגיש שוב ושוב, כי ההצלחה שייכת לעם האמריקני כולו ולא רק לממשלו. "יש עוד הרבה עבודה לעשות, אבל הערב אני יכול לומר שבזכותכם העם האמריקני השיג את אחד ההישגים הלוגיסטיים הגדולים ביותר בהיסטוריה שלו".

לדברי ביידן, תוכנית הסיוע תחתוך השנה במחצית את העוני בקרב ילדים; המשק יצר מתחילת השנה 1.3 מיליון משרות והוא בצמיחה המהירה ביותר מזה ארבעה עשורים. "אבל אסור לעצור כעת", הדגיש. הוא דיבר על התחרות עם סין ואמר שיש לבנות מחדש את ארה"ב בצורה טובה יותר. "השקעה ציבורית היא שבנתה את ארה"ב לאורך ההיסטוריה. אלו השקעות שאנחנו עושים יחד כאומה ושרק המדינה יכולה לעשות", ולכן - אמר - הוא מציע את תוכנית ההשקעות בתשתיות ב-2.3 טריליון דולר. ביידן הדגיש שוב ושוב, כי מדובר בתוכנית אשר תיצור משרות - לצד שיקום התשתיות, אנרגיה נקייה וחיבור כל האמריקנים לאינטרנט בפס רחב.

משרות וקניית תוצרת ארה"ב

"כאשר אני חושב על שינויי האקלים, אני חושב על משרות", הוסיף ביידן וציין דוגמאות למשרות שיתווספו במסגרת זו - החל מרכב חשמלי, עבור בייצור טורבינות רוח ("במקום בסין") וכלה בחקלאות. לדבריו, מדובר במיליוני משרות בשכר טוב, אשר בבסיסן יהיה עיקרון אחד: קנו תוצרת ארה"ב. הוא הדגיש, שאין המדובר בהפרה של הסכם סחר כלשהו; "כספי משלם המיסים יופנו לרכישת תוצרת ארה"ב. כך זה צריך להיות וכך זה יהיה בממשל הזה", אמר והוסיף, שהנחה את חברי הקבינט שלו לפעול בצורה זו.

עוד הדגיש ביידן, כי 90% מהמשרות לא יצריכו תואר אקדמי ו-75% לא יצריכו תעודת בגרות, כך שמדובר במשרות למעמד הביניים היכול לבנות את המדינה. לדבריו, ארגוני העובדים הם הבונים את מעמד הביניים - ולכן הוא מבקש להעביר את החוק שיבטיח את הזכות להתארגן. ביידן חזר על רצונו להעלות את שכר המינימום ל-15 דולר לשעה וביקש להעביר גם חוק זה.

ביידן הזהיר, כי ארה"ב מפגרת אחרי מתחרותיה במחקר ופיתוח, כאשר היא משקיעה בו פחות מ-1% מהתוצר לעומת 2% לפני עשור - בעוד סין סוגרת במהירות את הפער. הוא הציע להקים סוכנות ממשלתית למו"פ בבריאות, בדומה לזו העוסקת בביטחון; "בואו נחסל את הסרטן", קרא ביידן, "בכוחנו לעשות זאת". ביידן בירך את הסנאטורים הרפובליקנים שהגישו הצעה משלהם ואמר שישמש לשמוע עוד רעיונות - רמז לנכונותו להתפשר על רכיבי התוכנית כדי להעביר אותה. "אנחנו לא יכולים להיות עסוקים בתחרות פנימית ולשכוח את התחרות עם העולם על הובלת המאה ה-21", הדגיש.

"תשלם את חלקך ההוגן"

בהמשך הציג ביידן את תוכנית ההשקעות בחינוך וברווחה, עליה הודיע הבית הלבן אמש. "העולם סוגר את הפער, הוא איננו מחכה", אמר. 12 שנות לימוד אינן מספיקות להתחרות במציאות המודרנית, ולכן ממשלו מציע ארבע שנות לימודים נוספות חינם - שנתיים בגן ושנתיים בקולג'ים קהילתיים. לצד זאת, תינתן סובסידיה למעונות יום, כך שהם יהיו חינם או לכל היותר 7% מההכנסה. ביידן גם מציע חופשה בתשלום לצרכים משפחתיים ובריאותיים, כאשר ארה"ב היא אחת המדינות המפותחות היחידות בעולם שאינה נותנת זאת. עוד יינתנו הקלות במס של אלפי דולרים בגין כל ילד (עד סוף 2025), אשר לדבריו יקצצו במחצית את העוני בקרב ילדים.

ביידן הודיע על יוזמות נוספות שהוא מבקש לקדם השנה, כולל הורדת מחירי התרופות במרשם והרחבת ביטוח הבריאות הממלכתי לנזקקים. הוא הבטיח, כי לא יכביד את נטל המס על המשתכרים פחות מ-400,000 דולר השנה, "אך הגיע הזמן שאמריקה התאגידית והמאיון העליון יתחילו לשלם את חלקם ההוגן. אין לי בעיה שתהיה מיליונר או מיליארדר, אבל תשלם את חלקך ההוגן". הוא ציין, כי חברות רבות אינן משלמות מס כלל, או מפחיתות את חבותן באמצעות מקלטי מס - "וזה לא הוגן". הוא מציע להעלות את המס השולי המירבי ל-39.6% - השיעור בתחילת כהונתו של ג'ורג' בוש הבן - ולהעמיק את הגבייה. "אני לא רוצה להעניש איש, אבל לא אכביד את הנטל על מעמד הביניים, שכבר משלם מספיק. מה שאני מציע הוא הוגן".

ביידן תקף את רפורמת המס של דונלד טראמפ וטען, כי היא הגדילה את הגרעון ב-2 טריליון דולר ושפכה מיליונים לכיסיהם של המנהלים במקום להביא להשקעות. הוא ציין, כי 650 עשירי ארה"ב הגדילו את הונם בטריליון דולר בשנת הקורונה ושווים כעת 4 טריליון דולר - בעוד 8 מיליון אמריקנים טרם חזרו לעבודה. לדבריו, ההשקעות שהוא מציע הן מהרווחיות ביותר שניתן לעשות.

"להוכיח שחזרנו ונישאר"

בנוגע למדיניות החוץ אמר ביידן: "אני אומר שארה"ב חזרה, והתגובה שאני הכי שומע היא: כן, אבל לכמה זמן? אנחנו צריכים להוכיח שחזרנו ונישאר. נעשה זאת על-ידי הובלה בסיוע בעלי בריתנו. שום מדינה אינה יכולה לעשות זאת לבדה, כפי שהנגיף הוכיח. אנחנו נהפוך לארסנל של חיסונים למדינות אחרות, כשם שאנחנו הארסנל של הדמוקרטיה, לאחר שלכל אמריקני תהיה גישה לחיסון". הוא הרחיב את הדיבור על המאבק בשינויי האקלים ועל הצורך בפעולה בינלאומית כדי להציל את כדור-הארץ.

ביידן הדגיש, כי כל המדינות צריכות להתחרות בתנאים שווים - כולל סין. הוא אמר לנשיא שי ג'ינפינג, כי ארה"ב מקדמת בברכה תחרות, אך תעמוד על כך שהיא תהיה הוגנת, וכי הנוכחות הצבאית באסיה תהיה חזקה כמו באירופה - "לא כדי לפתוח עימות אלא כדי למנוע אותו". ארה"ב לא תחזור בה מהתחייבותה לזכויות האדם ולבריתות בהן היא חברה. "שום נשיא אמריקני לא יכול לשתוק מול הפרת זכויות האדם. ארה"ב היא אידיאל: כולנו שווים. הבהרתי ל[ולדימיר] פוטין, כי איננו רוצים הסלמה, אבל למעשיהם יהיו תוצאות", ולכן הגיבה ארה"ב על התערבות רוסיה בבחירות ועל מתקפות הסייבר שלה. "הוא חייב להבין: אנחנו נגיב".

ביידן הוסיף: "תוכניות הגרעין של אירן וקוריאה הצפונית מציבות סיכון חמור לבטחונם של ארה"ב והעולם. אנחנו עובדים עם בעלי בריתנו להתמודד עם האיום הזה, הן באמצעים דיפלומטיים והן באמצעים צבאיים". הוא הזכיר את החלטתו לפנות את הכוחות האמריקניים מאפגניסטן עד סוף השנה, "אשר מעולם לא נועדה להיות משימה של בניית מדינה במשך דורות, אלא מאבק בטרוריסטים". הוא קבע, כי ארה"ב חיסלה את איום הטרור של הטליבאן מאפגניסטן ולכן הגיע הזמן להחזיר את החיילים. איום הטרור נרחב בהרבה מאשר מאפגניסטן, ויש להתמודד איתו בכל מקום - תימן, סוריה, סומליה, אפריקה, המזרח התיכון ועוד. זאת, לצד איום הטרור מצד קיצונים לבנים בארה"ב עצמה.

"העתיד שייך לארה"ב ולא לסמכותנים"

ביידן דיבר על הפערים הגזעיים בארה"ב וקרא לקונגרס לפעול באומץ כדי להתמודד איתם. הוא הדגיש, כי הרוב המכריע של השוטרים משרתים בצורה הוגנת ואמר שיש לפעול יחדיו לבנייה מחדש של האמון בזרועות האכיפה. "המדינה תומכת ברפורמה הזאת והקונגרס חייב לפעול. יש לנו סיכוי אמיתי לחסל את הגזענות הקורעת את החברה", אמר וקשר זאת לתוכניותיו בתחומי התשתית והחינוך. ביידן הוסיף, כי האלימות בנשק חם הפכה למגיפה וקרא להרחיב את בדיקות הרקע בעת מכירת נשק ולהגביל חלק מן המכירות.

בנושא ההגירה אמר ביידן, כי יש לסיים את המלחמה המתמדת בה ולבצע רפורמה מקיפה בתחום. הוא מציע להשקיע באמצעים טכנולוגיים להגנת הגבול עם מקסיקו, לצד מסלול למעמד חוקי ל-11 מיליון מסתננים שכבר שוהים בארה"ב, הגנה לילדיהם של מסתננים שהובאו בידי הוריהם (Dreamers"") וסיוע כלכלי למדינות מרכז אמריקה כדי להקטין את המניע להגירה. הוא גם קורא להעביר את החוק שיבטיח את הזכות להצביע - בניגוד ליוזמות של הרפובליקנים ברחבי ארה"ב להגביל הצבעה מוקדמת והצבעה בדואר.

ביידן הזכיר בסיום דבריו את ההסתערות על הקפיטול ב-6 בינואר. "זה היה ניסיון לראות האם הדמוקרטיה שלנו יכולה לשרוד. הדמוקרטיה שרדה, אבל המאבק רחוק מלהסתיים", הדגיש. "האם היא יכולה לפעול לפי העיקרון שכולנו שווים. האם היא יכולה להתגבר על הכעס, השנאה והפחדים שקורעים אותנו. אנחנו צריכים להוכיח שהדמוקרטיה עובדת והממשל מתפקד. העתיד שייך לארה"ב ולא לסמכותנים. מעולם לא הייתי בטוח יותר ואופטימי יותר לגבי ארה"ב. הישרנו מבט לעבר ההסתערות והמגיפה ולא מצמצנו. הדרך שלנו היא של עם אחד, אומה אחת. מעולם לא היה כדאי להמר נגד ארה"ב. אנחנו יכולים לעשות הכל אם נעשה זאת יחדיו".

נשיא ביהמ"ש העליון, ג'ון רוברטס, וראש המטות המשולבים, מארק מיליי [צילום: אנדרו הרניק, AP]
200 איש בלבד בשל מגבלות הקורונה [צילום: AP]
ג'יל ביידן ודאג אמהוף ביציע הקונגרס [צילום: AP]
תאריך:  29/04/21   |   עודכן:  29/04/21
איתמר לוין
+אחדות, סין, הוצאות ומיסים
17:58 29/04/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
וושינגטון פוסט: ביידן קרץ לדו-מפלגתיות, הציע דרך חדשה למאבק מול סין, אתגר את הרפובליקנים ותיחם את גבולות הוויכוח על המיסוי
(ביידן. טון כמעט מתנצל [צילום: AP])
סטיבן קולבר על נאומו של ביידן, 29.4.21 / The Late Show
+ארה"ב צריכה "לנצח במאה ה-21"
13:05 29/04/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
וושינגטון פוסט מנתח את מדיניות החוץ של הממשל, לנוכח פעולותיו ב-100 הימים הראשונים, הצהרותיו של הנשיא והאתגרים המיידיים באסיה
(ביידן בקונגרס הבוקר [צילום: AP])
עיקרי נאומו של ביידן, 29.4.21 / PBS
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ביידן קורא להשקיע 4.1 טריליון דולר
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ויל
29/04/21 11:03
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ממשל ביידן
הנשיא ג'ו ביידן ישא לפנות בוקר (יום ה', 29.4.21, שעה 04:00 שעון ישראל) את נאומו הראשון בקונגרס, ויציג את עיקרי מדיניותו לתקופה הקרובה. הנאום יהיה במתכונת "נאום מצב האומה", אם כי אינו מוגדר רשמית ככזה - כמנהגם של נשיאים חדשים בשנה הראשונה לכהונתם.
29/04/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
הנשיא ג'ו ביידן מציע תוכנית בהיקף של 1.8 טריליון דולר, שבמרכזו הרחבת מערכת החינוך ומתן רשת ביטחון למשפחות. מימוש התוכנית מצריך את אישור הקונגרס, כאשר בבית הנבחרים יש לדמוקרטים רוב זעיר ואילו בסנאט יש שוויון המוכרע בידי סגנית הנשיא, קאמלה האריס - בתנאי שניתן להצמיד את החקיקה לתקציב ושלא תהיה אף עריקה משורות הדמוקרטים.
28/04/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
ג'ו ביידן זכה בבית הלבן בהבטיחו רוגע ואחדות, אך הוא ירד אומה כאוטית ומפולגת. האמריקנים טרם התאוששו מאירועי 6 בינואר וחלוקים בצורה עמוקה על-פי קווים גזעיים ותרבותיים. דונלד טראמפ ממשיך להטיל את צילו, קובע וושינגטון פוסט בסקירה נרחבת של הנושאים המרכזיים שעל סדר היום הציבורי והפוליטי בארה"ב.
28/04/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
הנשיא ג'ו ביידן מתקרב לסופם של 100 ימי כהונתו הראשונים עם שיעור תמיכה של 52% בלבד, לעומת 42% שאינם מרוצים מתפקודו – מגלה (25.4.21) סקר של וושינגטון פוסט ורשת ABC זהו שיעור תמיכה נמוך משל כל הנשיאים האחרונים, למעט דונלד טראמפ, והוא משקף את עומק הפילוג בחברה האמריקנית בכלל וסביב תוצאות הבחירות אשתקד בפרט. לטראמפ היו באותה נקודה 42% תומכים מול 53% מתנגדים.
26/04/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
הנשיא ביידן יוצא מגדרו לפייס את אירן ולנהל עמה מו"מ במגמה להשיבה להסכם הגרעין מ-2015 שהטיל מגבלות על תוכניתה לפתח נשק גרעיני. ממשל אובמה עשה שגיאות הן בניהול המו"מ הקודם והן בהסכם שאותו קידם ועליו חתם. אף אז אובמה הפגין להיטות יתר להגיע להסכם ולמרות שאמר כמה פעמים "שכל האופציות מונחות על השולחן" היה ברור שאין בכוונתו להשתמש באופציה הצבאית. הלהיטות והוויתור על האופציה הצבאית הקשיחו את עמדות אירן והניבו עבורם הסכם נוח שכלל פרצות באופני הפיקוח על מתקני הגרעין שלה, והשמטת תחומים קריטיים כמו פיתוח וייצור טילים בליסטיים, חתירה תחת משטרים סוניים באזור והתערבויות צבאיות בסוריה, לבנון, עירק ותימן. כל הפגמים האלה מתחילים להיחשף בעמדות ביידן.
26/04/2021  |  איתן גלבוע  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il