פרשת השבוע, "פרשת שמות", נפתחת במילים "וְאֵלֶה שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׁרָאֵל הַבָּאִים מִצְרָיְמָה...".("שמות", פרק א' פסוק א') משם ממשיכה לתיאור מציאות בה קם "מֶלֶך חָדָשׁ אֲשֶׁר עַל מִצְרַיִם, אֲשֶׁר לֹא יָדַע אֶת יוֹסֵף" (שם, פסוק ח'), והתוצאה "וַיַּעַבְדוּ מִצְרַיִם אֶת-בְּנֵי יִשְׁרָאֵל בַּפֶּרֶךְ" (שם, פסוק י"ג). זעקת המעונים עלתה השמימה - "וַיִּשְׁמַע אֱלוֹהִים אֶת נַאֲקָתָם..." (שם, פרק ב', פסוק כ"ד).
מתוך מדמנת הסבל המדמם קם לעם הנרדף עד צוואר מנהיג ענו, צנוע, אדם שכל רמ"ח אבריו משדרים צדק. קם המנהיג משה. למרות שמשה גדל בארמון מלוכה רווי הדר, המערכת הנשית של בת מלך פרעה, האם והאחות הנחו אותו לא להסתנוור מההדר המונרכי בו גדל, אלא לאמץ אורחות חיים, שצניעות, ענווה וקנאות לערכי צדק מהווים חלק משמעותי בהוויית חייו.
משה בורח מהתפקיד, אך התפקיד רודף אחריו. אל מול "לַבַּת-אֵשׁ מִתּוֹך הַסְּנֶה... סְנֶה בּוֹעֵר.. וְאֵינוֹ אֻכַּל" אומר רועה הצאן משה מלה אחת - "הִנֵּנִי". המילה "הִנֵּנִי" חובקת בחובה את מלוא הנכונות ואת מלוא המחויבות להמיר את המחויבויות, שיש למשה רועה הצאן באחו, בשלל המחויבויות, שחייב לאמץ הרועה את עמו. כבר לא מדובר ברעיית צאן, אלא ברעיית עַם עבדים בדרכים לא צפויות, בדרך חתחתים קשה, ארוכה ונפתלת לעבר היעד של חיי חרות.
המילה "הִנֵּנִי" מוציאה את הרועה משה מהנהגת צאן אל הנהגת עַם בנתיבי החיים הקשים ביותר עד שיגיע ליעד הנכסף - חיי חרות. קשה להתעלם מההבדל התהומי המזדקר לעינינו בין דרך חייו של המנהיג משה משם ומאז, עליו קראנו בפרשת השבוע, לבין דרך חייו של מנהיג, העונה לשם
בנימין נתניהו, שכיום הוא מנהיגה של האופוזיציה, אבל חותר להיות רועה צאן ישראל.
עוותי צדק
פרשת השבוע שלנו מצביעה על עוצמת הפער בין אורחות חיי רועה העם במציאות החיים המתוארת בפרשת השבוע ובין מי שמבקש להיות רועה העם במציאות חיינו, ועונה לשם בנימין נתניהו. בפרשת השבוע אנחנו קוראים על משה, שילדותו מכותרת במציאות נהנתנית של ארמון מלוכה, אך משה לא נותן לרוח ארמון המלוכה לעוות את נדבכי המוסר, אותם עיצב לעצמו. כשראה מחוץ ל-ד' אמות עולם הנהנתנות שלל עיוותי צדק, הביע בגלוי סלידתו מאותה נהנתנות, ויצא בגופו ובגפו מתוך עולם נהנתני להילחם את מלחמת הצדק של הנרדף והמוכה תוך סיכון חייו האישיים.
משה שם ואז נמלט, נס על נפשו מנהנתנות ארמון המלוכה ובחר בחיי הענווה והפשטות. לעומתו כאן ועכשיו אנחנו פוגשים מנהיג השואף להיות ראש ממשלה בישראל ומתמכר לנהנתנות, שהיא חלק מהוויית חייו. כאן אנחנו נפגשים במנהיג, העונה לשם בנימין נתניהו, שיש לו ידיד מעבר לים באוסטרליה. ידיד שמשום מה העניק טיסות חינם, פינוקי חינם, אירוח חינם בתנאי פאר בדירות יוקרה לבן המנהיג, ליאיר, ועל הדרך העניק מאותם פינוקים או חלקם גם ל
יוסף כהן, מי שעמד בראש המוסד.
כאן אנחנו נפגשים במנהיג, החותר להיות ראש ממשלה בישראל, שיש לו ידיד מעבר לים בארה"ב, שהעניק מתנות למנהיג ולמשפחתו משקאות ממין משובח וסיגרים יקרים. במקרה הידיד בארצות הברית והידיד באוסטרליה שותפים עסקיים בתחומי האבטחה ואף הקימו במקרה חברת סייבר. במקרה למי שהיה ראש המוסד הוצע להיות שותף בחברה של אותם הידידים.
נוכל צרפתי
במקרה לראש הממשלה, בנימין נתניהו, יש עורך דין בשם
דוד שמרון, שהוא גם קרוב משפחה. במקרה עורך הדין של ראש הממשלה - וזה רק במקרה - הוא עורך הדין, שייצג את
מיקי גנור מול הגרמנים בעסקה קטנה של כמה "סירות", שמשום מה קוראים להן גם בשמות אחרים. רק על התיווך של מיקי גנור בעסקת הסירות קיבלו המעורבים בתיווך שכר.
הנהנתנות של נתניהו מקרינה את מלוא בוטותה על מהלכי עורך דינו הפרטי, שייצג את מיקי גנור מול הגרמנים, שרק במקרה פעלו מול נמל חיפה לפגיעה קשה ואנושה בהון אנושי יקר ביותר, בהון העובד, בהון המזיע במספנות ישראל, זאת רק כדי להשיג הפרטת הטיפול בספינות של חברה גרמנית. הפרטה שפגעה בפרנסת אלפי עובדים, וגריפת הון למעטפת נהנתנית המקיפה את בנימין נתניהו.
דוד שומרון הוא קרוב משפחה של נתניהו, שיש לו שותף בשם יצחק מולכו שהוא גם קרוב משפחה. שניהם מייצגים בנאמנות את ראש הממשלה ובדרך מקרה ייצגו גם איזה נוכל צרפתי שהורשע, ארנו מימרן, שאירח בימיו הטובים באחד מארמונותיו את משפחת נתניהו, סתם באיזו חופשה. חופשה נהנתנית. שבמקרה נוכל צרפתי מימן את אירוח הנהנתן, שהיה ראש ממשלה בישראל ופועל כדי לחזור לכהונת ראש הממשלה.
כואבת עוצמת הפער בין ערכיו המוסריים של המנהיג משה, העולה מפרשת השבוע שלנו, פרשת "ואלו שמות", ובין עולם ערכים נהנתני של החותר להיות ראש ממשלה בישראל, בנימין נתניהו.