|   15:07:40
דלג
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
איך רוכשים ביטוח נסיעות לחול הכי זול ?
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

ארגון הטרור חמאס ישתתף בבחירות הפלשתיניות

יו"ר הרש"פ פירסם את מועדי הבחירות בשטחים לפרלמנט, לנשיאות ולמל"פ, ארגון חמאס ישתתף בבחירות למרות שהסכמי אוסלו אוסרים על השתתפות ארגוני טרור בבחירות. מחמוד עבאס עומד על כך שגם תושבי מזרח ירושלים ישתתפו בבחירות והוא מתכוון להפעיל על ישראל לחץ בינלאומי כדי שתסכים לכך
17/01/2021  |   יוני בן-מנחם   |   יומני בלוגרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
[צילום: עיסאם רימאווי / פלאש90]

לאחר שהגיע להסכמה עם תנועת חמאס על עריכת בחירות בשטחים בדירוג, פירסם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ב-15 בינואר, כמה ימים בלבד לפני כניסתו של הנשיא החדש ג'ו ביידן לבית הלבן, צו נשיאותי הקובע את תאריכי הבחירות בשטחים לפרלמנט, לנשיאות ולמל"פ.

הצו פורסם לאחר 11 שנים ונחשב לצעד חריג מצדו של יו"ר הרש"פ, הבחירות האחרונות לנשיאות הפלשתינית היו ב-2005 ואז זכה בהן מחמוד עבאס, ב-2009 פירסם מחמוד עבאס צו נשיאותי נוסף לעריכת בחירות אך תנועת חמאס התנגדה, גורמים בפתח אומרים כי הסיבה העיקרית למהלך הנוכחי של מחמוד עבאס היא רצון לעשות מחווה לנשיא ארה"ב החדש ג'ו ביידן ולהראות לו שהוא מעוניין בהזרמת דם חדש להנהגה הפלשתינית והקמת שלטון מוסדות כיאה לכל מדינה, אולם, מתברר כי מאחורי הקלעים קיבל מחמוד עבאס מסרים מפורשים מממשל ביידן ומהאיחוד האירופי כי הרש"פ לא תקבל שום סיוע כספי מבלי שקודם תקיים בחירות לפרלמנט ולנשיאות.
גם תנועת חמאס הסכימה לעריכת הבחירות, בלחץ של טורקיה וקטר היא התפשרה וקיבלה את הצעתו של מחמוד עבאס לקיים את הבחירות בהדרגה, תחילה בחירות לפרלמנט, אח"כ לנשיאות ובסוף בחירות למל"פ.

תנועת חמאס רוצה להראות לממשל ביידן כי היא איננה ארגון טרור אלא חלק "לגיטימי" של המערכת הפוליטית הפלשתינית, כמו-כן דרך הטרור לא הובילה אותה לשום הישג מדיני והיא בטוחה כי תוכל לחזור על תקדים הבחירות לפרלמנט ב-2006 שבהן ניצחה ובכך תוכל לצבור כוח פוליטי משמעותי גם בשטחי הגדה.
הצו הנשיאותי שפירסם מחמוד עבאס בסוף השבוע קובע את מועדי הבחירות כלהלן:

  • בחירות לפרלמנט ב-22 במאי
  • בחירות לנשיאות ב-31 ביולי
  • השלמת הרכבת המל"פ עד ה-31 באוגוסט.

גם "הזרם הרפורמיסטי" בראשותו של מוחמד דחלאן הודיע כי הוא ישתתף בבחירות, דחלאן גורש מפתח על-ידי מחמוד עבאס ב-2011, גורמים בפתח אומרים כי הוא לא יוכל לרוץ בבחירות מכיוון שעבר עבירות שחיתות, אבל, על-פי אותם הגורמים, ממשל ביידן וכמה מדינות ערביות מפעילים לחצים על יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס להתפייס עם מוחמד דחלאן כדי להציג חזית אחת מאוחדת מול חמאס בבחירות.
בינתיים, נראה שמחמוד עבאס איננו מעוניין בפיוס עם מוחמד דחלאן והוא מתכוון למנוע את השתתפותו בבחירות, אולם, הדברים יכולים להשתנות.

נציגי הפלגים הפלשתינים יצאו בקרוב לקהיר לדיונים עם המודיעין המצרי על הבחירות שם ישמיעו את הערותיהם, אם תושג הסכמה יכנס מחמוד עבאס את המועצה המרכזית של אש"ף כדי לאשר את מתווה הבחירות. תנועת חמאס פירסמה הודעה המברכת על הכרזתו של מחמוד עבאס על מועדי הבחירות והבטיחה כי תפעל למען הצלחת המהלך.

הלכי הרוח בשטחים הם של אדישות כלפי ההודעה על מועדי הבחירות, הציבור הפלשתיני מתקשה להאמין כי מחמוד עבאס מוכן להסתכן במהלך שיביא לסיום שלטונו, גורמים בפתח אומרים כי מחמוד עבאס השאיר לעצמו מספיק "פתחי יציאה" בהבנות עם חמאס על הבחירות כדי שיוכל לסגת מהן.

ההודעה על תאריכי בחירות איננה מעידה על פיוס לאומי בין פתח לחמאס, היריבות הפוליטית ביניהן נמשכת ויש נקודות מחלוקות רבות ביניהן שלא נפתרו, גם אם יתקיימו הבחירות הרי כלל לא ברור אם ישראל והקהיליה הבינלאומית יסכימו לשתף פעולה עם ממשלה פלשתינית שיש בה נציגים של ארגון הטרור חמאס.

עריכת בחירות בשטחים איננה מעידה על רפורמות שלטוניות במבנה הרש"פ, למרות הבחירות שהיו מאז הסכמי אוסלו, ראשי הרש"פ, יאסר ערפאת ומחמוד עבאס נותרו שליטים דיקטטורים שעל פיהם ישק דבר ושתמיד הצליחו לנטרל את הפרלמנט הפלשתיני(המועצה המחוקקת), מחמוד עבאס אף הרחיק לכת ופירק לפני שנתיים את הפרלמנט הפלשתיני, מכיוון שלתנועת חמאס היה בו רוב, והעביר את סמכויותיו למועצה המרכזית של אש"פ.

הבעיות מבחינתה של ישראל

ישראל שומרת עד כה על שתיקה ולא מגיבה על ההודעה של מחמוד עבאס על מועדי עריכת הבחירות בשטחים. הסכמי אוסלו אוסרים על השתתפות תנועות וארגוני טרור בבחירות, לאחר ניצחונה בבחירות לפרלמנט ב-2006 השתלטה חמאס בכוח על רצועת עזה והקימה בה בסיס טרור ענק עם תעשיית נשק רקטי ופיתוח אמצעי לחימה הקשורה בעבותות לאירן.

ניצחון של חמאס פעם נוספת בבחירות יעודד אותה גם לנסות ולהשתלט על הגדה המערבית והוא יחזק גם את כוחן של טורקיה וקטר בשטחי הגדה, מדובר בשתי מדינות העומדות בראש ציר "האחים המוסלמים". עריכת בחירות בשטחים היא חלק חשוב מהתהליך הדמוקרטי לבחירת הנהגה ומוסדות שלטון פלשתינים, אולם אסור לאפשר לתנועת טרור כמו חמאס להשתתף בהן, ב-2006 נכנע ראש הממשלה אריאל שרון ז"ל ללחצי ממשל בוש ואיפשר את קיום הבחירות לפרלמנט בהשתתפות תנועת חמאס, התוצאה הייתה ניצחון של ארגון הטרור בבחירות, שנה לאחר מכן היא השתלטה בכוח על רצועת עזה בטענה כי ניצחה בבחירות.

הגנרל מאזן פרג', ראש המודיעין הכללי הפלשתיני וירדן הזהירו לפני כמה חודשים את מחמוד עבאס כי מטרת חמאס היא לנצל את הבחירות כדי לנסות ולהשתלט על שטחי הגדה, סביר להניח שמחמוד עבאס מבין את הסכנה שבדבר, האם ייתכן שהכל מבחינתו הוא משחק טקטי ובעוד כמה שבועות הוא יברח מן התהליך ויאשים את חמאס בטירפוד הבחירות?

נושא בעייתי נוסף מבחינתה של ישראל הוא השתתפות תושבי מזרח ירושלים בבחירות, ב-2006 הסכימה ישראל, בלחץ ממשל בוש, כי הם ישתתפו בבחירות באמצעות הצבעה בסניפי הדואר במזרח ירושלים,אולם מאז השתנתה התמונה המדינית, הנשיא טראמפ הכריז לפני שנתיים על ירושלים כבירת ישראל, כל הסכמה ישראלית כעת לדרישתו של מחמוד עבאס תשחוק את מעמדה של ירושלים שקיבל לגיטימציה מהממשל האמריקני.

גורמים בכירים ברש"פ אומרים כי מחמוד עבאס עומד על השתתפות תושבי מזרח ירושלים בבחירות וכי הוא מתכוון לפנות לממשל ביידן ולאיחוד האירופי כדי להפעיל לחץ על ישראל שתסכים לכך. ישראל צריכה להבהיר לרש"פ ולממשל החדש בארה"ב כי לא תסכים למהלכים שיתנו לגיטימציה לארגוני טרור או שיפגעו במעמדה בירושלים.
בשורה התחתונה צריך להמתין ולראות אם מחמוד עבאס יילך עד הסוף ויאפשר את קיום הבחירות, ייתכן שהוא ממתין לכך ישראל תוציא עבורו את הערמונים מן האש ואז הוא יטיל עליה את האשם לטירפוד תהליך הבחירות.

בסופו של דבר, לישראל יש מספיק כוח לעצור את הבחירות אם תצטרך לנקוט צעד הזה, היא זו ששולטת מבחינה ביטחונית בשטחי הגדה ובמזרח ירושלים, היא יכולה לבצע מעצרים של המתמודדים בבחירות, לאסור על קיום כנסי בחירות, למנוע פתיחת קלפיות ולמנוע את השתתפותם של תושבי מזרח ירושלים בבחירות.

תאריך:  17/01/2021   |   עודכן:  17/01/2021
יוני בן-מנחם
+אישור רשמי ראשון לנופי נחמיה ולחוות יאיר
16:47 17/01/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
96 יחידות דיור אושרו בחוות יאיר, ו-164 יחידות דיור אושרו בנופי נחמיה. הישוב שבי שומרון יוכפל ואושרו בו לתוקף 152 יח"ד, הישוב איתמר יוכפל ואושרו בו לתוקף 120 יח"ד, הישוב טל מנשה יוכפל ואושרו בו להפקדה (שלב ראשון של אישורים) 107 יח"ד, הישוב רחלים יוכפל ואושרו בו להפקדה 94 יח"ד, וכן אושרו 250 דונם לתעשיה באזור תעשיה ברקן
(היישוב נופי נחמיה, הסמוך לאריאל [צילום: AP])
+מי אתה וויליאם ברנס, ראש ה-CIA המיועד
13:55 17/01/21  |  יורם אטינגר   |   לרשימה המלאה
ברנס היה סגן מזכיר המדינה ועוזר מזכיר המדינה לענייני המזה"ת בתקופת הנשיאים אובמה ובוש. הוא הניח את אבני היסוד להסכם הגרעין עם אירן
(ברנס. להגביר את הלחץ על ישראל [צילום: קרמן ג'ברלי, AO])
+סופו של הצדק להעשות
09:27 17/01/21  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה
המבצע הממוקד במחנה הפליטים בג'נין גבה מחיר גבוה מאוד בקרב חיילי צה"ל. שלושה עשר לוחמים נפלו במבצע זה, מחיר נוראי אשר היה ניתן להימנע ממנו לו היו הלוחמים מפציצים את קיני המחבלים מבלי לסכן חייהם
(בכרי. ישלם פיצוי [צילום: פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ארגון הטרור חמאס ישתתף בבחירות הפלשתיניות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
לפני כעשרים שנה פורסמה לראשונה עלילת הדם הנוראה על הטבח שלכאורה ביצעו לוחמי מצה"ל במחנה הפליטים ג'נין. העולם האמין, מבלי שחקר ובדק לעלילות הפלשתינים על טבח, התעללות ופשעי מלחמה. נרטיב הטבח שהטמיעו הפלשתינים קנה לו אחיזה במציאות והעולם היה כמרקחה, האנטישמיות הרימה ראש, שנאת ישראל והיהודים הייתה לעובדה.
חופש הביטוי הינו ערך עליון מן המעלה הראשונה, אך יש לו סייגים, וזה בריא שיהיו כאלו - לא יעלה על הדעת שבשם אותו ערך עליון תיווצר מציאות המסכנת את ביטחונם של אזרחים או את ביטחונה של מדינה; כמו-כן, לא יעלה על הדעת שערך זה ישמש בסיס להסתה לאלימות; ובשום פנים ואופן, עליונותו של ערך זה אינה מצדיקה שימוש באמצעים המקדמים גזענות כגון אנטישמיות.
17/01/2021  |  טל בן-יעקב  |   יומני בלוגרים
במשך כמעט שש שנים שירת ניקולאי מלדנוב כמתאם מיוחד לתהליך השלום במזרח התיכון של האו"ם, לאחר ששירת בתפקיד שר החוץ ושר ההגנה בבולגריה, וכן היה שליח האו"ם לעירק.
16/01/2021  |  נועה שוסטרמן  |   כתבות
בפעילות יחידת המסתערבים של משמר הגבול, נעצרו שני מחבלים שירו לעבר גי'פ ממוגן של לוחמי משמר הגבול בג'נין. לפני כחודש (19.12.20), במהלך פעילות של לוחמי מג"ב בפאתי העיר, הגיח רכב חשוד שעצר בסמוך לכוחות מג"ב. מהרכב החשוד יצא מחבל שישב ליד הנהג, וירה מספר כדורים לעבר הגי'פ הממוגן.
15/01/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
אש נורתה לעבר כלי הנדסי של צה"ל שפעלו בגזרת כיסופים, אין נפגעים. מדובר בירי לעבר כלי הנדסי שעבד סמוך לגדר המערכת בצידה המערבי בדרום רצועת עזה. זהו ירי צלף שנועד להרוג. ארבעה קליעים פגעו בשמשת הכלי ההנדסי ונגרם לו נזק קל.
13/01/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
בלפור חקק
בלפור חקק
הזמנתי את ההורים לשיחה. סיפרתי להם שהמצב בכיתה נואש, המורה פרישטיק אדם עדין מאוד, ואינו יכול ללַמד כאשר בנם בכיתה    הם נראו מתוחים, התייעצו ביניהם והיו במבוכה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il