|   15:07:40
  ענבל בר-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

"לא הבטחתי לך גן של תקציבים"

העמותה שיסדה את הישוב רעות סברה כי משרד השיכון הבטיח לה תקציבים משרד השיכון לעומת זאת טען כי העמותה ידעה בזמן אמת כי הכל היה תלוי במסגרת התקציב הכללית
02/12/2008  |   ענבל בר-און   |   פסיקה   |   תגובות

בעוד שכלל הבסיס בדיני החוזים הוא ש"חוזים יש לקיים" הרי פני הדברים הם שונים כאשר אחד הצדדים לחוזה הוא הרשות השלטונית. הטעם לכך נעוץ בעובדה ש"לרשות השלטונית אין כלום משל עצמה", ואין לה כל אינטרס במובן החוזי של העניין. כשרשות שלטונית מתקשרת בחוזה היא רשאית בנסיבות מסוימות להפר אותו, שכן על הכף לא עומדים רק האינטרסים של הרשות ושל המתקשר, אלא האינטרסים של כלל הציבור, אשר עליהם הרשות השלטונית אמונה. הרשות השלטונית הינה 'נאמנת הציבור' ועל כן על המתקשר בחוזה עם רשות שלטונית להיות מודע לכך שיש צד נוסף לחוזה- הציבור בכללותו. לעיתים האינטרס של אותו ציבור עשוי להפקיע את תוקף החוזה. הכל כפי שהתרחש במקרה שלהלן.

עובדות המקרה

עמותת נאות רעות הוקמה בשנת 1984 לצורך הקמת יישוב עבור אנשי צבא הקבע אשר ייבחרו על פי קריטריונים שונים. לשם כך נועד למערערת התפקיד של ייצוג חברי העמותה – המשתכנים הפוטנציאליים – כלפי ובפני רשויות, גופים ממשלתיים וציבוריים ותאגידים. כמו כן הוטל על המערערת הארגון, הביצוע והפיקוח של כל הפעולות הארגוניות המתחייבות מייזום, תכנון והקמת היישוב. הרעיון קיבל את תמיכת הממשלה.

העמותה אכן הביאה להקמת היישוב שלימים נקרא "רעות". בשלב ההקמה הראשוני, הוקמו כ-1,000 יחידות דיור, אשר אוכלסו בין החודשים יולי וספטמבר 1991 וקיבלו את השם "רעות א'". בשלב מאוחר יותר הוקמו עוד 589 יחידות דיור נוספות ואלה אוכלסו בין החודשים אפריל ואוגוסט 1993 וקיבלו את השם "רעות ב'".

במסגרת הליך ההקמה פנתה העמותה לגורמים שונים במשרד השיכון, לרבות מנהלים כלליים של המשרד ושרים, על מנת לקבל סיוע כספי להקמת היישוב רעות, על שני חלקיו. מן התכתובות והמסמכים שבתיק בית משפט קמא עולה, כי הפעילות של העמותה בעניין זה הייתה פעילות מאסיבית. פעילות זו אף נשאה פרי ולטענת המשיב, זכה היישוב רעות (על שני חלקיו) לסיוע בסך של 16,140,000 ₪, כשהחלק העיקרי של סכום זה, הוענק ליישוב רעות א'.

טענות הצדדים

המערערת טוענת כי הסיוע אשר הובטח לישוב רעות ב' לא הועבר אליה. ההבטחה כללה השתתפות במימון עבודות הפיתוח הכללי; מימון תשתיות לראש שטח ביישוב ומימון הקמת אולם ספורט.

מאחר שלטענת העמותה התחייב משרד השיכון בתשלום סכומים גבוהים יותר מאלו שניתנו על ידו לבסוף, פנתה העמותה ביום 15.7.97 בתביעה לבית המשפט המחוזי בירושלים. לתמיכה בטענותיה הציגה העמותה שלל התכתבויות, בהן יש, כך לטענתה, התחייבויות מפורשות לתשלום. בנוסף העידו מטעמה מספר עדים, בהם מי שהיו אחראים על ההתקשרות מול משרד השיכון.

המערערת טענה שההבטחות הנרחבות ניתנו לה מאחר שמשרד השיכון סבר כי הקמת היישוב תביא לפינויין של מאות יחידות דיור ברחבי הארץ מדי שנה, מהלך שיסייע לצמצום המחסור החריף ביחידות דיור שנוצר על רקע גלי העליה של שנות ה-90. טענה זו, יצויין כבר עתה, נדחתה על ידי בית המשפט קמא מכל וכל.

קביעות בית המשפט

  • האם שיקולים שבטובת הציבור הצדיקו תמיכה כלכלית בישוב רעות? - כבוד השופט עוני חבש מבית המשפט המחוזי דחה את טענת המערערת ולפיה אחד השיקולים אשר הנחו את הרשות במתן הבטחה שלטונית זו היה הסברה ולפיה, פינויין של מאות יחידות דיור ברחבי הארץ על ידי בעליהן שהיתעדו לעקור לישוב רעות, הוא שהמריץ את משרד השיכון לסייע להקמת הישוב רעות. כן נקבע כי היישוב לא נכלל במסגרת חוזי הפרוגרמה שערך המשרד בשנות ה-90 למטרה זו.

  • האם נתנה הבטחה שלטונית? - לצורך בחינת התקיימות התנאים להבטחה שלטונית מחייבת, עמד ראשית בית המשפט המחוזי בהרחבה רבה על הליך האישור, הארוך, רב השלבים והמייסר, שנדרש לאישורה הסופי של החלטת מנכ"ל או שר במשרד השיכון למתן סיוע, כדי להביאה לגדרה של הבטחה שלטונית מחייבת. בית המשפט הבהיר כי הליך זה תכליתו, בין היתר, רצונו של משרד השיכון למנוע חריגה מן התקציב מחד גיסא אך להביא למיצויו של התקציב עד למקסימום, מאידך גיסא. כלומר, כדי למנוע מצב בו לא ינוצל התקציב במלואו, עקב אי הבשלתן של חלק מן התוכניות או ביטולן, עוברות תוכניות רבות יותר מהתוכניות שהמשרד יכול לתקצב תהליכי אישור, אך בסופו של דבר מקבל רק חלק מן התוכניות, ככל שמאפשר התקציב, את אישור חשב המשרד, אשר אחראי על בחינת העמידה בתקציב, ורק תוכניות אלה מאושרות באופן סופי ומקבלות את הסיוע.

  • בחינת ההבטחה השלטונית לאור הנסיבות אשר אפפו הבטחה זו - לאחר שעמד בית המשפט קמא על ההליך "הסטנדרטי" לאישורה של החלטה כאמור, נפנָה בית המשפט לבחינת ההליך שנתקיים במקרה דנן. בית המשפט קבע כי בתחילת שנות ה-90 התקשה משרד השיכון לעמוד בתקציבו: היקפי הבניה חסרי התקדים שביקשו ליתן מענה לעליה של אותן שנים ופריצת מסגרת התקציב הביאו בשנת 1991 לעצירת כל ההזמנות והחוזים אשר הונפקו על ידי משרד השיכון. עוד הובהר כי עקב חריגה מן התקציב היה הכרח לקבוע קריטריונים חדשים להקצאות. כתוצאה מכך בוטלו סיכומים שונים, ובהם גם פרויקטים חשובים.

  • התנאים לגיבוש הבטחה שלטונית - על רקע האמור הוסיף בית המשפט המחוזי ובחן את התקיימות התנאים לקיומה של הבטחה שלטונית מחייבת: הראשון, כי ההבטחה ניתנה על ידי בעל הסמכות לתיתה; השני, כי המבטיח התכוון ליתן להבטחתו תוקף משפטי מחייב; השלישי, כי ההבטחה מפורשת די הצורך; הרביעי, כי ההבטחה היא בת ביצוע; והחמישי, כי אין טעם סביר לשנות את ההבטחה או לבטלה [ראו: בג"ץ 135/75 סאי-טקס קורפוריישן בע"מ נ' שר המסחר והתעשייה, פ"ד ל(1) 673, 676 (1975) (להלן: עניין סאי-טקס)].

  • האם גובשה הבטחה שלטונית במקרה הנדון? - ביהמ"ש המחוזי מצא כי לא נוצרה בעניינים של המערערים הבטחה שלטונית, וזאת בין היתר כיוון ההבטחה לא הייתה מפורשת דיה, וכיוון שהמערערים ידעו בזמן אמת כי על ה"הבטחות" לקבל אישורים תקציביים. בית המשפט המחוזי קבע כי על רקע המצוקה התקציבית של משרד השיכון באותן השנים, העמותה לא הייתה צריכה להבין כי נוצר חוזה מחייב. בית המשפט המחוזי הוסיף וציין, כי אפילו היה משרד השיכון מתחייב התחייבות מחייבת, הרי שנוכח מאורעות אותם ימים, היה למשרד הצידוק החוקי הנדרש להשתחרר מ"הבטחתו". בית המשפט הדגיש כי כוונתו אינה לחילופי השלטון, אלא למגבלות התקציביות – פרי התקופה החריגה של עליה מסיבית ארצה, אשר חייבה את העמדת אינטרס הכלל של יצירת פתרונות דיור מהירים ורבים, על פני האינטרס הפרטי של המערערת. בית המשפט הוסיף כי טענת המערערת, לפיה היו יתרות תקציביות באותה התקופה לא הוכחה. סופו של דבר, בית המשפט קמא דחה את תביעת המערערת וחייבה בהוצאות המשיב.

  • קביעת בית המשפט העליון - השופט יורם דנצינגר לא מצא לנכון להתערב בקביעותיו של בית המשפט המחוזי אשר היו מבוססות כדבעי והושתתו על העדויות שנשמעו בערכאה קמא. השופט דנצינגר אימץ את עמדת בית המשפט המחוזי ולפיה נסיבות המשא ומתן לא היו אמורות ליצור הסתמכות אצל המערערת, אשר ידעה כי אישורים תקציביים נדרשים בטרם תקום הבטחה שלטונית, וכן כי המשא ומתן לא הבשיל לכדי גמירות דעת של ראשי משרד השיכון, אשר להם הסמכות הבלעדית לאשר הסכם שכזה (להבדיל מן הדרגים הנמוכים יותר). השופט דנצינגר מציין כי המערערת ידעה בזמן אמת כי ה"סיכומים" נעשו ונתנו מבלי שנבדקה קודם לכן האפשרות התקציבית להוציאם אל הפועל, מבלי שנעשתה השוואה עם האופן בו חולקו תקציבים לפיתוח ולתשתיות ליישובים נוספים, לרבות ליישובים המהווים הרחבה של יישוב קיים, ומבלי שנבחנה השאלה לאלו תקציבים כבר זכה היישוב רעות – שאלות שמן הראוי שתבחנה טרם אישורו של תקציב נוסף. עוד מציין השופט דנצינגר כי משהחוזה בין המערערת לבין משרד השיכון לא בויל, הייתה המערערת צריכה לדעת כי החוזה לא קיבל תוקף מחייב.

  • "הצהרת כוונות אשר תלויה במסגרת התקציבית" - לסיכום דבריו קובע השופט דנצינגר כי אין לראות בסיכומים ובהבטחות הנטענות, אלא הצהרת כוונות אשר הייתה תלויה, בין היתר, במסגרת התקציבית.

  • "מבחן המסוימות" של ההבטחה השלטונית - השופט דנצינגר התייחס לטענת המערערת ולפיה ההבטחה השלטונית קיימה את מבחן המסוימות, שכן היא הייתה "מסוימת בסכומים". השופט דנצינגר קבע כי טענה זו, אשר נראה כי היא מנסה לשמוט באחת את אחד המבחנים העיקריים לבחינת תוקפה של התחייבות או הצהרה, דינה להידחות מכל וכל. הסכום, קבע השופט דנצינגר, הינו אך ורק חלק מתנאי ה'מסוימות', לצד תנאים נוספים כגון: לוח זמנים, אופן ביצוע התשלום וכיוצא באלו.

תוצאת ההליך

ערעור העמותה נדחה

פרטי ההליך

- בפני כב' השופטת איילה פרוקצ'יה, כבוד השופטת עדנה ארבל, כבוד השופט יורם דנצינגר
- בשם המערערת: עו"ד ר' גרנשט
- בשם המשיב: עו"ד ח' זנדברג

- ע"א 5315/06 עמותת נאות רעות נגד מדינת ישראל – משרד הבינוי והשיכון
תאריך:  02/12/2008   |   עודכן:  02/12/2008
ענבל בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"לא הבטחתי לך גן של תקציבים"
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תקציר- בפני בית המשפט הוגשה תביעה לתשלום תגמולי ביטוח, שבאה לעולם לאחר שהנתבעת, כלל חברה לביטוח בע"מ, סירבה לשלם לתובע, שפע ראובן, תגמולים בגין ניתוח קטרקט שנותח בעינו.
התובעת, הכשרת הישוב חברה לביטוח בע"מ, הנפיקה לטובת הנתבע, ורור ריאד פוליסה לביטוח רכב. השופט מנחם (מריו) קליין קבע בהחלטתו, כי הסכום ששילמה התובעת למבטחת של צד ג' כמעט זהה לסכום ההשתתפות העצמית, קיים חשש כי התובעת משיקוליה ובכדי להישאר ביחסים טובים עם המבוטחת של צד ג', בחרה להיענות בחיוב לדרישתה ולגלגל את האחריות כלפי המבוטח שישא בעלות השיפוי של צד ג' וזאת בצורת תשלום דמי השתתפות עצמית ומבלי שהוצגה כל תשתית ראייתית לחבות של הנתבעים.
כאשר אנו פותחים חשבון בנק ומורים לבנק את שמות מורשי החתימה, אנו הולכים לישון בשקט בידיעה שהבנק אולי המליץ לנו בעבר להשקיע בכמה קופות גמל שהתגלו כלא משתלמות, אבל עניין כזה, כמו 'מורשי חתימה' הוא בטח הקו האדום של הבנק. אז מסתבר שלא- במקרה שלהלן הבנק אישר למי שלא היה מורשה חתימה בחשבון למשוך מאות אלפי שקלים.
01/12/2008  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
חקיקה רטרואקטיבית אסורה לפי עקרון שלטון החוק, ומכוח עקרון זה ערער המבקש שבפננו לבית המשפט העליון. הוא טען כי הנהלים החדשים של השב"ס אשר מפחיתים את היקף החופשות של אסיר שהפר את תנאי חופשתו, אינם תקפים, שכן הוא הפר את תנאי חופשתו בזמן שהנהלים הישנים, הטובים יותר, היו קיימים. במשתמע הוא טען שהסתמך על נהלים אלו וכאשר 'תכנן' את הפרת תנאי חופשתו, הסתמך על נהלים שלא יקשו עימו יתר על המידה. הנהלים החדשים, כמשתמע מטענתו, פגעו בהסתמכותו, והחלתם למפרע, לטענתו, סותרת את עיקרון איסור הרטרואקטיביות בחקיקת המשנה של הרשות. בית המשפט העליון לא התרשם, וקבע כי לעקרון איסור הרטרואקטיביות סייגים וגבולות.
01/12/2008  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
בעוד שבארצות הברית, לנוכח כלל "הפירות הבאושים של העץ המורעל" כל עדות אשר הושגה שלא כדין נפסלת, בישראל עדות שהושגה שלא כדין אינה מתבטלת, אלא מופחת משקלה. בית המשפט בודק את מכלול הנסיבות בבואו להעניק משקל לכל עדות ועדות, הכל כפי שהיה במקרה הבא.
01/12/2008  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il