בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
מנהרה משפטית [צילום: נת"ע]
|
|
|
האם כדי למנוע רכבת קלה בשבת דרושה החלטת ממשלה
|
כך נטען בחוות דעת משפטית שחוברה לבקשת עמותת ישראל חופשית ● מחבריה טוענים שלנגד עיני נת"ע צריכים לעמוד שיקולי רווחיות ולא מסורת ישראל - אך לא שוללים שימוש בנימוקים זרים מחמת מונופוליות השירות ● הבעיה: לשיקולים אלה אין סימוכין בחוק
|
חוות דעת משפטית שחיברו חגי קלעי ועדיה שיינוולד ממשרד קלעי רוזן ושות', לבקשת הארגון החילוני הרדיקלי ישראל חופשית" טוענת כי אין כיום כל מגבלה בחוק, תקנות או החלטות ממשלה, המונעת מנת"ע לקדם את הפעלת הרכבת הקלה בשבת. המחברים מדגישים כי התייחסותם מבוססת על הוראות הדין והפסיקה, וכל מסמכים פומביים שנגישים לציבור, אך לא גלויים בפניהם מסמכי ההתקשרות החוזית בין המדינה לבין נת"ע. מסמכים אלו מתבססים על הנחת עבודה של שישה ימים בשבוע. לא דומה לאוטובוס לטענתם, בניגוד לקווי תחבורה ציבורית באוטובוס, שאת פעילותם מוסמך שר התחבורה להגביל, אין סמכות שכזו לגבי הפעלת רכבת מקומית. הם מסבירים זאת בהיותה של נת"ע חברה ממשלתית הכפופה לסעיף 4 בחוק החברות הממשלתיות לפעול משיקולים עסקיים של רווחיות, אך לא מטעמים זרים כגון שיקולי התחשבות במסורת ישראל. החריג לחובה זו הוא אם התקבלה החלטת ממשלה, באישור ועדת הכספים, המורה לחברה ממשלתית לפעול שלא בהתאם לשיקולים של השאת רווחים. בעבר, התקבלה החלטת ממשלה שכזו לגבי הפעלת חברת אל על בשבת, אך אין החלטה דומה באשר לנת"ע. גדרי סמכותו של שר התחבורה בכל הנוגע לאסדרת פעילות הרכבת הקלה קבועים בפקודת מסילות הברזל, וזו כוללת שיקולים תחבורתיים בלבד, הן במישור הבטיחות והן במישור איכות אספקת השירות לציבור המשתמשים ברכבת. כלומר, השר אינו מוסמך לשקול שיקולים המגבילים את אפשרותה של נת"ע להפעיל תחבורה ציבורית בשבת.
|
עם זאת, מודים המחברים שבסמכות משרד התחבורה לקבוע את לוחות הזמנים לפעילות הרכבת הקלה. על-מנת להבין את הצרימה הזאת, שלכאורה מאפשרת לשר להגביל פעילות בשבת, יש לחזור לפקודת התעבורה. גם לפני חקיקת התיקון לצמצום תחבורה ציבורית בימי המנוחה, ניתן היה להגביל פעילות בשבת, אך השיקול הדתי בנושא היה כשווה בין שווים מול יתר השיקולים. כמו ברכבת הארצית, יכול המשרד להגביל בשבת גם רכבת מקומית, אך אם יתברר שהחלטתו גורמת הפסדים כספיים לחברת נת"ע, עשויה החלטתו לעמוד למבחן שיפוטי. חוות דעת של נת"ע שפורסמה השבוע מראה שהפעלה בשבת מצריכה תוספת של עשרות מיליוני שקלים בתקציב, ותגדיל משמעותית את העלויות בכל הקשור להעסקת עובדים, לשחיקת המערכות, לתחזוקה לצריכת החשמל ועוד. כך שבניגוד לטענות ישראל חופשית - הפעלה שכזו עשויה להתברר כהפסדית. יתרה מכך, לנת"ע אין אומדני ביקוש בסופי-השבוע, ויהיה זה לא-אחראי מצידה להוציא תחזיות שכאלה לפני שתחל להפעיל את הרכבת בימי חול ולהתוודע לדפוסי השימוש במערכת. עורכי הדין קלעי ושיינוולד טוענים כי מכיוון שאופיה של נת"ע כמי שמספקת שירות ציבורי חיוני,הוא מונופולי לעניין אותו השירות, מחויב דירקטוריון נת"ע לשקול שיקולים ציבוריים אחרים, שאינם בהכרח כלכליים (למעט שיקולי מסורת ישראל) כגון העברת הציבור מרכב פרטי לשימוש בתחבורה ציבורית; פגיעה באוכלוסיות שאינן יכולות להתנייד בשבת, פגיעה סביבתית מהשימוש ברכב פרטי וכן נזקים כלכליים שייגרמו מהעדר השימוש בתחבורה בשבת. אולם בניגוד ליתר הטענות בחוות דעת, לא הובאו סימוכין להוכחת טענה זו והיא נזרקה בחלל האוויר. נסיונות לברר מול המחברים על איזה סעיף חוקי הם מתבססים עלו בתוהו. נתון לא-מבוסס נוסף שהועלה בחוות הדעת מציג כאילו מחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית נקבעים בהתאם למספר הנוסעים, למרות שאין קשר בין השניים והמחיר נקבע בהתאם לכללים בצו המחירים.
|
|
תאריך:
|
03/10/2022
|
|
|
עודכן:
|
04/10/2022
|
|
עידן יוסף
|
האם כדי למנוע רכבת קלה בשבת דרושה החלטת ממשלה
|
|
המשרד להגנת הסביבה הטיל עיצום כספי בסך 561,720 שקל על כל אחת מהחברות דן חברה לתחבורה ציבורית ומטרופולין תחבורה ציבורית, בגין מספר מקרים של הפרת האיסור על התנעת כלי רכב כבד חונה, בהתאם להוראות לשם מניעה וצמצום של זיהום אוויר ממקור פליטה לפי חוק אוויר נקי.
|
|
|
צעד נוסף לקידום תחבורה נקייה במרחב העירוני. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים וחברות התשתית חוצה ישראל ונתיבי איילון חתמו על ארבעה הסכמי "רשויות השינוי" בצפון עם קריית מוצקין, טירת כרמל, עפולה ושפרעם. ההסכמים יאפשרו לשנות באופן משמעותי את המציאות התחבורתית בערים אלה ולתעדף תחבורה ציבורית ובת קיימא, על פני הרכב הפרטי.
|
|
|
ועדת השרים לענייני פנים, שירותים, תכנון ושלטון מקומי אישרה (יום א', 2.10.22), את התוכנית להקמת החלק הצפוני - M1. מדובר במקטע המרכזי של המטרו שיהווה את הבסיס והקישור עם קווי המטרו האחרים.
|
|
|
בינואר 2023 יוחזרו הרכבות בקו חיפה-תל אביב לפעול בשעות הערב המאוחרות ובימי שישי, אך לא במוצאי שבת. החזרת שירות זה מוקדם מהמתוכנן - לדברי משרד התחבורה כשנה קודם - מתאפשרת בזכות עבודה מאומצת שהובילו עובדי אגף בכיר רכבות במשרד התחבורה ורכבת ישראל לקיצור לוחות הזמנים של מיזם החשמול.
|
|
|
התנועה למדינה יהודית ודמוקרטית שיגרה (יום א', 25.9.22) פנייה דחופה ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב מיארה, ובה דרישה להורות על בטלות ההיתר לפעילות קו 5א של סופרבוס בשבת, מנשר לחיפה. הפעלת הקו, שהוא מטרונית, הנוסעת בנתיב ייעודי, אמור להתחיל את פעילותו ב-7 באוקטובר.
|
|
|
|
|
|
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
|
|
|
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
|
|
|
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|