|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
שלט ליד שגרירות רוסיה, וושינגטון [צילום: חוזה מאגנה, AP]
שר החוץ הבריטי לשעבר, ויליאם הייג:

מה שיש ללמוד מאוקראינה

במאמר בטיימס מצביע הייג על היחלשות הזהות הלאומית בדמוקרטיות המערביות, וקורא להפיק את הלקח מאוקראינה: את הזהות יש לחזק בעיתות שלום, לא רק במלחמה
20/04/22  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   מלחמת רוסיה באוקראינה   |   תגובות

לאומיות אוקראינית מחודשת ומחוזקת הולכת ונוצרת מתוך המוות והאומללות של הפלישה הרוסית. חוסר היכולת לצפות זאת הוא הטעות הקשה ביותר מבין הרבות שביצעה רוסיה ערב הפלישה – כותב שר החוץ הבריטי לשעבר, ויליאם הייג, במאמר בטיימס הלונדוני.

איש מדעי המדינה הנודע פרנסיס פוקויאמה טוען בצורה משכנעת בספרו האחרון, Liberalism and Its Discontents, כי תחושה לאומית חזקה היא מרכיב חיוני במדינה מצליחה, ליברלית ודמוקרטית. כפי שהוכיחה הקורונה, ממשלות הן הכופות או מבטלות את זכויות האזרח ומקבלות החלטות פוליטיות וכלכליות כבדות משקל. כדי שמדינה חופשית תתפקד היטב, צריכה להיות נכונות לקבל חילופי ממשל, להתפשר ולקיים את החוק המוסכם תוך אמונה באינטרסים ובזהות המשותפים. זו אחת הסיבות לחוסר היכולת ליצור דמוקרטיה מתפקדת במדינות כמו אפגניסטן ולוב.

האוקראינים התקשו במשך שנים לבנות זהות כזאת. מחלוקות בסיסיות בנוגע לאוריינטציה (מזרחה או מערבה), לצד יריבויות איזוריות והתמקדות העושר בידי אוליגרכים, הקשו מאוד להגדיר תחושה לאומית מאוחדת. מגעיו של הייג עם מנהיגי אוקראינה לימדו אותו, כי הם לא מסתפקים בהבסת יריביהם אלא רוצים להרוס אותם.

אלכסנדר זלנסקי, בדרן במקצועו, נבחר ב-2019 בידי מי שמאסו בפוליטיקה המושחתת והבלתי-מתפקדת של ארצם. הוא התגלה כמנהיג ומצביא מעורר השראה, המשקף בצורה מבריקה את הנחישות, המטרה, האחדות והזעם של ארצו הנתונה למתקפה חסרת הצדקה. יש סיכוי טוב שאוקראינה שאחרי המלחמה תהיה אומה בעלת תחושה חזקה יותר של דמוקרטיה, הגינות, שוויון חברתי, פשרות פוליטיות והתנגדות להתערבות חיצונית. משבר תוצרת חוץ יוצר זהות משותפת.

ברחבי המערב זוכים האוקראינים להערכה רבה, ותמיכת המערב היא המאפשרת להם לשרוד מבחינה צבאית וכלכלית. בירות רבות התעוררו לנוכח האיום הרוסי ומבצעות שינויים דרמטיים בתקציבי הביטחון ובמדיניות האנרגיה. המערב מחמיא לעצמו, במידה מסוימת של צדק, על אחדותו ופעלתנותו. אבל תהיה זו אירוניה מאין-כמותה, אם בה בעת יחליש המערב את הזהויות שלו עצמו. הדמוקרטיה הליברלית, שבעבר הייתה חזקה ומאוחדת, מצויה בצרות בתוכה.

מרין לה-פן קרובה מאי-פעם לנשיאות צרפת; בסיבוב הראשון בבחירות לנשיאות הצביעו למעלה ממחצית הבוחרים בעד מועמדים קיצוניים בשני האגפים. אין זה אומר שצרפת מוותרת על הדמוקרטיה, אך התוצאות מלמדות על שבר עמוק בדמוקרטיה מובילה. האינפלציה והצמיחה האיטית במערב עתידים להעניק תחמושת רטורית לטוענים שהמערכות הכלכליות והפוליטיות כשלו. בארה"ב, עמוד התווך של הדמוקרטיה, נבעים סדקים: שורה ארוכה של מחלוקות אומרת שההבנה המשותפת של "מהו אמריקני" היא המועטה ביותר מאז מלחמת האזרחים. ומעל כל התמונה מרחף צילו של דונלד טראמפ, שהפגין בוז כלפי המוסדות הדמוקרטיים; אפשרות שובו לזירה הפוליטית מצביעה על אובדן בסיסי של ערכי הדמוקרטיה, טוען הייג.

פוקויאמה אומר, שדמוקרטיות ליברליות מתכנסות לתוך עצמן בשל שגיאות מימין ומשמאל: שאיפה לחופש כלכלי גם כאשר משמעותו פערים כבדים והתכנסות בקבוצות של זהות פוליטית. שני סוגי הטעויות יוצרים תגובת נגד פופוליסטית המאיימת על הערכים הדמוקרטיים המשותפים. לכך מוסיף הייג את הרשתות החברתיות, המעבירות טיעונים במהירות במקום דיון המבוסס על היגיון ואשר עליו מבוססת הדמוקרטיה.

תיקון המצב הזה הוא משימה קשה. אין מחסור ברעיונות לחיזוק הדמוקרטיה; הייג עצמו הציע אשתקד להרחיב בצורה ניכרת את ההשתתפות האזרחית בבריטניה – שירות לאומי, מתנדבים לניהול שיחות ועוד. מהלכים כאלו הם לפחות נקודת פתיחה בתפירת זהות משותפת לעתיד. לרוע מזלם של האוקראינים, חוסר הסכמה של מכנה משותף לאומי הפך אותם פגיעים למתקפה. תגובתם לפלישה גילתה את גאוותם הלאומית, אך בצורה הכואבת ביותר האפשרית. הלקח הוא לא רק שיש להיות מוכנים להילחם על הדמוקרטיה, אלא גם שיש לתקן אותה בעיתות שלום. יש לשאול כל מועמד למשרה בכירה במדינות המערב מה בדעתו לעשות בנושא, מסיים הייג.

תאריך:  20/04/22   |   עודכן:  20/04/22
איתמר לוין
+רוסיה שיגרה טיל עם יכולת גרעינית
08:29 21/04/22  |  יפעת גדות
שר ההגנה הרוסי פרסם סרטון בו נראה, לדבריו, שיגור מוצלח של טיל עם יכולת גרעינית. כך ב-BBC. הטיל הבליסטי הבין-יבשתי חדש, מדגם סארמאט, שוגר מתחנת השיגור פליסטק שבאזור ארכנגלסק בצפון מערב רוסיה.
+רוסיה ניסתה טיל בין יבשתי: "יגרום לאויבים לחשוב פעמיים"
22:34 20/04/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
הדגם החדש של הטיל סארמאט שוגר מצפון מערב רוסיה לעבר מטרות במזרח הרחוק הרוסי  ▪  פוטין: הטיל יבטיח את ההגנה של רוסיה מאיומים חיצוניים ויספק חומר למחשבה למי שבלהט הרטוריקה התוקפנית והמטורפת ינסה לאיים על המדינה שלנו
שיגור הטיל הבליסטי כפי שפורסם בתקשורת הרוסית [צילום: AP]
+ישראל תעביר לאוקראינה קסדות ואפודי מגן
18:39 20/04/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
שר הביטחון אישר את רכש ציוד המגן המיועד לכוחות ההצלה ולארגונים אזרחיים הפועלים באוקראינה ועדכן בנושא את שר ההגנה האוקראיני
[צילום: Army Photo]
+תביעה: מזרחי-טפחות בולם העברה מבנק רוסי
17:06 20/04/22  |  יצחק דנון   |   לרשימה המלאה
בני זוג טוענים שהבנק מסרב לקבל העברה מאביה של האישה, בשל העיצומים שהוטלו על בנק אלפא בעקבות הפלישה לאוקראינה
הודיע שיחזיר את הכסף
+סוכנות הפליטים של האו"ם: יותר מ-5 מיליון בני אדם נמלטו מאוקראינה
13:30 20/04/22  |  מירב ארד
סוכנות הפליטים של האו"ם מעדכנת כי יותר מ-5 מיליון בני אדם נמלטו מאוקראינה מאז החלה הפלישה הרוסית. זהו משבר הפליטים החמור ביותר באירופה מאז מלחמת העולם השנייה. בנוסף לפליטים, קובע האו"ם כי יותר מ-7 מיליון בני אדם נעקרו בתוך אוקראינה אשר מנתה 44 מיליון תושבים לפני המלחמה.
+החיים הכפולים של רוברט הנסן
13:06 20/04/22  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה
הנסן, בנו של שוטר משיקגו, שירת במשך 25 שנה בבולשת הפדראלית האמריקנית, ה-FBI, והיה מראשי אגף הריגול הנגדי של הסוכנות. הנסן חי חיים כפולים - מחד-גיסא, איש משפחה שמרן, קתולי, ומאידך בליין במועדוני חשפנות ומוכר סודות ארצו לרוסים בעד בצע כסף
רוברט הנסן
+אספקת נשק לאוקראינה איננה מעורבות במלחמה
13:04 20/04/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
אקונומיסט טוען שהחוק הבינלאומי ברור: גם אם נאט"ו תספק לאוקראינה נשק כבד, היא לא תיחשב למעורבת במלחמה נגד רוסיה  ▪  נכון שהחוק הבינלאומי לא ממש מעניין את פוטין, אבל ניתן להעריך שהוא לא ירצה להילחם נגד נאט"ו
בקרוב באוקראינה (1)? טנקי T-72 [צילום: אלכסנדר זמליינצ'מנקו, AO]
+יחידות ההגנה האווירית של אוקראינה הפילו שני מל"טים רוסיים
12:41 20/04/22  |  מירב ארד
ב-24 השעות האחרונות, שני מל"טים רוסיים "Horizon Air S-100" ו-"Orlan-10" הופלו על-ידי יחידות ההגנה האווירית של הכוחות המזוינים של אוקראינה
+הרוסים הפגיזו בית חולים בניקולייב
11:55 20/04/22  |  מירב ארד
הרוסים ירו לעבר בית החולים בבשטנקה שבאזור ניקולייב. דווח על נפגעים במתקפה. יו"ר המועצה האזורית אנה זמאזייבה: "הרוסים הפציצו בית חולים בבשטנקה. מחלקת הדיאליזה, מחלקת הקבלה, חדר הניתוח עם חלונות בעלי זיגוג כפול נהרסו - יש נפגעים".
+נרווגיה: 100 מערכות טילים מסוג Mistral נמסרו לאוקראינה
11:52 20/04/22  |  מירב ארד
נורווגיה מסרה לאוקראינה 100 מערכות טילים נגד מטוסים מסוג Mistral, כך אמר משרד ההגנה של המדינה.
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 ארמגדון 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת רוסיה באוקראינה
שר הביטחון, בני גנץ, אישר (יום ד', 20.4.22) רכישת קסדות ואפודי מגן לצורך העברתם לכוחות ההצלה האוקראיניים ולארגונים אזרחיים הפועלים באוקראינה. גנץ הודיע על כך לשר ההגנה האוקראיני, אלכסיי רזניקוב, בשיחה שקיימו השניים.
20/04/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
בני הזוג טטיאנה אקסנובסקיה ואיליה סוולקין מבקשים (20.4.22) מבית משפט השלום בתל אביב להורות לבנק מזרחי-טפחות לקבל העברה כספית מבנק אלפא הרוסי, למרות העיצומים שהוטלו עליו בשל המלחמה באוקראינה.
20/04/2022  |  יצחק דנון  |   חדשות
השם רוברט הנסן וודאי אינו אומר לכם דבר. אבל איזה סיפור יש לו. הוא נולד בשיקגו בדיוק אתמול לפני 78 שנה. הנסן, בנו של שוטר משיקגו, שירת במשך 25 שנה בבולשת הפדראלית האמריקנית, ה FBI, והיה מראשי אגף הריגול הנגדי של הסוכנות. הנסן חי חיים כפולים - מחד-גיסא, איש משפחה שמרן, קתולי, ומאידך בליין במועדוני חשפנות ומוכר סודות ארצו לרוסים בעד בצע כסף. הוא ריגל עבור הסובייטים, ומאוחר יותר עבור הרוסים, משנת 1979 במשך 22 שנה עד 2001, וגרם לנזק ביטחוני כבד ביותר לארה"ב. עבור שירותיו שילמו לו הרוסים במרוצת השנים סכום כולל של כ-1.4 מיליון דולר, בנוסף ליהלומים יקרים. הוא נחשף על-ידי האמריקנים בשלהי שנת 2001. חשיפתו התאפשרה בעקבות מידע שהתקבל מחשיפת מרגל אחר, מפורסם לא פחות - אולדריץ' איימס מהסי.איי.אי, שעבד גם כן עבור הרוסים ונלכד. במשך 22 שנות ריגול בגד הנסן ב-50 מקורות לפחות. ידוע כי לפחות שלושה מתוכם הוצאו להורג ע"י הק.ג.ב. היקף הנזק שגרם הנסן לארצות הברית ולבעלות בריתה נשאר חסוי.
20/04/2022  |  יאיר נבות  |   יומני בלוגרים
מיליארד אירו חולפים במהירות בזמן מלחמה, אבל הודעתה של ממשלת גרמניה (15.4.22) על סיוע צבאי נוסף לאוקראינה בסכום זה לפחות תרכך את הביקורת על סירובה לשגר טנקים. יומיים לפני כן הבטיחה ארה"ב סיוע בשווי 800 מיליון דולר, כולל נגמ"שים ומסוקים. בריטניה שולחת נגמ"שים וטילים נגד ספינות. צ'כיה שלחה משגרי טילים ניידים וטנקי T-72 מן התקופה הסובייטית. סלובקיה עשויה לספג מטוסי מיג 29, דגם סובייטי שהטייסים האוקראינים מכירים.
20/04/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים והפעם - אלפים, הרס, הצהרת כוונות, כפירה או בורות, לא-ממלכתי ומכירה חלקית "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג) הרבה בריאות, נחת, שלווה ואושר "בניסן נגאלו אבותינו ממצרים ובניסן עתידין להיגאל" (תלמוד בבלי, ראש השנה, דף י"א, עמ' א') חג שמח ומועדים לשמחה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il