|   15:07:40
  חובב לויטס  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

ברברה סטרייסנד - דיווה אלמותית

הקולנוע של סטרייסנד ייחודי בכך שגורמי ההפקה שלו נשלטים, באופן גובר והולך עם התקדמות הקריירה שלה, בידי אישה, וכך הוא פונה, במודע או שלא במודע, לכל מי שאינם נכללים בקטגוריה ראיון עם ד"ר זוהר אלטמן ראביד, מבקרת סרטים ומרצה לתולדות הקולנוע האמריקני
08/06/2020  |   חובב לויטס   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
סטרייסנד. אחת ויחידה [צילום: כריס איזלו/אינויז'ן/AP]

ד"ר זוהר אלטמן ראביד [צילום: בלינקר]

"פרופיל צד ימין אל מול פרופיל צד שמאל מכוון לזהות מגדרית לא ברורה" (ג'יימס ליפטון - מנחה התוכנית הסטודיו למשחק).

- סטרייסנד היא הכוכבת הרדיקלית ביותר במונחים קווירים ופמיניסטיים שצמחה בהוליווד מאז ראשית שנות השבעים. היא ניסתה ביצירתה לפרוץ את גבולותיה כאישה, הן מבחינת השליטה במנגנוני ההפקה של סרטיה והן מבחינת הנרטיב שלהם. אם הקולנוע העלילתי הדומיננטי פונה בעיקר אל הצופה הגברי ההטרוסקסואלי ומבקש לענג את מבטו, הרי שהקולנוע של סטרייסנד ייחודי בכך שגורמי ההפקה שלו נשלטים, באופן גובר והולך עם התקדמות הקריירה שלה, בידי אישה, וכך הוא פונה, במודע או שלא במודע, לכל מי שאינם נכללים בקטגוריה "צופה גברי הטרוסקסואלי". משוליים אלו היא קיבלה תמיכה קריטית, מהשלבים הראשוניים של בניית הקריירה שלה ועד היום.

"ברברה סטרייסנד היא ביטוי מושלם לכיעור, שהוא יופי, יופי הנראה ככיעור" (נחמן אינגבר מבקר קולנוע ישראלי).

- סטרייסנד הביאה אתה להוליווד שתי תכונות יוצאות דופן - מראה מהפכני וקול נדיר. לא מופרך להניח שללא התכונה השנייה לא הייתה נחשבת הראשונה למהפכנית, פשוט משום שלא הייתה לה ההזדמנות להיראות, אבל אין זה גורע מההשפעה העצומה שהייתה למראה החיצוני המבלבל של ברברה סטרייסנד על התרחבות מושגי היופי בעשורים האחרונים.

- ברברה המודעת כמובן לעיסוק האובססיבי בתווי פניה, הפכה את המראה הבלתי קונבנציונאלי שלה לתמה מרכזית, דרמתית, בכל הופעותיה הפומביות בתחילת הקריירה שלה (הופעותיה הקולנועיות נכללות בתוכן), ולא היססה להפוך חולשות חיצוניות ליתרון שיווקי. דווקא המיתוג של סטרייסנד כבעלת מראה בעייתי הפך אותה נגישה יותר אל כל אותם צופים שחשים עצמם בלתי מושלמים מבחינה חיצונית, ציבור רחב מן הסתם.

"בשנים האחרונות זוכה הגברת לתפקידים רק בסרטים שהיא מביימת ומפיקה" (שחקניות צרות עין בהוליווד).

- כשבתחילת שנות השבעים כוכבות גדולות הפכו לתופעה נדירה, סטרייסנד ניצלה את הכוח שסיפקה לה הכוכבות ולקחה שליטה על סרטיה, תחילה כמפיקה ובהמשך כבימאית, בעידן שבו הזדמנויות לנשים בימאיות בהוליווד לא היו קיימות למעשה. זו גם הסיבה שכששואלים את סטרייסנד במה עוסק הסרט "ינטל" היא משיבה: על אישה שמנסה לביים סרט בהוליווד.

- אמנם, היא לא האישה הראשונה שביימה סרט בהוליווד - לפניה היו דורותיי ארזנר, מרי פיקפורד וכך גם אידה לופינו, אבל לאורך כל השנים, אף אחת מהן לא הגיעה להישג שלה - בימוי סרטים עתירי תקציב ומצליחים, במרכז העשייה ההוליוודית.

- ודרך אגב, לא מדובר רק בה. דרך פופולרית במיוחד מאז ראשית שנות השמונים, באמצעותה כוכבי קולנוע השיגו שליטה על הנרטיב שלהם, היא המעבר לבימוי, שמאפשר התערבות מאוחרת של "גיבורים" קולנועיים בעיצוב המיתוס שלהם עצמם. אבל אכן, סטרייסנד אכן מודה שהיא הבמאית היחידה שזכתה אי-פעם בגלובוס הזהב וגם בהוליווד יש אי-שוויון מגדרי.

"לסרט ינטל למדתי עם רב פמיניסטי, רבה רפורמית ורב אורתודוקסי" (ברברה סטרייסנד).

- "ינטל", כמו הנרטיב של סטרייסנד ככוכבת, מבוים כפרק תלמודי בו רק חזרה מעגלית מאפשרת שינוי והתקדמות. אחד הדימויים החוזרים לאורכו הוא הנהר שיש לחצות. החל מתעלת ניקוז קטנה בעיירת הולדתה ובהמשך, בכל צעד עלילתי שהיא עושה בסרט היא חוצה נהר גדול יותר ובשוט האחרון היא חוצה אוקיאנוס. בנוסף בניגוד למתואר בסיפור של בשביס זינגר, ינטל לא לוקחת לעצמה בסרט את "שמו של אחד מדודיה שהלך לעולמו", אלא את שמו של אחיה התאום שמת בלידתה - החצי השני שלה. במובנים רבים ינטל לא מתחפשת אלא משתחררת מהכבלים של תחפושת אחרת - זו של "האישה".

- "ינטל", מכיל מספיק חומרים "בעייתיים" במונחים שיווקיים בשביל לנטרל את ההצלחה של שלושה סרטים לפחות. הנרטיב של הסרט מחבר באופן ישיר את כל שאלת ה"אחרות" בקולנוע האמריקני אל קייס אחד: אתנית, מגדרית/ פמיניסטית, אסתטית וקווירית.

- הסיבה המרכזית להצלחת הסרט היא גם זו שריכזה בסופו של דבר את מרבית האש וזו הכוכבות של סטרייסנד עצמה, שהכתיבה את הצורה והתוכן שלו. הדימוי של סטרייסנד כמי שהשיגה כוחות שהם מעבר להשגתו של אדם רגיל, גבר או אישה, יהפוך מ"ינטל" והלאה חלק מהנרטיב הגלוי של סטרייסנד ככוכבת.

"אני הומו אבל אני רוצה להתחתן אתך" (מעריץ בהופעה בניו-יורק).

- והיא השיבה לו בהיתממות: "יש כאן הומואים"? האמינו לי, אם הגג של המדיסון סקוור גרדן לא נפל לנו באותו הרגע על הראש, גם מטוס של אל-קאעידה לא היה מצליח להפיל אותו.

- זו הסיבה שהרבה שמרנים זועמים שמוצאים את השילוב שמציעה סטרייסנד בין יהדות, פמיניזם, ליברליות, מראה לא קונבנציונאלי, כשרון ונרקיסיזם מפותח, מטריד ואף מרגיז. מולם נמצאים בדרך כלל "האחרים": נשים והומוסקסואלים. בשביל אלו סטרייסנד היא האייקון המשמעותי ביותר שייצרה הקהילה מאז מותה של ג'ודי גרלנד.

"ברברה מעולם לא הצטלמה בעירום. אפילו לא חלקי. למרות שדמותה מגלמת מיניות מתפרצת ותשוקה גלויה" (ברנרד פיבו מנחה התוכנית אפוסטרוף).

- בשנות השבעים השחקנית היחידה שסירבה להתפשט על המסך הייתה ברברה סטרייסנד. בראיון שהעניקה לניו-יורק טיימס ב-1973, בתשובה לשאלה ישירה, סטרייסנד עמדה על כך שהסתייגותה מהופעה בעירום היא עקרונית: "התשובה היא לא. כמו החיים האישיים שלי, גופי לא מיועד להופעה בציבור. כמובן שזו מוסכמה חברתית. אם החברה הייתה קובעת שראוי להסתיר את הפנים ולחשוף את הגוף היית רואה אותי מסתירה את הפנים וחושפת את הגוף. אבל זו אני - רגל אחת במאה התשע עשרה ורגל אחת במאה העשרים".

אפילוג - סבתא סלה ז"ל

- אני עצמי חלמתי להיות בהופעה של סטרייסנד מאז גררה אותי סבתא סלה ז"ל לראות את ינטל כשהייתי בת תשע. חלום שהגשמתי לפני מעל לעשור במדיסון סקוור גארדן.

- סבתי, שהייתה דתייה מאוד, חשבה שסיפור מעשייה המתרחש בפולין היהודית של תחילת המאה הקודמת ושירים בביצוע הזמרת "שלנו" מברוקלין לא יכולים להיות יותר מיידישקייט בלתי מזיק. היא לא הייתה יכולה לטעות יותר. שמעתי אותה שרה "מה רע בלרצות יותר"? והסכמתי עם כל מילה. בסוף בכיתי כשינטל עזבה את אירופה לבד בחיפוש אחרי הגשמה עצמית וכעסתי מאוד על עולם שבו אישה חייבת לבחור בין אהבת אמת ונאמנות לעצמה. מאז סטרייסנד הפכה לגיבורה שלי.

תאריך:  08/06/2020   |   עודכן:  10/06/2020
חובב לויטס
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ברברה סטרייסנד - דיווה אלמותית
תגובות  [ 16 ] מוצגות   [ 16 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קורא נאמן
9/06/20 12:13
 
חובב
9/06/20 15:35
2
משכילה מהמרכז
9/06/20 12:33
 
חובב
9/06/20 15:49
3
אחד שמבין
9/06/20 15:36
 
חובב
11/06/20 13:21
4
ענת כהן ויג
9/06/20 15:39
 
חובב
11/06/20 13:27
5
רואה חשבון
11/06/20 13:14
6
חדש בממלכה
11/06/20 15:57
7
חדש בממלכה
11/06/20 15:57
8
חדש בממלכה
11/06/20 15:57
9
עובד פשוט
11/06/20 16:19
10
עובד פשוט
11/06/20 16:19
11
שגיא מתל אביב
11/06/20 16:32
12
חדש בממלכה
16/06/20 14:23
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שלום רב. מזה זמן רב לא כתבתי טור, לא במקום אחר, ולא כמובן לא באכסניה זו. חשוב לי להדגיש עובדה בסיסית: הפסקת הפרסומים נבעה מעיסוקים רבים אחרים שלא הותירו לי זמן לכתיבת טור. שנית, מערכות הבחירות ופרוץ הקורונה תרמו רבות ללקיחת ההפסקה הארוכה. לדואגים, אם יש, אני בריא והכל בסדר. אני מקווה שגם האחרים כך. אני מקווה שהסנונית הזו לא תהיה בודדת אלא טורים נוספים יבוא בהמשך, כבימי עברו. אז למלאכה.
אלי ציפור אומר "אם היו מחילים את עקרונות כתב האישום בתיק 4,000 הוא [גליקמן] כבר היה חוטף עשרות כתבי אישום על קבלת הדלפות פליליות תמורת סיקור אוהד". וגליקמן אומר "ההדלפות הן נשמת אפה של העיתונות". ומי צודק? שניהם צודקים.
בעיר יאש ברומניה בשנת 1878 כתב המשורר נפתלי הרץ אימבר על מה שהתחולל בלבבו ובכל לב יהודי פנימה. הוא כתב על נפש יהודי הומיה, על כמיהה לוהטת - כמיהת אלפיים שנות גלות וסבל ללכת קדימה ולהגיע לפאתי מזרח - לארץ ציון ירושלים. רחוק מכאן ארג המשורר נפתלי הרץ אימבר אריג נפלא של תקווה, שכל חוטיו נושמים את תקוות ההקמה של מדינה לעם היהודי.
כחמישים אלף יהודים מרחבי העולם צפויים לעולות למדינת ישראל במהלך שנה זו, עלייה של חמישים אחוז במספר העולים מבשנה החולפת. בואו בשלום, בואו בברכה, ברוכים השבים לבית היחיד של יהודי העולם. ואחרי השמחה, הברכות והתקווה, צפות ועולות מספר סוגיות שחובתנו לתת עליהם את הדעת טרם שנקבל את האחים עם דגלונים, בזרועות פתוחות ומלאי התרגשות.
נכון שרבים מאזרחי ישראל, ובוודאי אלה המתחפשים למנהיגיהם של אזרחי ישראל, רוצים ללמוד כל הזמן מטראמפ, שהגיע בטעות להיות נשיא ואשר יכולותיו האינטלקטואליות והמנהיגותיות דומות לאלה של ילד בן חמש. טראמפ, צריך לזכור, הוא עליו אמר מי שהיה מזכיר ההגנה הראשון שלו - הגנרל מתיס - שכבר למעלה משלוש שנים הוא הגילום של מנהיגות חסרת אחריות והוא גם זה שעליו אמר מי שהיה ראש הסגל שלו - הגנרל קלי - שעל אזרחי ארצות-הברית ללמוד מהתאונה שרואים לה טראמפ למי לא להצביע. הוא גם מי שממשיך לפלג את עמו ולהסית את הקיצונים הימניים והגזעניים באומה האמריקרית כנגד שאר האומה. אז כנראה טראמפ, או יהודי החצר שלו, המכהנים כחתנו וכשר האוצר שלו, הוא לא ממש מי שכדאי ללמוד ממנו. הוא לא ידיד של ישראל, או של מישהו אחר שלא קוראים לו טראמפ. הוא לא איש שניתן לסמוך עליו. והוא בוודאי שלא איש שיש מה ללמוד ממנו.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il