|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
צ'רלס. המשימה היא בידי האדם [צילום: AP]

הנסיך צ'רלס: אין רגע לאבד מול שינויי האקלים

יורש העצר הבריטי פורס במאמר בניוזוויק את תוכניתו לגיוס טריליוני דולרים מן המגזר הפרטי, בעיקר לסיוע במעבר מדלק מוצק לאנרגיה ירוקה קורא להמשיך ברוח ההתגייסות של תקופת הקורונה ומזהיר מפני העברת הנטל לדורות הבאים
07/01/22  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   משבר האקלים   |   תגובות
המשמעות של התחממות כדור הארץ בשלוש מעלות / אקונומיסט

בשנת 1963 נאם הנשיא ג'ון קנדי באוניברסיטה האמריקנית. למרות שמשבר הטילים בקובה התרחש פחות משנה לפני כן, ולמרות ששלום בר-קיימא נותר תקווה מרוחקת, קבע קנדי שאיום המלחמה הוא מעשה ידי אדם ואינו תוצאה של כוחות שמעבר לשליטת אנוש. "הבעיות שלנו נוצרו בידי האנושות ולכן יכולות להיפתר בידי האדם. ואדם יכול להיות גדול ככל שירצה. שום בעיה של האנושות אינה מעבר לבני האדם. ההיגיון והרוח של האדם פתרו בעיות רבות שנראו חסרות פתרון – ואנחנו מאמינים שניתן לעשת זאת שוב", הכריז.

קריאה זו לפעולה עומדת בעינה גם כיום, גם בהקשר אחר ובעימות אחר: המאבק נגד שינויי האקלים, במטרה ליצור עולם נקי יותר, בטוח יותר ובריא יותר לדורות הבאים. העולם שוב עומד על-פי תהום, ואם ברצוננו לנצח עלינו להתגייס כמו למלחמה – כותב הנסיך צ'רלס במאמר השער של השבועון ניוזוויק.

צ'רלס מזכיר, כי לפני 60 שנה זיהה אביו המנוח, הנסיך פיליפ, את הסכנה שהאנושות גורם לכדור-הארץ וסייע להקים את World Wildlife Fund. הוא עצמו דיבר על הנושא עשור לאחר מכן, ורבים תהו האם יש הצדקה לתחושת הדחיפות שהביע. השקפה זו השתנתה לאורך העשורים, אבל לאט מדי וגם כיום היא חסרה את תחושת הדחיפות הנחוצה. ברחבי העולם אומנם הולך וקטן מספרם של המכחישים את תפקידה של האנושות בשינויי האקלים, אך רבים מדי עודם פסימיים בנוגע ליכולתה לעצור את המגמה ואולי אף להפוך אותה. המדענים אומרים שהנושא מצוי במידה רבה בשליטת האדם – בתנאי שהוא יחליט לפעול בנחרצות. זה בהחלט אפשרי, כמו הנחתת האדם על הירח ופיתוח החיסון לקורונה – קובע צ'רלס בצורה נחרצת.

דרושה פעולה כמו-צבאית
הנילוס. התוצאות ניכרות לעין [צילום: אליאס אסמרה, AP]

כאשר הגידול באוכלוסייה מרחיב את הביקוש למשאביו המוגבלים של כדור הארץ, חובה לצמצם את פליטת גזי החממה ולהתמודד עם הפחמן שכבר נמצא באטמוספירה. אם הפחמן יתומחר בצורה נכונה, הפתרונות לטיפול בו יהיו כלכליים יותר. הטבע הוא המורה הטוב ביותר שלנו ועלינו להתבונן בו כדי למצוא הדרכה. יש לתאם את הפעולות הלאומיות; היקפו של המשבר מחייב פתרונות איזוריים ועולמיים, אשר יצריכו שותפות פעולה של כל הענפים בכל המשקים

עם סיומה של 2021, ניתן לומר בוודאות שאנו מצויים בקו פרשת המים. ההסכמים שהושגו בפסגת גלזגו בחודש נובמבר הם התקדמות חשובה ומועילה. יש שוב הכרה בינלאומית במשבר האקלים. מנהיגים הפגינו אומץ לב פוליטי ונכונות לשאת באחריות למעשיהם. ההתמקדות, כראוי, היא בהשלכות על הדורות הבאים.

ועדיין, אנחנו יודעים שמראית העין איננה חזות הכל. ראינו התחייבויות כאלו בעבר, שלא מומשו בחיי היום-יום. הפעם אסור לנו לאבד את התנופה. פשוט אי-אפשר להמשיך להתעלם מהעובדה ששינויי האקלים ואובדן האיזון הביולוגי כבר הורסים את חייהם של מיליונים ברחבי העולם והופכים את מקומות מגוריהם לשממה. צ'רלס מציין, שראה במו עיניו את ההשלכות הללו בנהרות הירדן והנילוס.

ברור שלמעשי בני האדם יש משמעות. ידוע מה צריך לעשות. כאשר הגידול באוכלוסייה מרחיב את הביקוש למשאביו המוגבלים של כדור-הארץ, חובה לצמצם את פליטת גזי החממה ולהתמודד עם הפחמן שכבר נמצא באטמוספירה. אם הפחמן יתומחר בצורה נכונה, הפתרונות לטיפול בו יהיו כלכליים יותר. הטבע הוא המורה הטוב ביותר שלנו ועלינו להתבונן בו כדי למצוא הדרכה. יש לתאם את הפעולות הלאומיות; היקפו של המשבר מחייב פתרונות איזוריים ועולמיים, אשר יצריכו שותפות פעולה של כל הענפים בכל המשקים.

לדעת צ'רלס, פעולה כמו-צבאית לגיוס המגזר הפרטי היא חיונית למאמצים אלו, שכן יש צורך בטריליוני דולרים כדי להעביר את הכלכלה העולמית מדלקים מוצקים לאנרגיה ירוקה. מדובר במימון העולה על התוצר העולמי, והוא חיוני משום שמדינות רבות מדי כורעות ממילא תחת נטל החובות ולא יוכלו להפוך לירוקות בלא סיוע חיצוני משמעותי. זוהי גם ההזדמנות לצמיחה הגדולה ביותר מזה דורות.

צ'רלס מונה שלושה מרכיבים לאותה פעולה כמו-צבאית. הראשון: על ענפי הכלכלה העולמיים לקבוע בצורה פרטנית מה דרוש כדי לבצע את המעבר מדלק מוצק לאנרגיה ירוקה, ולקבוע אסטרטגיות שיאיצו את הגעתן של יוזמות לשווקים. שנית, השקעות פרטיות צריכות להתייצב מאחורי אסטרטגיות אלו באמצעות מימון של המעבר, ויצירת אמון מצד המשקיעים בכך שהסיכון פוחת. שלישית, לצד הסיוע שהבטיחו מדינות – המנכ"לים של החברות הגדולות בעולם והמשקיעים המוסדיים זקוקים לאיתות ברור ומוסכם מצד הממשלות, אשר יתן להם את האמון בהשקעות לטווח ארוך בלא שכללי המשחק ישתנו לאורך הדרך.

תוכנית העבודה שגיבשו הצוותים העובדים עם צ'רלס כוללות קרוב ל-100 פעולות שניתן לבצע כבר כעת. הם פועלים לגיוס טריליוני דולרים לסיוע במעבר לאנרגיה ירוקה בעשרה מבין הענפים המזהמים ביותר ובהם אנרגיה, חקלאות, תחבורה, בריאות ואופנה. המציאות של שרשרת האספקה העולמית מלמדת, כי השינוי ישפיע על כל מדינה ועל כל יצרן בעולם. צ'רלס משוכנע שהמגזר הפרטי מוכן למלא את חלקו.

לא יאוש אלא השראה
בצורת באפגניסטן. מיליונים בסכנה [צילום: מסטיסלב צ'רנוב, AP]

ישנו גם מחיר מוסרי, כפי שכתב הרב יונתן זקס המנוח: "קל יותר להבין את אילוצי המוסר הנובעים מפעולה, כאשר אנו מאמינים שיש מישהו שאנחנו נושאים באחריות כלפיו, שאיננו הבעלים של כדור הארץ ושאנחנו קשורים בקשר בל-יינתק לאלה שיבואו אחרינו". אם נעמוד כעת רק על זכויותינו ונתעלם מחובותינו לבאים אחרינו, יהיה זה כשל מוסרי

המחיר של הימנעות מפעולה יהיה כבד בהרבה משל פעולה. כל החמצה מצד הדור הנוכחי, מגדילה את הנטל העובר לדורות הבאים. ישנו גם מחיר מוסרי, כפי שכתב הרב יונתן זקס המנוח: "קל יותר להבין את אילוצי המוסר הנובעים מפעולה, כאשר אנו מאמינים שיש מישהו שאנחנו נושאים באחריות כלפיו, שאיננו הבעלים של כדור-הארץ ושאנחנו קשורים בקשר בל-יינתק לאלה שיבואו אחרינו". אם נעמוד כעת רק על זכויותינו ונתעלם מחובותינו לבאים אחרינו, יהיה זה כשל מוסרי.

נקודה זו הודגשה בשנתיים של הקורונה, כאשר בתוך האפילה ראינו גם את הטוב ביותר שבאנושות: אין-ספור בני אדם שמו את רווחתנו הקיבוצית בחזית עבודתם. בעידן אינדיבידואליסטי במיוחד, היה מעבר ממנטליות של "אני" למנטליות של "אנחנו", וצצה מחדש האמונה שבכוחות משותפים אנו מסוגלים להתמודד עם האתגרים הקשים ביותר של זמננו.

בשנת 2022 דרושה מנטליות דומה של "אנחנו" בקרב ליצירת עולם נקי יותר ובריא יותר, סבור צ'רלס. הגבולות אינם מגדירים אותנו אל מול איומים עולמיים, ובסופו של דבר – איש מאיתנו איננו בטוח בטרם כולנו בטוחים. זוהי הדרך היחידה להתגבר על חוסר האיזון שבין קצב היווצרות הבעיות לבין קצב מציאת הפתרונות.

מי שמתבונן מן החלל על כדור-הארץ רואה לא רק "צעד ענק לאנושות", אלא גם את השבריריות של הכוכב שלנו ואת האיזון העדין והמקודש של היקום כולו. מבט זה צריך לתת לנו תחושת אחריות כלפי הדורות הבאים. אין הוא צריך לייאש אותנו אלא להעניק לנו השראה, עם תחושת דחיפות חזקה ביותר, כדי להתמודד עם האתגר העולמי הגדול ביותר של זמננו. אין כיום נושא דחוף יותר מאשר לשים את הטבע, בני האדם והכוכב שלנו בליבת חיינו, עבודתנו ועסקינו, כדי ליצור את העתיד הבהיר ביותר האפשרי עבור האנושות. הזמן הוא עכשיו, מסיים צ'רלס. עיניהם של ילדינו ונכדינו נשואות אלינו ושופטות אותנו. הבה נוכיח שהדור שלנו מסוגל לעשות זאת ויעשה זאת. אין אף רגע לאבד.

תאריך:  07/01/22   |   עודכן:  07/01/22
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הנסיך צ'רלס: אין רגע לאבד מול שינויי האקלים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מגיב ותיק
8/01/22 11:30
פורום: משבר האקלים כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משבר האקלים
"לשלטון המקומי אין כיום יכולת, סמכויות והתקציבים הדרושים להיערכות ביחס להיקף הסיכונים לבריאות הציבור, שנובעים משינויי האקלים", אמר יו"ר ועדת המשנה להשפעת הסביבה והאקלים על בריאות הציבור, ח"כ אלון טל, בדיון שהתקיים השבוע (20.12.21) על ההיערכות לשינוי האקלים. "הוועדה דורשת ממשרד הבריאות לדווח לוועדה בעוד שלושה שבועות על התקדמות משרד הבריאות באישור תוכנית עבודה תוך-משרדיות להיערכות".
24/12/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
מדינת ישראל הגישה (יום ה', 16.12.21) לבית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ את תשובתה בעתירה של ארגוני הסביבה נגדה לעניין ההסכם שעליו חתמה חברת קצא"א הממשלתית עם חברת רד-מד, שמשמעותו הגדלה משמעותית של שינוע הנפט הגולמי במפרץ אילת.
17/12/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
תופעה חדשה המתפשטת בקרב צעירי ישראל עלתה השבוע (14.12.21) בוועדה לאתגרי הצעירים בישראל. יו"ר הוועדה, ח"כ רם שפע, אמר כי המודעות לתופעה זו נמוכה למדי, אך התברר כי יותר צעירים חשים בחרדה מתמשכת מהשפעות האקלים, ועד כמה קיום האנושות אינו מובטח. "ההשפעות הנפשיות של משבר האקלים הן חלק בלתי נפרד מהנזקים הפוטנציאליים לאנושות, אנחנו חייבים להעלות זאת למודעות. התמודדות משרד החינוך היא שתקבע את המוכנות הנפשית של דור העתיד עם האתגרים. קצת פחות ציונים ומספרים - ויותר הכנה לחיים".
16/12/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
ועדת הכספים קיימה השבוע (יום ג', 7.12.21) דיון ראשון בצו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין וצו הבלו על דלק. על-פי דברי ההסבר לצווים, בהמשך להחלטת הממשלה מאוגוסט 2021 בנושא "תמחור פליטות גזי חממה", "במטרה לפתור כשל שוק משמעותי הנגרם כאשר המזהם אינו משלם עבור הנזק הסביבתי שנגרם מפליטות גזי החממה להן גרם", מוצע לתקן את צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, ואת צו הבלו על דלק, ולהעלות את שיעורי מס הקנייה והבלו המוטלים על סוגים שונים של דלק בהדרגה החל מינואר 2023, במתווה מדורג "אשר יאפשר לשוק תקופת הסתגלות וכן ודאות כלכלית ורגולטורית, יביא להפנמת העלויות החיצוניות של הפליטות ויתמרץ התייעלות אנרגטית ומעבר לדלקים נקיים".
10/12/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
ארה"ב וסין הן שתי המדינות החזקות ביותר בעולם וגם חלוקות בצורה עמוקה בשורה ארוכה של נושאים. הנשיאים ג'ו ביידן ושי ג'ינפינג קיימו השבוע פסגה וירטואלית ראשונה, וכל שעלה ממנה היה הסכמה להנמיך את הלהבות בין המדינות. עם זאת, מזכיר וושינגטון פוסט, השתיים הסכימו בפסגת גלזגו לפעול יחדיו בנושא שינויי האקלים – אם כי ספק האם ביכולתן לעשות זאת.
18/11/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים    כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il