בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
מערבולת בענף ייצור הרכב מאיימת על הצמיחה העולמית
|
מחסור בחומרי גלם ובמוליכים-למחצה לצד בעיות תובלה גורמים לכך שייצור המכוניות צונח וההכנסות יורדות ב-210 מיליארד דולר ● ניו-יורק טיימס מסביר את ההשלכות שיש למצב זה על ענפים רבים אחרים
|
מפעל קיה, סלובקיה [צילום: דוד יוזק, AP]
|
|
|
|
|
מערבולת בענף ייצור הרכב, מנוע מרכזי של הכלכלה העולמית, מאיימת על הצמיחה ומסכנת חברות ויישובים התלויים בענף לכסף ולמשרות. על כל מכונית ומשאית שאינן יורדות מפס הייצור בדטרויט, שטוטגרט או שנגחאי, משרות מצויות בסכנה – של כורי ברזל בפינלנד, של יצרני צמיגים בתאילנד ושל מתקיני לוחות מחוונים בסלובקיה. מקורות הפרנסה שלהם מצויים בסכנה בשל הבעיות בשרשרת האספקה והתובלה, המאלצות מפעלי רכב לצמצם את הייצור. ענף הרכב אחראי ל-3% מן התוצר העולמי, והשיעור גבוה עוד יותר במדינות כמו גרמניה, מקסיקו, יפן וקוריאה הדרומית ולמדינות בארה"ב כמו מישיגן. ההאטה בענף הרכב עלולה להותיר צלקות שיידרשו שנים להתאושש מהן, מזהיר ניו-יורק טיימס. גלי ההדף מהמשבר בתחום המוליכים-למחצה, המכריח כמעט את כל יצרני הרכב לצמצם או לסגור פסי ייצור, עלול להכניס מדינות שלמות למיתון. ביפן הוביל המחסור לצניחה של 46% בייצוא בספטמבר בהשוואה לאשתקד. יצרני הרכב הצליחו להפחית את הפגיעה בהם בכך שגלגלו חלק מן ההתייקרויות על כתפי הקונים. פורד וג'נרל מוטורס דיווחו בשבוע שעבר על צניחה במכירות וברווחים ברבעון השלישי של השנה, אך צופות עלייה ברווח בשנת 2021 כולה. דיימלר, יצרנית מרצדס, דיווחה על עלייה של 20% ברווח הנקי ברבעון השלישי, למרות ירידה של 25% במכירות – בזכות העלאת מחירים. את הכאב מרגישים בעיקר העובדים ומי שזקוקים למכוניות זולות. היצרנים ממקדים את משאביהם במכוניות יקרות המניבות את רוב הרווחים, מה שמוביל להמתנה ארוכה למכוניות זולות יותר. מחירי המכוניות המשומשות מרקיעים שחקים בשל המחסור במכוניות חדשות. המשבר החל אשתקד, כאשר מחיריהם של חומרי גלם כמו ברזל ונחושת החלו לעלות. ההתאוששות העולמית הבלתי-אחידה מן הקורונה פגעה בשרשרת האספקה: ארה"ב החלה לחלק זריקות דחף, בעוד התפרצות הרסנית במלזיה סגרה מפעלים. קשה לחשב כמה מבעיות ענף הרכב יתפשטו ליתר המשק העולמי, אבל אין ספק שההשלכות עצומות משום שענפים אחרים כה רבים תלויים ביצרני הרכב. הללו הם לקוחות גדולים של ברזל ופלסטיק, והם תומכים ברשת נרחבת של ספקים, כמו גם במסעדות וחנויות מכולת להאכלת עובדיהם. מפעלי רכב הם לעיתים קרובות המעסיקים הפרטיים הגדולים ביותר ביישוביהם, מה שהופך את בעיותיהם להרסניות עוד יותר. מאחר שמפעלי הרכב נוטים להיות דומיננטיים בכלכלה המקומית, קשה להחליף אותם. אבטלה הנגרמת בשל סגירת מפעלי רכב נמשכת שנים, כפי שלימד מחקר שפרסמה קרן המטבע הבינלאומית ב-2019. מוליכים-למחצה אינם הרכיב היחיד המצוי במחסור. היצרנים מתקשים להשיג גם את סוג הפלסטיק הדרוש למגיני הרוח בחלונות וללוחות המחוונים, כמו גם את הספוג שבמושבים. ההערכה היא, שמחסורים אלו יובילו לכך שהשנה ייוצרו 7.7 מיליון מכוניות פחות מאשר בשנה שעברה, עם הפסד הכנסות של 270 מיליארד דולר לענף. מספר קטן יחסית של מדינות מרכזות את רוב הייצור של רכב וחלקי רכב, כולל ארה"ב וסין וגם מדינות קטנות יותר כמו תאילנד. סלובקיה, עם 5.4 מיליון תושבים בלבד, היא ביתם של מפעלים גדולים של פולקסוואגן, פז'ו וקיה המייצרים מיליון מכוניות בשנה – המספר לנפש הגבוה ביותר בעולם. הענף אחראי ליותר משליש מן הייצוא של סלובקיה. ככל שהמחסור בחלקים ובחומרי הגלם יימשך, תעמיק ההשפעה הכלכלית – מדגיש הטיימס. כלכלות מודרניות זקוקות לכלי רכב כדי לפעול. מחסור במשאיות, החיוניות להעברת טובין, פוגע בצמיחה. אין סימן לכך שהמשבר יסתיים בקרוב. יצרני המוליכים-למחצה הבטיחו להגביר את האספקה, אבל הקמת מפעלים אורכת שנים ויצרני הרכב אינם בהכרח הלקוחות החשובים ביותר שלהם.
|
תאריך:
|
03/11/21
|
|
|
עודכן:
|
03/11/21
|
|
איתמר לוין
|
מערבולת בענף ייצור הרכב מאיימת על הצמיחה העולמית
|
|
"השעה האפילה ביותר היא תמיד לפני הזריחה", קבע תומס פולר בעת מלחמת האזרחים באנגליה. 400 שנה מאוחר יותר, תומכיו של ג'ו ביידן בוושינגטון נתלים באמירה זו, כאשר הנשיא נמצא בעיצומו של שבוע קשה ורב חשיבות - מדווח אקונומיסט.
|
|
|
מנכ"ל בנק ברקליס, ג'יימס סטיילי, התפטר אתמול (1.11.21) בעקבות חקירה על קשריו עם הפיננסייר הפדופיל ג'פרי אפשטיין. ברקליס, אחד הבנקים הגדולים בבריטניה, הודיע, כי סטיילי התפטר גם ממועצת המנהלים שלו – אם כי הדגיש, שהחקירה לא העלתה שהייתה לו מודעות כלשהי למעשיו הפליליים של אפשטיין. במקומו יבוא ק"ס ונקאטארישאן, סמנכ"ל הבנק והממונה על השווקים הבינלאומיים.
|
|
|
ענף הטכנולוגיה היה ברקיע השביעי לפני שלושה חודשים: שיא אחרי שיא של רווחים, עלייה של 40% בהכנסות בהשוואה לשנה שעברה ושל 90% ברווחיהם של חמש הענקיות – אלפאבית (חברת-האם של גוגל), אמזון, פייסבוק, אפל ומיקרוסופט. שערי מניותיהן עלו לגבהים בל ייאמנו. אבל כעת – כותב דייוויד רֶני, בעל טור בכיר באקונומיסט – הענף מתחיל לחזור לקרקע המציאות. ההכנסות והרווחים ברבעון השלישי עלו בשיעורים מתונים יותר של 26% ו-39% (בהתאמה) בהשוואה ל-2020. זוהי הוכחה נוספת לאופן בו הקורונה שינתה את ההיי-טק, וכעת השאלה היא האם השינוי יהיה קבוע או זמני בלבד.
|
|
|
התקפתו של דונלד טראמפ על הדמוקרטיה האמריקנית החלה באביב 2020, כאשר פרסם שורה של התקפות על היושרה של מערכת ההצבעה. הספקות שזרע הובילו בסופו של דבר להסתערות של תומכיו על הקפיטול ב-6 בינואר, במטרה למנוע את ספירת קולות האלקטורים ולאשרר את נצחונו של ג'ו ביידן. חמישה בני אדם נהרגו, 140 שוטרים נפצעו ותוצאות האירוע עודן מתגלות.
|
|
|
תחושה של כישלון מרחפת מעל ועידת גלזגו עם פתיחתה. רוב המדינות רחוקות מלעמוד בהתחייבויותיהן. כדור-הארץ ממשיך להתחמם, עם תוצאות קטלניות. מתחים בין כמה מן השחקנים הראשיים, כולל ארה"ב וסין, הפחיתו את הציפיות בנוגע למה שניתן להשיג. אבל – כותב וושינגטון פוסט – גורם אחד נותן תקווה למדענים ולפעילים בתחום שינויי האקלים: במדינות רבות יש תזוזה פוליטית בתחום. המפלגות הירוקות, שפעם נתפסו כקבוצות של תמהונים, צוברות תמיכה. רעיונות ירוקים הפכו למקובלים, ומועמדים מכל קצווי הקשת הפוליטית מציגים את עצמם כידידי האקלים. הבוחרים החלו להביא בחשבון את האקלים בעת ההצבעה.
|
|
|
|